Žáby bez jazyka

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2019

Rok výroby

2018

Premiéra

27. 5. 2021

Minutáž

116 min

Kategorie

film

Žánr

drama, experimentální, psychologický

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Žáby bez jazyka

Český název

Žáby bez jazyka

Anglický název

Cook F**k Kill

Souběžný název

Žaby bez jazyka

Souběžný anglický název

Cook Fuck Kill

Anotace

Po filmu Můj pes Killer (2013) přišla slovenská režisérka a scenáristka Mira Fornay (nar. 1977) s dalším psychologickým dramatem odehrávajícím se v jedné rodině, nazvaným Žáby bez jazyka, v němž se tentokrát zabývá různými podobami domácího násilí. Hrdina Jaroslav K. se snaží dostat za svými dětmi, které hlídá babička v zamčené zahradě. Muž se o ně bojí, a než ho za nimi pustí, musí splnit řadu podmínek. Nemá klíče, jež jsou u jeho ženy Blanky. Ta mu je vydá, až na ni jeho matka přepíše svůj byt, a i ona má jisté požadavky na svého exmanžela a tak dál. Otec Jaroslav se vydává na únavnou cestu plnou nikdy nekončících úkolů, jež musí plnit on i jeho blízcí navzdory evidentně pokřiveným vztahům. Postupně vychází najevo, že zdánlivě pečující muž je ve skutečnosti manipulativní a sebelítostivý násilník. Tím se stal i vlivem toxického rodinného prostředí, v němž vyrůstal. Následky zkušeností se mu i přes hlubší sebereflexi nedaří zastavit. Stereotypní vzorce (násilní muži, submisivní ženy) se šíří napříč generacemi a dospělí při vyjednáváních používají často jako rukojmí vlastní děti, jež dál nesou rodová zatížení... – Podle tvůrců se jedná o komplexní příběh rodiny zachycující domácí násilí neobvyklým způsobem: zabývá se zejména mechanismy v mezilidských vztazích, vedoucími k existenci či podpoře přečinů v chování. Samotnému natáčení (realizováno bylo na klasický filmový materiál) předcházel režisérčin rozsáhlý výzkum v mužských a ženských věznicích a na sezeních s domácími agresory. Domnívá se, že všichni zúčastnění nesou díl odpovědnosti, protože agresivitě a manipulaci neoponují, ale tolerují ji. Autorský počin (Fornay je podepsána pod námětem, scénářem, režií, střihem a je i spoluproducentkou) zaujme tím, že se snaží evokovat subjektivní prožívání situace hrdinou-tyranem a jakoby „navodit“ (a možná i pochopit) psychiku násilníka. – Tvůrci ke sdělení závažného tématu zvolili experimentální, ne zrovna divácky vstřícnou nelineární formu vyprávění. Absurdní, surrealisticky laděné drama inspirované pohádkou o slepičce a kohoutkovi strukturují jako počítačovou hru, v níž se může hrdina pomocí časové smyčky zastavit, vrátit a začít svůj život lépe nebo zcela jinak. Autorka tím reaguje na věčné sliby provinilců, kteří tvrdí, že se změní a přestanou své rodině ubližovat, přitom však slabošsky svádějí vinu na okolnosti. V díle se opakují podobné motivy s různým vyústěním, kdy není zprvu jasné, čemu předcházela jaká událost a vše do sebe zapadne postupně. Film je bez autorského výkladu obtížně interpretovatelný. Jeho přijetí ztěžují i podivně stylizované dialogy včetně opakovaných dětských říkanek a herecké projevy. Ve snímku vystupují pouze dva profesionální herci, Jaroslav Plesl v roli mužského hrdiny a Regina Rázlová ztvárňující jeho dominantní matku, kteří podávají přesvědčivé výkony. Cenami ověnčená autorka Mira Fornay, jejíž nekonformní tvorbu pravidelně uvádějí zahraniční festivaly, musela na uvedení snímku do kin čekat mnoho měsíců kvůli pandemii Covidu-19. Film určený spíše náročným divákům získal dvě nominace na Českého lva za nejlepší film a nejlepší režii. – Projekt byl vyvíjen ve spolupráci a s podporou 4. ročníku Venice Gap-Financing Market (74. mezinárodní filmový festival Benátky 2017), Works in progress IFF Thessaloniki Cross Road (Soluňský mezinárodní filmový festival Agora), Sofia Meetings (Mezinárodní filmový festival Sofie), Institut français Paříž, The DAAD′s Artists-in-Berlin Program. -mkm-

Obsah

Na břehu rybníka skupina žen odříkává nahé postavě ve vodě, Jaroslavě, pohádku o slepičce, kohoutkovi a zlém vlkovi. – Saniťák Jaroslav se nemůže dostat přes zamčenou branku, u níž leží zastřelený pes, do zahrady rodinného domku. Volá na stařenku, aby mu odemkla. Chce za dětmi a malým Adámkem, který podle něj leží nehybně v trávě. Babičce přes plot podá pistoli, ona mu nabízí svačinu. Posílá ho pryč a radí mu, ať dá dětem pokoj. Pustila by ho, ovšem jedině až bude mít klíč od Blanky. Rozrušený otec z auta telefonuje Blance, která ho odkazuje na jeho matku. – Jaroslava sledují u obchodního centra ženy od rybníka. Snaží se kolem nich projít nepozorovaně. Prodavačka v červeném tričku má o muže strach a chce ho zastavit. Těsně ho mine těžký jukebox vyhozený z okna činžáku, včas jej strhne duchapřítomný mladý policista. Ten volá na starého pana Katze, ať už s tím přestane nebo Jaroslava jednou skutečně zabije. – V domě žije Jaroslavova matka. Muž na chodbě míjí paní Mokuš, která ho žádá o pomoc s těžkou hudební skříní. Jaroslav však spěchá a vymlouvá se na děti. – Dominantní matce Dorotě a jejímu partnerovi Gustávovi připravuje večeři, potřebuje s nimi jednat o bytě. Žena se nemovitosti nehodlá vzdát, synovi vyčte, že sebou nechá manipulovat a že na ni nemyslí. Jaroslav vysvětluje podmínku. Pokud ji splní, bude puštěn k dětem. Dorotě je ho líto, dovtípí se, že nemůže potomky vídat. O jejich matce mluví jako o ženě lehkých mravů a diví se, proč nepřišla s ním. Vytáhne darovací smlouvu a nakonec souhlasí, avšak s podmínkou: jeho otec Kamil jim musí uvařit, ona se totiž pro rodinu obětovala. Jaroslav v afektu nacpe matce do pusy burákové máslo, na které má silnou alergii, a ona se zadusí. Útočník se omlouvá a volá policii. Dorazí jeho žena Blanka. Manžel dá policistce dokument k bytu. Ta z něj nemá radost, nežádala o něj za takovou cenu. Řekne si ale o klíče. Gustáv, Blančin otec, se ptá zetě, jestli jeho dceru vůbec miluje. Nepřeje si, aby se k ní choval stejně špatně jako on ke své bývalé ženě. Blanka popisuje otcovo týrání matky a muž při tom stejným způsobem trýzní zetě. Ubité tělo pak dvojice hodí do rybníka a utěšuje se, že to udělali pro děti. – Jaroslav se při nákupu v supermarketu snaží vyhnout přítomným ženám. Ty ho venku sledují a jízlivě komentují jeho situaci a chování. – Policista opět okřikuje pana Katze, aby skříň z okna neshazoval. Tentokrát Jaroslava zadrží prodavačka. – Na chodbě znovu potká starou paní, která se snaží dostrkat jukebox do bytu. Říká mu, že když si člověk uvědomí chybu, nezopakuje ji. Jaroslav jí se skříní pomůže. Doma je její manžel, pan Katz. Ten si paní Mokuš, která si nasadí svatební závoj, vzal kdysi proto, že to nevzdala. Žena hostovi radí, aby to taky nevzdával a aby zavolal otci. Třeba rodině navaří. Muži daruje luční kobylku, s jejíž pomocí má získat Blanku zpět. – Na chodbě Jaroslav slyší, jak se matka s partnerem hádají kvůli němu a bytu, a odejde. Otci se nedovolá. – Jaroslav v noci nemůže najít manželku v jejich rozestavěném domě. Myslí, že ho opustila, volá na ni „kurvičko“ a lituje se. Žena spala v ložnici. Rozrušenému manželovi se nabízí. Žárlivec začne hledat po domě domnělého milence. Připomene jí, jak se seznámili: byla křehká a vběhla mu do náruče, protože se polekala luční kobylky. Hmyz od paní Mokuš ji vystraší a žena uteče. – Gustáv se důrazně ptá zetě v nedostavěné kuchyni, jestli jeho dceru vůbec miluje. Jaroslav ji před ním uhodí. Miluje ji stejně, jako on miloval svou ženu. Blanku dál bije a ponižuje. Ta tvrdí, že by od něj nikdy neodešla. Gustáv běsnícího zetě zarazí. Volá Jaroslavův otec. Syn ho prosí, aby matce uvařil a on tak získal byt a pak i klíče od domu, kde jsou potomci. Muž prosbě vyhoví, ale na oplátku potřebuje něco od Gustáva. Ten to zpočátku odmítá, ale kvůli dětem vyhoví. Blanka se snaží s manželem usmířit a obviňuje se z vlastní hlouposti. Vyruší je Gustáv, který žádá zetě, aby přinesl nože od jeho bývalé manželky. – Ženy u ohně recitují básničku z úvodu i s prodavačkou Janou, Jaroslavovou tchýní. Ta ho zavede do lesa k místu, kde nože zakopala. Jaroslav a Jana se pomilují. Ráno nahou dvojici objeví policista Petr, milenec ho napadne. Dorazí i Blanka s otcem. Jana exmanželovi předá nože, aby mohl pro Kamila připravit krávu. Gustáv jí nadává do kurviček. Jaroslav představí tchánovi policistu Petra. Prý se postará o Blanku, když on ji opustí. Příslušník očekává, že žena se stejně k manželovi vrátí. – Skupinka se vydá na jatka. S půlkou krávy cestou ke Kamilovi zastaví u rybníka. Jaroslav na druhém břehu zahlédne povědomé děvče v růžových šatech a plave k němu. Malá Ranita (patrně Jaroslavovo dětské alter ego) se ho ptá, jestli si ji pamatuje. Prý si spolu hezky hráli, když byl chlapec. Holčička mu připomene, že ho maminka oblékala jako dívku a uloví žábu. Dá si ji pod šaty a zvíře ji uspokojí. Jaroslav rychle odplave. – Skupinka donese půlku poraženého zvířete Kamilovi do jeho honosné vily. Distingovaný otec se synem připravují oběd, ostatní relaxují v zahradě. Blanku vyleká kobylka mezi talíři a upustí je na zem. Do domu vpadne Dorota, která si hodlá vychutnat splněný úkol. Žena u oběda příbuzné provokuje jízlivými poznámkami. Stěžuje si, že jí usilují o život a že perou špinavé prádlo. Dojde k hádce. Jana schválně rozbíjí porcelán před bývalou paní domu. Ta ukazuje album se synovými fotkami. Nazývá ho „nechutně svobodným a šťastným dítětem“, které mělo vše, co chtělo. Blanka se ptá na Ranitu, Dorota se podiví, že Jaroslav submisivní manželce o dívce vyprávěl. Později synovi vyčte, že je pouhým řidičem sanitky. Všichni si zatančí. Jaroslav uteče s albem do dětského pokoje, zde ho vyhledá matka. – Z nepřestávajících disputací rodičů vyplyne, že narození chlapce bylo pro ně velkým zklamáním, oba toužili po holčičce. Žena předhodí Kamilovi jeho přezíravost, on jí zase fakt, že jej opustila. Dorota chce exmanžela praštit golfovou holí, zasáhne včas Jaroslav, který po úderu spadne do prázdného bazénu a rozbije si hlavu. – Nahá Jaroslava s malou Ranitou vyplavou na hladinu rybníku. Dívka jí podá žábu a odplave. Žena vyvrcholí. Skupinka plavkyň ji upozorní, aby spěchala za dětmi v zahradě. Blanka na ženu z břehu volá, že už je čas jít. – Jaroslava se běží přivítat s otcem, který právě připravuje na zahradě oběd. Z dcery má velkou radost a dovádí s ní. Dorota si chce dát před manželem burákové máslo. Muž ji přemlouvá, aby to nedělala. Jaroslava ve spíži po počátečních důvěrnostech zaútočí na Petra konzervou. Matka pošle dceru do sprchy. Donese jí růžové šaty a smlouvu a prohlíží si ji nahou. – Na chodbě domu Jaroslava zahlédne svůj mužský odraz v zrcadle. – Dorota opustí vilu, muži se ji snaží zastavit. Dcera zůstane s otcem, spokojené Blance předá smlouvu k bytu. Sbor žen odříkává modlitbu Otčenáš. – „Rodiče“ jedou za dětmi. Blanka dá babičce přes vrátka klíče. Potomci hrají v zahradě hru na schovávanou, Adámek se skryl v křoví. Jaroslava odvede Blanku stranou a chce se s ní milovat, ta jí však vyčte její ponižování. Partnerka se omlouvá a slibuje, že se polepší. Při odjezdu Jaroslava ztropí žárlivou scénu kvůli telefonátu. Manželku uhodí a začne jí vyhrožovat. Blanka roztrhne smlouvu a od manžela odejde s tím, že se později vrátí pro děti. Malý Adámek se rozběhne za ní, ale Jaroslava jej zadrží. Děti jedí koláč u stolu, neposlouchají a utečou. Syn s mladší dcerou se schová do domečku na stromě, který začne rozčilená Jaroslava kácet sekyrou. Nejstarší dcera Tereza poradí bratrovi skočit do kupy slámy, kde chlapec zůstane nehybně ležet. Dívka na Jaroslavu zamíří pistolí, ta ji vyzve, ať už to skoncuje. Tereza skutečně vystřelí, ale zasáhne psa (viz začátek filmu). Jaroslava ji ztluče. Jde pro lékárničku, a když se chce vrátit, zjistí, že branka je zamčená. Klíče má Blanka. – Rozrušená Jaroslava jede za matkou kvůli bytu. Schovává se před ženami. Na zemi u matčina domu vidí obrys těla vyznačený křídou. – Dorota nabízí Jaroslavě, polévku, kterou pro ni uvařila, a omlouvá se, že jí už dávno nedala svůj byt. – Jaroslava se postaví do nakreslené siluety u místa neštěstí a zavírá oči. Čeká, až na ni dopadne skříň. Pod roztříštěným jukeboxem leží mrtvý Jaroslav. – Muž vchází na zahradu, volá na děti, ať vylezou. Ubezpečuje je, že jim nic neudělá... -mkm-

Poznámka

Ve snímku jsou použity obrazové materiály archivu zpravodajství a sportu České televize.

Premiéry filmu byly původně naplánovány na 9. dubna 2020 a následně na 15. října 2020. Vzhledem k dvojitému uzavření kin po vyhlášení nouzového stavu v České republice kvůli pandemii Covidu-19 (od 13. března do 10. května 2020 a od 12. října 2020 do 23. května 2021) byly odsunuty až na květen 2021. V rámci předpremiérového uvedení byl titul nasazen do online distribuce od 14. do 20. prosince 2020 na portále Film Naživo.

Hrají

Jaroslav Plesl

řidič sanitky Jaroslav K.

Petra Fornay /ž/

Jaroslav K. jako žena

Regina Rázlová

Dorota, Jaroslavova matka

Jan Alexander

Kamil K., Jaroslavův otec

Jazmína Cigánková

policistka Blanka K., Jaroslavova žena

Bohuslav Zárychta

Gustáv, Blančin otec

Irena Bendová

pokladní Janka, Blančina matka

Roman Lipka

policista Petr, Blančin kolega

Mária Šurková

stařenka, Blančina babička

Mária Fornay /ž/

paní Mokuš Katzová, žába

Kamil Fornay

pan Katz, Mokušin manžel

Lucia Steinerová

Tereza, Jaroslavova a Blančina dcera

Cyprián Šulej

Adam, Jaroslavův a Blančin syn

Tereza Krasňanská

Klárka, Jaroslavova a Blančina dcera

Michaela Hollá

malá Ranita, Jaroslavovo alter ego

Božena Štipanitzová

členka sboru žen

Zdenka Prokešová

členka sboru žen

Anna Ryšková

členka sboru žen

Vlasta Sláviková

členka sboru žen

Zuzana Bořecká

členka sboru žen

Zdenka Nemrava Pavlíková

členka sboru žen

Slavomíra Šajdíková

členka sboru žen

Jozef Hladký

muž

Jaroslava Daňková

žena

Klára Hanáková

žena

Monika Čertezni /ž/

sousedka ve vchodě

Sofia Zakuťanská

dcera sousedky ve vchodě

Štáb a tvůrci

Asistent režie

Zuzana Czaková

Skript

Titti Fügediová, Pavla Šubertová

Původní filmový námět

Mira Fornay /ž/

Dramaturg

Ivan Arsenjev, Dana Hlavatá (šéfdramaturgyně RTVS)

Druhá kamera

Denisa Buranová (švenkr), Radek Loukota (švenkr), Aleš Hart (švenkr)

Asistent kamery

Jiří Merc (ostřič), David Matoušek (zakladač a asistent)

Assistent architekta

Ján Ptačin

Výprava

Jan Hoffmann (vedoucí výpravy), Michal Grandtner, Aleš Kodat (rekvizitář a zařizovatel), Václav Dytrych (rekvizitář), Šimon Nevečeřal (rekvizitář), Jaroslav Šulc (rekvizitář), Michal Grandtner (rekvizitář), Jakub Kopec (rekvizitář), Miroslav Mišo (rekvizitář), Veronika Vartíková (rekvizitářka), Josef Navrátil (zařizovatel), Lukáš Karásek (zařizovate), Martin Semerád (zařizovatel), Tomáš Huráb (zařizovatel), Jan Ebr (zařizovatel)

Návrhy kostýmů

Petra Krčmářová

Kostýmy

Ladislava Horská (vedoucí kostymérka), Jana Křížková, Lucie Andrová, Radka Josková

Střih

Mira Fornay /ž/, Urszula Lesiak (supervize)

Zvuk

Dominik Dolejší (zvuk a mix zvuku), Martin Stýblo (záznam kontaktního zvuku), Adam Levý (design zvuku), Marek Poledna (mix zvuku), Jan Čeněk (záznam postsynchronních ruchů)

Asistent zvuku

Michael Míček, David Záruba

Vizuální efekty

FocusFox

Zvláštní efekty

Trick SFX, Vít Petrášek (koordinátor)

Postprodukce

UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (supervize UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize UPP), Jan Krupička (technologická supervize UPP), Martina Vaňkátová (vedoucí produkce UPP), Bedřich Strnad (produkce UPP), Ladislav Hrbáček (vedoucí výroby UPP), Bystrouška B3 (zvuk), Miroslav Chaloupka (zvuk), Anna Žihlová (zvuk), Anna Kolářová (zvuk), Martin Kuhn (zvuk)

Koordinátor kaskadérů

Luděk Jelen (Wide corp), Dušan Prvý (Slovak Action Company)

Kaskadéři

Wide corp., Slovak Action Company, Matúš Lajčák, Milan Hrvoľ, Peter Plazák

Výkonná produkce

Kristýna Drozdová (výkonná producentka Cineart TV Prague), Jaroslav Kučera (výkonný producent ČT), Ivana Kurincová (výkonná producentka RTVS)

Producent

Viktor Schwarcz (Cineart TV Prague), Mira Fornay (Mirafox)

Koproducent

Jaroslav Sedláček (kreativní producent ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Ján Jurga (RTVS), Aleš Hudský (Synergia Film)

Produkce

Eva Hromnik Pospíšilová (Mirafox), Olga J. Hromkovičová (Mirafox), Zuzana Vrbová (ČT)

Vedoucí produkce

Peter Krátky (Cineart TV Prague), Jiří Koštýř (ČT)

Zástupce vedoucího produkce

Dagmar Chudomelová (ekonomka Cineart TV Prague), Tomáš Brokl (ekonom Cineart TV Prague)

Asistent vedoucího produkce

Jana Kulendová Radojčičová (Cineart TV Prague), Zuzana Czaková (Mirafox)

Výtvarná spolupráce

Jan Kučera (grafika), Markéta Kinterová (grafický design)

Spolupráce

Filmové laboratoře České televize, Jiří Filipovský (vrchní osvětlovač), Helena Cynková Holá (práce se zvířaty), Igor Bohunský (potápěč)

Hudba

Použitá hudba

Antonio Vivaldi (Čtyři roční období /Allegro non molto/), Antonio Vivaldi (Koncert pro dvoje housle a smyčcový orchestr č. 6 a mol), Antonio Vivaldi (Koncert pro dvoje dvoje housle a orchestr č. 8 a mol)

Písně

Love Must Die

Hudba k písni skupina Dakh Daughters Band
Text písně skupina Dakh Daughters Band
Zpívá skupina Dakh Daughters Band

Santa Maria del Buen Ayre

Hudba k písni Eduardo MakaroffChristoph H. MullerPhilippe Cohen Solal

Každý jednou velkou lásku potká /Everybody Loves Somebody/

Hudba k písni Ken Lane
Text písně Jiřina Fikejzová
Zpívá Judita ČeřovskáSbor Lubomíra Pánka

Tango, tango

Hudba k písni Otto Lampel

Lokace

Česká republika, Praha (Česká republika), Lichoceves (Česká republika), Břeclav (Česká republika), Hodonín (Česká republika), Veselí nad Moravou (Česká republika), Slovensko, Skalica (Slovensko), Bratislava (Slovensko), Čunovo (Slovensko), Vrádište (Slovensko), Holíč (Slovensko), Senica (Slovensko), Malacky (Slovensko), Kúty (Slovensko), nádraží (Kúty)

Produkční údaje

Originální název

Žáby bez jazyka

Český název

Žáby bez jazyka

Anglický název

Cook F**k Kill

Souběžný název

Žaby bez jazyka

Souběžný anglický název

Cook Fuck Kill

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

drama, experimentální, psychologický

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2019

Rok výroby

2018

Produkční data

začátek natáčení 6. 5. 2018
konec natáčení 12. 8. 2018

Premiéra

festivalová premiéra 26. 1. 2020 (49. mezinárodní filmový festival Rotterdam, Nizozemsko)
festivalová premiéra 9. 8. 2020 (46. Letní filmová škola Uherské Hradiště)
slavnostní premiéra 11. 9. 2020 (kino Lucerna, Praha)
festivalová premiéra 18. 9. 2020 (27. mezinárodní filmový festival Febiofest Praha)
festivalová premiéra 23. 11. 2020 (23. filmový festival Black Nights Tallinn, Estonsko)
nedistribuční premiéra 14. 12. 2020 (online uvedení)
distribuční premiéra 27. 5. 2021 /nepřístupné pro děti do 15 let/

Distribuční slogan

Film Miry Fornay.

Výrobce

CINEART TV Prague, Mirafox, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce), Synergia Film (koprodukce)

Distribuce

CinemArt (monopol do 15. 10. 2030)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

116 min

Distribuční nosič

DCP 2-D, MP4

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky, slovensky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české