Deníček moderního fotra

Země původu

Česká republika

Copyright

2021

Rok výroby

2020

Premiéra

12. 8. 2021

Minutáž

101 min

Kategorie

film

Žánr

komedie, romantický

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Deníček moderního fotra

Český název

Deníček moderního fotra

Anglický název

Diary of a Modern Dad

Anotace

Deníček moderního fotra, první celovečerní film Jana Haluzy (nar. 1987), který je zároveň i autorem scénáře. Jde o adaptaci populární stejnojmenné předlohy Dominika Landsmana, jež vycházela nejprve jako blog a později byla vydána i knižně. – Snímek stejně jako jeho literární předobraz vypráví v ich-formě o strastech novopečeného otce. Tím se stal novinář Dominik náhodou, po jedné noci strávené s návrhářkou hraček Natašou. Pár, který neměl v plánu společnou budoucnost, se musí vypořádat s nečekanou situací, kdy těhotná mladá žena nemá kde bydlet a muž nemá z čeho platit alimenty. Uzavřou proto dohodu. Nataša se nastěhuje k Dominikovi, který o rok odsune chystaný studijní pobyt ve Velké Británii a zůstane na rodičovské dovolené, zatímco návrhářka se po šestinedělí vrátí zpět do svého dobře honorovaného zaměstnání. Po uplynutí roční lhůty mají v plánu se rozejít a žít nezávisle na sobě dál. Naivní představy mladého otce o klidné „dovolené“, během níž stihne napsat vytoužený román, brzy vezmou za své a na Dominika čekají měsíce stereotypní péče o nespavého syna, kterému se musí plně věnovat. Postupem času si na novou roli zvykne, k dítěti stejně jako k jeho matce si vytvoří vztah a společně fungují jako skutečná rodina, která nemá s jejich původní, na rozumové úvaze postavené úmluvě nic společného. Chvíle strávené se synem muže navíc inspirují k sepsání úspěšného blogu. – Řemeslně zručně natočený debut má poněkud předvídatelný děj, nicméně obsahuje autentické i vtipné momenty vycházející z glos a bujných představ hrdiny i z dobře načasovaných gagů s řadou odkazů především na americké filmy 80. let. Díky dynamické kameře, střihu a výrazné hudební složce vznikl obrazově a režijně nápaditý snímek, který se opírá nejen o výborné výkony představitelů ústřední dvojice, Jiřího Mádla a Terezy Ramby, ale i o další výrazné herecké osobnosti ve vedlejších rolích (Ondřej Malý, Pavla Tomicová a jiní). Epizodku taxikáře si ve filmu zahrál sám autor literární předlohy Dominik Landsman. -mkm-

Obsah

Na tiskové konferenci zaujme novináře Dominika designérka hraček Nataša Bílková. Po prezentaci ji pozve na rande. V klubu se jí svěří se svou touhou napsat román i plánem na roční studium tvůrčího psaní v Anglii. Oba mladí lidé se u drinku dobře baví, vzájemně se dobírají, políbí se… – Po čase se náhodně potkají na stejném místě. Novinář zrovna „balí“ na tytéž řeči jinou dívku. Nataša si z toho nic nedělá, dokud nezjistí, že je se záletníkem těhotná. Žena oznámí „novinku“ muži po telefonu. Poté ho navštíví v jeho bytě a sdělí mu, že se dítěte nehodlá vzdát. Bydlí však u rodičů, kde potomka vychovávat nechce, navíc má dobře placenou práci, o kterou by nerada přišla. Nezaměstnanému novináři naopak chybí peníze na alimenty. Udělají proto racionální dohodu: žena se po narození dítěte nastěhuje k Dominikovi. Ten o rok odloží cestu do Británie a zůstane na mateřské dovolené, aby se po jejím skončení rozešli. Ani jedni rodiče nejsou z nekonvenčního nápadu potomků příliš nadšení. – Dominika od jeho plánu zrazuje kamarád, který péči o ratolest nepovažuje za snadnou věc. Mladý muž má však naivní představy a jasný plán. Pobytu doma s potomkem chce využít k napsání knihy. – Že rodičovství není jednoduchou záležitostí, si Dominik uvědomí nejen před a během porodu, ale i poté, co Nataša se synkem Čeňkem přijedou z porodnice do jeho bytu. – Do konce rodičovské dovolené zbývá 365 dnů. I. noc. Natašinu obětavost při uspávání dítěte Dominiků sice obdivuje, sám však stejný přístup zaujmout nechce a tvrdí, že hopsat na míči ani zpívat malému Čeňkovi nebude. – 7. týden. Ještě 320 dní. Sedmý týden po porodu se matka vrací zpět do práce a otce vybavuje podrobnými instrukcemi, manuálem, jak postupovat při péči o dítě. – Vyčerpanou novopečenou mámu v zaměstnání přivítají nejen kolegyně, ale i bývalý partner Igor. Nově nabytou svobodu si však Nataša příliš neužije, myslí na Čeňka a na to, jak to s ním Dominik zvládne. Ten mezitím potomka uspává hopsáním na míči a bojuje s jeho krmením a přebalováním. Z péče o syna se pro muže stává nekonečný a úmorný kolotoč, ve kterém mu čas na psaní nezbývá. Po návratu Nataši z práce je naprosto vyřízený. – Další dny se vedle dítěte snaží na přání ženy postarat také o domácnost. Se zapnutím pračky mu poradí podomní náboženský agitátor. – Zbývá 319 – 315 – 301 – 293 – 290 dnů. Muž se časem zdokonalí a využívá i různé „vychytávky“, jako například fén, jehož zvuk syna uklidňuje, či špunty do uší. V psaní románu však zaostává a stále nemá ani řádek. – Po práci se Nataša u kávy svěří nadřízenému Igorovi s neuváženou roční dohodou, která jí dělá starosti. – Také Dominik svou situaci probírá s kamarádem Vaškem a vymlouvá mu zájem o pohlednou maminku v Pony parku, když její ratolest označí za zbytečnou komplikaci. On sám prý k malému Čeňkovi nic necítí a vnímá ho spíš jako přítěž. Při návratu domů zahlédne Natašu v kavárně s Igorem a začne žárlit. – Šéf zvýší ženě plat, aby zapracovala na svém zanedbaném zevnějšku. – Dominik v monologu s několikaměsíčním synem přizná, že na jeho výchovu nestačí. Situaci chce vyřešit tím, že jeho mámě najde chlapa. – 3 měsíce. Ještě 275 dní. Při návštěvě prarodičů z obou stran dá Natašina racionální matka najevo, že by se jí pro dceru líbil Igor. Takové řešení se však nezdá Dominikovým rodičům. Ti chtějí, aby se o vnuka postaral především jejich syn a i po jeho odjezdu do Anglie touží udržovat s Čeňkem kontakt. – Z Nataši a Dominika se postupně stává sehraný pečující pár, začínají zase vnímat vzájemnou přitažlivost. Dominik ženě rád pomůže vybrat sexy šaty na chystanou prezentaci. – Návrhářka září v zaměstnání, zatímco muž doma bravurně zvládá starost o syna. – 4 měsíce. Ještě 245 dní. Z Dominika je zkušený otec, který už neodrazuje Vaška od seznámení s maminkou z parku a díky nejrůznějším zlepšovákům si dokáže najít čas i na zaznamenávání postřehů z rodičovské dovolené. Ty mu z diktafonu přepisuje jeho otec alias trenér. – Nápad s nahrávkami inspiruje Natašu k nové hračce, mluvícímu medvídkovi. Úspěch, především u žen, má i Dominikův blog s názvem Deníček moderního fotra. – 6 měsíců. Zbývá 180 dní. V televizním interview novinář tíhu péče o syna poněkud zlehčuje. Skutečně si však vede dobře a o potomka se zvládá starat bez problémů. Spokojený je i Vašek, který se díky Dominikovi seznámil s maminkou Taťánou. – Mluvící medvídek je úspěšný, pro designérku to však znamená větší pracovní vytížení a méně času na syna, což jí dělá starosti. Už tak má pocit, že je s dítětem málo. – Ani po příchodu Nataši z práce se Dominik nepřestává o potomka starat. Společně se ženou prožívají růst zubů a předčítají říkanky. – Po návštěvě prarodičů nabídnou unavenému a nevyspalému páru pomoc Dominikovi rodiče, kteří si vezmou Čeňka na noc domů. Jejich první společně strávený čas bez syna skončí milováním, namluví si však, že jde jen o jakousi přátelskou výpomoc. – Dominik má radost z úspěchu nové hračky, nelíbí se mu ale představa, že Nataša bude víc času trávit mimo domov. – Když ji potká s Igorem, začne na jejího pohledného kolegu žárlit a otci se svěří, že ho dohoda začíná mrzet. Také Nataše je líto, že by měl Čeněk o tátu přijít. – Na služební cestě se ženě po synovi stýská a samotnému Dominikovi se rozmrzelé dítě v noci těžko uklidňuje. Zavolají si a společně Čeňka uspí ukolébavkou. – Vašek je šťastně zamilovaný do Taťány a Dominik s Natašou nezávisle na sobě litují, že jejich společný život brzy skončí. – 11 měsíců. Už jen 31 dní. Muž si na režim na rodičovské dovolené zvykl. Má radost ze synových prvních kroků a zároveň si uvědomí, že mu zbývá jen měsíc na to, aby si rodinu udržel. Jeho plán na „sbalení“ Nataši při romantické večeři mu nevyjde. Také sebevědomý Igor by chtěl bývalou přítelkyni zpátky. Vytvoří pro ni seznam chův, které by měly zastat Dominika, až od nich odejde. Zatímco spolu v kavárně debatují, připlazí se ke stolu malý Čeněk, uvázaný na psím vodítku. Nataša je na Igora i nezodpovědného Dominika naštvaná. Uvědomí si, že je pro ni nejdůležitější syn a touží s ním trávit co nejvíc času. – V kanceláři podá výpověď a Dominika po telefonu žádá, aby její smlouvu s firmou roztrhal. Tomu se do toho nechce, ženinu práci považuje za výhodnou pro oba. Natašina trpělivost je u konce, popadne Čeňka a Dominika opustí. – Muži se po synovi stýská, chce si ho vzít k sobě alespoň na víkend. – Otec trenér mu dodá kuráž a přesvědčí ho o tom, aby o rodinu zabojoval. – Dominik plánuje Natašu získat romantickou žádostí o ruku. Ta však viděla rozhovor, v němž se vyznal z touhy odjet do Británie. Zklamaná žena si jede pro dítě. – Dominikovi se podaří Natašu zadržet. Autem narazí do hydrantu a odjíždějící taxík zablokuje. Poté se jí přizná, že s ní už dávno chce zůstat a navrhne novou dohodu, tentokrát celoživotní. Žena souhlasí. – Čeněk slaví první narozeniny s oběma rodiči, jejich příbuznými a přáteli. – Nataša ukazuje Dominikovi pozitivní těhotenský test. -mkm-

Poznámka

Premiéra byla původně naplánována na 21. ledna 2021. Vzhledem k druhému uzavření kin po vyhlášení nouzového stavu v České republice kvůli pandemii Covidu-19 (od 12. října 2020 do 23. května 2021) byla odsunuta až na srpen 2021.

Hrají

Jiří Mádl

novinář Dominik

Tereza Ramba

návrhářka hraček Nataša Bílková

Šimon Novotný

Mluví Vincent Čechák
Čeněk, syn Dominika a Nataši

Bartoloměj Šmat

Čeněk, syn Dominika a Nataši

Matouš Pavelek

Čeněk, syn Dominika a Nataši

Christian Karel Drážek

Čeněk, syn Dominika a Nataši

Lukáš Hejlík

Igor, Natašin kolega

Lucie Polišenská

Nikola, Natašina kolegyně

Andrea Hoffmannová

Petra, Natašina kolegyně

Ivan Lupták

jezdecký instruktor Vašek, Dominikův kamarád

Robert Jašków

Natašin šéf

Lucie Benešová

Bílková, Natašina matka

Roman Zach

Bílek, Natašin otec

Pavla Tomicová

Dominikova matka

Ondřej Malý

Dominikův otec

Lenka Haluzová

maminka Táňa

Jakub Volák

jehovista

Dominik Landsman

taxikář

Dominika Myslivcová

redaktorka

Tereza Sochorová

zdravotní sestra

Zuzana Česáková

dívka na baru

Terézia Šofranková

houslistka

Vincent Valášek

dítě Davídek

Vilda Střelka

dítě Davídek

Laura Kabešová

holčička Juditka

Veronika Severová

manželka Natašina šéfa

Anna-Marie Hašová

Ondřej Karásek

Šimon Karásek

Kryštof Karásek

Klára Navrátilová

Daniel Altera

Pavel Haluza

Marie Haluzová

Pavla Haluzová

Jarda Námořník Pánek

Miro Kubáš

Jiří Navrátil

rodina Navrátilova

Michaela Buchtová

rodina Buchtova

Tomáš Huráb

rodina Hurábova

Iveta Valášková

rodina Valáškova

Julie Marečková

Kryštof Mareček

Josef Šamonil

dubl za Jiřího Mádla – jízda na koni

Komentář

Mluví

Vincent Čechák

hlas nemluvňat

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

David Strangi, Ilias Chadziantonidis, Lukáš Masner (režie druhého štábu)

Asistent režie

Kamil Džamal Rezler, Kateřina Popovičová

Předloha

Dominik Landsman (Deníček moderního fotra – kniha), Dominik Landsman (Deníček moderního fotra – internetový blog)

Scénář

Jan Haluza, Marcel Bystroň (spolupráce na scénáři)

Kamera

Radim Střelka

Druhá kamera

David Růžička, Aleš Hart, Tomáš Jelínek

Asistent kamery

David Škoda, Jan Cíba, Petr Soukup (ostřič), Petr Braun (ostřič), Ondřej Kos (ostřič), Radek Škudrna (ostřič), David Růžička (steadicam)

Výprava

Roman Chochola, Pavel Kratochvíl (rekvizitář), Patrik Ziegler (rekvizitář), Robert Holoubek (zařizovač)

Návrhy kostýmů

Petra Krčmářová

Kostýmy

Adéla Pavlíčková, Michaela Beránková, Jana Křížková

Masky

Tereza Škaláková, Kateřina Leponi /ž/, Viola Hampelová, Tereza Svobodová

Asistent střihu

Filip De Pina

Zvuk

Petr Čechák (zvuk a záznam kontaktního zvuku), Petr Kapeller (mix zvuku), Milan Jílek (záznam hudby), Michal Pekárek (mix hudby)

Asistent zvuku

Martin Švojger, Vojtěch Krunt, Roman Rigo, Ondřej Vondráček

Vizuální efekty

Flamesite, Lukáš Sakala

Postprodukce

Flamesite (obraz), Kamil Kožíšek (producent Flamesite), Marcela Šíbalová (produkce Flamesite), Starmount Studio (zvuk), Juraj Mravec (zvuk Starmount Studio), Bystrouška B3 (zvuk)

Návrhy titulků

Rudolf Havlík (logo), Marcela Šedivá (logo)

Producent

Ludvík Mareček (Fresh Lobster), Marcel Bystroň (kreativní producent Fresh Lobster)

Koproducent

Dana Voláková (Fénix Film), Kamil Kožíšek (Flamesite)

Produkce

Pavel Kopp (Fresh Lobster)

Vedoucí produkce

Kristýna Drozdová (Fresh Lobster)

Zástupce vedoucího produkce

Martina Sejková (ekonomka Fresh Lobster)

Výtvarná spolupráce

Lukáš Sakala (grafika)

Spolupráce

Marie Chocholová (klapka), Tomáš Volter (vrchní osvětlovač), Vojtěch Resler (fotograf), Vanda Trojanová (práce se zvířaty – koně), Nikola Stříbrná (práce se zvířaty – koně), Michal Kučera (práce se zvířaty – koně), Jarda Námořník Pánek (práce se zvířaty), Veronika Severová (práce se zvířaty)

Hudba

Použitá hudba

Wolfgang Amadeus Mozart (Symfonie č. 40 g-moll), Antonio Vivaldi (Houslový koncert G-dur), Felix Mendelssohn-Bartholdy (Svatební pochod /Sen noci svatojánské/), Johannes Brahms (Ukolébavka /op. 49/)

Nahrál

Epoque Orchestra (Dirigent Jan Kučera), David Novotný /housle/

Písně

Plakalo bejby

Hudba k písni Pavel Krejča
Text písně Jiří Štaidl
Zpívá Petr Spálený

Brand New Me

Hudba k písni Ondřej G. Brzobohatý
Text písně Ondřej G. Brzobohatý
Zpívá Elis Mraz /ž/

A Very Special Dog

Hudba k písni Petr Čechák

Amalgame Night

Hudba k písni Petr Čechák

Lokace

Praha, Nusle (Praha), Oldřichova ulice (Nusle), Holešovice (Praha), Tusarova ulice (Holešovice), ulice Komunardů (Holešovice), kavárna CrossCafe /interiér/ (ulice Komunardů), Smíchov (Praha), ulice U Blaženky (Smíchov), Kroupova ulice (Smíchov), Radlice (Praha), ulice U Dívčích hradů (Radlice), Měšice u Prahy, Revoluční ulice (Měšice u Prahy), Jezdecká škola Pony park (Revoluční ulice)

Produkční údaje

Originální název

Deníček moderního fotra

Český název

Deníček moderního fotra

Anglický název

Diary of a Modern Dad

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

komedie, romantický

Země původu

Česká republika

Copyright

2021

Rok výroby

2020

Produkční data

začátek natáčení 1. 7. 2020
konec natáčení 1. 8. 2020

Premiéra

slavnostní premiéra 11. 8. 2021 (multiplex Cinema City Slovanský dům, Praha)
distribuční premiéra 12. 8. 2021 /přístupné bez omezení/

Distribuční slogan

Podle bestselleru Dominika Landsmana.

Výrobce

Fresh Lobster, CinemArt (koprodukce), Flamesite (koprodukce), Dana Voláková (koprodukce), Fénix Film (koprodukce), Redemptor (koprodukce)

S podporou

Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek)

Partner

TV NOVA (hlavní partner)

Nositelé copyrightu

FRESH LOBSTER s.r.o.

Distribuce

CinemArt (monopol do 12. 8. 2031)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

101 min

Distribuční nosič

DCP 2-D

Poměr stran

1:2,39

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Vítěz

Festival: 43. festival české filmové komedie Nové Město nad Metují

2021
Nové Město nad Metují / Česká republika
Hlavní cena poroty Zlatý Prim
Jan Haluza

Vítěz

Festival: 43. festival české filmové komedie Nové Město nad Metují

2021
Nové Město nad Metují / Česká republika
Cena za nejlepší režii
Jan Haluza