Zkouška umění

Země původu

Česká republika

Copyright

2022

Rok výroby

2019—2020

Premiéra

3. 11. 2022

Minutáž

105 min

Režie

Adéla Komrzý (hlavní režie a režie Ateliéru grafiky II.), Tomáš Bojar (hlavní režie a režie Ateliéru malby IV.), Jan Foukal (režie Ateliéru nových médií II.), Petr Hátle (režie dílen a vrátnice)

Kategorie

film

Žánr

umělecký

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Zkouška umění

Český název

Zkouška umění

Anglický název

Art Talent Show

Pracovní název

Zkoušky umění

Anotace

Způsob hledání nových talentů dokumentuje snímek Zkouška umění režisérů Adély Komrzý a Tomáše Bojara, který byl natočen během několika dnů při přijímacím řízení na jedné z nejvýznamnějších českých vysokých škol, Akademii výtvarných umění v Praze. – Zkušená dvojice autorů (za spolupráce Jana Foukala Petra Hátleho) se na společném projektu sešla poprvé. Dokumentaristka Adéla Komrzý (nar. 1992) na sebe dříve upozornila snímkem Výchova k válce (2016) z cyklu Český žurnál nebo Jednotkou intenzivního života (2021) o paliativní péči. Tomáš Bojar (nar. 1981) stojí za neméně úspěšným dokumentem FC Roma (2016) či střihovým projektem Good Old Czechs (2022). Tentokrát divákům přibližují výjimečné prostředí Akademie výtvarných umění, kde jako každý rok probíhají talentové zkoušky. Impuls k natáčení na půdě této instituce vzešel od vedení akademie, které Adélu Komrzý požádalo o natočení televizního pořadu ke 220. výročí jejího založení. Filmařka pod vlivem dokumentu Le Concours (2016) od významné francouzské režisérky Claire Simon o přijímačkách na pařížskou filmovou školu La Fémis přišla s nápadem na celovečerní film přímo o talentových zkouškách. – Vznikl tak portrét jedné instituce, jenž zároveň klade otázky týkající se smyslu umění, a vypovídá také o soudobé společnosti a nastupující generaci umělců. Observační dokument, jenž přítomné aktéry ani jejich tvorbu nehodnotí, veškeré dění ve škole snímá statickými záběry. A spíše než o práce uchazečů se zajímá o interakci mladých lidí se staršími pedagogy, kteří rozhodují o jejich přijetí. Stejná pozornost je věnována také vyučujícím samotným. Ti reprezentují tři různorodé ateliéry akademie s odlišnými kritérii výběru i přístupy k tvorbě: Nová média 2 (vedoucích Kateřiny Olivové a Dariny Alster), Malba 4 (Marka Meduny a Petra Duba) a Grafika 2. (profesora Vladimíra Kokolii a Evy Červené). Nechybí ani pohledy do školních dílen a do hlavní vrátnice s bodrými zaměstnankyněmi. – Snímek s řadou úsměvných momentů získal několik ocenění, mezi nimi například Českého lva 2022 za nejlepší český dokumentární film nebo Cenu FIPRESCI na 56. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

Obsah

Vrátná radí uchazečům o studium na Akademii výtvarných umění v Praze (AVU), kde mají odevzdat své práce. – Chodbu školy zaplní mladí lidé, jejich artefakty jsou označeny a uloženy v policích. – Rektor školy Tomáš Vaněk zahajuje první kolo přijímacího řízení pro rok 2020, v němž komise hodnotí odevzdané domácí práce. Přítomné zájemce upozorní, že pedagogové si uchazeče do svých ateliérů volí sami podle vlastních kritérií. – Vyučující nad díly diskutují, předčítají si autorské explikace a vzájemně si doporučují potencionální studenty. Mezi pracemi jsou komiksy, kresby, malby i textilie. – V projekční místnosti pedagogové sledují snímek s erotickým podtextem. – Večer potemnělá škola ztichne. – Učitelé si postesknou nad nelehkou situací sochařů v Česku. – Z kabinetu ateliéru Nová média 2 se přes dveře ozývá hluk. Pedagožky Kateřina Olivovová a Darina Alster se na notebooku dívají na dílko, které je spíše zklame. – Vladimír Kokolia, vedoucí ateliéru Grafika 2, zhasne světla a odejde z místnosti, v níž jsou uloženy práce. – Do budovy se dostaví zájemci o studium. Pedagogové ateliéru Malby 4. Petr Dub a Marek Meduna pro ně vytahují stojany ze speciálního odkladiště. – Kateřina Olivová se uchazečům představí a laskavými slovy je uklidní před zahájením práce s modelem. – Marek Meduna zájemce přivítá a seznámí je s modelem Jiřím, kterého budou portrétovat. – Kresbu tváře zadá své skupince také Vladimír Kokolia s tím, že cílem má být zachycení osobnosti modelu. Uchazeči volí různé způsoby ztvárnění. – Pedagogové vybírají na schůzi téma pro druhé kolo zkoušek. Po delší diskusi se shodnou na zadáních Kolektivní tělo, O čem se mi dnes zdálo, Projít křovím, Změna počasí. – Muži, kteří seděli modelem, si navečer společně prohlížejí své portréty. – Ráno profesor Kokolia zametá podlahu ateliéru. – Ve štukatérské dílně si Jiří připravuje materiál. V dílně AVU jsou další dva muži, kteří s ním byli také portrétováni. – Meduna a Kokolia uchazečům zadají témata. Mladí lidé nad nimi přemýšlejí a pracují na nich různými technikami. – Olivová s Alster rozdají vědomostní testy. Dub upozorní dívku, která stránky přemaluje barvou, že výsledek budou hodnotit teoretikové a historici umění. – Jiří odlije sádrovou lebku. – Členy komise, posuzující vypracované testy, pobaví některé odpovědi, jež si vzájemně předčítají. Rozruch vyvolá také přebarvený formulář. – Uchazeči plní úkol nejrůznějšími způsoby, malbou, performancí, instalacemi, happeningem, a svůj umělecký záměr vysvětlují. – V podvečer si zaměstnanci školních dílen prohlížejí výsledky denních prací. Z některých instalací s realitou hodně spjatých jsou spíše rozpačití. – Ráno si pedagogové vaří kávu. – Učitelé při pohovorech zjišťují pocity mladých lidí, snaží se odhalit jejich psychickou odolnost a ptají se na názory i životní postoje. – Duba s Medunou zarazí, že jeden z mladíků nezná současné české umělce, a to ani toho, ke kterému se v minulosti hlásil do ateliéru. – Vrátné v důchodovém věku, jež dohlížejí na příchody a odchody, se vystřídají a baví se o extravagantním vzhledu studentů. – Během pohovorů se řeší i sexuální orientace či identita některých uchazečů. Jedna z osob se považuje za genderově neutrální, a proto o sobě mluví v množném čísle. – Pedagogové se zájemců ptají na morální hranice v tvorbě, vybídnou je k jejich vymezení a zjišťují jejich motivaci pro studium. – Profesor Kokolia se na chodbě uvolňuje pohyby taiči. – Vedoucím Olivové a Alster se jako zajímavější jeví přítomní chlapci. Dívky podle nich limituje nízké sebevědomí, kvůli kterému se neumí prosadit. Pedagožky ze situace viní společnost. – Vrátné spolu řeší procházející studenty, vymezují se vůči netradiční sexuální identifikace některých z nich. – Pedagožky se zamýšlí nad nelehkým postavením mladých žen. – Jeden z uchazečů přizná, že by mu nevadilo, kdyby se jeho díla stala komerčně úspěšnými. – Pedagogové vyhodnocují studenty a jejich práce. – Olivová s Alster, pro které je přijímací řízení emocionálně náročné, se v dojetí obejmou. – Vrátné konstatují, že uchazeče čeká poslední kontrolní den. – Jeden ze zájemců má rozebrat dílo publikované v knize o umění. – Olivová s Alester svou skupinku odvedou od budovy do přilehlé Stromovky, studenti přitom mají zavázané oči a drží se provázku. – Uchazeč na pokyn pedagogů zařve. – Vyučující upozorní jednu z dívek, že většina umělecké produkce končí v depozitářích institucí a sběratelů. – Hlouček „nevidomých” pod vedením Alester prochází parkem. – Pedagogové přimějí další ze zájemkyň o studium k výkřiku. – Kokolia diskutuje s odbornou asistentkou Evou Červenou o mladé generaci, které podle něho chybí problémy a nadosobní uvažování. – Skupinka v parku tančí. – Vrátné se dají do hovoru se zaměstnancem fakulty o jeho pobytu v cizině. – Meduna uchazeče ocení za jejich úsilí a radí jim, aby se případným neúspěchem nedali odradit. Sám přizná, že se na AVU dostal až na pošesté. – Se zájemci se loučí také obě vedoucí ateliéru Nová média 2 a vyzvou je k udržování kontaktu a k návštěvám. – Po upozornění Červené se s přítomnými rozloučí i roztržitý profesor Kokolia. Pedagogové jsou s přijímacím řízením i s uchazeči spokojení.

Účinkují

Marek Meduna

pedagog Ateliéru malby IV.

Petr Dub

pedagog Ateliéru malby IV.

Kateřina Olivová

pedagožka Ateliéru nových médií II.

Darina Alster /ž/

pedagožka Ateliéru nových médií II.

Vladimír Kokolia

pedagog Ateliéru grafiky II.

Eva Červená

pedagožka Ateliéru grafiky II.

Tomáš Vaněk

rektor Akademie výtvarných umění v Praze

Marie Jessiková

vrátná Akademie výtvarných umění v Praze

Marie Hudecká

vrátná Akademie výtvarných umění v Praze

Jiří Mach

model

Jan Szücs

model

Radek Jankovský

model

Pavel Šára

pracovník dílen Akademie výtvarných umění v Praze

Vojtěch Trocha

pracovník dílen Akademie výtvarných umění v Praze

Luděk Sedlář

pracovník dílen Akademie výtvarných umění v Praze

Viktor Takáč

doktorand Akademie výtvarných umění v Praze

uchazeči přijímacího řízení Akademie výtvarných umění v Praze

Štáb a tvůrci

Režie

Adéla Komrzý /ž/ (hlavní režie a režie Ateliéru grafiky II.), Tomáš Bojar (hlavní režie a režie Ateliéru malby IV.), Jan Foukal (režie Ateliéru nových médií II.), Petr Hátle (režie dílen a vrátnice)

Asistent režie

Bětka Noll /ž/, Jan Strejcovský, Nora Štrbová

Původní filmový námět

Adéla Komrzý /ž/, Tomáš Bojar

Dramaturg

Jan Gogola ml., Lenka Marešová (ČT)

Kamera

Šimon Dvořáček, Jan Šuster, Jakub Halousek, Prokop Souček, Kryštof Melka, Stanislav Adam, Kryštof Hlůže, Tomáš Uhlík, Jakub Wagner, Jan Březina, Giulio Zannol

Asistent střihu

Jan Šípek

Zvuk

Václav Flegl (zvuk a záznam kontaktního zvuku), Michaela Patríková (zvuk, mix zvuku, střih zvukových efektů a atmosfér), David Titěra (zvuk, mix zvuku, střih dialogů), Jakub Jurásek (záznam kontaktního zvuku), Adam Levý (záznam kontaktního zvuku), Vojtěch Knot (záznam kontaktního zvuku), Dominik Dolejší (záznam kontaktního zvuku), Petr Plechač (záznam kontaktního zvuku), Barbora Tatiana Krobová (záznam postsynchronních ruchů), Ondřej Vomočil (střih postsynchronních ruchů), Lukáš Marval (záznam zvuku), Kryštof Kříček (záznam zvuku)

Postprodukce

Blanka Lonek /ž/ (produkce), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (supervize UPP), Petr Hasalík (koordinátor UPP), Tomáš Pulc (technolog UPP), Ladislav Hrbáček (vedoucí produkce UPP), Soundsquare (zvuk), Pavel Rejholec (vedoucí studia Soundsquare), Jakub Sláma (produkce Soundsquare), Anna-Agáta Denzenová (produkce Soundsquare)

Výkonná produkce

Pavel Plešák (výkonný producent ČT)

Producent

Jakub Wagner (GPO Platform), Martin Kohout (GPO Platform)

Koproducent

Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Bohuslava Holubová (FC ČT), Dušan Mulíček (kreativní producent ČT), Maria Topolčanská (Akademie výtvarných umění v Praze), Tomáš Vaněk (Akademie výtvarných umění v Praze), Blanka Čermáková (Akademie výtvarných umění v Praze), Jana Bernartová (Akademie výtvarných umění v Praze)

Produkce

Martin Kohout (GPO Platform), Jan Strejcovský (GPO Platform), Jakub Wagner (GPO Platform)

Vedoucí produkce

Markéta Tulisová (ČT)

Asistent vedoucího produkce

Ondřej Lukeš (GPO Platform), Vojtěch Komrzý (GPO Platform)

Spolupráce

Kristýna Strejcovská (fotografka)

Lokace

Praha, Bubeneč (Praha), ulice U akademie (Bubeneč), Akademie výtvarných umění /i interiér/ (ulice U akademie), Stromovka (Bubeneč)

Produkční údaje

Originální název

Zkouška umění

Český název

Zkouška umění

Anglický název

Art Talent Show

Pracovní název

Zkoušky umění

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

umělecký

Země původu

Česká republika

Copyright

2022

Rok výroby

2019—2020

Produkční data

začátek natáčení 1. 11. 2019
konec natáčení 28. 2. 2020

Premiéra

festivalová premiéra 5. 7. 2022 (56. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
festivalová premiéra 28. 10. 2022 (26. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
slavnostní premiéra 2. 11. 2022 (kino Bio Oko, Praha)
distribuční premiéra 3. 11. 2022 /nevhodné pro děti do 12 let/

Distribuční slogan

Jak se v 21. století hledá talent? Adéla Komrzý a Tomáš Bojar v observačním dokumentu mapují talentové zkoušky na pražské Akademii výtvarných umění.

Výrobce

GPO Platform, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Akademie výtvarných umění v Praze (koprodukce)

Distribuce

Aerofilms (monopol do 23. 10. 2027)

Vývoz

Filmotor

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

105 min

Distribuční nosič

DCP 2-D, MP4

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky, anglicky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české