Komorní psychologické drama Zešílet se stalo hraným debutem etablované dokumentaristky Zuzany Piussi (nar. 1971), absolventky Katedry režie na bratislavské Vysoké škole múzických umení (VŠMU), věnující se především tématům spojených se slovenskou politikou a občanskou společností. Piussi rovněž po léta spolupracovala s divadlem Stoka a u zrodu snímku stála i další jeho členka Ingrid Hrubaničová. Inspirována vlastními zážitky k němu napsala scénář a zahrála si hlavní roli překladatelky Nadie. – Protagonistka znepokojivého příběhu z času pandemie Covidu-19 se nastěhuje se svou malou dcerou do nového bytu. Jeho podezřele nízká cena se záhy vysvětlí, když Nadii začne ztrpčovat život duševně nemocná sousedka. Tento fakt, spolu se starostmi o nemocného otce, pocitem izolace způsobeným lockdownem kvůli pandemii a nevyřčenými frustracemi z minulosti, začne brzy Nadiu dovádět do stavu silného nervového vypětí. – Piussi v Zešílet zůstává věrná mnohým dokumentaristickým postupům. Ústřední postavu většinou zabírá z velké blízkosti a soustředí se také na drobné, autenticky působící detaily. – Představitelé podávají uvěřitelné a většinou civilní výkony, přesto film stojí především na herectví Hrubaničové a věrohodně zobrazené proměně její postavy. Snímek současně nechává divákovi prostor pro osobní interpretaci. – Scénář vznikl ještě před začátkem pandemie a natáčení, organizované lineárně ve vztahu k ději, probíhalo během skutečného lockdownu. Snímek sugestivně upozornil na jinak spíše opomíjené následky tehdejší covidové izolace v oblasti duševního zdraví. – Filmový scénář se zúčastnil programů Torino Film Lab Extended 2019 a Midpoint Consulting Session vedené maďarským režisérem Gyulou Gazdagem.
V době pandemie Covidu-19 si překladatelka Nadia Hlohová prohlíží útulný a dobře umístěný byt v Bratislavě. Je nečekaně levný a majitelka je dokonce ochotna ještě z ceny slevit. S pomocí kamaráda Vlada se do něj Hlohová se svou malou dcerou Taniou nastěhuje. – Nadia s dcerou koupily vánoční strom. Když jej nesou domů, zastaví je bezdomovec. Žebrá peníze a nakonec se domáhá toho, aby mu Hlohová poskytla přístřeší. – Vlado pomáhá dát stromek do stojanu a Nadie přiskřípne bolestivě prst. Aniž by ji o to někdo žádal, sousedka Valika odnese do kontejneru krabice, které zůstaly na chodbě. Když jí jde později Hlohová poděkovat, žena, která má zjevně psychické problémy, ji ani nepustí dál. – Přes videohovor se pohádá s vydavatelem Ivanem kvůli nízkému platu. Nakonec ustoupí. Odmítne pozvání na večírek. Kvůli nemoci probíhá lockdown a společenské akce jsou zakázané. – Nadia vyhodí stromek. Valika po ní uklízí jehličí. Hlohová ji důrazně požádá, aby po ní neuklízela a nešpehovala ji. Sousedka se rozčílí a nahází Nadie na balkón odpadky. Ta mezi nimi najde obal od antipsychotik. – Valika Hlohovou obviní, že v noci stěhuje nábytek. Oboří se dokonce na Taniu. Nábytek přitom v noci stěhuje ona sama. – Valika se k Hlohové na veřejnosti chová mile, ale za jejími zády o ní rozhlašuje, že má všude nepořádek a kouří v domě. – Valika si v noci pouští nahlas dechovku. Přestane poté, co ji Nadia okřikne. Z balkonu pak Hlohová sleduje, jak sousedka slovně napadne řidiče čekajícího před domem na přítelkyni. Výjev ji rozesměje. – Nadia přijde k Ivanovi na večírek. Váznoucí zábavu přeruší telefonát. Hlohová musí odjet na východní Slovensko, protože její otec tam byl hospitalizován. Dcerku svěří Vladovi. – Otec Nadiu v nemocnici požádá, aby ho ostříhala. Otcův zdravotní stav se stále zhoršuje. Ošetřujícímu lékaři Hlohová přinese dárek, ale ten se k ní chová přezíravě a necitlivě. – Po návratu domů Nadiu a Taniu Valika opět budí stěhováním nábytku. Nadia ji rozzlobeně konfrontuje, ale sousedka reaguje, jako by se nic nestalo. Ráno Hlohovou slovně napadne u kontejnerů. Prý špatně třídí odpad. – Nadia neúspěšně žádá o pomoc s gradující situací sousedku Žiačikovou. – Správkyně domu Belanová se k Hlohové chová nepřátelsky. Prý nic nezmůže, neboť Valika je duševně nemocná a není vlastníkem bytu, v němž bydlí. Odkáže ji na její opatrovnici. – Ta Nadiu s pláčem žádá o pochopení. U Valiky se duševní problémy projevily po porodu mrtvého dítěte. Také údajně trpí rakovinou mozku. Na Nadiu ovšem opatrovnice nebere ohled. Odmítá si Valiku vzít k sobě domů, nebo ji natrvalo umístit na psychiatrii. Tvrdí, že Hlohová je jediná, která si stěžuje. – Nadia vyhledá právní pomoc. Při předvádění Valičina chování sama působí, jako by přišla o rozum. – Hlohová s dcerou krmí v parku ptáky. Náhle začne napodobovat krákání vran. – V noci jí Valika ťuká na dveře. Nadia si zavolá na pomoc Vlada, s nímž se následně opije, ale odmítne jeho sexuální návrhy. – Byt si prohlédne nová zájemkyně. Nadia je, stejně jako její předchůdkyně, ochotná slevit z ceny. – Hlohová v noci leze po stromě v parku. – Vlado pomůže matku s dcerou nastěhovat do nového bytu. Nadia si pouští nahlas hudbu a kouří uvnitř. Sleduje sousedku z hořejšího bytu, jak se přátelí s bezdomovci a nechává je u sebe spát. V noci dělají hluk, takže Nadia opět nemůže spát. – Stěžuje si Vladovi, ale toho její problémy už unavují. – Hlohová pozoruje sousedku, jak popíjí s bezdomovci. Pak ji před domem chytí pod krkem a vyhrožuje jí, že pokud si nepřestane bezdomovce vodit domů, shodí ji ze schodů. – Doma se Nadia prohlíží nahá v zrcadle. – V kavárně, v níž pracuje Vlado, si k ní přisedne pilot Juraj. Začne s ním flirtovat, což se Vladovi vůbec nelíbí. Hlohová se s pilotem opije a vezme jej k sobě domů. – Když chce pilot Nadiu políbit, mrští s ním náhle a s nebývalou silou o protější skříň.
překladatelka Nadia Hlohová
Vladimír zvaný Vlado, Nadiin kamarád
sousedka Valéria Gážová, zvaná Valika
sousedka přátelící se s bezdomovci
Tania Hlohová, Nadiina dcera
sousedka Žiačiková
bezdomovec s kšiltovkou
bezdomovec s kytarou
bezdomovec s taškou
pilot Juraj
vydavatel Ivan
přítel Ivana
otec Nadii
lékař v nemocnici
Deáková, Valičina opatrovnice
správkyně bytového domu JUDr. Belanová
advokátka JUDr. Navrátilová
advokátka JUDr. Baráthová
řidič čekají na přítelkyni
původní majitelka Nadiina bytu
realitní makléř původní majitelky
realitní makléř u Nadii
zájemkyně o Nadiin byt
zdravotní sestra v nemocnici
recepční u správkyně JUDr. Belanové
Martin Mallo
Ján Burgr (rekvizitář)
Tatiana Piussi /ž/
Jan Richtr (zvuk a mix zvuku), Alexander Bori
Petr Kolev, Ján Krnáč
RUR (obraz), Michal Mocňák (obraz RUR), Vojtěch Štetka (obraz RUR), Michal Berka ml.
Roman Jankovič
Slovak Action Company, Olivia Kreutzová, Michal Veselý, Matúš Lajčák
Jana Koršová (Punkchart films), Vít Janeček (VIRUSfilm)
Vít Janeček (D1film a VIRUSfilm)
Michal Mocňák (RUR)
Ján Burgr (VIRUSfilm), Richard Janeček (VIRUSfilm), Tatiana Piussi /ž/ (VIRUSfilm)
Marek Kianička (grafika)
Tomáš Miťko (vrchní osvětlovač)
Hudba k písni Lucia Piussi /ž/
Text písně Lucia Piussi /ž/
Zpívá Lucia Piussi /ž/
Slovensko, Bratislava (Slovensko), ulice (Bratislava), hlavní nádraží (Bratislava), náměstí Franza Liszta (Bratislava), Staré Město (Bratislava), Nové Město (Bratislava), Trnava (Slovensko), Lučenec, náměstí Republiky (Lučenec), nemocnice /interiér/ (náměstí Republiky)
Zešílet
Zešílet
The Unbalanced
Zošalieť
film
hranýdistribuční
drama, psychologický
Česká republika, Slovensko
2022
2020—2021
festivalová premiéra 19. 11. 2022 (26. filmový festival Black Nights Tallinn, Estonsko)
slavnostní premiéra 21. 3. 2023 (kino Atlas, Praha)
zahraniční premiéra 6. 4. 2023 (Bratislava, Slovensko)
distribuční premiéra 7. 4. 2023 /přístupné bez omezení/
Film Zuzany Piussi.
D1film s.r.o., VIRUSfilm, RUR (koprodukce), Punkchart films (výkonná produkce)
dlouhometrážní
79 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
slovenská
slovensky
bez titulků
slovenské
Akce: 18. ročník Ceny Asociace režisérů, scenáristů a dramaturgů za rok 2023
2023
Praha / Česká republika
Cena ARAS za výrazný debut nad 30 minut
Zuzana Piussi
Pokud má uživatel případné doplnění či připomínku k některému z údajů, budeme rádi, když kontaktuje správce dat, viz sekce Kontakt.