Pro režiséra a scenáristu Davida Jařaba (nar. 1971) znamenal Hadí plyn návrat k režii celovečerního hraného filmu po třinácti letech od posledního snímku Hlava-ruce-srdce (2010). Hlavní inspiraci nalezl v knize Josepha Conrada Srdce temnoty (1902), jejíž děj přenesl do 21. století a evropských reálií. – Robert Klein se vydává na cestu do přírodní rezervace, ve které se ztratil jeho bratr Emanuel. O neprostupnou a panenskou krajinu jeví mimořádný zájem velké korporace ve snaze ji ovládnout a vytěžit její zdroje. Robert je v prostoru, kde již neplatí morálka civilizovaného světa, konfrontován se svým vlastním nitrem a pokládá si otázky, nakolik je jeho povaha pouze konformním přijetím sešněrovaných a nepřirozených pravidel soudobé západní společnosti. Pravidel, která jeho bratr možná v hloubkách mokřadů opustil, aby se stal bohem nové atavistické společnosti. – Hadí plyn vznikl v mezinárodní koprodukci, což umožnilo i spolupráci s předním rumunským kameramanem Olegem Mutu, spolupracujícím s Cristianem Mungiu i Sergejem Loznicou. Jeho stylizovaná kamera ve spolupráci s ambientní hudbou Jakuba Kudláče učinila z Kleinovy fyzické i duševní cesty mystickou pouť. Režisér David Jařab, který již v roce 2011 adaptoval Conradovu knihu pro divadelní představení Srdce temnoty (uvedlo Pražské komorní divadlo na scéně Divadla Komedie), zasadil děj Hadího plynu do blíže nespecifikované oblasti východní Evropy. Témata devastování chráněných oblastí, předsudků vůči migrantům z afrického kontinentu či uspěchanosti západní civilizace ve filmu akcentoval s patrnou absurditou a lehkým humorem a obohatil jimi původní Conradovu myšlenku o sklonech člověka ke zlu. Proti Srdci temnoty, adaptovaném již koncem sedmdesátých let F. F. Coppolou do podoby významného filmu Apokalypsa (1979), již nečíhají spouštěče primitivních instinktů v hlubinách afrických džunglí, ale přímo v Evropě. David Jařab podle svých slov považoval literární předlohu za otevřenou zaktualizovanému čtení, neboť turbulentní doba nabízí s tímto dílem mnoho analogií. Vyrovnání se s evropským kolonialismem patří mezi úkoly nejobtížnější, ale stejně tak nevyhnutelné.
V přístavu se Saada loučí s Robertem. – Robert v doprovodu domovníka prohlédne byt svého bratra Emanuela. Byt se musí vyklidit, Emanuel v něm už delší dobu nežije. Robert, který svého bratra viděl v životě pouze dvakrát, se setká s panem Hitachim, obchodníkem s konzervovanými úhoři. Emanuel byl vždy Hitachiho dobrý obchodní partner a zajišťoval mu dodávku úhořů. Robert se od sekretářky dozví, že se jim nyní nedaří s Emanuelem spojit. Ví pouze, že se nachází někde v chráněné rezervaci, v níž jsou sádky úhořů. Rezervace patří společnosti Nag, jejíž zástupci požádají Roberta, aby se vydal bratra hledat. Nelson, jeden z vedoucích společnosti, mu vysvětlí, že jejich firma má zájem o bohaté zdroje zemního plynu, které se v této oblasti nachází. – Firemní řidič odveze Roberta do rezervace. V táboře se Robert seznámí se svými průvodci Lobem a Rudolfem. Na místo přijíždí i inženýr Engel, jehož vyslali z Nag, aby na vše dohlédl. Robert si večer povídá se servírkou. Svěří se jí, že zanechal své práce učitele a že má pocit, jako by stále před něčím utíkal. – Rudolf, Lobo, Engel a Robert se vydají na motorovém člunu po mokřadech směrem do rezervace. Podle Engela s sebou Emanuel do divočiny vzal skupinu afrických imigrantů. Engel vůči nim pronese několik rasistických poznámek a naznačí, že Emanuel se zřejmě zbláznil. Podle jeho názoru by se měla dávat přednost evropským, a tedy spolehlivým pracovníkům. – Motor člunu se porouchá a muži musí loď táhnout na laně. Dostanou se k modernímu bungalovu uprostřed mokřadů, kde potkají Ludvíka ze společnosti lovící úhoře. Ludvík zde žije s dvojicí společnic Michaelou a Nikol, se kterými Robert vede filozofickou debatu o přirozenosti smrti. Nikol Robertovi ukáže Emanuelův deník, jenž byl nalezen v jeho bývalém přístřešku. Stráví spolu noc, během které se Nikol ohradí proti Robertově dominanci. Ve své představě či halucinaci Robert zabodne Nikol nůž do zad. – Muži pokračují v cestě člunem. Mezi stromy Lobo najde černošské uprchlíky a dá jim část svých zásob. Inženýr Engel vysloví pochybnosti o strategii společnosti Nag, která chce, aby pro ně tito uprchlíci později pracovali. Z deníku svého bratra se Robert dozví, že podle Emanuela jsou lidé příliš racionální, zapomněli na své pudy a strach je nutí se kontrolovat. Přitom v každém postupně roste frustrace a touha po pomstě. – Při plavbě potkají Amira, plujícího na člunu. Amir s Robertem řeší počasí a moskyty. Povrchnost jejich konverzace rozzlobí inženýra Engela, jenž si myslí, že by jim měli imigranti projevovat úctu a vděk, s čímž Robert nesouhlasí. – V noci k ohni přijde Anton, který utekl z Emanuelova tábora. Emanuela si váží a vnímá jej jako člověka, jemuž se nemůže rovnat. V další představě Robert opět propadne výbuchu násilí, kdy pobodá ostatní členy skupiny snažící se zabít Antona. – Muži společně s Antonem připlují do Emanuelova tábora. Engel se zajímá především o ložiska zemního plynu, které zdejší pracovníci navrtali. Emanuel vzkáže, že hosty přijme až druhý den, protože je mu špatně. – Robert v představě Emanuela v jeho přístřešku navštíví a najde jej spícího ve vaně plné studené vody. Potkává tam mladou dívku Saadu. Není si jistý, jestli ho přitahuje, nebo jí chce ublížit. – Nemocný, ale hrdý Emanuel je nešťastný, že společenství, které vytvořil, má zničit korporát bez fantazie. Do tábora připluje Amir, přivážející šampaňské. Emanuel Roberta i jeho společníky pohostí. – V další vizi chce Emanuel znásilnit inženýra Engela. Robert se jej pokusí zadržet, ale Emanuel mu vysvětlí, že jeho jednání je přirozené a že také mohou Engela zabít. – Dělníci najdou Loba mrtvého a pohřbí jej. Muži se vydají zpět do civilizace společně s Emanuelem a Saadou. V další vizi se Emanuel Robertovi přizná, že před časem smíchal svoji krev s jedovatou úhoří krví, což zkusili i další muži z tábora, ale nikdo z nich nepřežil. Robert Emanuela, pro kterého svět mimo tábor nic neznamená, utopí v mokřadu. – Výprava pokračuje v cestě do civilizace, ale Emanuel na lodi chybí. Poslední vize tak nebyla jen výplodem Robertovy mysli.
pedagog Robert Klein
vůdce tábora Emanuel Klein, Robertův bratr
Saada, Emanuelova družka
inženýr Engel ze společnosti Nag
lovec a průvodce Aleš zvaný Lobo
rybář Rudolf
rybář Anton
řidič společnosti Nag
rybář Amir
rybář společnosti Nag
rybář Ludvík
sekretářka společnosti Unagi
obchodník Hitachi, vedoucí společnosti Unagi
servírka v táboře společnosti Nag
Nelson, vedoucí společnosti Nag
Chadwick, zástupce vedoucího společnosti Nag
Michaela, Ludvíkova společnice
Nikol, Ludvíkova společnice
rybář Lochmann
domovník
obchodní zástupce Winkler
úřednice společnosti Nag
pokojská
domorodec
domorodec
domorodec
domorodec
domorodec
domorodec
domorodec
domorodec
domorodec
domorodec
domorodec
domorodec
domorodec
domorodec
domorodec
domorodkyně
domorodkyně
domorodkyně
domorodkyně
domorodkyně
Lea Jurčovičová, Nikol Šuplatová
Joseph Conrad (Srdce temnoty /Heart of Darkness/ – román)
Vít Poláček, Alena Prokopová (ČT)
Oleg Mutu
Pavel Sklenár, Robert Kováč (ostřič)
Brad Bailey (vedoucí výpravy), Martin Hájek (vedoucí výpravy), Matej Dĺžeň Kováč (vedoucí rekvizitář), Peter Olgyay (rekvizitář), František Csandal (rekvizitář), Rastislav Pupík (rekvizitář), Ján Gazdík (rekvizitář), Ján Huba (rekvizitář), Arpád Plavecz (rekvizitář), Miro Habara (rekvizitář), Maroš Čermák (rekvizitář), Alfréd Štěpán (rekvizitář), Milan Šimáček (rekvizitář)
Sylva Zimula Hanáková, Andrea Zikanová (asistentka)
Gabriela Čechová (vedoucí kostymérka), Monika Rybárová
Ria Pontikis /ž/, Judita Rusňáková
Richard Müller (zvuk, design a mix zvuku), Blažej Vidlička (záznam kontaktního zvuku), Štěpán Mamula (mix zvuku), Michal Pekárek (mix hudby)
Ján Krnáč, Michal Vidlička
PFX, Karolína Jirsa /ž/ (produkce PFX)
PFX (obraz), Tomáš Srovnal (výkonný producent PFX), Aneta Práglová (produkce PFX), Klára Krejčíková (asistentka produkce PFX), Kavky Sound (zvuk), Martin Kebrdle (asistent Kavky Sound), Richsound.cz (zvuk)
Rafaela Radojčić /ž/ (Cineart TV Prague), Jiří Vlach (ČT)
Viktor Schwarcz (Cineart TV Prague), Silvia Panáková (Arina Film Production), Bogdan George Apetri (The East Company Production)
Alena Müllerová (kreativní producentka ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Maroš Hurajt (HomeMedia Production)
Radka Machalová (Bright Sight Pictures), Zuzana Vrbová (ČT), Markéta Sedelmayerová (ČT)
Samuel Vojtek (Arina Film Production), Jana Gerthoferová (vedoucí natáčení Arina Film Production), Jiří Koštýř (ČT), Michal Pína (ČT)
Dagmar Chudomelová (ekonomka Cineart TV Prague), Helena Krasňanská (ekonomka Arina Film Production)
Jana Radojčić Kulendová (asistentka producenta Cineart TV Prague)
Jan Poukar (grafický design)
Pepo Csölle
Karol Bohrn (vrchní osvětlovač), Mayo Hirc (fotograf)
Ludwig van Beethoven (Symfonie č. 7 A dur /Allegretto/), Johann Strauss ml. (Na krásném modrém Dunaji /An der schönen blauen Donau/), hudebnibanka.cz
Matěj Červenka /housle/, Alexej Aslamas /housle a viola/
Hudba k písni Sertac Sonmez Nidai
Text písně Sertac Sonmez Nidai
Zpívá Sertac Sonmez Nidai
Hudba k písni Cankat Guene
Text písně Cankat Guene
Zpívá Reina Alhajj /ž/
Česká republika, Praha (Česká republika), Vltava (Praha), Čechův most (Vltava), most Legií (Vltava), Slovensko, Bratislava (Slovensko), letiště M. R. Štefánika (Bratislava), Dvořákovo nábřeží (Bratislava), hotel River Park (Dvořákovo nábřeží), Dunaj (Slovensko), Bodíky (Slovensko), okolí (Bodíky), Vojka nad Dunajem (Slovensko), okolí (Vojka nad Dunajem), Rumunsko, Dunaj (Rumunsko), delta (Dunaj), Chorvatsko, Split (Chorvatsko), přístav (Split)
Hadí plyn
Hadí plyn
Snake Gas
Hadí plyn / Gazul șarpelui / Gaz de șarpe
film
hranýdistribuční
drama, poetický, mysteriózní
Česká republika, Slovensko, Rumunsko
2023
2022
konec distribučního monopolu 28. 9. 2023
festivalová premiéra 3. 7. 2023 (57. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
slavnostní premiéra 20. 9. 2023 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 28. 9. 2023 /nevhodné pro děti do 12 let/
Cesta do temnoty lidské duše. Film Davida Jařaba.
Cineart TV Prague, Arina Film Production, The East Company Production, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), HomeMedia Production (koprodukce), Bright Sight Pictures (výkonná produkce)
Státní fond kinematografie ČR, Státní fond kinematografie ČR (Program filmových pobídek), Audiovizuálny fond SR, Audiovizuálny fond SR (Program podpory audiovizuálního průmyslu)
CINEART TV Prague s.r.o., ARINA s.r.o., ČESKÁ TELEVIZE, The East Company Production, HomeMedia Production, s.r.o.
dlouhometrážní
113 min
DCP 2-D
1:2,39
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky, francouzsky, slovensky, japonsky, portugalsky
české
české
Pokud má uživatel případné doplnění či připomínku k některému z údajů, budeme rádi, když kontaktuje správce dat, viz sekce Kontakt.