Citlivý člověk

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2023

Rok výroby

2022

Premiéra

12. 10. 2023

Minutáž

121 min

Kategorie

film

Žánr

absurdní, komedie, road movie, hořká komedie

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Citlivý člověk

Český název

Citlivý člověk

Anglický název

A Sensitive Person

Koprodukční název

Citlivý človek

Anotace

Tragikomická road movie Citlivý člověk se stala samostatným celovečerním debutem režiséra Tomáše Kleina (nar. 1987), absolventa pražské FAMU. Klein v minulosti působil jako kameraman a asistent režie. Podílel se mimo jiné na posledním filmu Jana Němce Vlk z Královských Vinohrad (2016), který po režisérově smrti dokončil. – Citlivý člověk volně vychází ze stejnojmenného románu literáta Jáchyma Topola z roku 2017, který byl oceněn Státní cenou za literaturu. Ačkoliv se autorův vyprávěcí styl vzpírá přímočaré vizualizaci, Kleinův snímek se stal třetím filmovým zpracováním jeho díla. Topolova novela Anděl byla v roce 2000 zfilmována Vladimírem Michálkem pod názvem Anděl Exit. Jeho románovou prvotinu Sestra převedl v roce 2008 na plátno Vít Pancíř. – Příběh Citlivého člověka vypráví o chudém divadelním herci Mourovi, který se s rodinou po letech vrací do Čech. Vzápětí po příjezdu skončí hercova partnerka v nemocnici a on je obviněn z vraždy svého otce. Mour je tak nucen dát se spolu se svými dvěma syny, zamlklým Eliášem (podle otce mluvícím pouze italsky, anglicky a v blankversu, podle matky mlčícím, protože jej Mour nepustí ke slovu) a jeho jednoročním bratrem, na útěk. Při bloudění českým venkovem se otec a jeho děti setkávají s panoptikálními postavičkami v krajních životních situacích. Stávají se bezděčnými svědky konfliktu místních mafiánů s motorkářským gangem i rostoucí agresivity obyvatelstva. – Kleinovi se Topolovu roztěkanou, mnohdy záměrně nelogickou a informačně přehlcenou naraci podařilo převést do audiovizuální formy bez přílišné literárnosti, ale současně s respektem k předloze, jejímu ideovému sdělení a intertextuální podstatě. Scenáristé zachovali páteř pikareskního příběhu, ale rozvinuli jej vlastní, svébytnou cestou. Svět, který film představuje, tak působí jako dystopická variace na Divoký západ. Současně je ovšem, ač snímek na rozdíl od předlohy nespecifikuje umístění děje do Posázaví, pevně zasazen do českých reálií, fyzických i mentálních. Vyprávění reflektuje vyhrocující se společenskou atmosféru, xenofobii a nenávist k nonkonformním jedincům. Předjímá rozklad sociálních struktur, sounáležitosti i státní moci. Temnost tohoto obrazu však tvůrce nevede k depresivitě. Film dokáže i v nepříjemném prostředí najít podmanivou krásu a nakonec dospěje k nutné, byť spíše symbolické katarzi. – Snímek je nápadný zejména svým originálním vizuálním řešením, na němž se podílela mimo jiné grafička Soňa Jelínková, působící pod pseudonymem RRRR+A. Kamera Dušana Husára, někdy dokumentárně syrová, jindy stylizovaně snová, tvoří v tandemu se střihem Vadima Usoltseva vhodný filmový ekvivalent Topolových narativních postupů. Minimalistický hudební doprovod Jonatána Pastirčáka alias Pjoniho je mimo jiné doplněn písní Žiletky od skupiny Psí vojáci, jejímž frontmanem byl Topolův bratr Filip. – Davidu Prachařovi se v roli Moura podařilo ztvárnit neobyčejně komplexní postavu. Jeho zkrachovalý herec je komicky ubohým mluvkou kombinujícím velká slova s přízemností. Sympatie vzbuzuje spíše kvůli okolnostem než díky svému charakteru. Prachařovi se však daří vystihnout i další polohy postavy, tedy autentický cit, odevzdanost i nezvyklou dojemnost. Představitel Eliáše, debutant Jaroslav Cuhra, je staršímu kolegovi rovnocenným partnerem. Přes absenci vlastních replik zvládá pomocí minimalistické mimiky vyjadřovat složitá pohnutí předčasně dospívajícího chlapce, jehož očima divák většinu děje sleduje. Ze zbytku obsazení vystupují především výkony Jiřího Lábuse, Vladimíra Javorského a Milana Mikulčíka ve výrazných epizodních rolích. – Filmový projekt byl zapojen do vývojového workshopu pořádaného organizací Midpoint Institute a do vývojové platformy Scripteast. Ve vývoji byl rovněž prezentován na setkání Meeting Point Vilnius pořádaném v rámci mezinárodního filmového festivalu Kino Pavasaris Vilnius film industry event. Dokončený snímek byl poprvé uveden v létě 2023 na 57. mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary v rámci soutěže o Křišťálový glóbus. Do běžné distribuce vstoupil na podzim téhož roku. – V ději jsou využity záběry ze záznamu představení Tragická historie o doktoru Faustovi s Davidem Prachařem v titulní roli. Inscenaci hry Christophera Marlowa režíroval Michal Dočekal, pražské Divadlo Komedie ji uvedlo poprvé v roce 2001. Davidu Prachařovi vynesla role v roce 2002 Cenu Alfréda Radoka za mužský herecký výkon.

Obsah

Zkrachovalý divadelní herec Mour se spolu se svou nemocnou družkou Soňou, nemluvným jedenáctiletým synem Eliášem a jeho jednoročním bratrem vrací ve starém karavanu do Čech. Eliáš si povšimne dvou motorkářů, kteří auto chvíli pronásledují. – Eliáš a jeho otec kradou v obchodě. Soňa zkolabuje, ale po chvíli nabyde vědomí. – Rodina dorazí do rozpadlého domu, v němž žije Mourův otec. Ten je upoután na lůžko s kyslíkovou maskou. Mour se chová optimisticky, ale jeho partnerka je z neobyvatelného bytu a tchánova stavu zoufalá. Herec ukradne otci úspory schované v obálce u postele. Soňa opět omdlí a manžel s ní odjede do nemocnice. Synové zůstanou v bytě s dědečkem. – Když se ráno Mour vrátí, najde v bytě domobranu, která v oblasti přejala funkci policie. Jeho otec zemřel a on sám je zatčen. Podaří se mu však se syny utéct. Nedobrovolně skončí u místního mafiána Bašty. Eliáš se pozvrací při vzpomínce na dědečka. Bašta Moura okrade o karavan i o otcovy úspory, ale dva tisíce nechá Eliášovi. – Převlečeni do dívčích šatů, Eliáš a jeho otec bloudí s miminkem v kočárku nočním venkovem. Otec před synem předstírá, že je jeho matka v pořádku, ve skutečnosti však o ní nemá zprávy. Stanou se svědky rvačky mezi motorkářským gangem a Baštovými syny o prostitutku Světlanu. Využijí situace ke krádeži jídla a alkoholu. – Trojice narazí na muže, s nímž se Světlana právě rozešla. Je těhotná a chce se vdát za Baštova syna Káju. Při jízdě autem s Mourovými dává muž čím dál více najevo sebevražedné myšlenky. Naznačí, že zabil svého umírajícího otce. Eliáš si vzpomene, jak si jeho dědeček sám sundal kyslíkovou masku. Před smrtí chytil vnuka za ruku. – Mour souhlasí, že muži pomůže spáchat sebevraždu. Odveze jej v trakaři k okraji skály svázaného řetězy. Syny nechá v márnici u hřbitova. Muž sbírá odvahu ke skoku do zatopeného lomu. Mour vedle něj čeká až do rána. Ke hřbitovu se blíží motorkáři. Zatímco Mour odběhne pro své děti, muž ze skály skočí. Vůdce gangu Bizon najde v márnici kožich, který u sebevraha nechala Světlana. Motorkáři podpálí mužovo auto. Eliáš se s bratrem včas schová a shledá se s otcem. – Spící trojici najde ráno u řeky Mourův starý kamarád, rybář Slavoj. Vezme Moura i jeho syny do své chalupy umístěné na zbylém pilíři zbouraného mostu a dá jim najíst. Herce zaujme obraz Poříčské madony, který u sebe Slavoj schovává. Rybář zmíní, že v lomu bylo nalezeno mrtvé tělo. Vypráví o své milé Dorce, která jej opustila, protože ji v chalupě zamykal, a o jejich dítěti. Zmíní, že v nemocnici vypadla nějaká žena z okna. Mour se s vidinou vlastního zisku snaží Slavoje přimět mimořádně hodnotnou madonu prodat. Chalupu napadnou lidé z blízké zahrádkářské kolonie, kterým vadí, že jim rybář krade zeleninu. Budova shoří. – Slavoj i Mourovi před ohněm uniknou. Herec si zoufá, protože se nepodařilo zachránit cenný obraz ani zbývající peníze. Rybář Mourovi vyčítá, že zahrádkářům nečelil spolu s ním. Bez družky, dítěte i domova spáchá Slavoj sebevraždu utopením. – Eliáš s bratrem v náručí prchá od otce. Do toho však přijede Bizon se Světlanou, kterou unesl. Pokouší se ji znásilnit. Mour se snaží situace využít ke krádeži motorky. Eliáš vystřelí do vzduchu z motorkářovy pistole. Představuje si, že mrtvá z nemocnice je jeho matka. Bizon udeří Moura, jenž omdlí. Eliáš na násilníka míří, ale nedovede zmáčknout spoušť. Motorkář chce chlapce zastřelit. Světlaně se ale podaří Eliáše i jeho malého bratra odvést. Omráčeného herce zachrání nenadálý příjezd bratrů Baštových. – Těhotná Světlana a děti najdou skrýš v nevěstinci nacházejícím se na lodi. Shledají se tam také s Mourem a Baštovými. Otec Eliáše dlouze obejme. – K lodi dorazí motorkáři, Bizon ji prohledává. Osazenstvu se ho podaří uvěznit v podpalubí, kam jej nalákal Mour převlečený za Světlanu. – Prostitutky, Baštovi synové, Mour s dětmi, zbylí motorkáři i sebevrah, který skok ze skály přežil pouze s poraněným krkem, večer společně popíjejí a tancují u ohně. Eliáš si představuje, že jeho matka přežila skok z okna. – Ráno Mour odjíždí se svými syny na staré motorce. Eliáš poprvé promluví.

Poznámka

Ve filmu jsou použity záběry ze záznamu představení Tragická historie o doktoru Faustovi.

Hrají

David Prachař

divadelní herec Mour

Jaroslav Cuhra

Eliáš, Mourův jedenáctiletý syn

Tatiana Dyková Vilhelmová

Soňa, Mourova družka a Eliášova matka

Jakub Smolka

batole, Mourův Sonin jednoroční syn

Vladimír Javorský

rybář Slavoj Šupina, Mourův kamarád

Jiří Schmitzer

bývalý důstojník Československé lidové armády, Mourův otec

Jiří Lábus

mafián Bašta

Alexandra Borbély /ž/

prostitutka Světlana

Ján Jackuliak

vůdce motorkářského gangu zvaný Bizon

Jan Jankovský

Kája, Baštův syn a Světlanin přítel

Jan Plouhar

Milan, Baštův syn

Halka Třešňáková

vyšetřovatelka domobrany

Monika Načeva /ž/

Monča, vedoucí nevěstince

Chunguang Yao /ž/

prodavačka v potravinách

Fengyun Yanng

prodavač v potravinách

Lucie Czerná

divoženka

Barbora Debnarová

divoženka

Tereza Papáčková

divoženka

Lucie Schreierová

divoženka

Jakub Kosnovský

motorkář

Zdeněk Fňukal

motorkář

David Fischer

motorkář

Radek Bílek

motorkář

Jan Hubalovský

motorkář

Marek Vlček

motorkář

Josef Rygal

motorkář

Josef Navrátil

motorkář

Martin Říha

motorkář

Štáb a tvůrci

Asistent režie

Tereza Halamová, Robin Lipo, Šimon Kašpar

Skript

Petronela Semančíková

Předloha

Jáchym Topol (Citlivý člověk – román)

Scénář

Tomáš Klein, Lucie Vaňková, Kateřina Traburová, Tomáš Merta (spolupráce na scénáři), Soňa Jelínková (spolupráce na scénáři)

Kamera

Dušan Husár

Druhá kamera

Kryštof Hlůže, Tomáš Merta

Asistent kamery

Filip Smil, Adrian Novotný, Eduard Sahánek, Ludvík Otevřel (ostřič), Ondřej Kudrna (ostřič), Filip Kettner (ostřič)

Architekt

Stella Šonková

Výprava

Jakub Rozsypal, Matěj Zachata, Matěj Sýkora (zařizovač), Honza Rešl (rekvizitář), Roman Hruboň (rekvizitář), Láďa Kropáček (rekvizitář), Pavel Hovančik (rekvizitář), Anna Herasymova /ž/ (rekvizitář), Jan Zábel (rekvizitář), Lukáš Kaplan (rekvizitář), Roman Smahlík (rekvizitář), Kilián Starý (rekvizitář)

Návrhy kostýmů

Zuzana Formánková, Tomáš Merta (kostýmy motorkářů), Jonatan Merta (kostýmy motorkářů)

Kostýmy

Jitka Hudcová (vedoucí kostymérka), Matěj Kačírek, Natálie Košťálová, Michaela Letochová, Matilda Tlolková, Františka Králíková, Julie Ema Růžičková

Masky

Andrea Štrbová, Natalia Rothová, Martina Selnekovičová, Štěpánka Adámková, Tereza Škaláková, Kristýna Khinová

Střih

Vadim Usoltsev

Zvuk

Dominik Dolejší (zvuk, záznam kontaktního zvuku, mix zvuku a hudby, záznam postsynchronů), Jaroslav Fryš (mix zvuku a hudby), Martin Merc (záznam postsynchronů), Jan Čeněk (záznam ruchů)

Asistent zvuku

Adam Levý, Ondřej Lenart, Vojtěch Knot, Šimon Herrmann

Animace

RRRR+A

Zvláštní efekty

Zdeněk Fišer (supervize), Česká televize, Jan Kovalčík (ČT), Michal Břicháč (ČT), Pavel Burda (ČT)

Postprodukce

Markéta Otevřelová (vedoucí MasterFilm), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (supervize UPP), Petr Hasalík (koordinátor UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize UPP), Ladislav Hrbáček (vedoucí výroby UPP), FilmWorx (obraz), ČT Kavky Sound (zvuk), Low&Left Studio (zvuk), Dominik Dolejší (zvuk Low&Left Studio), Adam Levý (zvuk Low&Left Studio)

Návrhy titulků

Přemysl Zajíček (typografie)

Koordinátor kaskadérů

Luděk Jelen

Kaskadéři

Double stunt team, Luděk Jelen, Lubomír Bura, Patrik Polívka

Výkonný producent

Tereza Klímková (MasterFilm), Albert Malinovský (Punkchart Films), Katarína Tomková (Punkchart Films), Jaroslav Kučera (ČT)

Producent

Tomáš Michálek (MasterFilm), Martina Netíková (supervize MasterFilm), Ivan Ostrochovský (Punkchart Films)

Koproducent

Jaroslav Sedláček (kreativní producent ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT)

Produkce

Jakub Mahler (koordinátor MasterFilm), Dagmar Sedláčková (koordinátorka MasterFilm), Pavlína Kindlová (MasterFilm), Albert Malinovský (Punkchart films), Eduard Sahánek (Punkchart films), Vanessa Kristína Biermanová (Punkchart films)

Vedoucí produkce

Tomáš Pertold (vedoucí natáčení MasterFilm), Jiří Koštýř (ČT)

Zástupce vedoucího produkce

Zuzana Vrbová (ČT)

Asistent vedoucího produkce

Kryštof Burda (MasterFilm), Martin Malo (Punkchart films), Markéta Sedelmayerová (ČT)

Výtvarná spolupráce

RRRR+A (vize), Přemysl Zajíček (grafický design)

Spolupráce

Martin Vortel (vrchní osvětlovač), Eduard Sahánek (vrchní osvětlovač), Richard Hodonický (fotograf), Soňa Jelínková (koordinátorka intimních scén), Kristýna Khinová (dotáčky), Matěj Landa (dotáčky), Tom Petr (dotáčky), Ján Hubcej (koordinátor raftů a technická spolupráce), Roman Kůdela (potápěč), Jiří Matějka (potápěč), Jiří Šimůnek (potápěč), Jarda Hudec (potápěč)

Hudba

Hudba

Pjoni

Nahrál

Andrej Gál /violoncello/, Nikolaj Nikitin /dechové nástroje/, RRRR+A /vokály/, Josefína Dusk /ž/ /vokály/

Hudební dramaturgie

Aid Kid (supervize)

Písně

Kingdom of God

Hudba k písni Jón Sæmundur AuðarsonHenrik Björnsson
Text písně Jón Sæmundur AuðarsonHenrik Björnsson
Zpívá skupina Dead Skeletons

Ach, synku, synku

Hudba k písni lidová píseň
Zpívá David Prachař

Čechy krásné, Čechy mé

Hudba k písni Josef Leopold Zvonař
Text písně Václav Jaromír Picek
Zpívá David Prachař

Ó, sole mio

Hudba k písni Eduardo Di Capua
Text písně Giovanni Capurro
Zpívá David Prachař

Lokace

Česká republika, Praha (Česká republika), Krnov (Česká republika), Zámecké náměstí (Krnov), restaurace Pod Obrazem (Zámecké náměstí), Mánesova ulice (Krnov), Alšova ulice (Krnov), Vrchlického ulice (Krnov), ulice Na Hroudě (Krnov), Chářovská ulice (Krnov), autoservis /i interiér/ (Chářovská ulice), Jindřichov u Albrechtic (Česká republika), obchod potravin /i interiér/ (Jindřichov u Albrechtic), Albrechtice (Česká republika), Česká Ves (Albrechtice), hřbitov (Česká Ves), okolí (Česká Ves), Hlinka (Česká republika), okolí (Hlinka), Osoblaha (Česká republika), okolí (Osoblaha), Ludvíkov u Bruntálu (Česká republika), okolí (Ludvíkov u Bruntálu), Chotěšov u Plzně (Česká republika), Mantov (Chotěšov u Plzně), Radbuza (Mantov), chata na pilíři mostu /i interiér; dnes neexistující/ (Radbuza), Slovensko, Pieniny (Slovensko), Červený Kláštor (Slovensko), okolí (Červený Kláštor), Prešov (Slovensko), okolí (Prešov), Dunajec (Slovensko)

Produkční údaje

Originální název

Citlivý člověk

Český název

Citlivý člověk

Anglický název

A Sensitive Person

Koprodukční název

Citlivý človek

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

absurdní, komedie, road movie, hořká komedie

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2023

Rok výroby

2022

Premiéra

festivalová premiéra 2. 7. 2023 (57. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
předpremiéra 1. 10. 2023 (kino Mír, Krnov)
slavnostní premiéra 10. 10. 2023 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 12. 10. 2023 /nevhodné pro děti do 12 let/

Distribuční slogan

Film na motivy románu Jáchyma Topola. Režie Tomáš Klein.

S podporou

Státní fond kinematografie ČR, Audiovizuálny fond SR, Státní fond kinematografie ČR (Program filmových pobídek), Audiovizuálny fond SR (Program podpory audiovizuálního průmyslu), Moravskoslezský kraj, Plzeňský kraj

Distribuce

CinemArt

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

121 min

Distribuční nosič

DCP 2-D, MP4

Poměr stran

1:2,35

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky, anglicky, vietnamsky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Nominace

Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023

2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší kameru
Dušan Husár
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP

Nominace

Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023

2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší masky
Andrea Štrbová
nominace mezi pěti audiovizuálními díly vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP

Nominace

Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023

2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší hudbu
Pjoni
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP

Nominace

Akce: 37. ročník Ceny Trilobit 2024

2024
Dolní Břežany / Česká republika
Hlavní cena Trilobit Barrandien
Tomáš Klein
užší nominace mezi třiceti čtyřmi audiovizuálními díly na jednu z pěti hlavních cen zveřejněna 15. 1. 2024

Nominace

Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023

2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší scénografii
Stella Šonková
nominace mezi pěti audiovizuálními díly vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP

Nominace

Akce: 14. ročník Ceny české filmové kritiky 2023

2024
Praha / Česká republika
Cena české filmové kritiky pro nejlepšího herce
David Prachař
nominace mezi třemi herci zveřejněna 4. 1. 2024

Nominace

Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023

2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepšího herce v hlavní roli
David Prachař
nominace mezi pěti herci vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP

Nominace

Akce: 18. ročník Ceny Asociace režisérů, scenáristů a dramaturgů za rok 2023

2023
Praha / Česká republika
Cena ARAS za výrazný debut nad 30 minut
Tomáš Klein

Pokud má uživatel případné doplnění či připomínku k některému z údajů, budeme rádi, když kontaktuje správce dat, viz sekce Kontakt.