Experimentální dokumentární esej Poznámky z Eremocénu natočila ve slovensko-české koprodukci slovenská filmařka Viera Čákanyová (nar. 1980), absolventka oboru scenáristické tvorby na Filmové a televizní fakultě Vysoké školy múzických umění v Bratislavě a katedry dokumentární tvorby na pražské FAMU. Čákanyová filmem, jejž sama označila za „zprávu o tom, co se stalo s druhem homo sapiens na planetě Zemi“, navázala na své obdobně esejistické filmy FREM (2019) a Bílá na bílé (2020), které se rovněž dotýkají tématu domnělého konce lidské civilizace. – Snímek využívá rozdílnost analogového a digitálního média, když dává do kontrastu záběry natočené na fotografický film s výjevy ze zcela digitálních prostorů. Podobné kontrasty vytváří Čákanyová i ve zvukové složce, když kombinuje svůj přirozený hlas s virtuálním anglicky mluvícím hlasem, který pro ni vytvořila technologie Digital Minds. Film otevírá otázky (ne)schopnosti lidstva vládnout si, konce biologického života na Zemi a jeho nahrazení virtuální existencí, ale také, jak napovídá už název, téma lidské samoty a deprese. Neologismus eremocén, který filmařka přejala od biologa Edwarda O. Wilsona, značí epochu samoty na pozadí environmentální krize, rychlého technologického rozvoje a lidské existenciální izolace, jež je důsledkem zániku jiných forem života. Pro osoby, které v zájmu svého duševního zdraví opouštějí společnost, jež je stále více odtržená od biologického základu, používá Čákanyová další neologismus, lidé botomori, jehož původ ve filmu vysvětluje. – Poznámky z Eremocénu byly veřejnosti poprvé představeny v únoru 2023 na 73. mezinárodním filmovém festivalu Berlinale. V následujícím měsíci film vstoupil do slovenských kin a koncem října téhož roku byl uveden na 27. mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava, kde jej porota v rámci sekce Česká radost ocenila Cenou za originální přístup. Do běžné distribuce v České republice vstoupil snímek v březnu 2024. V tomtéž roce získaly Poznámky z Eremocénu na 26. mezinárodním festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět cenu za nejlepší film v soutěži českých snímků. V rámci 13. ročníku slovenských národních filmových cen Slnko v sieti za rok 2023 snímek soutěžil o ocenění za nejlepší dokumentární film.
Hlas filmařky Viery Čákanyové se pokouší najít svou původní postavu ve vektorové síti, v prostoru složeném z jednotlivých pojmů lidského jazyka. Postava, kterou nalezne, je ona sama v době pandemie onemocnění Covid-19. Hlas, který s Čákanyovou interaguje, je její vlastní virtuální hlas, vzniklý pomocí umělé inteligence. Hlas sám sebe označuje za první krok k filmařčinu nesmrtelnému virtuálnímu já. Čákanyová uvažuje, co mohou být další kroky k oné nesmrtelnosti. Pořizuje analogový záznam své doby, jsouc věrna krédu lidí botomori, tedy těch, kteří využívali k vyprávění příběhů krystaly halogenidu stříbra: zanechej stopu, zmraz čas, přines svědectví. – Analogové záběry z každodenního života na Slovensku v době pandemického lockdownu. – Vynálezce bitcoinu Satoshi Nakamoto vzpomíná, jak tvrdil, že neexistuje rozdíl mezi organickou a anorganickou hmotou, neboť vše je jen stejný prach z hvězd. Vyzýval k odtržení od přírody a vzhlížel k zářné technologické budoucnosti. Nakamoto přiznává, že nedokázal předpovědět důsledky tohoto postoje. – Virtuální hlas vypráví, jak se Nakamoto po vynálezu kryptoměny stáhl do ústraní, neboť začal trpět depresí. S nástupem globální digitální vlády se stal prvním botomorim. – Nakamoto popisuje projevy deprese. – Virtuální hlas vysvětluje, že Nakamoto zmizel se svou lodí na moři. Globální digitální vládě se jej nikdy nepodařilo nalézt. Právě tato okolnost dala vzniknout slovu botomori, spojení slov boat, což je anglicky loď, a moře. – Čákanyová cestuje pomocí červí díry v čase ke vzniku světa, k pomyslné nule, tedy absenci vektorového prostoru, a následně zpátky. – Analogové záběry z oslav výročí Slovenského národního povstání za účasti prezidentky Zuzany Čaputové. – Virtuální hlas označuje bitcoin za první elementární příklad nové formy života. Života podmíněného konáním užitečné a všeobecně dosažitelné služby, za kterou jsou lidé ochotni platit. – Analogové záběry z politických a protestních shromáždění na Slovensku i ve světě a z průběhu slovenských parlamentních voleb v roce 2020. – (archivní záběry) Počítačový vědec Ralph Merkle tvrdí, že volby jsou z ekonomického hlediska nesmysl, protože správné rozhodnutí vyžaduje pozornost, kterou většina lidí není schopna vyvinout. Zmiňuje se také o účincích dezinformačních kampaní. – Virtuální hlas vysvětluje, že vznik blokových řetězců a kryptoměn umožnil nelidským aktérům spravovat kapitál a tím si nárokovat právo na vlastnictví. Nelidští aktéři následně získali i další občanská správa. – Analogové záběry z demonstrace proti českému ministerskému předsedovi Andreji Babišovi na Letenské pláni v roce 2019. – Čákanyová se svěřuje, že ji děsí zprávy o rozvoji různých druhů umělé inteligence. Proto si čím dál více užívá svou iracionalitu. Spekuluje, že s těmito názory je slepou větví evoluce. Uvažuje nad tím, že se stane botomorim a odpluje na lodi do Antarktidy. – (archivní záběry) Merkle rozebírá možnost globální digitální vlády. Současně upozorňuje na nebezpečí vycházející z této ideje. – Čákanyová přemítá nad tím, jak dlouho se zachovají audiovizuální obrazy a jazyk, pomocí kterých právě vyjadřuje své myšlenky. – Virtuální hlas zmiňuje, že se soudobá éra nazývá eremocén, tedy věk osamělosti, neboť pokles biodiverzity na Zemi navozuje mnohým lidem pocit existenciální izolace. Na radu hlasu Čákanyová opět cestuje do minulosti pomocí červí díry. – Analogové záběry na děti jezdící na kolech a hrající si u moře a pak na chlapce nadšeně sledujícího dron, dále na koncert vážné hudby a katolickou mši. – Virtuální hlas vypráví, že s nástupem nové elity nahradil křesťanství na pozici dominantního světového náboženství neokosmismus, protože představa posmrtného života přestala být relevantní vzhledem k otřesení majestátu smrti. – Digitálně upravené záběry lovu zvířat z pohledu střelce. – Čákanyová konstatuje, že lidstvo si ničí budoucnost tím, že spaluje svou minulost, tedy mrtvé tělesné schránky proměněné v uhlí a ropu. – Analogové záběry na ekologické protesty, na odpadky na skládkách a na astronauta ve skafandru ležícího na zemi. – Čákanyová říká, že si čím dál více uvědomuje, že se musí soustředit hlavně na své duševní zdraví. Analogové záběry, které zařadila do filmu, pořídila jako vzpomínku na krásnou biologickou hmotu, na niž se natáčel film, jako vzpomínku na živé lidstvo. Smrti se ale nebojí. – Čákanyová prohlašuje, že je v depresi. Virtuální hlas odpovídá, že je to zcela pochopitelný pocit, neboť její původní postava se rozhodla následovat svůj smrtelný osud.
Mluví András Cséfalvay
vynálezce bitcoinu Satoshi Nakamoto
původní postava
režisérka
prezidentka Slovenské republiky
podnikatel, bývalý předseda vlády České republiky
Klára Tasovská, Ondrej Starinský (šéfdramaturg RTVS)
Viera Čákanyová, Marek Buranovský (design a mix zvuku)
Dorota Zacharová (Guča), Roman Genský (RTVS)
Matej Sotník (Guča)
Nina Numankadić /ž/ (Marina Films), Tatiana Vallová (RTVS)
Hudba k písni Nick CaveNicholas EdwardWarren Ellis
Text písně Nick CaveNicholas Edward
Zpívá Nick CaveThe Bad Seeds
Hudba k písni WoodkidMitchell Yoshida
Text písně WoodkidMitchell Yoshida
Zpívá Woodkid
Hudba k písni lidová slovenská
Text písně lidová slovenská píseň
Zpívá Bambini di Praga
Hudba k písni Ciro DammiccoDario Baldan Bembo
Text písně Friedrich Alex Jacobson
Zpívá Billy T. James
Hudba k písni Willie RuffJohn Rodgers
Text písně Willie RuffJohn Rodgers
Zpívá Willie RuffJohn Rodgers
Nový Zéland, Spojené státy americké, Nevada (Spojené státy americké), Black Rock City (Nevada), Řecko, Lesbos (Řecko), Německo, Hannover (Německo), okolí (Hannover), Slovensko, Bratislava (Slovensko), Atlantský oceán
Poznámky z Eremocénu
Poznámky z Eremocénu
Notes from Eremocene
Poznámky z Eremocénu
film
dokumentárnídistribuční
sociální, experimentální, esej, sociologický
Slovensko, Česká republika
2023
2015—2021
festivalová premiéra 20. 2. 2023 (73. mezinárodní filmový festival Berlinale Berlín, Německo)
festivalová premiéra 17. 3. 2023 (30. Mezinárodní filmový festival Febiofest Bratislava, Slovensko)
zahraniční premiéra 23. 3. 2023 (Bratislava, Slovensko)
festivalová premiéra 18. 6. 2023 (29. mezinárodní filmový festival Art Film Košice, Slovensko)
festivalová premiéra 28. 10. 2023 (27. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
distribuční premiéra 26. 3. 2024 /nevhodné pro děti do 12 let/
festivalová premiéra 26. 3. 2024 (25. mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, Praha /kino Lucerna, Praha/)
Vzkaz v láhvi vhozený do moře dat. Film Viery Čákanyové. Vzkaz v láhvi vlitý do moře dat.
Guča Films, Marina Films (koprodukce), RTVS – Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce)
Guča s. r. o., Marina Films s.r.o., Rozhlas a televízia Slovenska
dlouhometrážní
78 min
DCP 2-D, MP4
1:1,78
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
anglická
anglicky, slovensky
české
anglické, české
Akce: 13. ročník slovenských národních filmových cen Slnko v sieti za rok 2023
2024
Bratislava / Slovensko
Slnko v sieti za nejlepší dokumentární film
Viera Čákanyová
nominace mezi čtyřmi filmy spolu s Matejem Sotníkem
Akce: 37. ročník Ceny Trilobit 2024
2024
Dolní Břežany / Česká republika
Hlavní cena Trilobit Barrandien
Viera Čákanyová
užší nominace mezi třiceti čtyřmi audiovizuálními díly na jednu z pěti hlavních cen zveřejněna 15. 1. 2024
Festival: 59. mezinárodní festival populárně-vědeckých filmů Academia Film Olomouc
2024
Olomouc / Česká republika
Zvláštní uznání v česko-slovenské soutěži
Viera Čákanyová
za progresivní, až experimentálně laděný film, který je koncipovaný jako vzkaz z budoucnosti současné generaci, a ve kterém jedna z nejzajímavějších současných slovenských filmařek debatuje se svým virtuálním budoucím já o tom, co všechno jsme jako lidstvo udělali špatně a jak se z toho můžeme poučit
Akce: 35. ročník výroční národní tvůrčí Ceny Igric za audiovizuální tvorbu roku 2023
2024
Bratislava / Slovensko
Cena Igric za filmovou a televizní dokumentární tvorbu
Viera Čákanyová
udělena 22. 9. 2024 v Domě kultury Zrkadlový háj v Bratislavě za emotivní osobní esej
Festival: 26. mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět
2024
Praha / Česká republika
Cena poroty České soutěže za nejlepší český či koprodukční film z uplynulého a aktuálního roku
Viera Čákanyová
udělena 28. 3. 2024 v pražském Kině Lucerna
Akce: 13. ročník slovenských národních filmových cen Slnko v sieti za rok 2023
2024
Bratislava / Slovensko
Slnko v sieti za nejlepší dokumentární film
Matej Sotník
nominace mezi čtyřmi filmy spolu s Vierou Čákanyovou
Festival: 24. mezinárodní festival dokumentárních filmů Jeden svět
2023
Bratislava / Slovensko
Cena Na druhý pohled
Viera Čákanyová
udělena studentskou porotou za vizionářskou hodnotu, díky které bude film důležitým a aktuálním při smýšlení v období nadcházejících kritických let
Festival: 24. mezinárodní festival dokumentárních filmů Jeden svět
2023
Bratislava / Slovensko
Hlavní cena
Viera Čákanyová
udělena s finanční odměnou v hodnotě 2 000 euro
Festival: 27. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
2023
Jihlava / Česká republika
Cena za originální přístup v sekci Česká radost
Viera Čákanyová
udělena podle hlasování poroty 28. 10. 2023 v DKO Jihlava za silný osobní testament, ve kterém režisérka kriticky zkoumá jevy jako je klimatická krize nebo prudký rozvoj technologií, za zprávu poslanou do budoucnosti, jež je sice nejistá, ale kterou formujeme všichni teď a tady
Festival: 30. mezinárodní filmový festival Febiofest Bratislava
2023
Bratislava / Slovensko
Ocenění Mladé poroty
Viera Čákanyová
Pokud má uživatel případné doplnění či připomínku k některému z údajů, budeme rádi, když kontaktuje správce dat, viz sekce Kontakt.