Janžurka

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2024

Rok výroby

2022—2023

Premiéra

26. 9. 2024

Minutáž

111 min

Režie

Theodora Remundová, Jakub Hejna (režijní spolupráce)

Kategorie

film

Žánr

životopisný, dokument

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Janžurka

Český název

Janžurka

Anglický název

The Actress

Koprodukční název

Janžurka

Anotace

Portrét slavné herečky Ivy Janžurové (nar. 1941) s názvem Janžurka natočila její dcera Theodora Remundová (nar. 1974), absolventka oboru dokumentární režie na pražské FAMU. Remundová je jako filmařka podepsána mimo jiné pod filmovou observací rodinných vztahů Ničeho nelituji (2003) a pod portrétem skupiny stoletých českých občanů a občanek Moje století (2019). Uplatnila se také herecky, mimo jiné se tak stalo ve snímku Alice Nellis Výlet (2002), kde spolu se sestrou Sabinou sekundovala právě Janžurové. – K nápadu filmově zpracovat životní příběh své matky Remundovou podle jejích slov přivedlo zmíněné natáčení se stoletými pamětníky. Ti, informováni o režisérčině příbuzenství se známou herečkou, často dávali najevo svůj obdiv k Janžurové. – Základem filmu jsou rozhovory s protagonistkou, která v doprovodu štábu cestuje po místech, jež pro ni mají zvláštní význam. Janžurová zamíří do rodného městečka na českomoravském pomezí. V Českých Budějovicích se setká se spolužáky z pedagogické školy. Po letech se vrátí do slovenského horského hotelu, v němž se dozvěděla o smrti své matky. Před bývalou budovou Ústředního výboru Komunistické strany Československa zavzpomíná spolu se zpěvačkou Martou Kubišovou na známé setkání s Alexandrem Dubčekem v roce 1968. Na Slovensko se vydá v doprovodu režiséra Dušana Hanáka, s nímž natočila film Ja milujem, ty miluješ (1980). – Snímek však není pouhým převyprávěním jedné herecké kariéry. Janžurová se v něm dotýká i veskrze intimních témat, například partnerského soužití s kameramanem Janem Eisnerem a později s divadelníkem Stanislavem Remundou, předčasného úmrtí svého bratra, vývoje vlastních politických názorů a obav z vlastní smrti. Remundové a střihači Jakubu Hejnovi se daří koherentně propojit jejich natočený materiál s archivními záběry, které tak divák po chvíli přestává vnímat jako oddělenou kategorii. Tato kombinace dostává v několika sekvencích podobu duchaplného montážního dialogu. – Film Janžurka vznikl v česko-slovenské koprodukci a jeho financování bylo podpořeno veřejnou sbírkou v crowdfundingové kampani na internetovém portálu Hithit. Veřejnosti byl poprvé představen na 58. mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary v červenci 2024, kde se jeho světové premiéry zúčastnil prezident republiky Petr Pavel. Do české distribuce snímek vstoupil v září téhož roku.

Obsah

(archivní záběry) V závěru představení hry Friedricha Schillera Marie Stuartovna v pražském Stavovském divadle spadne 4. dubna 2002 na Ivu Janžurovou velká kulisa a zraní ji. Představení je předčasně ukončeno. – Janžurová při hovoru se svou dcerou, dokumentaristkou Theodorou Remundovou, vyjadřuje přesvědčení, že ji filmařka nebude idealizovat. Se zvyšujícím se věkem často vzpomíná na roli stárnoucí ženy, kterou před lety hrála v inscenaci hry Samuela Becketta Šťastné dny. Zatímco jí dcera barví vlasy, Janžurová vzpomíná, kolikrát si touto procedurou již kvůli různým rolím prošla. – Janžurová se vrací do rodného maloměsta Žirovnice. Vzpomíná na své dětství a na želvu, která se usídlila na zahradě domku její rodiny. Setká se s kamarádkou z dětství. S dojetím vypráví, jak matce v době puberty řekla, že chce být herečkou. Odpovědí jí byl políček. Z jejích rodičů se po válce stali podporovatelé komunistického zřízení a mladá Iva vstoupila do Československého svazu mládeže. – V době pandemie Covidu-19 Janžurová zkouší v Divadle Kalich nové představení v režii své starší dcery Sabiny Remundové. – V Českých Budějovicích se Janžurová setká se spolužáky s pedagogické školy, kterou studovala v druhé půli padesátých let před nástupem na Divadelní fakultu Akademie múzických umění v Praze. Vzpomíná, jak se rozešla s přítelem, protože byl antikomunistou. S bývalou spolužačkou po letech znovu sehrává komický výstup. – Janžurová natáčí se studenty filmové tvorby ve Zlíně. Se svými dcerami prochází staré dopisy. Účinkuje v představení v Divadle Kalich. Popisuje své nepříjemné sny týkající se smrti. – Janžurová se zpěvačkou Martou Kubišovou vzpomínají, jak v září po sovětské invazi veřejně podpořily Alexandra Dubčeka. Jednalo se o spontánní nápad. Připomínají nadějeplnou náladu pražského jara. – Herečka vzpomíná na svůj sňatek s kameramanem Janem Eisnerem. Soužití s ním nebylo jednoduché a dvojice se již po několika měsících rozešla. V letech 1968 až 1969 Janžurová psala fejetony do časopisu Zítřek, který byl brzy zakázán. Její poslední vydaný text se týkal pohřbu Jana Palacha. – Janžurová vypráví Kubišové o počátku svého vztahu s hercem a režisérem Stanislavem Remundou. Theodora a Sabina čtou dopis z roku 1971, který značí, že se rodiče ještě před narozením obou dcer na nějakou dobu rozešli. – V inscenaci hry Petera Morgana Audience u královny, kterou ve Stavovském divadle zrežírovala Alice Nellis, hraje Janžurová již léta Alžbětu II. V době pandemie Covidu-19 je představení filmováno. Herečka se na návrat diváků těší, ale zároveň se jej obává. – Protagonistka navštíví hotel na Malé Fatře, kde se dozvěděla o smrti své matky. O dvě hodiny později účinkovala ve veseloherním představení. – V roce 1968 Janžurová vystoupila z komunistické strany. V době normalizace se proti režimu nijak neangažovala. Na počátku sedmdesátých let jí však stejně byla jako politicky nespolehlivé osobě omezována činnost u filmu. Její bratr, který na Barrandově pracoval jako náměstek ředitele distribuce, byl pro nesouhlas s okupací přeřazen na pozici pomocné síly. Toto ponížení přispělo k jeho předčasné smrti. – Na rodinné oslavě herečka vzpomíná na společné dovolené v zahraničí. Vysvětluje, kdy byla před kamerou ochotna ztvárnit intimní scénu a kdy nikoliv. Vypráví, jak se ji komunističtí funkcionáři pokoušeli přimět k návratu do strany. Přestali, když jim připomněla smrt svého bratra. – Janžurová mluví o tom, jak si začali s Remundou sami psát texty pro zájezdová představení. V doprovodu slovenského režiséra Dušana Hanáka vzpomíná také na natáčení filmu Ja milujem, ty miluješ, který byl dlouhá léta uložen v pomyslném trezoru. Dvojice hovoří se zaměstnankyní nádraží, na němž se Hanákův snímek natáčel. Životní zkušenost této ženy upomíná na postavu Janžurové ve filmu. – Protagonistka vzpomíná na poslední léta života Remundy. Uklání se po diváky vřele přijatém představení Audience u královny. – Iva Janžurová během své kariéry vytvořila více než 130 divadelních postav. Hrála ve více než 70 filmech a ztvárnila více než 150 rolí v televizních filmech a seriálech. Za své herecké umění získala mnoho ocenění nejen v České republice, ale i v zahraničí.

Poznámka

Archivní materiály poskytly Národní filmový archiv, Slovenský filmový ústav, Česká televize, Filmia, Rozhlas a televízia Slovenska, archiv Národního divadla a Divadla na Vinohradech, soukromé archivy Markéty Ekrt Válkové, Marie Kuntové a osobní filmový a fotografický archiv Ivy Janžurové. Ve filmu jsou použity ukázky ze snímků Turista (1961; režie Evald Schorm), Dvanáct (1964; režie Eva Sadková), Předpověď: nula (1966; režie Elo Havetta), Kočár do Vídně (1966; režie Karel Kachyňa), Svatba jako řemen (1967; režie Jiří Krejčík), „Pane, vy jste vdova!“ (1970; režie Václav Vorlíček), Petrolejové lampy (1971; režie Juraj Herz), Morgiana (1972; režie Juraj Herz), Hodíme se k sobě, miláčku...? (1974; režie Petr Schulhoff), Zítra to roztočíme, drahoušku...! (1976; režie Petr Schulhoff), Bouřlivé víno (1976; režie Václav Vorlíček), Což takhle dát si špenát (1977; režie Václav Vorlíček), Ja milujem, ty miluješ (1980; režie Dušan Hanák) a Výlet (2002; režie Alice Nellis), ze zpravodajských týdeníků Československé filmové noviny 1947/7, Československý filmový týdeník 1968/zvláštní vydání, Československý filmový týdeník 1968/37, Československý filmový týdeník 1969/5, Týždeň vo filme 1979/47, záběry z pohřbu Jana Palacha 1969, ze seriálu Píseň pro Rudolfa III. – sedmá epizoda Hrabě Monte Christo (TV–1968; režie Jaromír Vašta) a z televizních filmů Léto v Hammerfestu (TV–1968; režie Jan Eisner) a Proměny nože (TV–1969; režie Eva Sadková).

Ve snímku jsou citovány úryvky z divadelní hry Samuela Becketta Šťastné dny v překladu Františka Vrby, dále úryvky ze záznamu divadelních inscenací Šťastné dny (Samuel Beckett, režie v Divadle Kolowrat Michal Dočekal, 1998), Audience u královny (Peter Morgan, režie ve Stavovském divadle Alice Nellis, 2015), Pusťte mě ven! (Jean-Marie Chevret, režie v Divadle Kalich Sabina Remundová, 2021), Marie Stuartovna (Friedrich Schiller, režie ve Stavovském divadle Ľubomír Vajdička, 2000), Vrátíš se ke mně po kolenou (Stanislav Remunda, Iva Janžurová, režie pro Zájezdové rodinné divadlo Stanislav Remunda, 1987) a Maškaráda (Michail Jurjevič Lermontov, režie v Divadle na Vinohradech 1966 Jiří Bělka).

Mluví

Lukáš Hlavica

hlas inspicienta Národního divadla

Účinkují

Theodora Remundová

dokumentaristka, dcera Ivy Janžurové

Hana Tučková

kamarádka Ivy Janžurové z dětství

Sabina Remundová

herečka, dcera Ivy Janžurové

Jana Janebová

Valerie Recman /ž/

studentka filmové režie

Stanislav Remunda

archivní záběry

Alice Nellis /ž/

filmová a divadelní režisérka

Mária Tamošová

Antonín Hugo Hostička

syn Theodory Remundové

Václav Hurský

Josef Maleček

Miroslav Jaroš

Eva Kostohryzová

Jiřina Černá

Božena Prokešová

Marie Postlerová

Marcela Jindrová

Marie Hanusová

Věra Tomanová

Zdena Žebrakovská

Jitka Fuxová

maskérka

Zdena Bendová

Ondřej Lechnýř

herec

Anna Ester Čapková

herečka

Alfred Hostička

syn Theodory Remundové

Kajetán Hostička

syn Theodory Remundové

Tomáš Hostička

manžel Theodory Remundové

Adam Pitra

manžel Sabiny Remundové

Adina Pitrová

dcera Sabiny Remundové

Vincent Pitra

syn Sabiny Remundové

Jana Janžurová

švagrová Ivy Janžurové

studenti Gymnázia Jírovcova v Českých Budějovicích

studenti Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně

Štáb a tvůrci

Režie

Theodora Remundová, Jakub Hejna (režijní spolupráce)

Původní filmový námět

Theodora Remundová

Dramaturg

Klára Formanová, Věra Krincvajová (dramaturgická spolupráce), Robert Kirchhoff (dramaturgická spolupráce), Vít Poláček (dramaturgická spolupráce), Ivan Arsenjev (dramaturgická spolupráce), Martin Peterich (RTVS)

Zvuk

Štěpán Škoch (zvuk, záznam, design a mix zvuku), Martin Stýblo (záznam zvuku), Maroš Olah (záznam zvuku), Jan Štindl (záznam zvuku), Petr Záruba (záznam zvuku), Štěpán Mamula (mix zvuku), Michal Pekárek (mix hudby)

Postprodukce

Triková postprodukce ČT (obraz), Barbora Bártová (produkce Triková postprodukce ČT), Kavky Sound ČT (zvuk)

Výkonný producent

Zdeněk Hala (ČT)

Producent

Alice Tabery /ž/ (Cinepoint)

Koproducent

Zuzana Mistríková (PubRes), Roman Jordan (PubRes), Ľubica Orechovská (PubRes), Věra Krincvajová (kreativní producentka ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Roman Genský (RTVS), Martin Chalupský (innogy), Sylva Jančová (innogy), Peter Dubecký (SFÚ)

Produkce

Tamara Hajičková (ČT), Katarína Vízdalová (RTVS)

Výtvarná spolupráce

Štěpán Malovec (grafická spolupráce), Klára Tučková (grafická spolupráce), Barbora Vlasáková (grafická spolupráce)

Spolupráce

Klára Formanová (rešerše archivních materiálů), Theodora Remundová (rešerše archivních materiálů)

Hudba

Použitá hudba

Jan Novák (hudba z filmu Kočár do Vídně), Henry Purcell (Hudba pro pohřeb královny Marie /Music for the Funeral of Queen Mary/)

Písně

Madame de Janjour

Hudba k písni Igor Orozovič
Text písně Igor Orozovič
Zpívá Igor Orozovič

Kde domov můj

Hudba k písni František Škroup

Hymna Sovětského svazu

Hudba k písni Alexandr Vasiljevič Alexandrov

Lokace

Česká republika, Praha (Česká republika), Vltava (Praha), nábřeží Ludvíka Svobody (Vltava), botel Albatros (nábřeží Ludvíka Svobody), Nové Město (Praha), Národní divadlo /i interiér/ (Nové Město), Ostrovní ulice (Nové Město), provozní budova Národního divadla /interiér/ (Ostrovní ulice), Jungmannova ulice (Nové Město), Divadlo Kalich /interiér/ (Jungmannova ulice), Staré Město (Praha), Stavovské divadlo /interiér/ (Staré Město), ulice Na Perštýně (Staré Město), Malá scéna Studia Dva /interiér/ (ulice Na Perštýně), ulice Na Františku (Staré Město), Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky (ulice Na Františku), Dejvice (Praha), Koulova ulice (Dejvice), hotel International (Koulova ulice), Vinohrady (Praha), náměstí Míru (Vinohrady), Divadlo na Vinohradech /interiér/ (náměstí Míru), Žirovnice a okolí (Česká republika), České Budějovice (Česká republika), náměstí Přemysla Otakara II. (České Budějovice), restaurace Panda /i interiér/ (náměstí Přemysla Otakara II.), Zlín (Česká republika), Deštná u Jindřichova Hradce (Česká republika), okolí (Deštná u Jindřichova Hradce), Karlovy Vary (Česká republika), Mírové náměstí (Karlovy Vary), grandhotel Pupp (Mírové náměstí), Varvažov (Česká republika), Zbonín (Varvažov), okolí (Zbonín), Slovensko, Malá Fatra (Slovensko), Terchová (Slovensko), Vrátna ulice (Terchová), hotel Boboty /i interiér/ (Vrátna ulice), Bratislava (Slovensko), hlavní nádraží /i interiér/ (Bratislava), Německo, Weiden in der Oberpfalz (Německo)

Produkční údaje

Originální název

Janžurka

Český název

Janžurka

Anglický název

The Actress

Koprodukční název

Janžurka

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

životopisný, dokument

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2024

Rok výroby

2022—2023

Produkční data

konec distribučního monopolu 26. 9. 2026

Premiéra

festivalová premiéra 2. 7. 2024 (58. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
slavnostní premiéra 25. 9. 2024 (multiplex Cinema City Slovanský dům, Praha)
distribuční premiéra 26. 9. 2024 /přístupné bez omezení/
zahraniční premiéra 30. 9. 2024 (Bratislava, Slovensko)

Distribuční slogan

Dokumentární film Theodory Remundové.

Výrobce

Cinepoint, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), PubRes (koprodukce), Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce), innogy (koprodukce), Slovenský filmový ústav (koprodukce)

Distribuce

CinemArt

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

111 min

Distribuční nosič

DCP 2-D

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky, slovensky

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Nominace

Akce: 32. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2024

2025
Praha / Česká republika
Cena za nejlepší filmový plakát 2024
Štěpán Malovec
nominace mezi pěti plakáty vyhlášena 13. 1. 2025 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP

Pokud má uživatel případné doplnění či připomínku k některému z údajů, budeme rádi, když kontaktuje správce dat, viz sekce Kontakt.