Režisér Jan Svěrák (nar. 1965) si pro celovečerní film Betlémské světlo vybral opět literární předlohu svého otce Zdeňka (nar. 1936). Tentokrát sáhl po třech příbězích, Ruslan a Ludmila, Betlémské světlo a Fotograf, ze dvou povídkových knih a stejně jako u předešlého snímku Po strništi bos (2017) je sám podepsán i pod scénářem. – Odlišná témata spojil postavou zavedeného spisovatele Šejnohy, kterému už psaní nejde tolik jako dřív. Hrdinové, ve filmu vymýšlení podle „skutečných“ osob, vstupují starému muži i do jeho reálného světa, všemožně jej obtěžují svými požadavky a snaží se ovlivňovat vlastní příběhy. Mladík Matěj například touží po lékárnici Vendule, ta ho však vytrvale ignoruje, a tak ho Švejnoha na jeho přání promění v charismatického fotografa Maria. Další postavou, jež spisovatele nenechá v klidu, je otec postiženého chlapce Bohumil, který společně s manželkou prosí o zázračné vyléčení jejich syna. Spisovatel takový zvrat v příběhu nepřipustí, manželům nicméně nabídne svou pomoc jiná hrdinka, vědma Ludmila, obdařená nadpřirozenými schopnostmi. Ta dochází za Šejnohovým automechanikem, který se místo oprav aut chce věnovat léčení lidí. Ani jedna z postav není spokojena se svým osudem, stejně jako autorova uštěpačná žena, jež ho ze psaní neustále vytrhuje, vyžaduje jeho pozornost a snaží se zlepšovat jejich soužití i váznoucí komunikaci. – Do hlavní, částečně autobiografické role se značně sebeironickými rysy obsadil režisér filmu opět svého otce Zdeňka Svěráka. Ten se před kameru hraného filmu vrátil po pěti letech a jeho partnerku ztvárnila Daniela Kolářová, přičemž oblíbená dvojice protagonistů v minulosti představovala mimo jiné manžele již ve třech snímcích, na kterých se autorsky podílel i Zdeněk Svěrák: v komedii Na samotě u lesa (1976) režiséra Jiřího Menzela a ve dvou snímcích syna Jana: Akumulátor 1 (1994) a Vratné lahve (2007). Popularity filmové manželské dvojice Svěrák – Kolářová využil mimo jiné i Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary a natočil s nimi divácky oblíbenou festivalovou znělku. Stalo se tak roku 2014, když herec obdržel Cenu prezidenta festivalu. Vedle dalších známých hereckých osobností, s nimiž Svěrákovi v minulosti spolupracovali (Ondřej Vetchý, Tereza Ramba, Jan Budař, Miroslav Táborský a další), se ve filmu objevují i nové tváře, například Dánka Patricia Schumann v roli vědmy Jarmily. Příběh manželů Šejnohových tvoří nejautentičtější rovinu komedie o hledání životní harmonie, jež díky prvkům magického realismu proplétá méně či více uvěřitelné figury či situace a fantazii se skutečností. Vážnější momenty odlehčuje často přítomná nadsázka, někdy až černý humor. – S obrazem tvůrci pracují nápaditě (pečlivé kompozice záběrů, promyšlená barevnost dekorací a kostýmů, zpomalená sekvence odvíjená pozpátku), a to především díky kameramanovi Vladimíru Smutnému. Ten s režisérem spolupracoval už od oscarového filmu Kolja (1996). Neméně výrazná je i původní symfonická hudba skladatele Ondřeje Soukupa, jež důsledně kopíruje jednotlivé příběhové linie a zásadní děje. Z rodiny Svěrákových se na snímku podíleli zástupci celkem čtyř generací, vedle tandemu Zdeňka a Jana také režisérův syn František coby střihač. Hlas postiženému Vojtovi zase propůjčil další Janův potomek Ondřej a v rolích skautů se mihli režisérovi vnuci. Je otázka, zda větší množství různorodých prostředí, postav a motivů nepůsobí ve výsledku poněkud roztříštěně. – Plakát netradičně namaloval ve stylu retro art deco renomovaný dánský ilustrátor Mads Berg. -mkm-
Stárnoucí spisovatel Šejnoha se probudí s utkvělým pocitem, že zemřel. Podle manželky má opravdu studené tělo. Ráno spolu začnou s přípravou pohřbu. Muž si na ženin popud oblékne rubáš a zajede do pohřebního ústavu, kde mu laskaví zřízenci pomohou uložit se do rakve. Jemně se při tom ohradí, že se mu ještě umřít nechce. – Muž se s úlevou probere ve své posteli, byl to jen sen. Cestou na lékařskou prohlídku náhodně zaslechne pána debatujícího s postiženým dospívajícím synem Vojtou. Ten touží po mobilu, který mají všichni jeho kamarádi. Otec považuje telefon za zbytečný, protože si Vojta s kamarády může denně povídat v chráněné dílně. – Lékař předepíše Šejnohovi prášky, jež si má při akutní nevolnosti okamžitě vzít. – Spisovatel při vyzvedávání léků zalichotí hezké lékárnici. Přítomný mladý muž ho poučí, že dnešní dívky se balí jinak. – Příhoda z lékárny autora inspiruje k povídce o mladíkovi, kterého přitahují magistry farmacie. Lékárnice Vendula v jeho povídce pozvání na rande vytrvale odmítá, ať se nápadník snaží sebevíc. Nespokojený autor neví, jak v příběhu pokračovat, a odejde z pracovny dolů povečeřet s manželkou. – Spisovatel se probudí se vzpomínkou na Vojtu a jeho rodiče. Ti ho prosí, aby napsal povídku, ve které se chlapec uzdraví. Spisovatel jim vysvětlí, že zázraky dělat neumí. Jádro jeho děl musí být uvěřitelné. – V klidu autora nenechá ani postava mladíka z lékárny. Šejnoha se uvolí učinit ho sebejistějším, načež mladík dívce rovnou navrhne konkrétní čas a místo setkání. Ani to však nezafunguje. – Spisovateli se rozepsané postavy začínají ve fantazii „hromadit“. V autě přemýšlí nad Vojtou a jeho otcem, nevěnuje se tak ani manželce Heleně, ani řízení. – U svérázného automechanika, jenž v dílně zároveň praktikuje léčitelství, dostane za úkol pohlídat pacientku Ludmilu. Ta při proceduře málem zemře. Šejnohu to rozruší a musí si vzít prášky. – Mladík z lékárny se nechce nechat odbýt. Jeho autor mu proto dodá chybějící „koule“ a z nezajímavého Matěje se stane frajerský fotograf Mario. Příběh Vojty a Bohumila zatím odloží. – Sebevědomý Mario dívku „sbalí“ ihned. Poté, co se zbaví vyzývavé zrzavé Máši, spolu stráví vášnivou noc v jeho ateliéru, kde také bydlí. – Spisovatel má z tvorby konečně radost a začne brát na vědomí i manželku. Ta však právě cvičí na klavír a vůbec o něj nestojí. Vyčte mu, že se cítí osamělá. Hru považuje za intimní záležitost, o kterou se s ním nehodlá dělit. – Zamilovaná Vendula se zabydluje u fotografa. – Šejnoha se v servisu opět setká s Ludmilou, která díky zázračným schopnostem zachrání hořící letadlo se sedmačtyřiceti cestujícími na palubě, jak sama tvrdí. Spisovatel je k jejímu daru skeptický, přesto se rozhodne o ní psát. – V autě se mu zjeví jeho postavy a musí se jim zpovídat. Nespokojený Bohumil trvá na povídce o svém retardovaném synovi a zázračném uzdravení. Ve vozu je i Mario s náruživou zrzkou. Rozptýlený autor nedává pozor a málem se srazí s náklaďákem. V rádiu zrovna informují o poškozeném letadle, o kterém slyšel již dříve od vědmy, přičemž všechny detaily události sedí. Šejnoha si musí vzít lék, zapomene ho však v autě, jež se automaticky zamkne. Dostat se dovnitř mu pomůže bez klíčů médium Ludmila, která ho po telefonu naviguje. Musí se přitisknout ke dveřím a ty se náhle odemknou. – Doma muž váhá, zda byl svědkem skutečného zázraku. Racionální manželka myslí, že si dveře odemkl sám ovladačem, který měl celou dobu v kapse. – Vendulu rozzuří, když najde Mášin vlas v posteli. Spor milenců v ateliéru přeruší Helenin hlas, volá totiž manžela k večeři. Šejnohovi se u jídla pohádají, protože žena zjistí, že ji muž vůbec nevnímá. – Spisovatel po jídle pokračuje v psaní příběhu mladého páru milostnou scénou. Usedlý Bohumil je spisovatelovými fantaziemi pohoršen, radí mu věnovat se závažnějším tématům. Autor mu slíbí, že jeho rodinu konečně navštíví. – Mario si uvědomí, že by měl s milostnými avantýrami přestat, aby o Vendulu nepřišel. – Helena vyčte muži, že ji nikdy nevzal na zámky na Loiře, natož na dávno plánovaný výlet do Stráže nad Nežárkou. – Ráno na spisovatele čeká Bohumil i s rodinou, jsou usazeni na parapetu za oknem a dožadují se svého příběhu. Sotva se muž pustí do psaní o Vojtově truhlářské dílně a hezkém soužití s milujícím a silně věřícím tatínkem, přeruší ho Helena kvůli domluveným nákupům. – Muž v garáži obchodního domu ženě omylem přibouchne prst do dveří auta. Zraněná Helena mu navíc musí najít zakutálený prášek, aby on nezkolaboval. – Šejnoha se doma bez partnerky, kterou odvezla sanitka, cítí sám. Odhání nespokojenou Vendulu, jež mu vyčítá, že jí vnutil „sexistického“ Maria. – Starému muži se vrátí noční můra z pohřebního ústavu. Tentokrát do rakve spokojeně uléhá Helena a pohřebákům se svěří, že se už léta nemá na co těšit a že ji manžel potřebuje jen na domácí práce. Spisovatel se probudí s pocitem viny. Svolá své hrdiny a dá jim volnost. – Spisovatel se odhodlaně pustí do vaření a ženu vezme na slíbený zámek. Ta si však výlet neužije kvůli jeho nevhodnému chování během prohlídky. – Vztah Venduly a Maria je v troskách. Fotograf dívce odešle psaní, ve kterém jí oznamuje rozchod. Dívka na něho právem uhodí kvůli jeho nevěře a hádka vyvrcholí dramatickou žárlivou scénou. Mario později dopisu zalituje a neúspěšně se ho pokusí vyjmout z poštovní schránky. – Vojtovým rodičům dojde trpělivost a vydají se za automechanikem, aby je spojil s Ludmilou. Mají strach z toho, jak bude Vojta jednou žít bez jejich pomoci. Léčitelka jim slíbí synovo uzdravení. Matka se však zalekne, protože by chlapec bez hendikepu už nebyl jako dřív, a jeho proměnu zavrhne. – Mario omylem postřelí pošťáka, na kterého číhal u schránky. – Šejnoha překvapí manželku prosbou o posouzení povídky. V poslední době jí svá díla neukazoval, protože se bál kritiky. Žena se přizná, že vůči jeho tvorbě byla přísná záměrně, aby stále platil za kvalitního autora. – Policie zatkne Maria na jeho výstavě v Polsku za útok na poštovního zaměstnance. – Ve vězení si fotograf čte psaní od Venduly o svatbě se solidním kolegou Velebou. – Heleně je mladíka líto, ale Šejnoha myslí, že si „koule“, tentokrát u nohy, zaslouží. – U štědrovečerního stolu Vojta sfoukne svíčku zažehnutou betlémským světlem. Matka ji znovu rychle rozsvítí zápalkami a syna požádá, ať o tom před nábožným tátou pomlčí, protože mu na plameni záleží. Vojta se přemůže a tajemství udrží. Spisovatele konečně napadne chybějící název povídky a ke spokojenosti celé rodiny ji pojmenuje Betlémské světlo. – Helena doma v obýváku zahraje na klavír manželovi, poslouchají i přítomné literární postavy. Za oknem už na Šejnohu netrpělivě čekají pohřebáci... -mkm-
Ve filmu jsou použity fotografie Martina Skalického, Martina Kovalíka, Viktorie Kollerové, Karla Vlčka, Terezy z Davle a Getty Images.
spisovatel Karel Šejnoha
klavíristka Helenka, Šejnohova žena
nesmělý Matěj Písecký/fotograf Mario Písecký
lékárnice Vendula Urxová, Mariova přítelkyně
automechanik a léčitel Bakalář
Mluví Ondřej Svěrák
autistický chlapec Vojta
Bohumil, Vojtův otec
Jarmila, Vojtova matka
Mluví Nela Boudová
vědma a letištní pracovnice Ludmila
Máša, Mariova milenka
lékárník Veleba, Vendulin nápadník
zřízenec pohřebního ústavu
zřízenec pohřebního ústavu
mistr odborného výcviku v chráněné dílně
poštovní doručovatel zvaný Plešoun
poštovní doručovatel Viktor zvaný Brejlička
Šléhofer, zákazník u Bakaláře
lékárnice
průvodkyně na zámku
lékař-kardiolog
muž na parkovišti
brýlatá holčička, návštěvnice zámku
matka brýlaté holčičky, návštěvnice zámku
návštěvnice zámku
Radek, Vojtův kolega z chráněné dílny
Otík, Vojtův kolega z chráněné dílny
kluk, Vojtův kolega z chráněné dílny
dívka na ulici
dívka na ulici
mladík na ulici
Panna Marie
matka Ludmily
syn vědmy Ludmily
syn vědmy Ludmily
zákaznice u Bakaláře
taxikář
policista před galerií
policista před galerií
muž
skautka v letadle
skaut v letadle
skaut ve vlaku
skaut ve vlaku
skaut ve vlaku
hasič ve vlaku
skaut
skautka
skautka
dubl za Terezu Rambu
dubl za Patricii Schumann
pes
Martin Bárta, Martin Král
Barbora Losová
Zdeněk Svěrák (Ruslan a Ludmila ze sbírky Povídky – povídka), Zdeněk Svěrák (Fotograf ze sbírky Povídky – povídka), Zdeněk Svěrák (Betlémské světlo ze sbírky Nové povídky – povídka)
Jan Svěrák, Zdeněk Svěrák (spolupráce na scénáři)
Jack Sidey, Klára Lidová, Jaroslav Sedláček (hlavní dramaturg ČT)
Jan Carda (ostřič), David Městecký
Richard Dvořák
Vanda Exnerová (vedoucí kostymérka), Zuzana Formánková, Natálie Rajnišová, Matěj Kačírek
Pavel Rejholec (zvuk, supervize a mix zvuku), Jakub Čech (zvuk, záznam kontaktního zvuku), Sandra Klouzová (zvuk, střih zvukových efektů), Michal Pekárek (záznam a mix hudby), Anna Žihlová (střih dialogů), Peter Hilčanský (střih zvukových atmosfér), David Titěra (záznam postsynchronů), Jan Majstr (asistent mixu zvuku), Anna Jesenská (záznam a střih sborů a postsynchronních ruchů), Lukáš Marval (střih postsynchronních ruchů), Kryštof Kříček (záznam zvuku)
Dominik Čech, Ondřej Svěrák, Roman Sklenář
UPP, Viktor Müller (supervize), Lenka Líkařová (produkce), Jaroslav Matys (vedoucí produkce), Kateřina Popelová (koordinátorka), Veronika Vlasáková (asistentka produkce)
TRICKsfx, Vít Petrášek, Jonáš Kábrt, Petr Lukavec, Rosťa Mandát, Milan Blažek, Lukáš Svoboda, Boris Tatarov
UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Viktor Müller (producent UPP), Ivo Marák (supervize UPP), Jiří Slavíček (produkce UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize UPP), Jan Krupička (technologická supervize UPP), Tomáš Kalhous (vedoucí a supervize 2D oddělení UPP), Pavel Kolář (vedoucí 3D oddělení UPP), Tomáš Krejzek (vedoucí partiklového oddělení UPP), Soundsquare (zvuk), Jakub Sláma (produkce Soundsquare), Anna-Agáta Denzenová (produkce Soundsquare)
Martin Sršeň
Luděk Jelen, Lubomír Bůra, Patrik Polívka
Kateřina Špůrová (U.F.O. Pictures), David Rauch (U.F.O. Pictures), Jaroslav Kučera (ČT)
Jan Svěrák (Biograf Jan Svěrák)
Helena Uldrichová (kreativní producentka ČT), Eric Abraham (Portobello Pictures)
Martina Moudrá (Biograf Jan Svěrák), Zuzana Vrbová (ČT), Markéta Sedelmayerová (ČT)
Jakub Medek (U.F.O. Pictures), Jiří Koštýř (ČT)
Petr Kozlík (fotografie)
Slavomír Mikovec (vrchní osvětlovač), Tomáš Teglý (fotograf), Lenka Nietschová (práce se zvířaty), Pavel Štverák (Dolby konzultant), Michal Srb (automobily)
Antonín Dvořák (Rusalka)
Score Orchestra (Dirigent Michaela Rózsa Růžičková), Chlapecký sbor Bonifantes (Dirigent Jan Míšek), Smíšený sbor Czech Soloist Consort (Dirigent Jan Míšek)
Marek Zelinka
Hudba k písni Antonín Dvořák
Text písně Jaroslav Kvapil
Zpívá Ema Destinnová
Hudba k písni Adam Václav Michna z Otradovic
Text písně Adam Václav Michna z Otradovic
Zpívá mužský sbor
Zpívá Vladimír Javorský
Praha, Horní Počernice (Praha), Lhotská ulice (Horní Počernice), Chodov (Praha), obchodní centrum (Chodov), Žižkov (Praha), Jičínská ulice (Žižkov), Křišťanova ulice (Žižkov), Ondříčkova ulice (Žižkov), Žižkovo náměstí (Žižkov), škola (Žižkovo náměstí), Koněvova ulice (Žižkov), parkoviště (Koněvova ulice), Holešovice (Praha), Strossmayerovo náměstí (Holešovice), ulice U papírny (Holešovice), Bubenská ulice (Holešovice), Strojnická ulice (Holešovice), Veverkova ulice (Holešovice), restaurace Bistro 8 /i interiér/ (Veverkova ulice), Veletržní ulice (Holešovice), Vysočany (Praha), Jeřábkova ulice (Vysočany), Vltava (Praha), Jiráskův most (Vltava), Železniční most (Vltava), Rašínovo nábřeží (Vltava), Masarykovo nábřeží (Vltava), Nové Město (Praha), Mánes (Nové Město), výstavní síň (Mánes), Jiráskovo náměstí (Nové Město), Tančící dům (Jiráskovo náměstí), ulice Na Výtoni (Nové Město), Malá Strana (Praha), kostel sv. Mikuláše (Malá Strana), Malostranské náměstí (Malá Strana), Karmelitská ulice (Malá Strana), Vršovice (Praha), Sportovní ulice (Vršovice), Vršovické náměstí (Vršovice), Motol (Praha), nemocnice (Motol), Libeň (Praha), nádraží (Libeň), zámek Stráž nad Nežárkou /i interiér/, Bory, věznice /interiér/ (Bory), Plzeň, Palackého náměstí (Plzeň), restaurace Za oponou (Palackého náměstí), Votice, okolí (Votice), Nupaky, Dobrovíz
Betlémské světlo
Betlémské světlo
Bethlehem Light
film
hranýdistribuční
komedie
Česká republika, Velká Británie
2022
2021
začátek natáčení 29. 3. 2021
konec natáčení 17. 5. 2021
konec distribučního monopolu 31. 12. 2069
předpremiéra 25. 2. 2022 (multiplex CineStar IGY Centrum, České Budějovice)
slavnostní premiéra 7. 3. 2022 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 10. 3. 2022 /nevhodné pro děti do 12 let/
Svěrák & Svěrák. Film Jana Svěráka podle povídek Zdeňka Svěráka.
Biograf Jan Svěrák, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Portobello Pictures (koprodukce), U.F.O. Pictures (výkonná produkce)
Státní fond kinematografie, Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek)
Michal Bubeníček, Dragica Petrovič /ž/
BIOGRAF JAN SVĚRÁK s.r.o., Portobello Pictures, Ltd., ČESKÁ TELEVIZE
dlouhometrážní
110 min
DCP 2-D, DVD, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
digitální zvuk, 7.1, Dolby Atmos
česká
česky
bez titulků
české
Pokud má uživatel případné doplnění či připomínku k některému z údajů, budeme rádi, když kontaktuje správce dat, viz sekce Kontakt.