Podle scenáristy, režiséra, střihače a představitele hlavní role Iva Trajkova není jeho snímek Movie s podtitulem Úvod do filozofie autorského filmu experimentální, nicméně používá méně obvyklou formu vyjadřování, jež je ovšem pevně zakotvena v narativním filmu. – Bezejmenný režisér přišel o firmu, o zakázku i o přítelkyni. Tuto životní situaci vyřeší netradičně: koupí si za poslední peníze obyčejnou 8mm kameru a vyrazí na cestu, během níž rekapituluje svůj život a zároveň o sobě natáčí film. Na začátku putování, jež se odehrává v jakémsi bludném kruhu po stejných místech, potká dětinsky podivného a nemluvného Stopaře, k němuž přilne, a později svéráznou Dívku, po níž zatouží. Nepochybně autobiograficky laděné vyprávění je rozděleno do sedmi kapitol: ty mají sloužit jako příručka nezávislého filmaře (každá obsahuje krátký úvod). Postavy ve filmu nemluví, to za ně obstarává nepřestávající režisérův komentář, který v ich formě otevřeně informuje diváka o protagonistových sexuálních i jiných, většinou nelichotivých zážitcích. A protože život není jen černobílý, jsou některé záběry barevné. – Film, vydávaný za kolektivní dílo, nemá úvodní ani závěrečné titulky. -kat-
Produkční společnost zkrachovala, nábytek a vybavení jsou pryč, zbyly prázdné místnosti a filmová cena Plyšový lev. Rejžovi zkrachoval i jeho soukromý život s herečkou Sabinou. Ta, místo aby mu byla v životní krizi po boku, odstěhovala se od něho. – 1. Kapitola. Hlavní postava je základem celého filmu, proto Rejža uvede svůj životopis od narození v Makedonii až po krach firmy. Na závěr pojme plán... – Rejža se probudí na louce v autě, které si „půjčil“ od Sabiny bez jejího vědomí. Koupí si kameru a vyráží na cestu. – Rejža zastaví podivnému Stopaři, který stojí u božích muk a vlastně ani nestopuje. Tvrdí o mladém holohlavém muži, že je v černém, ale on má na sobě jakousi bílou řízu, často medituje a na všechno říká pouze „jo“. Spolujezdec přiměje Rejžu, aby jel na druhou stranu, než chce. Umělec hodlá natočit totálně nezávislý film jako příručku pro filmaře. – Stopař ukazuje režisérovi cestu. Zastaví se na hřišti, na kafi i v hospodě... – 2. Kapitola. Za svítání Stopař medituje u božích muk a Rejža omílá známou pravdu, že chce-li někdo měnit svět, musí napřed změnit sebe. Vyjedou a Stopař vyhodí z auta hudební kazety. – Rejža naučí Stopaře kouřit a řídit auto, kterému říká Hugo. Náhodou se dozví, že Hugo je na seznamu kradených aut, nicméně hodlá pokračovat v jízdě i v natáčení. Mají v plánu vybrat lokace, udělat konkurz a přemluvit herečku. Konkurz se uskuteční na ulici. Rejža pak marně přemlouvá herečku z místního divadla. – 3. Kapitola. Obsah je na filmu to nejcennější, ale forma, která ho zprostředkovává, je také důležitá. – Ve vesnické hospodě vypráví hostinská oběma mužům svůj příběh: vzala si starého muže a těšila se, že brzy umře a ona bude žít se svým milým, ale nevyšlo to. – Rejža zjistí, že Stopař je panic a obstará mu prostitutku. Stopař s ní souloží v autě a zamiluje se. Když pochopí, že žena s ním šla za peníze, je z toho smutný. Rejža mu vypráví své sexuální zážitky, ale to příteli nijak nepomůže. – 4. Kapitola. Do vyprávění je třeba vnést prvek tajemství. Stopař se jde vymočit; v autě se nečekaně objeví mladá dívka a sedne si vedle Rejži. Stopaři se to nelíbí, ale má smůlu. – Rejža sáhne dívce na nohu a dostane facku. Omílá dál své sexuální zážitky. – 5. Kapitola. Příběh potřebuje i moment překvapení. Rejža si vzpomene na Kunderovu povídku Autostop. – Trojice přespí v trafice, kde se Dívka divoce pomiluje se Stopařem. Ráno objímá Rejžu, ale tvrdí mu, že se s ním nikdy nevyspí. Nakonec ovšem tuto zásadu částečně poruší, ovšem pod podmínkou: Rejža do ní nesmí vstoupit. Dvojice pak ujede Stopaři. – 6. Kapitola. Rejžovi ukradnou z auta kameru. Marně s Dívkou objíždějí bazary. Bydlí v hotelu, divoce pijí. Až v jednom vetešnictví kameru objeví. Rejža si vzpomene, že v tomto městečku byl se Sabinou a byli tam šťastní. – Dívka zmizí. Rejža vyhledá Stopaře (na stejném místě, kde ho viděl poprvé) a pokračují v jízdě společně. Zastaví je trojice mužů na motorce se sajdkárou, která je dlouho sledovala. Na Stopařovo naléhání jim Rejža po zběsilé honičce ujede. – 7. Kapitola. Dvojice dojede s posledním litrem benzínu do města. Rejža se těší, jak z natočeného materiálu udělá film a bude bohatý a slavný. Pak jim ukradnou Huga. Oznámit krádež kradeného auta Rejža nemůže; je z toho smutný. – Rejža volá na účet volaného o peníze. Trápí ho, že filmový materiál je ztracen. Hlas ve sluchátku mu však dává naději. – Ráno na náměstí dorazí známá, s níž telefonoval. Přivezla peníze i auto a chce se o Rejžu starat. – Cestou dvojice vysadí Stopaře na jeho místě. Teď už Rejža ví, že muž je v bílém. -kat-
Snímek byl též uváděn v rámci I. putovní filmové přehlídky Střední Evropa. Film má podnázev Úvod do filozofie autorského filmu, a protože jej tvůrci považovali za kolektivní dílo, nemá úvodní ani závěrečné titulky.
Radim Valák
Hudba k písni Kiril Džajkovski
Hudba k písni Kade-chim
Movie aneb Úvod do filozofie autorského filmu
Movie aneb Úvod do filozofie autorského filmu
Příručka nezávislého filmaře
Movie – An Introduction to the Philosophy of Auteur Film
The Independent Filmmaker's Manual
Film – Uvod vo filozofijata na pravenjeto avtorski film
Movie / The Movie
film
hranýdistribuční
road movie
Česká republika, Makedonie
2007
2007
konec distribučního monopolu 27. 9. 2012
premiéra 27. 9. 2007 /doporučená přístupnost od 15 let/ (kino Světozor, Praha)
Manuál nezávislého filmaře.
Ministerstvo kultury Makedonské republiky
dlouhometrážní
84 min
35mm
1:1,85
barevný, černobílý
zvukový
Dolby Digital
česká, anglická, makedonská
česky
bez titulků
české