MOVIE aneb Úvod do filozofie autorského filmu

road movie

Typologie filmu

hraný

Anglický název

MOVIE – An Introduction to the Philosophy of Auteur Film

Minutáž

84

Země původu

Česká republika, Makedonie

Copyright

2007

Rok výroby

2007

Premiéra

27.09.2007

Jazyková verze

česká, anglická

Režie

Ivo Trajkov

Anotace

Podle scenáristy, režiséra, střihače a představitele hlavní role Iva Trajkova není jeho snímek Movie s podtitulem Úvod do filozofie autorského filmu experimentální, nicméně používá méně obvyklou formu vyjadřování, jež je ovšem pevně zakotvena v narativním filmu. – Bezejmenný režisér přišel o firmu, o zakázku i o přítelkyni. Tuto životní situaci vyřeší netradičně: koupí si za poslední peníze obyčejnou 8mm kameru a vyrazí na cestu, během níž rekapituluje svůj život a zároveň o sobě natáčí film. Na začátku putování, jež se odehrává v jakémsi bludném kruhu po stejných místech, potká dětinsky podivného a nemluvného Stopaře, k němuž přilne, a později svéráznou Dívku, po níž zatouží. Nepochybně autobiograficky laděné vyprávění je rozděleno do sedmi kapitol: ty mají sloužit jako příručka nezávislého filmaře (každá obsahuje krátký úvod). Postavy ve filmu nemluví, to za ně obstarává nepřestávající režisérův komentář, který v ich formě otevřeně informuje diváka o protagonistových sexuálních i jiných, většinou nelichotivých zážitcích. A protože život není jen černobílý, jsou některé záběry barevné. – Film, vydávaný za kolektivní dílo, nemá úvodní ani závěrečné titulky. -kat-

Obsah

Produkční společnost zkrachovala, nábytek a vybavení jsou pryč, zbyly prázdné místnosti a filmová cena Plyšový lev. Rejžovi zkrachoval i jeho soukromý život s herečkou Sabinou. Ta, místo aby mu byla v životní krizi po boku, odstěhovala se od něho. – 1. Kapitola. Hlavní postava je základem celého filmu, proto Rejža uvede svůj životopis od narození v Makedonii až po krach firmy. Na závěr pojme plán... – Rejža se probudí na louce v autě, které si „půjčil“ od Sabiny bez jejího vědomí. Koupí si kameru a vyráží na cestu. – Rejža zastaví podivnému Stopaři, který stojí u božích muk a vlastně ani nestopuje. Tvrdí o mladém holohlavém muži, že je v černém, ale on má na sobě jakousi bílou řízu, často medituje a na všechno říká pouze „jo“. Spolujezdec přiměje Rejžu, aby jel na druhou stranu, než chce. Umělec hodlá natočit totálně nezávislý film jako příručku pro filmaře. – Stopař ukazuje režisérovi cestu. Zastaví se na hřišti, na kafi i v hospodě... – 2. Kapitola. Za svítání Stopař medituje u božích muk a Rejža omílá známou pravdu, že chce-li někdo měnit svět, musí napřed změnit sebe. Vyjedou a Stopař vyhodí z auta hudební kazety. – Rejža naučí Stopaře kouřit a řídit auto, kterému říká Hugo. Náhodou se dozví, že Hugo je na seznamu kradených aut, nicméně hodlá pokračovat v jízdě i v natáčení. Mají v plánu vybrat lokace, udělat konkurz a přemluvit herečku. Konkurz se uskuteční na ulici. Rejža pak marně přemlouvá herečku z místního divadla. – 3. Kapitola. Obsah je na filmu to nejcennější, ale forma, která ho zprostředkovává, je také důležitá. – Ve vesnické hospodě vypráví hostinská oběma mužům svůj příběh: vzala si starého muže a těšila se, že brzy umře a ona bude žít se svým milým, ale nevyšlo to. – Rejža zjistí, že Stopař je panic a obstará mu prostitutku. Stopař s ní souloží v autě a zamiluje se. Když pochopí, že žena s ním šla za peníze, je z toho smutný. Rejža mu vypráví své sexuální zážitky, ale to příteli nijak nepomůže. – 4. Kapitola. Do vyprávění je třeba vnést prvek tajemství. Stopař se jde vymočit; v autě se nečekaně objeví mladá dívka a sedne si vedle Rejži. Stopaři se to nelíbí, ale má smůlu. – Rejža sáhne dívce na nohu a dostane facku. Omílá dál své sexuální zážitky. – 5. Kapitola. Příběh potřebuje i moment překvapení. Rejža si vzpomene na Kunderovu povídku Autostop. – Trojice přespí v trafice, kde se Dívka divoce pomiluje se Stopařem. Ráno objímá Rejžu, ale tvrdí mu, že se s ním nikdy nevyspí. Nakonec ovšem tuto zásadu částečně poruší, ovšem pod podmínkou: Rejža do ní nesmí vstoupit. Dvojice pak ujede Stopaři. – 6. Kapitola. Rejžovi ukradnou z auta kameru. Marně s Dívkou objíždějí bazary. Bydlí v hotelu, divoce pijí. Až v jednom vetešnictví kameru objeví. Rejža si vzpomene, že v tomto městečku byl se Sabinou a byli tam šťastní. – Dívka zmizí. Rejža vyhledá Stopaře (na stejném místě, kde ho viděl poprvé) a pokračují v jízdě společně. Zastaví je trojice mužů na motorce se sajdkárou, která je dlouho sledovala. Na Stopařovo naléhání jim Rejža po zběsilé honičce ujede. – 7. Kapitola. Dvojice dojede s posledním litrem benzínu do města. Rejža se těší, jak z natočeného materiálu udělá film a bude bohatý a slavný. Pak jim ukradnou Huga. Oznámit krádež kradeného auta Rejža nemůže; je z toho smutný. – Rejža volá na účet volaného o peníze. Trápí ho, že filmový materiál je ztracen. Hlas ve sluchátku mu však dává naději. – Ráno na náměstí dorazí známá, s níž telefonoval. Přivezla peníze i auto a chce se o Rejžu starat. – Cestou dvojice vysadí Stopaře na jeho místě. Teď už Rejža ví, že muž je v bílém. -kat-

Poznámka

Snímek je též uváděn v rámci putovní filmové přehlídky Střední Evropa.

Hrají

Ivo Trajkov

rejža

Karel Zima

stopař

Komentář

Curtis Jones

anglická verze

Miroslav Táborský

česká verze

Nikola Ristanovski

makedonská verze

Štáb a tvůrci

Původní filmový námět

Ivo Trajkov

Scénář

Ivo Trajkov

Technický scénář

Ivo Trajkov

Architekt

Radim Valak

Výtvarník

Radim Valak (výprava)

Výprava

Radim Valák

Návrhy titulků

Ivo Trajkov

Vedoucí výroby

Lucie Jirsová

Hudba

Písně

Hitchcock Theme, hudba z autorádia, různé skladby

Hudba k písni

Kiril Džajkovski (Hitchcock Theme), Kade-chim (hudba z autorádia)

Produkční údaje

Původní název

MOVIE aneb Úvod do filozofie autorského filmu

Anglický název

MOVIE – An Introduction to the Philosophy of Auteur Film

Podnázev

Příručka nezávislého filmaře

Anglický podnázev

The Independent Filmmaker's Manual

Copyright

2007

Rok výroby

2007

Premiéra

27.09.2007

S podporou

Ministerstvo kultury Makedonské republiky

Technické údaje

Verze

česká, anglická