Až přijde kocour

Režie:
Vojtěch Jasný
Rok:
1963

O filmu

První filmy Vojtěcha Jasného stejně jako zbytek dobové produkce oslavovaly budování socialismu. Jednalo se o dokumenty, které jeden z prvních absolventů FAMU od konce čtyřicátých let tvořil v tandemu s Karlem Kachyňou. Během zájezdu s Armádním uměleckým souborem například natočili několik optimistických portrétů života v Číně.

Jasného samostatným hraným debutem byl snímek z vojenského prostředí Zářijové noci (1956) podle předlohy Pavla Kohouta. O rok později napsal první synopsi k moderní pohádce o touze a spravedlnosti Až přijde kocour. Na její realizaci ovšem došlo až v roce 1963.

Mezitím Jasný natočil poetickou Touhu (1958), kterou se poprvé nápadněji vydělil z domácí kinematografie padesátých let, a komediální Procesí k panence (1961). Obě díla předznamenala Kocoura – Touha svým lyrickým humanismem, Procesí humorem a satirickými tóny.

Příběh filmu Až přijde kocour je zasazen do malebného českého městečka (natáčení probíhalo v Telči), kam přijíždí kouzelník s artistkou Dianou a kocourem schopným odhalit skryté vlastnosti dospělých. Pod pronikavým pohledem magického zvířete se každý vybarvuje podle jeho pravého charakteru: lháři zfialovějí, milenci zčervenají, zloději zešedivějí…

Když je kouzelné zvíře uneseno lidmi s podlými úmysly, děti z místní školy se pouštějí do jeho záchrany.

Spoluautory scénáře byli Jiří Brdečka a představitel hlavní dvojrole moudrého vypravěče a kouzelníka Jan Werich. Pro něj šlo o první větší filmovou příležitost od pohádky Byl jednou jeden král… (1954). Nestárnoucí podobenství o pokrytecké morálce dodnes oslovuje diváky nejen Werichovou bodrostí, ale též obrazovým cítěním Vojtěcha Jasného.

Na výtvarném konceptu s režisérem úzce spolupracoval kameraman Jaroslav Kučera. Množství novátorských trikových scén, vyžadujících mimo jiné použití speciálních barevných líčidel, vedlo k prodloužení doby natáčení. Kučerovo čarování s barevným materiálem je zároveň předzvěstí neméně pozoruhodných optických triků, jež využije při natáčení filmů Věry Chytilové Sedmikrásky (1966) nebo Ovoce stromů rajských jíme (1969).

Jasného satirickou moralitu hýřící barvami i důvtipnými slovními obraty v květnu 1963 jako první zhlédli návštěvníci festivalu v Cannes. Porota mu společně s japonským filmem Harakiri (1962) udělila Zvláštní cenu. Oceněn byl rovněž Nejvyšší technickou komisí. V červenci následovalo uvedení v Locarnu.

V září 1963 Jasného féerie vstoupila do domácích kin. Do konce roku ji zhlédlo 1 310 291 československých diváků. Poselství a technické kvality Kocoura vysoko hodnotila také kritika.

Po roce 1968 se nicméně snímek oceňovaný doma i v zahraničí octl na seznamu pozastavených děl, jež neměla být nadále uváděna. Jasný ve vlasti ještě dokončil dlouho připravovanou historickou fresku Všichni dobří rodáci. Ta ovšem jeho československé působení na dlouho uzavřela. V roce 1970 odešel z politických důvodů do exilu.

Martin Šrajer

Filmografické údaje

režie:
Vojtěch Jasný

scénář:
Jiří Brdečka, Vojtěch Jasný, Jan Werich

kamera:
Jaroslav Kučera

hudba:
Svatopluk Havelka

hrají:
Jan Werich, Emília Vášáryová, Vlastimil Brodský, Jiří Sovák, Vladimír Menšík, Jiřina Bohdalová, Karel Effa, Vlasta Chramostová a další

Filmové studio Barrandov, 101 min.

Dobové ohlasy

„Jiné země, jiné mravy, jiné ,ideologieʻ . Ve filmu Vojtěcha Jasného jde tentokrát o příběh ušlechtilý a veselý, který velmi příjemně uvolnil naše těžce zkoušené nervy. Příběh, který si vymyslel jednoho dne jeden hodný starý vousatý pán, je druhem bajky kritizující život v malém československém městečku… Kolem těchto šprýmů vzniklo mnohobarevné, výpravné dílo v rytmu komedie-baletu. Barvy jsou hezké, nápady vtipné, autor má talent a máme-li rádi tento druh klidné zábavy, dostane se nám tu humorné podívané, kterou snášíme bez muk zdlouhavosti a naivity.“

Yvonne Babyová, Le Monde, 13. 5. 1963.

 

„Barevný žert, filosofická a kouzelná povídka, neskutečný balet kolem moudrého kocoura, který má dar vidět lidi takové, jací jsou pod svým zevnějškem. Dílo dosti nestejnorodé, často nesouvislé, které však má v sobě originální zvláštnost.“

Louis Chauvet, Le Figaro, 13. 5. 1963

 

„Hluboká a moudrá filozofie je v Kocourovi nikoliv jen tlumočena, ale spoluvyslovována a umocňována Janem Werichem, umělcem v tomto směru režisérovi nanejvýš blízkým. Jako výrazná lidská a herecká individualita se tu ve dvojnické roli i jako komentátor bezesporu podílí i na jednotě díla a překlenuti nebezpečí, jemuž byl Jasný vystaven, když střídá roviny vyprávění, různé žánrové prvky, využívá rozsáhlé škály filmových výrazových prostředků a neustále realitu prolíná fantazií a symbolikou.“

Jiří Pittermann, Kino 18, 1963, č. 21 (10. 10.), s. 7.

 

„Ale nakonec – dnes to můžeme říci, Jasný půjde dál – marná sláva: svou kritičností je to dílo hodně krotké, hodně obecné. Postihuje některé záporné lidské vlastnosti v příliš volné společenské souvislosti, chybí mu konkrétnější vazba s naší skutečností. Na paškále je tu pokrytectví ,an sichʻ , patolízalství ,an sichʻ , ředitelská omezenost a nadutost ,an sichʻ atd.“

Ivan Soeldner, Film a doba 10, 1964, č. 4, s. 201.

 

Vizuály

Videa

Režijní explikace

Film Až přijde kocour bude pohádkou, ale jejími hrdiny nejsou ani Honza, ani princ, ani zlý král, ale naši současníci z roku 1962. Domnívám se, že je někdy lepší říkat určité pravdy třeba v pohádce – je mnohem poetičtější, více působí na diváky. Chci svým filmem vystoupit proti lidské lhostejnosti, která nám nesmírně škodí, i proti pokrytectví, které je v nás všech. A pro vyjádření těchto záměrů jsem si vybral formu moderní pohádky.

Scénář prošel řadou změn. Z jeho první verze zůstal jenom záměr a hlavní postavy. K podstatným změnám došlo, když jsem nalezl řešení barev. (…) Barva hraje v klíčových situacích dramatickou roli a při těch scénách, kdy lidé budou barveni podle svých charakterů, musí se vše ostatní podřídit aranžmá. Proto například barvy oblečení lidí, stěn domů a bytů, barvy zdi, dlažby i přírody budou tlumené, aby barvení kocouříma očima vyšlo výrazně. Prostě ostatní scény musí být barevně řešeny tak, aby nepřehlušily dramatické vyznění hlavních situací. Konečná realizace bude vyžadovat ještě mnoho práce a přemýšlení, především od kameramana Jaroslava Kučery, protože chceme, aby divák měl dojem, že barva z člověka vyzařuje. Pokoušíme se o to, aby barvy bylo ve filmu funkčně a dramaticky využito.

Mnohé scény budou mít určitou choreografii a budou laděny až skoro do pantomimického projevu (ovšem ne ve smyslu divadelním). Je to složité, a proto předem zkoušíme. Pro exteriéry jsem si vybral městečko Telč. Má svéráznou architekturu, plně odpovídá příběhu a barevně je určitým způsobem stylizováno.

Vojtěch Jasný

Kino 17, 1962, č. 9 (3. 5.), s. 9.