Drama poslední gejši z katastrofou zasažené Fukušimy, příběh slavného rakouského malíře Egona Schieleho a jeho žen, ostrá satira beroucí si na paškál iracionalitu současného globálního trhu, tragický životní osud židovské dívky zaznamenaný na stránkách deníku či známý poetický příběh děvčátka ze Švýcarských Alp – festival německých filmů Das Filmfest chystá pro své návštěvníky letos tematicky i žánrově pestrý program. Již po jedenácté představí ty nejaktuálnější snímky ceněné diváky i kritikou z Německa, Rakouska a Švýcarska. V pražských kinech Lucerna a Atlas festival proběhne od 19. do 23. října, poté se přesune do brněnských kin Art a Scala, kde setrvá od 31. října do 3. listopadu.

Deník Anny Frankové (Foto: Das Filmfest)

Kromě tradičně bohaté filmové nadílky si Das Filmfest pro své diváky připravil i jednu skutečnou lahůdku. V rámci doprovodného programu uvede němý film Bílé peklo z roku 1929, který doprovodí živá hudba v provedení kapely Ufajr. Snímku dominují majestátní záběry horské scenérie a osobnost Leni Riefenstahlové, pozdější dvorní režisérky Hitlerova nacistického režimu, která ztvárnila jednu z hlavních rolí.

Festival Das Filmfest nabídne filmovým nadšencům hned několik českých premiér. Mezi ty nejočekávanější patří drama 24 týdnů (24 Wochen), jež je v užším výběru pro Evropské filmové ceny, temný thriller Odvrácená strana měsíce (Die dunkle Seite des Mondes) či historický snímek z prostředí dětské léčebny natočený na základě skutečného příběhu Mlha v srpnu (Nebel im August). Pozornosti by nemělo uniknout ani intimní drama Pozdravy z Fukušimy (Grüße aus Fukushima) vyprávějící o setkání dvou naprosto odlišných žen v katastrofou zničené Fukušimě.

Hned několik z letošních snímků našlo svou inspiraci v literárních předlohách. Mezi ty nejznámější patří beze sporu příběh snad nejznámější židovské dívky zaznamenaný na stránkách deníku – Deník Anny Frankové (Das Tagebuch der Anne Frank), či poetický příběh děvčátka ze Švýcarských hor – Heidi.

Mnohé ze snímků se zaměřují na aktuální témata, jež nás každodenně obklopují. WINWIN se bez obalu strefuje do iracionality globálních trhů, Amateur Teens nabízí pohled do světa dnešních teenagerů žijících ve světě sociálních sítí, kde je obklopuje neustálý tlak být ještě více cool a sexy. Kdysi jsme byli cool (Was hat uns bloß so ruiniert) pak ukazuje, jak to může dopadnout, když se idylická očekávání nastávajících hipsterských otců a matek střetnou s drsnou realitou.

Organizátoři vedle tradičních festivalových sekcí DAS FILMFEST SPEZIAL, DIE DOKU a 300’ SHORTS chystá opět i několik perliček. Hlavním motivem tematické sekce bude ÚTĚK ve všech nuancích tohoto slova.

Speciální pozornost letos dramaturgie věnuje německému mumblecore – filmovému žánru, který staví na improvizaci a dokáže si poradit i s nízkými rozpočty, které pravidelně trápí především mladé filmaře. Program tak mimo jiné nabídne jeden z prvních snímků tohoto žánru. Debut Tlustý holky (Dicke Mädchen ) „zázračného dítěte německého filmu“ Axela Ranische, který v současnosti točí např. pro známou sérii Tatort/Místo činu, byl realizován za neuvěřitelných 517 Euro. Axel Ranisch bude na festivalu osobně přítomen, aby o své režisérské metodě promluvil a představil i svůj nejnovější snímek Alki Alki.

Přehlídku tradičně spolupořádají Goethe-Institut, Rakouské kulturní fórum v Praze a Švýcarské velvyslanectví v Praze.

Zdroj: Das Filmfest