Nový film Andrey Slovákové Rekonstrukce průmyslu reprezentuje Českou republiku na 18. ročníku Festivalu jiných a experimentálních filmů v Paříži, který se koná od 4. do 16. října. Metrický film zobrazující vývoj českého průmyslu ve vrstvách obrazů, jejichž podoba odráží proměny ekonomických charakteristik tří klíčových odvětví, bude mít 13. října na festivalu mezinárodní premiéru. Experimentální snímek Rekonstrukce průmyslu byl členy pořádající filmařské asociace Collectif Jeune Cinéma vybrán do hlavní soutěže, mezi 34 filmy z 16 zemí.

Foto: 2media

„Baví mě vytvářet takové filmy, kde každé formální, výrazové rozhodnutí má přesné koncepční odůvodnění v obsahu. V tomto případě jsme se střihačkou Jankou Vlčkovou tento přístup přivedly do extrému, protože obsah, tedy výkyvy vývoje jednotlivých průmyslových odvětví v České republice za posledních 6 let, se v podobě filmu odrážejí úplně doslovně, a to i technicky, jelikož jsou podle nich upravovány vizuální parametry obrazů zachycujících továrny,“ říká autorka Andrea Slováková, žena mnoha zájmů a talentů – experimentální filmařka, dokumentaristka, teoretička filmu a také nakladatelka, kurátorka, pedagožka. V předcházejících letech natočila například portrét matematika Petra Vopěnky, film o mracích či esej o dohlížecích mechanizmech.

Experimentální metrický film Rekonstrukce průmyslu zviditelňuje estetické rytmy hospodářských cyklů průmyslové výroby od ekonomické krize po období oživení. Organizačním principem filmu jsou údaje o vývoji automobilového, chemického a těžkého průmyslu od roku 2009 do současnosti.

V průmyslu pracuje 37 % ekonomicky aktivních obyvatel České republiky, což z ní činí nejprůmyslovější zemi Evropské unie. Hospodářská krize výrazně zasáhla některá odvětví, kdy došlo k poklesu výroby, snížení počtu zakázek, celkového obratu i počtu zaměstnanců. Film vychází z údajů o průběhu krize a oživení v jednotlivých odvětvích, které se promítají do obrazů továren. Vrství na sebe jednotlivé pohledy, které se proměňují s tím, jakou změnou procházelo dané odvětví. Film tak neilustruje ekonomická fakta, ale rozvíjí jejich estetický potenciál. Vždyť průmysl má nejen hospodářský, případně sociální nebo ekologický rozměr, ale má i svůj bytostný rozměr estetický.

Konkrétně film sleduje vývoj z hlediska vývozu a dovozu, tržeb ze zahraničního i domácího obchodu, objemu zakázek či proměn mezd a počtu zaměstnanců pracujících v daném odvětví. Křivky grafů vyjadřujících proměnu těchto ukazatelů za šest let se otiskly do průběhu jednotlivých parametrů obrazu: sytosti, jasu, ostrosti, kontrastu, či konkrétních barev. Konceptuální propojení vývoje průmyslu a proměn obrazu stvrzuje časová osa: jedna minuta dané části představuje jeden rok života daného odvětví.

Rekonstrukce průmyslu je jedním z výsledků nové výzvy Státního fondu kinematografie na experimentální film.

Zdroj: 2media