Na MFF v Karlových Varech, jehož 52. ročník začne 30. června, budou kromě domácích a světových novinek prezentovány v rámci programu pro filmové profesionály i chystané české a slovenské projekty. Na festivalovém Industry programu se vedle Českého filmového centra podílí i Státní fond kinematografie.

„Například tři české filmy ve stádiu vývoje se představí v rámci panelu Pitch & Feedback, který vznikl před šesti lety s cílem propojovat české a slovenské tvůrce se zahraničními experty. Další aktivitou, na které se naše centrum podílí, je mezinárodní program Future Frames (První podání), který představí deset snímků slibných studentů a absolventů evropských filmových škol. Jedním je Damián Vondrášek z pražské FAMU s filmem Vězení,“ uvedla Hedvika Petrželková z Českého filmového centra.

Panel Pitch & Feedback, pořádaný se Slovenským filmovým ústavem, upozorní na vybrané české a slovenské projekty ve fázi vývoje. Cílem je seznámit s nimi zahraniční profesionály a usnadnit jim vstup na koprodukční trhy či festivaly. „Primárně jde o projekty, které směřují k mezinárodní koprodukci a mají potenciál uspět na mezinárodním trhu,“ dodala Petrželková.

O tom, že tento panel pro slibné tvůrce opravdu funguje, svědčí přehled projektů, které jím prošly. Jsou jimi nedávný reprezentant české a slovenské kinematografie na festivalu v Cannes s názvem Out režiséra Györgyho Kristófa či dva letošní zástupci v hlavních soutěžních sekcích karlovarského festivalu – Křižáček Václava Kadrnky a Nina Juraje Lehotského. Dále pak Rodinný film režiséra Olma Omerzua, oceněný jako film roku 2016 podle filmové kritiky, Křišťálovým medvědem na Berlinale oceněná Pátá loď Ivety Grófové či v Torontu oceněná Eva Nová režiséra Marka Škopa.

Značnou pomocí k realizaci je podpora Státního fondu kinematografie, který se výrazně podílí na financování českých filmů. Fond vyhlašuje i výzvy na minoritní koprodukce (filmy s menšinovou českou účastí).

Panel Pitch & Feedback se koná za podpory kanceláře Kreativní Evropa MEDIA. Z českých projektů představí mystický thriller Poloviny scenáristy a režiséra Aliho Mosaffy; počítá s rozpočtem jednoho milionu eur (zhruba 26,3 milionu korun) a má vzniknout do dvou let v česko-íránské koprodukci. Dalším titulem je Rok vdovy režisérky Veroniky Liškové. Vylíčí skutečný příběh ženy, která po ztrátě manžela prochází labyrintem úřadů, konvencí a citových zvratů.

Třetím projektem jsou Staříci autorského dua Martin Dušek a Ondřej Provazník. Na základě skutečných událostí jsou jeho hrdiny dva bývalí političtí vězni. Vydávají se na cestu s cílem vypátrat někdejšího komunistického prokurátora, který nebyl za své činy odsouzen, a následně vzít spravedlnost do svých rukou.

Zdroj: ČTK