Na 15. ročníku PAFu byla představena ukázka z chystaného dokumentu Pavla Ryšky a Jiřího Havlíčka o Krátkém filmu. Poté se uskutečnila diskuze „o legitimitě privatizace národního filmového dědictví“. Dokument je nyní možné zhlédnout na internetové platformě pro současné umění Artyčok.tv. Doprovází jej petice.

Na PAFu o možném řešení situace diskutovali generální ředitel NFA Michal Bregant a filozof a politik Martin Škabraha spolu s autory dokumentu, vizuálním umělcem a archivářem Pavlem Ryškou a pedagogem a kurátorem Jiřím Havlíčkem. Přizvaný zástupce ministerstva kultury bohužel nedorazil a debaty se nezúčastnil ani majitel Krátkého filmu Praha a.s. Richard Benýšek, ačkoli se jej tvůrci pokusili mnohokrát zkontaktovat. Během diskuze mimo jiné zaznělo, že sice mnoho z filmů, která šla do kin, má ve svých sbírkách uložen Národní filmový archiv, ale licenci vlastní Krátký film. Jedním z problematických bodů je, že Krátký film natočil pro Československou televizi řadu týdeníků, k nimž si za stovky milionů Česká televize koupila práva, ačkoli ne na celý balík má Krátký film licenci. Zároveň není známo, co všechno sbírka nejen filmů, ale také loutek (dříve vystavených na zámku Kratochvíle, z nichž část byla rozprodána) obsahuje. Možností řešení složité situace je poskrovnu. Iniciativu by však mělo převzít Ministerstvo kultury České republiky.

Samotným půlhodinovým dokumentem, jenž měl premiéru 25. 12. 2016 na Artyčok.tv, provází Jenovéfa Boková, která se neúspěšně přes prostředníky snaží získat souhlas nedostupného pana jednatele Richarda Benýška s natočením ilustračních záběrů archivu Krátkého filmu, jenž je uložen na Barrandově. Způsob, jakým Benýšek jedná, je sice problematický, ale prapůvod problémů spojených s tímto podnikem je třeba hledat v roce 1990. Překotnou transformaci Krátkého filmu na KF a.s. (předsedou představenstva byl Jan Knoflíček) přibližuje Petr Daněk, tehdejší ředitel odboru umění a literatury ministerstva kultury. Ten předčítá z dobového zápisu, který měl být skartován, což se naštěstí nestalo, a líčí tehdejší řešení jako zvláštně stresové, v oné době však nešlo o ojedinělou záležitost.

KF_01

Z anotace i samotného dokumentu se dozvíme následující: Když byl na konci roku 1990 podán návrh na transformaci státního podniku na akciovou společnost, obsahoval archiv Krátkého filmu bezmála padesát tisíc titulů. Ačkoliv privatizační projekt vykazoval fatální nedostatky (neobsahoval soupis majetku společnosti ani přesnou specifikaci nakládání s autorskými a výrobními právy), byl v rekordně krátkém čase schválen. Výroba koprodukční sci-fi Nexus skončila katastroficky, stejně jako filmová přehlídka Zlatý golem a další projekty. Bohužel nedošlo k chystanému konkurzu a zániku akciové společnosti, čímž by veškerý majetek přešel do vlastnictví státu. Česká pojišťovna, tehdy již spadající pod skupinu PPF podnikatele Petra Kellnera, prodala Krátký film v roce 2005 olomoucké firmě zmíněného likvidátora Richarda Benýška.

Kritický dokument Krátký film v obrazové i zvukové složce hravě pracuje s podvratnými prvky, čímž vnáší do značně neradostného tématu i trochu odlehčení. Jak již bylo řečeno v úvodu, je doprovozen peticí. Ta nese název Kde je Maxipes Fík?! Jejím cílem je podle tvůrců apelovat na Ministerstvo kultury České republiky, k jehož povinnostem náleží starost o naše národní kulturní dědictví, aby zajistilo provedení soupisu archivních materiálů v akciové společnosti Krátký film Praha.

Vlivný podnikatel Richard Benýšek sám od sebe zřejmě do dialogu nevstoupí [1], protože nemusí. Doufejme tedy, že se díky této iniciativě podaří dostat téma do povědomí širší veřejnosti a zároveň že dojde k zásadnímu kroku, kterým by mělo být vytvoření zmiňovaného soupisu, čímž by se celá věc mohla dát po dlouhých letech do pohybu.

Krátký film. Účinkující: Jenovéfa Boková, Michal Bregant, Petr Daněk, režie: Jiří Havlíček, Pavel Ryška, kamera: Jiří Havlíček, zvuk: Dominik Gajarský, Roman Štětina, editace: Jiří Havlíček, Pavel Ryška. 30 minut, premiéra: 25. 12. 2016, Artyčok.tv.

Poznámky:
[1] Kauzou Krátký film se zabývala média jako Respekt (Kupte si Broučka, plný text k přečtení zde) či A2 (Bejvávalo Co spojuje český animovaný film s egyptskými pyramidami) již před lety. Médiím se Benýšek zcela nevyhýbá, ta se jej však většinou ptají na řadu jeho dalších aktivit na poli podnikání. Jeden z nemnoha rozhovorů, kde se vyjadřuje i ke Krátkému filmu, lze najít zde. V poslední době o jeho osobě bylo v médiích slyšet v souvislosti s nákupem panství, hokejovou Slavií, kritikou olympijského plánu či prodejem budov Krátkého filmu.