Výběr z filmových projekcí, televizního vysílání a čtení o filmu 

Ke čtení

„V tomhle ohledu je Better Call Saul dramaturgicky neuvěřitelně precizně a na detailech vystavěný seriál. Když k tomu přidáme pečlivě budované charisma veškerých vystupujících postav a komplexně vystavěnou síť jejich vzájemných vztahů a konfliktů, je to dílo, které nemá v současné seriálové produkci moc výraznou konkurenci.“ Antonín Tesař o druhé řadě seriálu Volejte Saulovi: http://a2larm.cz/2016/04/volejte-saulovi-nez-se-jeho-domek-z-karet-sesype/

„Viděl jsem tu Wilsonov. Přišel mi jako nepovedená komedie pro nejširší masy, z níž si není co vzít.“ Rozhovor s programovým ředitelem clevelandského filmového festivalu Billem Guenzlerem: http://magazin.aktualne.cz/kultura/film/cesky-film-musi-zustat-sam-sebou-a-zaroven-se-otevrit-svetu/r~4c60d4d40ce711e68164002590604f2e/

„Weerasethakul jemně a s vtipem rozpouští okouzlující úsměv zvaný kwan sabai, ale nenahrazuje jej trpkým úšklebkem. V Lásce z Khon Kaen ukazuje upřímnější podobu uvolněné přívětivosti. Nalézá ji v pojetí lásky, která nezná věkových, genderových, kulturních a dokonce ani časoprostorových omezení.“ Na webu Cinepuru byla zveřejněna recenze Lásky z Khon Kaen: http://cinepur.cz/article.php?article=3579

„Vysoká sledovanost tohoto filmu je pozoruhodná, sociologicky jí rozumím především jako projevu dnešní youtubové doby. Stejně jako řada youtube videí je tento film ve výsledku o ničem. Není o trabantech, není o členech výpravy, není o zemích, kterými projíždí, ani o lidech, kteří tam žijí.“ Situační recenze dokumentu Trabantem až na konec světa a další pozornosti hodné texty v novém čísle webového periodika o dokumentárních filmech Dok.revue: http://www.dokrevue.cz/cisla/2-16

 „‚Formálně jde o totální magořinu,‘ říká Cikán. ‚Snažili jsme se stylizaci pojmout co nejvíc trashově,‘ dodává Šilar. ‚Věděli jsme, že takto výpravný film se pohybuje za hranou našich možností, ale rozhodli jsme se, že to tím spíš zaženeme do extrému, i kdybychom museli točit na foťák. A nakonec se nám ta estetika líbí.‘“ Nové české filmy Menandros & Thaïs a Road-Movie: http://magazin.aktualne.cz/kultura/film/debuty-menandros-thais-a-road-movie-cesta-za-sveraznejsimi-a/r~eeabccc40b9511e68ba0002590604f2e/

 „Z filmu Jak se zbavit nevěsty však má divák pocit, že tvůrci se o něj nezajímají vůbec.“ Tomáš Stejskal recenzuje nový film Tomáše Svobody: http://art.ihned.cz/film-a-televize/c1-65272170-jak-se-zbavit-nevesty-svoboda-film-recenze

 

Vyšla antologie Medienwissenschaft. Východiska a aktuální pozice německé filozofie a teorie médií

http://www.academia.cz/medienwissenschaft.html

Vyšla kniha věnovaná tvorbě významného nizozemského dokumentaristy Jorise Ivense Joris Ivens – Filmař světa

https://www.namu.cz/item.php?item=319

 

V kinech

3. 5. Kino Aero 19:45 Hangmen

Živý přenos nové černé komedie britského dramatika, filmového scenáristy a režiséra Martina McDonagha (V Bruggách, Sedm psychopatů). Podle deníku The Telegraph jde o nejlepší novou hru roku a superlativy nešetří ani jiní zahraniční recenzenti. Brněnské kino Scala bude představení promítat 17. května.

http://www.kinoaero.cz/cz/film/8090/Hangmen-%7C-NT-Live/

Od 5. 5. Čistič (2015)

„Ďalšou dôležitou zložkou celkového dobrého dojmu je kamera Martina Žiarana, ktorá vyťahuje pre mainstreamový hraný film konečne aj neflešovú a netrendovú tvár Bratislavy.“

http://www.cinemaview.sk/clanok/2758/detail/cistic

Od 5. 5. Poslušně hlásím (1957)

„Steklý vyvinul maximální úsilí, aby co nejplastičtěji zachytil závěrečný díl švejkovské anabáze, dal mu co nejplnokrevnější filmový tvar a současně vytvořil prostor pro celou řadu buď slušných, nebo i pozoruhodných hereckých kreací (…).“ (z komentáře uživatele sportovce)

http://www.csfd.cz/film/8680-poslusne-hlasim/komentare/

Od 5. 5. Tajemství Divadla Sklep aneb Manuál na záchranu světa (2016)

„Úžasný svět, který se naprosto vymykal tehdejší komunistické době. Svět, který neměl potřebu se bouřit a vymezovat. Svět, kde jinakost a vyšinutost byla normou. A jak se zdá, zůstalo to tak až do současnosti.“

http://www.kinobox.cz/clanek/11482-recenze-tajemstvi-divadla-sklep

 

V televizi

2. 5. CSFilm 18:00 Ovoce stromů rajských jíme (1969)

„Kdyby film Ovoce stromů rajských jíme byl příběhem ze života, neměl by východiska. Věry Chytilová však představuje příběh jako hru. Hru o Evě – Mystére d’Eve. Současně udělila filmu význam jinotaje, alegorie. Alegorie o hledání pravdy, které nemůže končit nalezením dílčí pravdy, ale jejím překročením.“[1]

3. 5. CSFilm 20:00 Hlídač (1970)

„Zvláštním příkladem zapomenutého filmu, s nímž se zatím nepočítalo pro jakékoliv uvedení, je Hlídač (1969/70) – autorské dílo debutujícího režiséra Ivana Renče (nar. 1937). (…) Alegorický příběh hlídače vězňů Josefa Vildomce, zasazený do přelomu 20. a 30. let, se po svém dokončení (Filmové studio Barrandov – skupina Novotný-Kubala) dostal v polovině srpna 1969 na několik dnů do kin, aby vzápětí ‚z technických důvodů‘ zmizel v propadlišti zapomnění. Přitom se jedná o nejreprezentativnější filmovou roli Jiřího Hrzána, film s vynikajícím černobílým obrazem Ivana Šlapety, s nádherné romantickou hudbou Luboše Fišera.“[2]

5. 5. ČT Art 20:55 Mlýny (1994)

„Existuje jen velmi málo vtipnějších činoherních představení lokalizovaných v české kotlině, než tahle svérázná adaptace hry Václava Havla. (…)Tohle je vrchol české satiry a všechny další sklepácké aktivity už jen paběrkují na zašlé slávě televizní (a hlavně té původní divadelní) inscenace Mlýnů…“ (z komentáře uživatele Radek99)

http://www.csfd.cz/film/227900-mlyny/komentare/?all=1

6. 5. ČT Art 22:35 Flirt se slečnou Stříbrnou (1969)

„Přísné vzato, mezi tzv. trezorové filmy Flirt se slečnou Stříbrnou vlastně nepatři: natáčen byl sice už po srpnu 1968, ještě před koncem roku 1969 byl však uveden do distribuce a vydržel v ni „až“ do dubna 1973, tedy o celých osmnáct měsíců déle, než třeba Kunderův a Jirešův Žert.“[3]

7. 5. ČT1 14:10 Vyšší princip (1960)

„Známá povídka Jana Drdy z knihy Němá barikáda, těžící svůj námět ze studentského prostředí v období heydrichlády, je podkladem tohoto filmu Jiřího Krejčíka, který vítězně prošel jak naším kinem, tak i mnoha zahraničními filmovými festivaly. Na XII. MFF v Locarnu – cena J. Brejchové za nejlepší herecký výkon a J. Krejčík cenu Mezinárodního sdružení filmových novinářů. Na XI. film. festivalu pracujících mu byla udělena hlavní cena za umělecky účinné vyjádřeni protifašistických ideí.“[4]

 

-mšr-

 

Poznámky:

[1] Kučera, Jan, Eva neboli Hledání. Film a doba 1970, r. 16, č. 7, s. 364.

[2] Zvoníček, Petr, Hlídač. Kino 1990, r. 45, č. 22 (6. 11.), s. 15.

[3] Lukeš, Jan, Vražedný flirt. Kino 1990, r. 45, č. 21 (23. 10.), s. 15.

[4] Hyršl, V., Filmem za krásu života – za komunismus. Záběr 1961, r. 12, č. 5 (15. 3.), s. 1.