Feral

Země původu

Česká republika

Copyright

2018

Rok výroby

2016, 2018

Premiéra

1. 11. 2018

Minutáž

72 min

Kategorie

film

Žánr

experimentální, medailon, esej

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Feral

Český název

Feral

Anglický název

Feral

Anotace

V celovečerním filozoficko-experimentálním autorském dokumentu Feral (česky divoch, divoký, volně žijící, divoká šelma) sleduje autor Jiří Holba (nar. 1982) současnou existenci českého undergroundového písničkáře, trampa, politického vězně, signatáře Charty 77 a emigranta z osmdesátých let Karla Charlieho Soukupa (nar. 1951). Dobrovolný „asociál“ se programově rozhodl „vegetovat mimo systém“ a hledat smysl lidské existence, vnitřní klid a lásku v jednoduchém bytí na základech buddhistického učení. Řadu let poustevničí v utajovaných či odloučených přírodních squatech v australské divočině mj. nedaleko městečka Nimbin ve státu Nový Jižní Wales, kam přišel na konci osmdesátých let. Oblast je známá environmentálními iniciativami (permakultura, udržitelnost, soběstačnost), konopnou subkulturou a stala se útočištěm „emigrantů“ z městského života; samorost Soukup přesto pravidelně vzbuzuje nelibost u „governmentu“ a čelí intoleranci okolí. – Společnou kontemplaci natočil Holba zcela sám jako volně plynoucí sled spontánních výjevů ze Soukupovy skromné alternativní reality (každodenní manuální činnost, brouzdání po oblíbených lokalitách), prostoupených jeho komentářem a především úvahami, v nichž současné společenské principy a stav civilizace a kultury vystavuje buddhistickému kontextu. „Filozofický rychlokurz“ doplňují vzpomínky na soukromou minulost a písňové vsuvky. Skromný děj, odrážející charisma novodobého Robinsona, ozvláštňují rychlé záběry krajiny a detailů, pořízených z různých „úhlů“ (např. živočichů, odrazy stromů na hladině v hrnku, zátiší příbytku), inscenované obrazy a zvuková stopa divočiny. Komentář zaznívá často pod ilustrativním obrazem. Pro laika může Soukupův rozvolněný „monolog“ vyznívat nahodile a ne vždy srozumitelně (často nezřetelně hovořící protagonista volně přechází do anglických i hinduistických výrazů). – Originální snímek měl premiéru na 22. MFDF Ji.hlava 2018 za přítomnosti hrdiny, který nyní přiznává, že s přicházejícím stářím zvažuje návrat do vlasti, neboť mu ubývají síly a energie. -kk-

Obsah

Za bývalým emigrantem z Čech, dnes buddhisticky orientovaným poustevníkem Karlem Charliem Soukupem, dorazí v lednu 2016 do australské buše natáčet Jiří Holba. Charlie mluví o duchovní praxi a myšlenkové cestě, kterou by zde host také mohl nalézt. – Staře vyhlížející vyzáblý Soukup přebývá ve skromném přístřešku. Právě se snaží do tvrdé půdy usadit primitivní oporu pro révu. Vzpomíná na vinici v Čechách. – Charlie podotýká, že si už jako školák přivydělával mezi kopáči, protože obdivoval jejich svaly. Také toužil pracovat v lese. Stýská si, že obyčejné jedlé rostliny si dnes lidé draze obstarávají v obchodě. Domnívá se, že „svobodné“ plodiny se nemají prodávat. Volá po změně „systému“, tedy aby se hlad zaháněl kvalitními potravinami zdarma (odvozuje to z termínu dharma, což je způsob bytí, „zákon“, který musí být následován, pokud individuální život má být v souladu s přírodními zákony a univerzální podstatou bytí). – Poustevník si při práci prozpěvuje, večer pak u ohně zpívá trampský evergreen Červená se line záře. – Soukup konstatuje, že rodiče pro něho nebyli autoritou. Když vyrůstal, žili nesvobodně a báli se kvůli režimu otevřeně mluvit. Tehdy se naučil být a přemýšlet sám za sebe. Večer vaří čaj s miligramem tantrického LSD. – Po ránu se Charlie vrací ve vzpomínkách do dětství a stěžuje si na školu. Mluví o zakladateli waldorsfké pedagogiky Rudolfu Steinerovi, který prosazoval výuku dětí v pohybu a v lese. Současný školský systém považuje za nesmyslný. – Muž prochází buší. Do dvanácti let jezdil do přírody sám, pak s kamarády trampy. Chtěl žít v jeskyni u Jičína, ale bylo tam vlhko. Mluví o čtyřech darech (láska, moudrost, štědrost a morálka/slušnost/etika) z kánonu páli. Odříkává mantru. – Na místě, kde buduje přírodní „chrám“, filozofující muž odpočívá u ohně. Zjistil, že netouží znovu se narodit, ale v současném životě vše nestihne. Žehná prostoru a prosí, aby se zde dařilo ganje. Je přesvědčen, že buddhistou se může stát každý bez ohledu na sociální postavení či původ. Záleží pouze na rozhodnutí tuto cestu nastoupit. Život považuje za spirituální kulturní hodnotu. V lůně přírody (v lese) je lhostejné, jak se co jmenuje (reálný je především dech). – Poustevník se potmě ukládá ke spánku. Obtěžují ho komáři. – Charlie prochází zamlženou buší. Přemýšlí o procesu poznávání, vědě, díky níž v současnosti „nastavujeme“ vesmír, ale ten by se měl naopak „zmenšit“ (lidstvo se příliš rozmnožuje). Mluví o realitě (přítomnost teď) a o karmě (osudu). – U řeky Soukup nad mapou popisuje zdejší „uzavřenou“ krajinu vzhledem připomínající obra, jíž s hostem putují (Timbarra River, Tabulam). Původní obyvatelé v ní vidí svíjející se goannu (varana). Jdou neprostupným terénem. – Soukup se obává, že z místa, kde si vybudoval přístřešek, bude vyhnán. Potýká se s nepřízní úředníků a s nenávistí kvůli své nezávislosti a pobytu v přírodě „zadarmo“. Současně se však některým lidem způsob jeho života líbí a vidí v něm vizionáře. – Charlie u templu (několika podepřených kmenů) mluví o začátcích v australské buši. Původně měl soukromý pozemek, nazvaný Bohemia, ale kvůli buddhismu se vlastnictví vzdal. Bez pozemku je free a „může si dělat, co chce“. Je přesvědčen, že když by se „rovnou“ narodil v buši, nepoznamenaly by ho negativní zkušenosti z města. Byl by jiný člověk a uměl by žít se svým tělem v podmínkách divočiny (jako Aboridžinci). Mluví o hrozícím rozpadu třídimenzního světa a na sobě závislých (k sobě patřících) věcí/veličin. Nedaří se mu z ruky vyndat třísku a doufá, že mu pomůže léčivý eukalyptus. – Soukup přemítá o budoucnosti lidské kultury, poznamenané činy Vatikánu. Těká v myšlenkách (o vnitřní karmě, evoluci, lidské seberealizaci a vyvražďování). Tvrdí, že kromě legend neznáme pozitivní historii života na planetě, že dovedeme jenom podvody. Lidský rod sice vlastní „techniku“, ale neumí být lidstvem. Stali jsme se individuálními ztroskotanci. – Omámený Charlie mluví o vlivu marihuany. Ráno pokračuje „v rozpravě“ a konstatuje, že kultura zdegenerovala. Víru v komunismus, tedy zvrácený materialistický ráj na úkor poznání a pravdy, vnímá jako duševní nemoc. – Poustevník poráží u „chrámu“ strom. S kanystrem vyrazí za párem usedlíků. Pomáhal se stavbou jejich i dalších „kempů“. Farmářka chová drůbež a drobné zvířectvo. Charliemu pronajala pozemek, ale protestovala, když zjistila, že na něm pěstuje ganju. Soukup se proto přestěhoval k řece. Dvojice nabízí návštěvníkovi nepotřebné krámy. – Charlie se vrací domů, do lesa. Ukazuje tůňky, které vykopal na ideálním pozemku bývalého kempu. Musel ho zbourat kvůli podezření, že těží měď. – Po deštivé noci ve vyhloubené díře, kde si poustevník a filmař krátili čas hulením, upozorňuje Soukup na nedaleké orlí hnízdo, kam šplhává varan. Mluví o svých písňových textech, přeložených do čtyř jazyků. Talisman (zub) ho inspiruje ke zpěvu oblíbené písně Čert má kopyto. – Soukup se vrací do mládí. V patnácti letech se učil nástrojařem ve vysočanské Aritmě, kde pracoval otec jako konstruktér. Zamiloval se do učnice-nástrojařky Jany Klicpouchové. Její otec estébák ho znal od narození, přesto ho kvůli antibolševickým názorům zatkl. I na svatbě mu pozavírali šedesát hostů včetně svědka Ivana Jirouse. Tomu slíbil doživotní podporu v protestu proti komunismu. Pak ale zjistil, že i jeho bratr kolaboroval s komunisty. i>Charlieho od návratu do České republiky odrazuje právě přesvědčení, že společnost řídí podvodníci a kriminálníci, kteří mají na svědomí těžké zločiny. – V divokém terénu zdolá Charlie drolivou stěnu. U řeky upozorňuje na balvany podobné želvě. Přemýšlí o satisfakci lidského života (přínosem není udělat něco s milionovou půjčkou, cennější je obyčejný dům v přírodě/ráji). Vzpomíná na druhou manželku Alenu (Kastlovou). Po nechtěném rozvodu na další vztahy rezignoval. – Charlie doufá, že ho navštíví vnoučata, aby viděla, co tvoří. Předpokládá, že pokud se civilizovaný svět nevzpamatuje, je pravděpodobné, že se lidé vrhnou žít do pralesů. – Charlie si prozpěvuje u ohně. Přemýšlí o vnitřním a vnějším duchovním životě a přechodech z pozemského světa „tam“ a zpátky. – Soukup stopuje. Objasňuje ústřední pojem buddhismu, tzv. dukkhu (utrpení, strast, nesoulad), existující u vyšších bytostí. – Auto zastaví před stromem přes cestu. Soukup se vrací k tématu dukkhy, jedné ze tří základních charakteristik existence (další je pomíjivost a takzvané ne-já). Mluví o zrození, jež je podle Buddhova učení strastné. Je přesvědčen, že smyslové vnímání nás nutí věřit v iluzi „já“, čím víc jí však podlehneme, tím víc se prohlubuje naše utrpení. Rozpravu uzavírá prohlášením, že život bude vždy absolutně proměňující se fenomén. Můžeme pouze kráčet kupředu ve smyslu proměny, transformace a metamorfózy... -kk-

Poznámka

Na distribučním plakátu byl kromě sloganu připojen tento text: „Ty seš dřevo a budeš voda, a budeš popel a bude tady studna, a bude ten tvůj kořen jako nějaká tvář, co se dívá do té vody.“

Štáb a tvůrci

Původní filmový námět

Jiří Holba, Charlie Soukup

Scénář

Jiří Holba

Zvuk

Martin Večeřa (mix zvuku)

Postprodukce

Martin Tichovský (obraz)

Producent

Jiří Holba

Koproducent

Pavel Göbl (Wet Cat Pictures), Adéla Wernerová (Wet Cat Pictures)

Produkce

Jiří Holba

Spolupráce

Julie Osborne /ž/, Wonny, Kerry & John, Pancho Colladeti, Burri Jerome, Jakub Podmanický, Howe Rokofsky, Glynis Hull Rochelle /ž/, Barmila Šalpachtová, Karel Větrovský, Roman Švejda

Písně

Stille Nacht

Hudba k písni Franz Xaver Gruber
Text písně Joseph Mohr
Zpívá Charlie Soukup

Muchomůrky bílé

Hudba k písni Milan Hlavsa
Text písně Egon Bondy
Zpívá Charlie Soukup

Ženský jsou fajn

Hudba k písni Svatopluk Karásek
Text písně Svatopluk Karásek
Zpívá Charlie Soukup

Čert má kopyto

Hudba k písni Charlie Soukup
Text písně Charlie Soukup
Zpívá Charlie Soukup

Člověk je dutina

Hudba k písni Jim Čert
Text písně Jim Čert
Zpívá Charlie Soukup

Červená se line záře

Hudba k písni lidová píseň
Zpívá Charlie Soukup

Morning Dew

Hudba k písni Koonda Holaa
Text písně Koonda Holaa
Zpívá Koonda Holaa

Satan Your Kingdom Must Come Down

Hudba k písni Koonda Holaa
Text písně Koonda Holaa
Zpívá Koonda Holaa

O Father

Hudba k písni Koonda Holaa
Text písně Koonda Holaa
Zpívá Koonda Holaa

Itʹs Not Like You Always

Hudba k písni Koonda Holaa
Text písně Koonda Holaa
Zpívá Koonda Holaa

Lokace

Austrálie, Nový Jižní Wales (Austrálie), Nimbin /i okolí/ (Nový Jižní Wales)

Produkční údaje

Originální název

Feral

Český název

Feral

Anglický název

Feral

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

experimentální, medailon, esej

Země původu

Česká republika

Copyright

2018

Rok výroby

2016, 2018

Premiéra

festivalová premiéra 28. 10. 2018 (22. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
distribuční premiéra 1. 11. 2018 /nevhodné pro děti do 12 let/

Distribuční slogan

Český underground v australské buši. Dokumentární film Jiřího Holby.

Výrobce

Jiří Holba, Wet Cat Pictures (koprodukce)

S podporou

Státní fond kinematografie ČR, Kawer West s.r.o.

Nositelé copyrightu

Jiří Holba

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

72 min

Distribuční nosič

DCP 2-D, DVD, BRD

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

stereo

Verze

česká

Mluveno

česky, anglicky

Podtitulky

české

Úvodní/závěrečné titulky

české