Lidi krve

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2021

Rok výroby

2017, 2020

Premiéra

4. 11. 2021

Minutáž

86 min

Kategorie

film

Žánr

drama, experimentální, historický

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Lidi krve

Podnázev

Film Miroslava Bambuška

Český název

Lidi krve

Anglický název

Blood Kin

Podnázev anglický

A Film by Miroslav Bambušek

Souběžný název

Ľudia krvi

Anotace

Koprodukční drama Lidi krve je celovečerní hraný debut vystudovaného filozofa a divadelníka Miroslava Bambuška (nar. 1975). Stejně jako v případě autorových angažovaných a avantgardních her či esejistického dokumentu Jan Hus – mše za tři mrtvé muže (2009) se jedná o dílo výsostně nekonvenční a těžko zařaditelné. Autor čerpá z výtvarného umění a literatury, boří zažité filmové normy a volně se pohybuje na pomezí fantasmagorického experimentu, podobenství a alegorie. Snímek se zabývá temným obdobím poválečného odsunu sudetských Němců. Na rozdíl od tematicky blízkých historických dramat Habermannův mlýn (2010; režie Juraj Herz) či Krajina ve stínu (2020; režie Bohdan Sláma) se nesoustředil pouze na dávné krvavé křivdy, ale především na jejich přesah do současnosti. Příběh byl inspirován Bambuškovou divadelní hrou a tragickými událostmi v zaniklé obci Vitín na severovýchodě Čech. – Otto Hille se společně se zchudlým malířem Henrym vydá na cestu s úkolem. Zámožný stařec upoutaný na lůžko Leopold Schwarz si jej najme jakožto mystického průvodce po své neutěšené minulosti. Zvláštní družina, kterou dotváří staříkův osobní pečovatel a lékař, dorazí do skal. V noci u ohně vypijí tajemný nápoj a propadnou se do nekončících psychedelických halucinací. Otto se ocitne v poválečných Sudetech, kde je němým svědkem násilného bezpráví, které na jeho německém dědovi Ottfriedovi Hillemu spáchá chladnokrevný a oportunistický Leopold Schwarz... – Všechny tři části se od sebe výrazně liší odlišnou estetikou. Úvodní putování je snímáno asketicky černobíle a vyprávěno poměrně tradičně a přehledně. Během halucinogenního segmentu se obraz zbarvuje a strohost je vystřídána mystičností. Styl se vyznačuje nesourodostí a roztěkaností, nesystematickými změnami filtrů a typů objektivů. Tři scény doplňuje jednoduchá animace. Dochází k manickému vršení zvuků, opakovaných manter, výkřiků či metalových melodií. Časoprostor se rozpadá a členové výpravy se ocitají na nejrůznějších místech, často spjatých se sudetskou minulostí (opuštěné domy, kostel, honosné lázně, lesní ruiny). Vyprávění je potlačeno ve prospěch proudu asociací a symbolů, do vidin prosakují poválečné výjevy. Poválečná epizoda se zúženým, rozostřeným a ztmavlým vizuálem je opět jasně chronologická. – Myšlenkově a formálně provokativní titul, jenž se zcela vymyká zbytku dobové české kinodistribuce, uvozuje citát německého filozofa Friedricha Nietzscheho. Název odkazuje ke stejnojmenné písni kultovní československé undergroundové skupiny DG 307, jež zní během závěrečných titulků. Pro svoji obtížnou srozumitelnost a diváckou nevstřícnost se film dočkal řady negativních kritických reakcí. -cib-

Obsah

Poušť roste: běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť. Friedrich Nietzsche. – (černobíle) Čtyřicátník Otto Hille zamyšleně pozoruje ze svého okna v činžovním domě rozbouřené mořské vlny. V dáli vidí továrnu s vysokými komíny. Zapíše si poznámky do deníku a s dalšími předměty jej sbalí do tašky. Před odchodem se rozloučí s ustaranou ženou a dítětem. – V luxusní rezidenci žije starý, nemocný a na lůžko trvale upoutaný Leopold Schwarz. Stará se o něho lékař s pečovatelem. Synovec Mišel mu oznámí, že se večer vydají na cestu. – Otto vyzvedne na sídlišti svého přítele Henryho, chudého malíře, a společně kamsi odcházejí. – V noci dorazí před polorozpadlou budovu v opuštěné industriální čtvrti Leopold s Mišelem, lékařem a pečovatelem. Přidá se k nim Otto, jenž má být jejich průvodcem, i s přítelem. Všichni nasednou do vlaku, který je odveze pryč z města. – Skupina putuje hlubokým lesem, Leopold na vozíku, kolem skal a přes potoky, až dorazí do jeskyně, kde Otto rozdělá oheň. Rozhodne, že zde všichni přespí. – Poutníci v noci odpočívají u táboráku. Ošetřovatel myje Leopolda, lékař mu píchne injekci a před cestou ho varuje. Otto s Henrym posbírají dříví. Malíř nakreslí skicu Leopoldovy tváře, pak ji zmačká a hodí do plamenů. Otto si píše poznámky. Z Mišelova alkoholu a koření připraví speciální nápoj. Muži se společně napijí a usnou. – (barevně) Otto se probudí. Vydá se za tmavou postavou, jež se svíjí na zemi. Má halucinace, slyší řev. Neklidnému Leopoldovi oznámí, že spolu právě „vyrazí do jiných světů“. Mišel listuje Ottovým zápisníkem, narazí na fotografii Ottfrieda Hilleho, Ottova dědečka. – Průvodce tlačí Leopolda jeskyní, v ruce má hořící světlici. Staříka opustí a vydá se po schodech nahoru. V opuštěné místnosti zahraje na harmonium. Ochrnutý muž se plazí po schodišti. – Mišel listuje v deníku. Malíř s pečovatelem bloudí temnotou. Lékař prohledává opuštěný dům, Leopold s námahou překonává schody. Otto hraje v útrobách katedrály, dorazí za ním Ottfried. Leopold se doplazí na světlo, vyčerpaný hledá své blízké. Otto na něj mluví, muž opakuje jeho slova. – Henry s Ottou stojí v prosklené budově. Umělec namaluje fénixe. Kováři usilovně obrábí plechy, Leopold leží na zemi. – Otto se brodí bažinami spolu s mužem v klobouku, patrně lékařem, ukazuje mu léčivou bylinu. (animace) Rostliny ožijí, Otto má klaunskou hlavu. – Henry zběsile maluje, jeho přítel u něj poskakuje. Mišel nachází v deníku paralely s halucinacemi. Muži dál kovají, polonahý pečovatel se zmítá kolem nich. Ottfried zuřivě bije ležícího muže. – Otto připraví bylinný lektvar a dá napít vzpurnému Leopoldovi. Lékař je uvězněn v prázdné kachlíkové místnosti. Stařec dostane injekci. (animace) V bažině je napaden oživlými rostlinami, kterým se marně brání. – Otto pozoruje noční nebe. (animace) Výbuchy pohltí obraz. Pečovatel a zdravý Leopold, jenž viditelně omládl, se koupou v lázních. Zdravotník myslí, že jeho klient zemřel, a pokusí se mu ukrást hodinky, muž ho však utopí. – Henry maluje a nahý s křikem vyběhne z jeskyně. – Zotavený Leopold si užívá na ostrově v obležení obnažených žen, které se díky koupeli proměňují ze stařen na mladé dívky, Otto v dámském převleku hraje na kytaru. Mišel zmíní jméno Ottfrieda Hilleho, strýc jej odežene. – (minulost) Vesnice v poválečných Sudetech. Průmyslník Ottfried Hille zavítá do svých železáren. Mezitím za jeho manželkou Annou dorazí úředník v klobouku se psem, mladý Leopold Schwarz. Žena mu ukáže své a manželovy osobní dokumenty. Její muž byl za války antinacista a seděl v koncentračním táboře, protože odmítl narukovat. Otto vše pozoruje. Leopold ženě oznámí, že hodlá následujícího dne majetek průmyslníka převzít. – Konfiskátor Ottfriedovi v jeho kanceláři předloží dekret o vyvlastnění majetku. Rozčílený majitel podniku se připojí k dělníkům pracujícím se železem. – Ottfried zajde s těhotnou manželkou do kostela na mši. V lavici sedí Otto. – Ottfried doma pečuje o sténající ženu. Ve vesnici probíhá vyvlastňování německého majetku pod Leopoldovým dozorem. Ottfried nemá na vybranou. Konající úředník mu vyčte, že jeho podnik pracoval pro Říši. – Zoufalý majitel vytvoří v prázdné dílně z kovového plíšku andělské křídlo. Má halucinace, svíjí se na zemi. Otto svého dědu pozoruje a volá na něho. Žena začne rodit. Manžel chce běžet pro pomoc, opilý Leopold jej však zastaví. Ottfried ho svalí na zem a zbije. Podle tetování pozná, že jde o kolaboranta. Leopold ho zastřelí. Výstřel ženu vyděsí. Celý výjev sleduje Otto, vidí smrt svého předka. – Vdova s novorozencem v náručí odejde do lesa, kde se střetne s opilým Leopoldem. Ten se motá, vulgárně na ni volá, střílí kolem sebe, až se nakonec svalí na zem. Žena uprchne. – Otto běží lesem a míjí ruiny budov. Mezi harampádím nalezne kovový plíšek, andělské křídlo. Potká Leopolda a řekne mu, že oni dva k sobě patří. Schwarz tvrdí, že mu nikdo nic nedokáže. Zaútočí na něj zuřiví vlčáci. – Nemohoucí zubožený Leopold zůstane ležet v ruinách domu. – (černobíle) Otto jde sám krajinou a hraje melodii na foukací harmoniku. Mořské vlny naráží na skalnaté pobřeží. -cib-

Poznámka

Film je věnován básníku, textaři a výtvarníkovi Pavlu Zajíčkovi. Ve filmu jsou použity obrazové archivní materiály Saši Dlouhého, Jana Daňhela, Miroslava Bambušky a Jakuba Halouska.

Hrají

Miloslav König

průvodce Otto Hille

Karel Dobrý

průmyslník Ottfried Hille, Ottův dědeček

Miloslav Mejzlík

úředník Leopold Schwarz

Juraj Bača

Mluví Miloslav Mejzlík
úředník Leopold Schwarz jako mladý

Tereza Hofová

Anna Hille, Ottfriedova žena

Jakub Gottwald

malíř Henry, Ottův přítel

Jiří Černý

Mišel Schwarz, Leopoldův synovec

Jakub Folvarčný

Mluví Saša Rašilov
lékař Ignác, Leopoldův ošetřovatel

Tomáš Bambušek

Jan, Leopoldův pečovatel

Kamila Valůšková

Marie Hilleová, Ottova žena

Libor Štech

kovář ve slévárně

Petr Podzemský

kovář ve slévárně

Vladimír Kubín

kovář ve slévárně

Filip Nechala

kovář ve slévárně

Miroslav Martiš

Mluví Dušan D. Pařízek
německý kněz

Jiří Vávra

řidič vojenského vozu

Miroslav Bambušek st.

člen milice, doprovod vojenského vozu

Miloš Černý

řidič

Miroslav Brož

řidič

Veronika Matoušková

zpěvačka v kostele

Eduard Zika

průvodce Otto Hille jako dítě

Andrea Koudelková

dítě Hilleových

Zdeněk Hasch

muž

Jindřiška Křivánková

mladá žena u pramene věčného mládí

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Jiří Matoušek

Skript

Daniela Roncová, Denisa Marešová, Iveta Valášková, Paula Sisková

Původní filmový námět

Miroslav Bambušek

Předloha

Miroslav Bambušek (Prometheus – divadelní hra)

Dramaturg

Kristián Suda (ČT)

Druhá kamera

Saša Dlouhý

Asistent kamery

Matěj Kosák (ostřič)

Architekt

Daniel Tůma

Výtvarník

Josef Bolf

Výprava

Filip Hamza (vedoucí výpravy), Tomáš Zika (rekvizitář), Michal Šindelář (rekvizitář), Vojtěch Podaný (rekvizitář), Pavel Erben (rekvizitář), Libor Štech (rekvizitář)

Kostýmy

Zuzana Mazáčová, Eliška Surmová, Magda Guštarová, Julie Štormová, Tereza Dostálová, Lukáš Vejnar, Richard Krejza

Masky

Zuzana Bambušek Krejzková, Klára Hubalová, Kristýna Drdová, Jakub Gründler (zvláštní maskérské efekty), Marek Capoušek (zvláštní maskérské efekty)

Zvuk

Václav Flegl (zvuk, záznam kontaktního zvuku, mix zvuku), Petr Stuchlík (záznam kontaktního zvuku), Štěpán Mamula (mix zvuku), Blanka Čejková (záznam postsynchronních ruchů), Tomáš Vtípil (záznam a mix hudby), Ladislav Mirvald (záznam hudby), Mikoláš Müller (záznam hudby)

Asistent zvuku

Robert Gumala, Marek Ronec

Animace

Studio Anima, Zdeněk Durdík, Josef Bolf

Vizuální efekty

Triková postprodukce ČT, Jitka Chaloupková (vedoucí produkce ČT Trikové postprodukce)

Zvláštní efekty

Česká televize, Jan Kovalčík, Pavel Burda, Michal Břicháč

Postprodukce

Studio Khapka (obraz), Saša Dlouhý (vedoucí freeSaM), Magda Juránková (zástupce vedoucího freeSaM), Sofia Sousa /ž/ (zástupce vedoucího freeSaM), Sounderground (zvuk)

Koordinátor kaskadérů

Luděk Jelen

Kaskadéři

Agentura Double, Luděk Jelen, Karel Vild, Martin Matějčík, Lukáš Kašpar, Filip Zafouk

Výkonná produkce

Pavel Vácha (výkonný producent Bratři), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)

Producent

Saša Dlouhý (freeSaM)

Koproducent

Josef Viewegh (kreativní producent FC ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Róbert Kirchhoff (atelier.doc)

Produkce

Zuzana Vrbová (FC ČT), Markéta Sedelmayerová (FC ČT), Nicole Brlej /ž/ (atelier.doc)

Vedoucí produkce

Eva Pavlíčková (vedoucí natáčení Bratři), Magda Juránková (freeSaM), Jiří Koštýř (FC ČT)

Asistent vedoucího produkce

Barbora Hladíková (freeSaM), Sandra Dlouhá (asistentka producenta freeSaM)

Výtvarná spolupráce

František Štorm (grafika), plaftik (grafika)

Spolupráce

Pavel Skála (vrchní osvětlovač), Jan Dvořák (fotograf), Bohdan Holomíček (fotograf), Rostislav Šimek (fotograf), Richard Bouda (fotograf)

Hudba

Nahrál

skupina Degens, skupina The Spermabankers, Brno Contemporary Orchestra, Tubabu Duo, Mužský pěvecký sbor Láska opravdivá (Dirigent Jan Špaček), Filip Johánek /bicí/, Ladislav Mirvald /baskytara/, Rafał Marciniak /kytara/, Jacek Marciniak /perkuse/, Pasi Mäkelä /kytara, vokály/, Bert Neven /bicí/, Martin Růžička /barytonová kytara/, Vojtěch Procházka /Hammondovy varhany/, Lukáš Mik /housle/, Barbora Tolarová /housle/, Stanislav Vacek /viola/, Michal Greco /violoncello/, Michal Pokorný /kontrabas/, Lukáš Daňhel /basklarinet/, Bronislav Pavlíček /perkuse/, Jiří Foukal /perkuse/, Martin Grombiřík /varhany/, Pavla Klusová /vokály/, Miroslav König /harmonium, foukací harmonika/, Radim Hanousek /basklarinet, sopránsaxofon, barytonsaxofon/, Tomáš Vtípil /sampler, dechový kontroler, housle, harmonium, klavír, foukací harmonika, kytara, baskytara, trubka, perkuse/

Písně

Ó, boží den /Oh Happy Day/

Hudba k písni tradicionál
Text písně Zdeněk Borovec
Zpívá Miloslav König

Wohl kenn ich den Quell

Hudba k písni Tomáš Vtípil
Text písně Jan od Kříže
Zpívá Miloslav KönigVeronika MatouškováMužský pěvecký sbor Láska opravdiváJakub MacháčekVlastimil TichýZdeněk ZmeškalTomáš NovotnýVít PavelkaMartin PetrášMária Saleh /ž/Zbyněk HankoOndřej HrbáčJan HollanBoris IvičičJan NožičkaProkop SzegényPavel ZajícAneta Podracká BendováKristýna Havlová

Lidi krve

Hudba k písni Ivan Bierhanzl
Text písně Pavel Zajíček
Zpívá skupina DG 307

Lokace

Česká republika, Lomnice nad Popelkou (Česká republika), ulice Antala Staška (Lomnice nad Popelkou), továrna Mastných /i interiér/ (ulice Antala Staška), Havlíčkova ulice (Lomnice nad Popelkou), vila Josefa Horáka (Havlíčkova ulice), Duchcov (Česká republika), nádraží /dnes neexistující/ (Duchcov), Nádraží ulice (Duchcov), poliklinika /interiér/ (Nádraží ulice), náměstí Legií (Duchcov), Úterý (Česká republika), Sloup (Česká republika), Sloupsko-šošůvské jeskyně (Sloup), Malé Březno (Česká republika), Vitín (Malé Březno), Krušné hory (Česká republika), Přebuz (Česká republika), Rolava (Přebuz), důl (Rolava), Loučná pod Klínovcem (Česká republika), Königův Mlýn (Loučná pod Klínovcem), Moravský kras (Česká republika), Býčí skála (Moravský kras), Ostrava (Česká republika), Horní ulice (Ostrava), hotelový dům Hlubina (Horní ulice), Pobřežní ulice (Ostrava), Vítkovice (Ostrava), hrad Tetín (Česká republika), hrad Děvín (Česká republika), Praha (Česká republika), Modřany (Praha), Děčín (Česká republika), Dolní Žleb (Děčín), okolí (Dolní Žleb), Vrané nad Vltavou (Česká republika), Verneřice (Česká republika), Zlonice (Česká republika), Bernartice (Česká republika), kostel sv. Petra a Pavla /i interiér/ (Bernartice), Nejdek (Česká republika), Jeseníky (Česká republika), Dlouhé stráně (Jeseníky), řeka Morava (Česká republika), řeka Dyje (Česká republika), Polsko, Lądek-Zdrój (Polsko), Portugalsko, Azorské ostrovy (Portugalsko), ostrov Pico (Azorské ostrovy)

Produkční údaje

Originální název

Lidi krve

Český název

Lidi krve

Podnázev

Film Miroslava Bambuška

Anglický název

Blood Kin

Podnázev anglický

A Film by Miroslav Bambušek

Souběžný název

Ľudia krvi

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

drama, experimentální, historický

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2021

Rok výroby

2017, 2020

Produkční data

začátek natáčení 27. 2. 2017 (první etapa)
konec natáčení 9. 3. 2017 (první etapa)
začátek natáčení 28. 2. 2020 (druhá etapa)
konec natáčení 14. 8. 2020 (druhá etapa)

Premiéra

festivalová premiéra 30. 10. 2021 (25. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)
distribuční premiéra 4. 11. 2021 /nepřístupné pro děti do 15 let/
slavnostní premiéra 4. 11. 2021 (kino Aero, Praha)

Distribuční slogan

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť.

Výrobce

freeSaM s.r.o., Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), atelier.doc (koprodukce), Bratři (výkonná produkce)

Distribuce

Aerofilms (monopol do 31. 12. 2024)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

86 min

Distribuční nosič

DCP 2-D, MP4

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný, černobílý

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky, německy

Podtitulky

české

Úvodní/závěrečné titulky

české