Hranice lásky

Země původu

Česká republika, Polsko

Copyright

2022

Rok výroby

2020

Premiéra

3. 11. 2022

Minutáž

97 min

Kategorie

film

Žánr

drama, psychologický

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Hranice lásky

Český název

Hranice lásky

Anglický název

Borders of Love

Souběžný název

Granice miłości

Pracovní název

Obrazy lásky

Anotace

Otevřenost a komunikace v partnerském vztahu jsou ústředním tématem prvního celovečerního hraného filmu polského režiséra Tomasze Wińského (nar. 1979) Hranice lásky, natočeného v česko-polské koprodukci. Absolvent pražské FAMU v něm navázal na své studentské snímky, zejména na Pokus (2006), ve kterém si dva páry prohodí partnery. Jednu ze stěžejních postav zde hrála Hana Vagnerová, jíž režisér svěřil hlavní roli i v debutu, na němž se ona podílela také jako autorka námětu a scénáře. – Do soužití Hany a Petra, mladé a pracovně úspěšné dvojice, se začne pomalu vkrádat stereotyp. Pod vlivem konfrontace s nekonformním životním stylem svých přátel začnou být vůči sobě upřímnější a odhalují si erotické fantazie. Od představ se brzy dostanou k činům, které vyústí v otevřený vztah s jasnými pravidly. Zatímco Hana tyto experimenty zvládá dobře a s nadhledem, Petr své negativní emoce vytěsňuje s odůvodněním, že nechce družce brát svobodu. Když však Hana přijde s návrhem polyamorního vztahu s Markem, s nímž se navzdory dohodě setkávala dokonce opakovaně, ocitne se pár v krizi, z níž nevede bezbolestná cesta ven ani pro jednoho... – Wiński promýšlel film od roku 2015, natočil ho v roce 2020. Během realizace založil vlastní českou produkční firmu One Way Ticket Films, díky čemuž eliminoval realizační kompromisy. Hanina partnera našel v Matyáši Řezníčkovi, který už s Vagnerovou hrál (nikoliv ovšem jako druh) ve švýcarsko-českém filmu Ztraceni v ráji (2021; režie Fiona Ziegler). Jejich milostné scény, stejně jako u ostatních protagonistů, zachytil kameraman Kryštof Melka bez explicitních intimních detailů, ale zároveň velmi intenzivně. Dojem bezprostřední blízkosti navodil pomocí makrodetailů kůže, vlasů a řas, které efektně doplnila zvuková složka. Podstatnou roli zde sehrál i motiv mobilního telefonu, na nějž se ústřední dvojice často natáčí, což zintenzivňuje prvek voyerství i v diváckém prožitku. Ve srovnání s decentní vizuální stránkou snímku jdou víc na dřeň dialogy postav, jež se dotýkají otázek u životních dvojic spíše potlačovaných a tabuizovaných. – Navzdory úskalí, jež intimní téma s sebou přináší, vznikl autorský film, který lze vnímat jako relevantní příspěvek ke společenské diskuzi o polyamorii jako jedné z forem partnerských vztahů. Jeho prostřednictvím režisér také vyjádřil svůj postoj k soudobé české kinematografii, v níž postrádá autenticitu a odhodlání k novému pohledu, což se pokusil písemně zformulovat i v manifestu Nová česká intimita z 30. června 2022. – Scénář filmu byl vyvíjen v rámci programu Ekran+Development and Training Program, Wajda School/Wajda Studio, 2016. Snímek se zúčastnil programů Midpoint, Connecting Cottbus a Art Department Materclass Vilnius.

Obsah

Petr ráno natáčí na mobil spící Hanu, poté se ji snaží probudit. Nedaří se mu to. Když začne panikařit, dívka procitne. Svou netečnost jen hrála, zajímalo ji, jak bude partner reagovat. Dvojice se pomiluje. – Hana se zastaví v mateřské škole za kamarádkou Martou. Když potom jede v autě s Petrem domů, prozradí mu, že Marta je nevěrná manželovi Davidovi, kterého zaměstnávají ve své designérské firmě. – V posteli chce Hana od Petra slyšet, že by ji nikdy nepodvedl. Petr se v ústraní uspokojuje při sledování porna. – Na opuštěné písečné pláži u moře se dvojice baví o svých představách o životě. Chtějí ho prožít spolu. Petr si přeje s Hanou založit rodinu. Oba chtějí, aby jejich životy měly smysl. Své hovory si natáčejí na mobil. – Hana vyzvedne v počítačovém servisu externí paměť, kterou už nelze opravit. Přišli tak s Petrem o videa zachycující pět let jejich společného života. Ve firmě pak zastihne Petra na cigaretě nejen s Davidem, ale i s novou kolegyní, grafičkou Klárou. Petr ji pozve na večerní party. Na večírku si Petra a Hanu dobírá kamarád Vít, žijící s Vandou, s níž se seznámil na swingers party. Podle něj se vůči sobě projevují málo vášnivě. Haně skládá komplimenty. – Po návratu přemítá dvojice v posteli nad Vítovými poznámkami. Dostanou se k otázce tolerance v partnerském životě a k vlastním erotickým představám, v nichž se překvapivě jeden druhému neobjevuje. Své upřímné výpovědi natáčejí na telefon a pak se pomilují. – Klára ve firmě prezentuje svůj architektonický návrh společného domu. Večer v baru Petr vyjádří před Hanou spokojenost s kolegyní a tvrdí, že ho nijak nepřitahuje. Naopak upřednostňuje veselejší typy. Začnou spolu hrát hru, v níž mohou oslovit toho, kdo se jim líbí. Hana rychle kontaktuje mladíka kouřícího před podnikem s tím, že shání někoho do trojky. Dá mu telefonní číslo a pak s Petrem čekají v bytě, co se bude dít. Mladík skutečně dorazí. – Hana a Petr vyprávějí o zážitku, který nakonec vyšuměl do ztracena, poněvadž nikdo na něj neměl dost odvahy, na návštěvě u Víta a Vandy. Ti vyznávají otevřený vztah a vzájemně si dopřávají sexuální svobodu, aniž by se sobě citově odcizili. Poněvadž vnímají u přátel zájem si něco podobného vyzkoušet, svedou je bez zábran na pohovce. – Hana s Petrem si povídají o pocitech, které u toho měli, a nahrávají se. Partnerka zmíní, že pokud by v tom pokračovali, museli by s tím oba souhlasit a nic před sebou neskrývat. – V baru si aktivnější Hana vyhlédne protějšek a odejde s ním. Rozpačitý Petr skončí v klubu, kde na záchodě souloží s dívkou, jež mu živě připomíná Hanu. – David ve firmě při obědě před Petrem poznamená, že Hana je v poslední době rozjívená a že by to své Martě nedovolil. Dostane odpověď o vzájemné důvěře. – Petr souloží v cizím bytě s rusky mluvící ženou, sleduje je při tom její partner. Hrátky přeruší pláč dítěte z vedlejší místnosti, kam ho družka odejde utěšit. – Doma se Petr svěřuje partnerce s tímto zážitkem, který vypráví jako zábavnou historku, nezakončenou obvyklým vyvrcholením. Hana je naopak zasažena nezvykle silným orgasmem, který prožila s mužem, jenž si počínal velmi profesionálně. – Dvojice navštíví Martu, Davida a jejich dvě malé děti. Spokojený kolega jim oznámí, že čekají třetí přírůstek. V autě se Petr s Hanou vyrovnávají s tímto sdělením a doufají, že je dítě Davidovo. Petr by si o tom rád více popovídal někde u večeře, ale Hana má domluvenou schůzku, kterou nechce rušit. – Petr se doma dívá na jejich videa. Když se Hana vrátí domů a usne, všimne si, že má na krku stopu po líbání. – Petr se svěřuje Vítovi a Vandě, že se Hana s někým schází opakovaně a že mu to vadí. Podle přátel by jí o tom měl říct. Vít přirovná Hanin stav k závislosti na heroinu. Člověk ujíždí na zážitcích s jedním nebo více lidmi a nedokáže přestat. Časem to však přejde. – Petr se miluje s Hanou, ale pro ni je to bolestivé. Poznamená, že je to asi tím, že není Marek, partner z jejích erotických schůzek, a vyčte jí, že se v otevřeném vztahu nechová tak, jak si slíbili. Nechce jí ale nic zakazovat. – Petr zajde po práci do baru, kde se s ním baví mladičká barmanka Antonie. Půjčí si od něj mobil a někomu zavolá. Když se vrátí domů, Hana mu oznámí, že by se s ním Marek rád poznal. Urazí ho to. – Petr s Hanou navštíví Markovu moderní vilu. Muž s manželkou Bětkou už žije v polyamorním vztahu spolu s dalším párem, Šárkou a Radkem, ale jsou ochotní do něj zahrnout i novou dvojici, pokud bude chodit na zdravotní testy. Petr tam udělá scénu a na znamení nesouhlasu odejde. Před domem se pohádá s Hanou, která se snaží trapnou situaci urovnat. – Petr si představuje, jak Hana u nich v ložnici souloží s Markem, zatímco on s Bětkou, Šárkou a Radkem jedí u stolu. Ve městě se opije a zvrací do odpadkových košů. Ráno se probudí v bytě barmanky Antonie, které údajně v noci volal ve velmi zbědovaném stavu. Po vystřízlivění s ní jde na procházku do lesa. Mluví o životních plánech. Podle Antonie má ona v seberealizaci neomezené možnosti. Naproti tomu by Petr nejraději odjel na nějaký ostrov, ale kvůli závazkům nemůže. Antonie se sama koupe v lomu a u večerního ohně se pokusí s Petrem fyzicky sblížit. – Marek probírá s Hanou otevřený vztah, do kterého ji chtěl zahrnout. Nyní se ale domnívá, že by jí to neprospělo a že by se měla spíš otevřít Petrovi. Omlouvá se, že ji poblouznil. Hana je z toho zmatená, chtěla by Petra i úlety. – Petr leží s Antonií v posteli, když je vyruší Hanin zoufalý telefonát. Vypraví se hned za ní a najde ji v klubu opilou na záchodě. – Dvojice si v bytě vyjasňuje svou situaci. Hana je překvapená, že jí Petr hned na začátku neřekl, že mu otevřený vztah nevyhovuje. On to vysvětluje tím, že ji nechtěl omezovat, navíc působila šťastně. Připouští, že udělal chybu. Nyní by od Hany nejraději odešel, protože s ní už nemůže zažít nic čistého. Partnerka si však nedokáže představit, že by byla s někým jiným. – Hana a Petr jsou opět u moře. Své objetí natočí na telefon jako dřív...

Hrají

Hana Vagnerová

podnikatelka Hana

Matyáš Řezníček

podnikatel Petr, muž Hany

Martin Hofmann

podnikatel Vít, muž Vandy

Hynek Čermák

Marek, muž Bětky

Antonie Formanová

barmanka Antonie

Cyril Dobrý

kluk z baru

Jiří Rendl

David, muž Marty

Elizaveta Maximová

cizinka-Ruska

Ondřej Bauer

partner Rusky

Václav Vašák

Radek, partner Šárky

Sára Affašová

kamarádka Vandy

Daniel Tůma

milenec Hany

Beáta Kaňoková

grafička Klára, kolegyně Hany a Petra

Kristýna Zemánková

milenka Petra

Michaela Prchalová

dívka v baru

Michal Lurie

prodavač v počítačovém servisu

Šimon Novotný

syn cizinky-Rusky

Štáb a tvůrci

Asistent režie

Marek Čermák, Petr Pylypčuk, Damián Vondrášek

Původní filmový námět

Tomasz Wiński, Hana Vagnerová

Scénář

Kasha Jandáčková, Hana Vagnerová, Petra Hůlová, Tomasz Wiński

Dramaturg

Olmo Omerzu, Jaroslav Sedláček (FC ČT)

Kamera

Kryštof Melka

Druhá kamera

Sláva Pecháček (švenkr druhé kamery)

Asistent kamery

Adam Čepelák (ostřič), Adam Pasecký (ostřič), Ondřej Kudrna (ostřič a ostřič druhé kamery), Jakub Ptáček (ostřič), Adrian Novotný (ostřič), Krištof Soukup (ostřič druhé kamery)

Architekt

Marek Špitálský

Assistent architekta

Jakub Geisler

Návrhy kostýmů

Tereza Kopecká

Kostýmy

Linda Vondrášková, Kristýna Zbořilová

Masky

Linda Vondrášková, Kristýna Zbořilová, Vendula Niklová

Zvuk

Michal Deliopulos (zvuk a mix zvuku), Štěpán Mamula (mix zvuku)

Asistent zvuku

Václav Svoboda, Lukáš Podaný

Postprodukce

Dagmar Šperlová (vedoucí), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (supervize UPP), Jiří Slavíček (produkce UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize UPP), Kavky Sound (zvuk), Soundbox (zvuk), Michal Deliopulos (zvuk Soundbox)

Výkonná produkce

Tereza Nejedlá (výkonná producentka One Way Ticket Films), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)

Producent

Jiří Konečný (endorfilm), Tomasz Wiński (One Way Ticket Films), Tereza Nejedlá (One Way Ticket Films)

Koproducent

Radovan Síbrt (Pink), Alžběta Karásková (Pink), Helena Uldrichová (kreativní producentka FC ČT), Mariusz Włodarski (Lava Films), Marta Gmosińska /ž/ (Lava Films), Agnieszka Wasiak /ž/ (Lava Films)

Produkce

Dagmar Šperlová (endorfilm), Karel Poupě (Pink), Petra Dobešová (Pink), Zuzana Vrbová (FC ČT), Markéta Sedelmayerová (FC ČT)

Vedoucí produkce

Jiří Koštýř (FC ČT)

Asistent vedoucího produkce

Anna Kopecká (endorfilm), Michal Starý (endorfilm)

Výtvarná spolupráce

Jan Poukar (grafika)

Spolupráce

Robert Smělý (vrchní osvětlovač), Petr Jindra (vrchní osvětlovač), Fabiana Hrubiš Mertová (fotografka), Jana Epikaridis /ž/ (koučka dětských herců)

Hudba

Lokace

Česká republika, Praha (Česká republika), Holešovice (Praha), Gerstnerova ulice (Holešovice), bar Stromoffka /interiér/ (Gerstnerova ulice), ulice Milady Horákové (Holešovice), bar Cobra /interiér/ (ulice Milady Horákové), Tusarova ulice (Holešovice), Vršovice (Praha), Lopuchová ulice (Vršovice), klub Ankali /interiér/ (Lopuchová ulice), Vinohrady (Praha), Chodská ulice (Vinohrady), náměstí I. P. Pavlova (Vinohrady), Kolínská ulice (Vinohrady), Baranova ulice (Vinohrady), Slovenská ulice (Vinohrady), centrum Svět hub /interiér/ (Slovenská ulice), Nové Město (Praha), Karlovo náměstí (Nové Město), Žižkov (Praha), Seifertova ulice (Žižkov), Vonoklasy (Česká republika), ulice Ke Krásné stráni (Vonoklasy), Tehov u Prahy (Česká republika), ulice Na Vyhlídce (Tehov u Prahy), Dobříš (Česká republika), okolí (Dobříš), Buš (Česká republika), Slapy (Česká republika), Sedlčany (Česká republika), Solopysky (Sedlčany), lom (Solopysky), Polsko, Dębki (Polsko), Baltské moře

Produkční údaje

Originální název

Hranice lásky

Český název

Hranice lásky

Anglický název

Borders of Love

Souběžný název

Granice miłości

Pracovní název

Obrazy lásky

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

drama, psychologický

Země původu

Česká republika, Polsko

Copyright

2022

Rok výroby

2020

Produkční data

začátek natáčení 5. 9. 2020
konec natáčení 28. 11. 2020

Premiéra

festivalová premiéra 5. 7. 2022 (56. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
slavnostní premiéra 31. 10. 2022 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 3. 11. 2022 /nepřístupné pro děti do 15 let/

Distribuční slogan

Film Tomasze Wińského.

Výrobce

endorfilm, One Way Ticket Films, Pink (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Lava Films (koprodukce)

Distribuce

Aerofilms (monopol do 31. 12. 2032)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

97 min

Distribuční nosič

DCP 2-D, MP4

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky, rusky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Nominace

Akce: 19. ročník Ceny Asociace režisérů, scenáristů a dramaturgů za rok 2023

2023
Praha / Česká republika
Cena ARAS za výrazný debut nad 30 minut
Tomasz Wiński