Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Cinematerapie

dokument

Typologie filmu

dokumentární

Anglický název

Cinematherapy

Minutáž

108

Žánr

dokument

Země původu

Česká republika

Copyright

2010

Rok výroby

2010

Premiéra

07.04.2010

Jazyková verze

česká

Režie

Ivan Vojnár

Scénář

Ivan Vojnár, Tomáš Bojar

Námět

Ivan Vojnár, Tomáš Bojar
Doporučujeme

Když se kamera promění ve zpovědnici a casting v terapii...

Na začátku vzniku filmu Cinematerapie režiséra Ivana Vojnára, pohybujícího se mimo mainstream českého filmu, byl zajímavý záměr a netradiční inzerát. Česká televize odvysílala výzvu, v níž pozvala diváky na casting, kde mohli odvyprávět svůj životní příběh. Jedenáct z nich pak podstoupilo „léčbu“ s kamerou, jež jim spolu s jemným vedením režiséra umožnila ohlédnout se za svým životem, vypovídat se ze svých problémů eventuelně se sblížit s dalšími účinkujícími. – Dokumentární film s krátkými hranými pasážemi (ilustrujícími prostřednictvím herečky Anny Stropnické i některých zúčastněných minulost některých protagonistů) představuje zajímavou alternativu k prázdným televizním reality show, v nichž tým odborníků utváří skutečnost a ta se tak vytrácí. Vojnár naopak aktérům umožnil projevovat se svobodně a věnoval jim dostatek prostoru. Jakkoliv je patrný větší či menší exhibicionismus účinkujících (v němž se jasně odrážejí slabiny zvoleného přístupu) obsahuje film silné, emocemi nabité momenty, v nichž jsou autenticky předkládána závažná témata jako fyzické útoky v rodině, nuzné stáří, nevěra, sociální izolace, násilná smrt partnera apod. Přestože snímek do jisté míry působí jako neuspořádaná mozaika, sled scén má určitý řád a v závěru filmu děj patřičně graduje. Výsledkem je ovšem dosti depresivní pohled na naši současnost.

Upozornění, následující text obsahuje spoiler! Zobrazit >

V televizním studiu probíhá konkurz. Příchozí o sobě mluví před kamerou, ostatní poslouchají. – Starší upravenou blondýnu Ingrid Gallasovou před lety po rozvodu pronásledovala najatá mafie. S násilnickým manželem měla tři děti. – Mladík Pavel Chrudimský měl otce alkoholika, který bil matku i děti. – Muže postarší Anny Ambrožové, inspektora z ministerstva vnitra, nejspíš zavraždili na odlehlém místě. – Striptérka a zpěvačka Olivie Žižková chtěla být herečkou. Její matka neřešila dceřin matematický handicap. Za špatné známky ji trestala, většinou na popud zlého otčíma. Olivie, nadaná na zpěv, musela do zvláštní školy. – Mladý podivín Josef Polášek neumí snadno navazovat vztahy. Býval v dětství a mládí šikanován. – Starý muž Milan Seidler chová na chatě několik psů. Sám bydlí v penzionu pro seniory v bytečku, přeplněném věcmi. – Mladí manželé Helena a Petr Hendrychovi prý žádný zvláštní životní příběh nemají. – Evu Kálalovou doma přehlíží manžel. Mají šest dcer. – Ingrid má butik. – Olivie chtěla v deseti letech skočit z okna. Zbožňuje písně Dariny Rolincové, kterou při zpěvu napodobuje. – Když Ingrid opustila muže, napadli ji v garáži neznámí muži. – Stydlivý Tomáš Choura byl dřív nespokojený. – Stařec Milan natáčí noční oblohu. V zimě žije v penzionu, v létě na chatě s pejsky. Pořídil si na splátky drobné zboží včetně videokamery. Kvůli mozkové příhodě je však nemohl splácet a roste mu penále. Je zklamán z panujících poměrů, rozpláče se. – V Tomášovi bývalá dívka Šárka vyvolala sebedůvěru. – Ingrid nemá dobré vzpomínky na svatbu. – Anna měla vizionářské sny o odchodu muže. – Josefovi rodiče potvrzují synovo šikanování. Mladík nachází uspokojení ve fotografování. – Eva trpěla nezájmem rodičů. Později jí vadilo, že se nemohla moc vázat na manžela. – Muž ve středních letech Václav Homolka kočoval s rodiči loutkoherci. Matka rodinu opustila, otec zemřel o pár let později. Václav hrál se sestrou, pak pracoval ve Škodovce a podnikal. – Olivie ničila panenky. Hrála si na filmovou herečku. Její matka přiznává, že ji bila kvůli špatným známkám. Obě pláčou, matka uznává, že manželství s otčímem byl omyl. – Pavel ukazuje svůj rozestavěný dům. Před otcem, který ho bil, bránil i matku. – Hendrychovi si postavili útulné podkroví. Jsou prý s malým synkem šťastni. – Eva má ráda jídlo a sex. Její manžel „cinematerapii“ neuznává. Jedna z dcer se léčila u psychologa. – Václav vzpomíná na vyprodaná představení. Kvůli kočování však nikdy neměl kamarády. – Tomášova dívka trpěla depresemi, ale vrátila mu sebevědomí. Od sedmnácti mladík píše písňové texty, s nimiž chce prorazit. – Václav ukazuje fotky rodinných loutek. – Olivie zpívá v různých podnicích. Žije se svým manažerem. Domluví se s Tomášem, že jí otextuje její písničky. S Ingrid se shoduje; obě jejich manželé bili v těhotenství. Syn Ingrid svého otce nekritizuje. Jeho matka byla zlomená, ale našla dost síly. Děti měli s mužem po rozvodu ve střídavé péči. Žena provozuje také hotel. – Pan Seidler vzpomíná na manželku. Staral se s ní o děti po jeho sestře, která zemřela a jejíž muž následně spáchal sebevraždu. – Pavel se vyboural na motorce a musel se učit vše dělat znovu. – Petr Hendrych řeší své pití alkoholu a kouření cigaret. Se ženou se znají s lesbickou zpěvačkou Čecho-Kubánkou Veronikou, která pochází z těžkých poměrů. – Josef fotí na diskotéce. Je půl roku nezaměstnaný. Chodí na seznamovací akce. – Tomáš je při fotografování nahé Olivie. Má prý dostatek inspirace. – Ingrid se syny navštíví ve vězení bratra, který byl prý nespravedlivě odsouzen na patnáct let za vraždu sestřina manžela. – Evin manžel rozhoduje o financích v rodině. Jedna z dcer matku silně uhodila. – Motorkář Pavel staví dům. Chce si vzít Helenku, kterou miluje. Svůj život by neměnil. – Anna vytušila manželovu smrt. – Václav se s odchodem matky od rodiny vyrovnal. Líbí se mu děvčata. – Olivie zpívá Tomášův text. Profesoru zpěvu Klezlovi vadí, že v jejím projevu není její osobnost. – Ingrid si po rozchodu s mužem změnila jméno. Olivie měla také jiná jména. Jméno Olivie jí dal manžel. Žena předvádí striptýz na Václavském náměstí. – Pavlova dívka nemůže mít zdravé děti. – Panu Seidlerovi odvezou dva jeho psy do útulku, protože pozemek patří farnímu úřadu a se psy jsou prý problémy. Starý muž se při jednání na úřadu rozčílí. – Tchán Petra Hendrycha se po rozvodu usadil na chatě. Petr tvrdí, že jeho žena měla intimní vztah se ženou. Nevěří, že zpěvačka Veronika je lesba. Když však vstoupila do jejich života, manželé spolu přestali spát. – Evin muž bývá unaven z práce. Věnuje se pak jen dětem, což ženě vadí. – Ingrid při meditacích lituje, že nedosáhla čisté mysli a harmonie. – Olivii zajímá, jak to má Tomáš se ženami. Připomíná jí jejího patnáctiletého introvertního syna. Tomáš dřív holky oslovoval na ulici. – Anna ukazuje místo, kde byl nejspíš zavražděn její muž. – Helena Marie Hendrych přiznává před Veronikou, s níž teď žije, že se do ní zamilovala. – Ingrid se ulevilo, když vypověděla všechny své problémy. – Anna se vyhýbá zlým lidem díky své intuici. – Eva se více osamostatnila. – Pavla mrzí, že Helenku, která byla nějaký čas v nemocnici, nezajímá pokrok na stavbě. – Pan Seidler chodí krmit své psy do útulku. – Josefa na ženách zajímají hlavně oči. – Dívka Kateřina Zochová, která se vyptávala ostatních protagonistů, líčí, jak ji v patnácti srazilo auto. – Olivie „adoptovala“ Tomáše jako svého bratra. S romskou kapelou si zazpívá romskou píseň. -dh-

Ivan Vojnár

Kino Ponrepo připomíná osobnost dokumentaristy, kameramana a režiséra hraných filmů, který 28. září oslavil pětasedmdesá...

Knihy
Scénáře
Články
Statě ze sborníků
Všechny dokumenty

Český film

Databáze obsahuje hrané filmy 1898–1993 v rozsahu publikace Český hraný film.

Animované filmy 1898–1945 jsou v databázi v rozsahu publikace Český animovaný film I.
Animované filmy 1946–1993 a dokumentární filmy 1898–1993 se budou doplňovat postupně na základě informací z interních zdrojů NFA.

V rozmezí 1993–2015 probíhá doplnění informací o českých hraných, animovaných a dokumentárních distribučních filmech z původního časopisu Filmový přehled a původní Filmové ročenky.

České distribuční filmy z období od roku 2016 až do současnosti zpracováváme postupně na základě ověřování údajů od producentů, distributorů, z filmových titulků a k filmům vznikají původní autorské anotace a obsahy.

Zahraniční filmy českých tvůrců se prozatím v databázi nenachází. Tyto údaje budeme také postupně doplňovat.

Televizní tvorba se v databázi nenachází.

Filmografie tvůrců v databázi, z výše uvedených důvodů, nemusí být v tuto chvíli kompletní.

 

Zahraniční distribuční film

Zahraniční distribuční filmy z období od roku 2014 až do současnosti zpracováváme a zpracováváme a postupně zveřejňujeme.

Zahraniční distribuční filmy do roku 2014 máme v plánu v budoucnu postupně přidávat na základě informací z původního časopisu Filmový přehled.

Doporučujeme
Anna Stropnická

Anna Stropnická

mladá Ingrid Gallasová, mladá Anna Ambrožová, Šárka z Vinohrad, dívka z diskotéky

Olivie Žižková

Olivie Žižková

maminka Homolková

Václav Homolka

Václav Homolka

tatínek Homolka

Ondřej Rydval

Ondřej Rydval

Vašek Homolka

Původní filmový námět

Ivan Vojnár,

Tomáš Bojar

Dramaturgie

Jana Hádková,

Darja Macáková (šéfdramaturgyně ČT)

Producent

Ivan Vojnár,

Jordi Niubò,

Petr Morávek (šéfproducent ČT)

Vedoucí produkce

Galina Šustová,

Robert Riedl (ČT)

Nahrál

Karel Loula (hudební doprovod, harmonium)

Písně

různé skladby a písně

Původní název

Cinematerapie

Anglický název

Cinematherapy

Copyright

2010

Rok výroby

2010

Premiéra

07.04.2010

Nosič

35mm

Formát

Widescreen

Zvuk

Dolby Digital

Verze

česká