Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Ivan Vojnár

kameraman, fotograf, režisér

Datum narození

28. 9. 1942

Místo narození

Žilina, Československo
Doporučujeme
Road-Movie

Road-Movie

2015
Pedagogické vedení

Cesta do Říma

Cesta do Říma

2015
Hrají
Role: vysoký ďábel

Parádně pokecal

Parádně pokecal

2014
Pedagogické vedení

Nepravděpodobná romance

Nepravděpodobná romance

2013
Režie, Námět, Scénář, Návrhy kostýmů, Producent, Hrají
Role: psychiatr Dr. Vladimír Schulz

Cinematerapie

Cinematerapie

2010
Režie, Námět, Scénář, Producent

Ženy mého muže

Ženy mého muže

2009
Režie, Scénář

Rozpomínání

Rozpomínání

2007
Režie, Námět, Scénář

Lesní chodci

Lesní chodci

2003
Režie, Scénář, Návrhy kostýmů
monolog

Proroci a básníci. Kapitoly z kalendáře

Proroci a básníci. Kapitoly z kalendáře

2000
Režie, Námět, Scénář

Cesta pustým lesem

Cesta pustým lesem

1997
Režie, Scénář
spolupráce

Střepy pro Evu

Střepy pro Evu

1978
Hrají
Role: kameraman Ivan

Nejkrásnější věk

Nejkrásnější věk

1968
Druhá kamera

Jezero

Jezero

1965
Kamera

Démanty noci

Démanty noci

1964
Asistent kamery

Dvanáctého

Dvanáctého

1963
Kamera

IVAN VOJNÁR (nar. 28.9.1942, Žilina) žije od dětství v Praze. Už jako školák se zajímal o fotografování, herectví a film. Vystudoval obor kamery na pražské FAMU (1965). Byl asistentem Jaroslava Kučery na Němcových Démantech noci (FP 31-32/64, 5/90z) a švenkrem Jozefa Ort-Šnepa na Papouškově Nejkrásnějším věku (1968, FP 1/69). Od roku 1967 (v letech 1984-94 jako zaměstnanec Krátkého filmu Praha) se podílel jako kameraman na řadě dokumentárních snímků. Nezaměřoval se jen na záznam, ale svým přínosem i snahou o inovační postupy vtiskl desítkám dokumentů estetickou a myšlenkovou kvalitu. Velký prostor mu poskytla zejména Drahomíra Vihanová. V 70. letech spolupracoval s Artcentrem a se slovenskými tvůrci na bratislavských TV inscenacích a TV filmech. Později se jako režisér dokumentů zaměřoval na portréty osobností a postupně obrátil svou pozornost k analýze společenských jevů a k životu specifických komunit a na lidi z okraje společnosti. Výrazným tématem jeho filmů jsou různé formy jinakosti. Za dokumentární esej V zahradě získal hlavní cenu na MFF v Karlových Varech a cenu Kristián na Febiofestu. Jeho další dokument Proroci a básníci. Kapitoly z kalendáře byl uveden na MFF v Rotterdamu a obdržel Cenu diváků na MFDF v Jihlavě. Hned první Vojnárův hraný debut Cesta pustým lesem získal Českého lva za výtvarný počin a mezinárodní ocenění. Lidem, žijícím mimo konzumně orientovanou společnost, se věnoval i v titulu Lesní chodci (Cena za nejlepší hraný film zemí Visegrádu na MFF ve Zlíně). V roce 2005 založil produkční společnost Ivan Vojnár Film. Zahrál si kameramana Ivana v Adlerově hraném filmu Střepy pro Evu (1978, FP 5/79) a psychiatra ve svém posledním filmu Nepravděpodobná romance. Prosadil se i jako fotograf. – Filmografie (neúplná): (kamera) kr. hrané filmy Dvanáctého (1963; r. Rudolf Adler; spol. kam.) a Jezero (1965; r. Rudolf Adler), kr. dok. filmy Vzpomínka na tři rána v českém lese (1966; r. Ivan Balaďa; spol. kam.) a Les (1969; r. Ivan Balaďa; spol. kam.), Márinka (TV-1970; r. Jaromír Hník), kr. dok. filmy Takový zvyk (1974; r. Jan Chaloupek), Majstr (1974; r. Rudolf Adler), Řeka a město (1976; r. Rudolf Adler), Eroze (1977; r. Petr Kudela), Umění ohně (1979; r. Rudolf Adler) a Podšáble ve Stráni (1980; r. Rudolf Adler), audiovizuální program Svět Alfonse Muchy (1980; r. Jaromil Jireš), kr. dok. filmy Zahrada plná plenek (1982; r. Drahomíra Vihanová), Rozhovory (1983; r. Drahomíra Vihanová), Otázky pro dvě ženy (1984; r. Drahomíra Vihanová), Posedlost (1985; r. Drahomíra Vihanová; + spol. sc.), Hopakaju (1985; r. Jaroslav Hovorka), Magická Praha Rudolfa II. (TV-1985; r. Jaromil Jireš), Počátky české metropole (1985; r. Petr Kudela), Talentované děti (1986; r. Olga Sommerová), Variace na téma "hledání tvaru" (1986; Drahomíra Vihanová), Podoba kamene (1986; r. Petr Skala), Theatrum artis (1986; r. Pavel Koutecký), Dukovany – vroucí kotel (1987, r. Drahomíra Vihanová), Po zarostlém chodníčku (1987; r. Jaromil Jireš), Majčini kluci (1987; r. Vladislav Kvasnička), Diktatura svědomí (1987; r. Vítězslav Bojanovský), Filmový zpravodaj – Hora mého života (1987; r. Martin Hoffmeister), Filmový zpravodaj – Vstříc radovánkám (1987; r. Pavel Štingl), Filmový zpravodaj – O ženském půvabu (1987; r. Helena Sobotová), Radotín Sound aneb Zpověď jednoho hráče (1988; r. Drahomíra Vihanová), ...aby si lidi všimli (1988; r. Vladislav Kvasnička), Jmenuji se Vojtěch Husár (1988; r. Jaroslav Hovorka), Osamělý poutník (1988; Jaroslav Hovorka), Filmový zpravodaj – A hudba hraje (1988; r. Josef Harvan), Filmový zpravodaj – Díváme se divadlem (1988; r. Jitka Pistoriusová), Československý filmový týdeník č. 27/88 – Jsme opravdu takové? (1988; r. Viliam Poltikovič), Filmový zpravodaj 7/88 – Pomalu a sladce (1988; r. Jiří Věrčák), Československý filmový týdeník č. 45/88 – Ekologicky a ekonomicky (1989; r. Petr Slavík), Za oknem... (1989; r. Drahomíra Vihanová), Vševěd 5/89 – Návštěva v orchestru (1989; r. Jaroslav Hovorka), Okouzlení Oldřicha Smutného (1989; r. Zdeněk Kopáč; spol. kam.), Vlak do dospělosti (1989; r. František Feniš), Truc aneb Proč děti mají děti (1989; r. Vladislav Kvasnička) a Filmový zpravodaj – Základní škola (1989; r. Helena Třeštíková), celovečerní dok. f. Něžná revoluce (1989; Jiří Střecha, Petr Slavík; spol. kam.), kr. dok. filmy Rodina z Perneku (1989; Vítězslav Bojanovský), Jeden den v Annecy (1989; Drahomíra Vihanová), Budoucnost (1989; r. Josef Harvan), Proměny přítelkyně Evy (1990, r. Drahomíra Vihanová), Strach (1990; + spol. režie), Valčík na čtyři doby (1990; r. Petr Slavík), Zpravodaj Krátkého filmu 42/90 – Policajti (1990; r. Petr Slavík), Zpravodaj Krátkého filmu 25/90 – Samota (1990; Petr Skala), Zpravodaj Krátkého filmu 22/90 – Návštěva ve třech ateliérech (1990; r. Josef Kořán, Josef Jarolímek) a Rafael Kubelík 9.6.1990 (1990; Drahomíra Vihanová), střm. polohraný dok. Téma Franz Kafka (TV-1990; r. Pavel Kačírek), hraná inscenace Cesta do Úbic (TV-1991; r. Jiří Věrčák), celovečerní dok. freska Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství (1992; r. Karel Vachek; spol. kam.), střm. dok. f. Konjunkturální portrét aneb Tři životy Vlasty Chramostové (TV-1992; r. Drahomíra Vihanová), hrané filmy Labyrint (TV-1992; r. Jaromil Jireš) a Váhy (TV-1992; r. Zeno Dostál), kr. dok. filmy Denně předstupuji před tvou tvář (1992; r. Drahomíra Vihanová), Bez místa (1992; r. Petr Slavík - V), Stěhování osady (1992; r. Viliam Poltikovič; spol. kam.), OKO: Odsud – potiaľ (TV-1992; r. Fero Fenič; spol. kam.), Řekni mi něco o sobě – René (1992; r. Helena Třeštíková; spol. kam.) a Řekni mi něco o sobě – Pavlína (1992; r. Helena Třeštíková; spol. kam.), Šťastná rodina (TV-1993; r. Vlastimil Venclík), kr. dok. filmy Řekni mi něco o sobě – Martin aneb Mít či být (1994; r. Helena Třeštíková), dejAVU (TV-1994; r. J. Věrčák) a Vojta (TV-1999; r. Jaroslav Hovorka; spol. kam.), střm. dok. Sestřičky (TV-2003; r. Helena Třeštíková; spol. kam.) z cyklu Ženy na přelomu tisíciletí; (režie, námět a scénář nebo podíl na něm, není-li uvedeno jinak) kr. portrét Bolka Polívky Sen o pierotovi (1988; + kam.), kr. anketní snímek na politické téma Strach (1990; spol. r. Jaroslav Hovorka; + kam.), kr. syrový dok. o svérázných obyvatelích odstavených vagonů Cesta (1992; + kam.), kr. portréty výtvarníka Petra Kavana Krajina s ohněm (1992; + kam.), světoznámého kameramana GEN: Miroslav Ondříček (1993) a herce malého vzrůstu Jiřího Krytináře Nespavost (1993; + kam.), střm. dok. o pacientech psychiatrické ústavu v Horních Beřkovicích V zahradě (1995), střm. dok. o mladých pražských divadelnících Herci (1995), černobíle stylizovaná poetická balada z drsného prostředí Šumavy v období počátku první světové války Cesta pustým lesem (1997; spol. sc., režie), kr. dokumenty o sociální situaci Ukrajinců u nás OKO: Ještě nezemřela Ukrajina (TV-1999), o lidech, osudově poznamenaných historickými událostmi, OKO: My, lidé svobody (TV-1999) a Zpověď bezdomovce, kterého na ulici přivedla nevěra manželky: Bohumil Bulda, šofér (TV-1999), dok. mozaika čtrnácti pražských postaviček hrabalovského typu a jejich názorů v souvislosti s miléniem Proroci a básníci. Kapitoly z kalendáře (2000), kr. dok. Zpověď vraha, který ve vězení vystudoval teologii: Václav Klíma, ve výkonu trestu (TV-2000), hořká romance dvou generací českých tuláků v průběhu dvaceti let Lesní chodci (2003; sc., režie, kostýmy), kr. dok. Zpověď svědka holocaustu: Jiří Richter, politolog v důchodu (TV-2003), anketní sonda do myšlení české společnosti na začátku nového století Rozpomínání (2007; + prod., spol. střih) z pásma Rozpomínání na Zrcadlení (2008), koprodukční psychologické drama s kriminální zápletkou o vyprázdněných osobních životech mediálních celebrit Ženy mého muže (2009; spol. sc., režie), intimní zpověď jedenácti účastníků castingu na základě inzerátu, odvysílaného v televizi, Cinematerapie (2010; + spol. prod.), psychologické drama vztahu dvou žen Nepravděpodobná romance (2013; + herec, spol. kostýmy). -fik- (11/2013)

Knihy
Scénáře
Články
Statě ze sborníků
Všechny dokumenty

Český film

Databáze obsahuje hrané filmy 1898–1993 v rozsahu publikace Český hraný film.

Animované filmy 1898–1945 jsou v databázi v rozsahu publikace Český animovaný film I.
Animované filmy 1946–1993 a dokumentární filmy 1898–1993 se budou doplňovat postupně na základě informací z interních zdrojů NFA.

V rozmezí 1993–2015 probíhá doplnění informací o českých hraných, animovaných a dokumentárních distribučních filmech z původního časopisu Filmový přehled a původní Filmové ročenky.

České distribuční filmy z období od roku 2016 až do současnosti zpracováváme postupně na základě ověřování údajů od producentů, distributorů, z filmových titulků a k filmům vznikají původní autorské anotace a obsahy.

Zahraniční filmy českých tvůrců se prozatím v databázi nenachází. Tyto údaje budeme také postupně doplňovat.

Televizní tvorba se v databázi nenachází.

Filmografie tvůrců v databázi, z výše uvedených důvodů, nemusí být v tuto chvíli kompletní.

 

Zahraniční distribuční film

Zahraniční distribuční filmy z období od roku 2014 až do současnosti zpracováváme a zpracováváme a postupně zveřejňujeme.

Zahraniční distribuční filmy do roku 2014 máme v plánu v budoucnu postupně přidávat na základě informací z původního časopisu Filmový přehled.