Celovečerní animované filmy zhlédlo loni v českých kinech 2,7 milionu diváků, tržby dosáhly 354 milionů korun. Statistiky Unie filmových distributorů vypovídají o tom, že loni se v první dvacítce neobjevil žádný snímek, který by alespoň zčásti pocházel z ČR. Jde o 13 titulů většinou americké provenience, vyrobených převážně technologií 3D animace. Tahounem byli Mimoni produkovaní v USA se studiem ve Francii, které tu zhlédlo 830.084 diváků; tržby činí 110 milionů korun.

Letos konečně zabodoval rodinný snímek Lichožrouti. Podle producenta Ondřeje Trojana ho zatím vidělo 276.000 lidí, kteří v kinech nechali téměř 35 milionů korun. Rodinnou komedii natočila režisérka a výtvarnice Galina Miklínová, scénář napsala s Pavlem Šrutem. Od nápadu k dokončení uplynulo sedm let. „V americkém studiu Pixar zabývajícím se počítačovou animací by na tomto snímku pracovalo několik set lidí, náš tým jich měl 25. Zafungovalo i to, že spousta z nich umí víc profesí najednou, nebo se je doučila, a tým se „přeléval“, jak bylo potřeba,“ uvedla režisérka. Příběh ze světa podobného lidskému se odehrává v animovaných kulisách Prahy vzniklých na počítači. Produkční společnost Total HelpArt nyní usiluje o prodej filmu do zahraničí. Autoři rovněž zvažují realizaci druhého dílu.

Ze statistik vyplývá, že i na relativně malém českém trhu animované projekty najdou publikum. Podle předsedy Asociace animovaného filmu (ASAF) Marka Touška je absence domácího projektu způsobena několika faktory. „Jedním z nich je nedostačující konkurenceschopnost firem i tvůrců, kteří nejsou schopni nebo nechtějí vnímat a reagovat na evropské a světové trendy. Zároveň chybí koncepční přístup subjektů veřejné a privátní sféry,“ upřesnil Toušek. Podle něj má smysl investovat do větších projektů, které dokážou generovat příjmy a dát práci množství tvůrců. ASAF sdružuje producenty, nezávislé filmaře i animační studia.

Portál asociace označil za úspěch i účast filmu Superbia maďarské režisérky Lucy Tóthové s českou účastí na festivalu v Cannes či snímek mladého výtvarníka a režiséra Jana Sasky Happy End, který je v užším výběru deseti kandidátů na Oscara. Pět finalistů bude oznámeno 24. ledna. Na bienále animace v Bratislavě ocenili Vánoční baladu režiséra Michala Žabky. Snímek o kouzlu dětské hry bourající hradby nenávisti a vracející do drsného světa lidskost vznikl loni. Teď se dostal do kin díky pásmu Pojar dětem; legendární filmař zesnulý v roce 2012 se podílel na scénáři.

V roce 2017 vstoupí do kin 3D film Hurvínek a kouzelné muzeum společnosti Rolling Pictures. „Přineseme příběh, který zaujme vedle pamětníků i dnešní mladou generaci,“ uvedl producent a režisér Martin Kotík. Předpokládá, že uspěje i v zahraničí.

Nejúspěšnější celovečerní animované filmy v českých kinech:

Rok název filmu návštěvnost tržby v mil. Kč
2010 Avatar 954.108 141,2
2011 Šmoulové 519.188 61,3
2012 Doba ledová 4: Země v pohybu 670.787 80,5
2013 Šmoulové 2 342.938 46,4
2014 Jak vycvičit draka 423.903 56,3
2015 Mimoni 830.984 109,9

Zdroj: ČTK, red