Zájem o české filmy v zahraničí v posledních dvou letech roste. Díky úspěchům mladých filmařů je chtějí více promítat zahraniční festivaly a více se na nich podílejí koproducenti z ciziny. Loni šlo do kin 13 celovečerních filmů vzniklých díky produkci se zahraničním, což byla polovina z uvedených celovečerních snímků. Podpořit tento trend mají třídenní Industry Days, tedy setkání českých filmařů se zahraničními experty na filmové přehlídce Finále v Plzni. 

„Na Czech Film Springboard radí 20 zahraničních expertů, hlavně z Evropy, novým českým filmům ve vývoji. Máme tu také zástupce filmových fondů, tedy lidi ze zahraničních filmových institucích,“ uvedla vedoucí Industry Days Jitka Kotrlová. Dále přijeli zástupci produkčních trhů a festivalů včetně Benátek a Toronta. Na prvních Industry Days se představilo osm filmů v různém stupni vývoje. Jde o projekty na začátku, kde se nejlépe vychytávají všechny chyby a přicházejí ty pravé rady.

Na prezentace navazují předem domluvené schůzky za zavřenými dveřmi. „Mají filmům pomoci v tom, jakou zvolit prezentační i finanční strategii, dají jim první zpětnou vazbu, jak jejich film funguje,“ řekla Kotrlová. Dnešní producenti už si hodně zvykají na tvůrčí dílny a semináře, kde se poznávají a mohou si také vytipovat partnery i v jiných regionech. Podobné platformy jako Industry Days si v posledních deseti letech vytvořily všechny větší festivaly.

„O české filmy je větší zájem než v minulých letech, začíná se mluvit o příchodu nové české vlny, o tom, že mladí začínající filmaři točí kvalitní snímky,“ řekla ředitelka Finále Eva Veruňková Košařová.

„Obecným trendem v českém filmu je, že je více koprodukcí, více filmů, které vstupují v ten správný moment na zahraniční trh s cílem najít si partnera,“ uvedla Markéta Šantrochová, vedoucí Czech Film Center propagující český film v cizině. Podobné akce mohou otevřít dveře na festival v cizině a ke koprodukčnímu partnerovi.

Zdroj: ČTK