Výběr z filmových projekcí, televizního vysílání a čtení o filmu.

Elle (foto: Cannes Film Festival)

 

Ke čtení

„Jediný film letos soutěžící o Zlatou palmu, který vyvolával nejen salvy smíchu, ale i spontánní potlesky uprostřed projekce, nemá ani trochu blízko k typickým českým tragikomediím.“ Tomáš Stejskal recenzuje jeden z nejlépe hodnocených filmů letošního festivalu v Cannes Toni Erdmann:

http://magazin.aktualne.cz/kultura/film/film-toni-erdmann-je-v-soutezi-v-cannes-zatim-jediny-ktery-v/r~07fd98661ccf11e68d00002590604f2e/

„Všechno, co je na American Honey potenciálně pozoruhodné, už od Arnold známe, a v podstatně lepším, senzitivnějším balení – všechny ty prudké prostřihy na flóru a faunu daného regionu působí najednou pouze manýristicky a vyprázdněně, jako gesto režisérky, která se více kochá, než vystihuje.“ Vít Schmarc o novém filmu anglické režisérky Andrey Arnold:

http://www.rozhlas.cz/radiowave/kultura/_zprava/celistni-sani-z-cannes-4-bourlive-niziny-andrey-arnold–1614264

„Jim Jarmusch vypadá tak, jak ho známe z ikonických fotek: stříbřité vlasy a černé brýle. Stříbrný prsten s lebkou, jaký nosí i jeho kamarádi Iggy Pop a Johnny Depp. Dlouhé ruce a dlouhé prsty. Nehty pravačky nechává neostříhané – často hraje na kytaru. Odpovídá znělým hlasem a nespěchá, každé slovo nechá rozkvést.“ Šimon Šafránek o svém setkání s Jimem Jarmuschem:

http://www.lidovky.cz/kaslu-vam-na-star-wars-vzkazuje-jim-jarmush-z-cannes-fyb-/kultura.aspx?c=A160520_104643_ln_kultura_hep

„Cynická černá komedie důvtipně pracující s prvky lehce vyšinutého rodinného dramatu, hororu i satiry je ale navzdory svému širokému záběru především strhující a znepokojivou připomínkou faktu, že každý člověk v sobě chová, nebo dokonce vědomě živí své vnitřní monstrum.“ Aleš Stuchlý chválí nový snímek Paula Verhoevena Elle:

http://www.rozhlas.cz/radiowave/celisti/_zprava/celistni-sani-z-cannes-6-maturita-z-cynismu-i-empatie–1615718

„Režisérův nový snímek je takřka zenový, řádky veršů se tu pravidelně objevují na plátně, ale jinak Jarmusch vypráví příběh zcela filmovou řečí. Vlastně to ani příběh není, jen hledání rovnováhy ve vztahu, kde zdánlivě nic neschází. Přesto lze za idylickým povrchem vidět trhliny, které se proplétají každým mezilidským soužitím.“ Tomáš Stejskal recenzuje novinku Jima Jarmusche Paterson:

http://art.ihned.cz/film-a-televize/c1-65297820-paterson-cannes-film-recenze

„Čile nakupovala i společnost Film Europe. „Už před Cannes jsme koupili snímky Neon Demon, After The Storm, Sieranevada, Unknown Girl a Raw,“ vypočítává její ředitel Ivan Hronec. Neon Demon je novinka dánského režiséra Nicolase Windinga Refna, jehož opojný romantický thriller Drive byl senzací roku 2011. Tentokrát půjde o nezvykle pojatý horor.“ Filmy z Cannes, které se objeví v české distribuci:

http://magazin.aktualne.cz/kultura/film/do-ceskych-kin-prijdou-z-filmy-cannes-distributori-ziskali-p/r~1bc432101e8c11e682380025900fea04/

 

K poslechu

„Použili jsme herní enginy, které se renderují v reálném čase. V dnešní době už totiž herní enginy dosahují poměrně kvalitních výsledků a přitom díky kratšímu renderování šetří čas. Film jsme postavili jako jednotlivé levely hry a pak se to renderovalo ven, plus nějaký post proces. Díky tomu jsme si mohli dovolit některé věci dělat x-krát, měnit některé animace a podobně.“ Michal Mocňák z RUR a Lukáš Skalník z Eallin a Jan Malíř z UPP představují svou tvorbu pro film a televizi:

http://www.rozhlas.cz/radiowave/kultura/_zprava/zivot-tvori-milion-detailu-o-ceskych-filmovych-efektech-a-animaci–1614495

 

V kinech

26. 5. 20:30 Ben Hur Scala

„Ben Hur z roku 1959 je filmovou adaptací jednoho z nejčtenějších románů historie. Snímek dostal dohromady neuvěřitelných jedenáct Oscarů a stal se jedním z nejúspěšnějších filmů všech dob.“

http://www.kinoscala.cz/cz/film/ben-hur-7490

26. 5. 20:30 Jako z filmu Bio Oko

„Celovečerní film vizuálního umělce Tomáše Svobody není o filmu. Nejedná se o esejistickou úvahu o pohyblivém obraze. Není komediální historkou z jednoho letního odpoledne. Nelze jej vnímat jako záznam pracovního postupu. Není ani převyprávěným filmem. A už vůbec není o technologii vzniku filmového záznamu. Je o životě.“

http://www.biooko.net/cz/film/8180/Jako-z-filmu-zvlastni-uvedeni/

28. 5. 20:30 Iggy Pop – live in Basel 2015 Scala

„Fantastické představení uvádí všechny Popovy vrcholné hity, včetně I Wanna Be Your Dog, The Passenger, Lust for Life a spoustu dalších.“

http://www.kinoscala.cz/cz/film/iggy-pop-live-in-basel-2015-7517

28. 5. 20:30 Rocky Horror Picture Show Aero

„Každá pravá víra žádá opakování a připomínání, a tak se i český shadowcast vrací. Ať už patříte mezi oddané vyznavače či váhavé zvědavce, vyslyšte moto filmu ,Don’t dream it, be itʻ a nenechte si ujít možnost vidět i prožít Rocky Horror Picture Show opravdu s plnou parádou.“

http://www.kinoaero.cz/cz/film/2622/Rocky-Horror-Picture-Show/

 

Televize

23. 5. 20:00 CSFilm Poslední muž (1934)

„To již přicházejí filmy, jimž je kolébkou nový barrandovský ateliér, který však většině filmů dával jen kvalitu technickou. To se projevuje ještě markantněji v dalším roce, kdy vynikaly jen Fričovy Hej rup a Poslední muž podle F. X. Svobody, Šmilovského Za ranních červánků v režii Rovenského a snad ještě zajímavý pokus Vančurův Marijka nevěrnice.“

Havelka, Jiří, Kronika našeho filmu 1898-1965. Praha: Filmový ústav, 1967, s. 51.

25. 5. 18:00 CSFilm Hodinářova svatební cesta korálovým mořem (1979)

„Někdy na samém začátku tohoto filmu byl až nečekaný úspěch Brynychova filmu Romance za korunu. (…) Zcela logicky se tak zrodil nápad dalšího pokračování. Jenže postupem doby se samotný námět i scénář změnily natolik, (…) že už původní název Romance za milión – neodpovídal situaci – a tak se zrodila Hodinářova svatební cesta korálovým mořem. Z původních záměrů zůstala jen představa úspěšné hudební komedie, v níž by se uplatnili nejen naše přední pěvecké hvězdy, ale také osvědčení komikové.“

Mirvald, Miroslav, Slasti a strasti svatební cesty. Kino 1980, r. 35, č. 7 (8. 4.), s. 8.

26. 5. 20:00 CSFilm Hra bez pravidel (1966)

„Není to, jak říká režisér filmu, ani detektivka, ani špionážní film, nýbrž gangsterka. To u nás není příliš časté. Gangsterství v našich poměrech naštěstí nikdy nezdomácnělo. Když jsme však natočili úspěšný western, proč by nemohla vzniknout úspěšná gangsterka? Tentokráte bez nejmenší stopy parodičnosti. Jde o film naprosto vážný. (…) Celkem znamená Hra bez pravidel úspěch. Hlavně proto, že Jindřich Polák ovládá specifiku dobrodružného žánru.“

Kliment, Jan, Gangsteři po našem. Kulturní tvorba 1967, r. 5, č. 16 (20. 4.), s. 12.

27. 5. 23:05 ČT Art Spřízněni volbou (1968)

„Dodnes si myslím, že film Spřízněni volbou nejlépe ukázal tehdejší dobu, politické osobností a všechny souvislosti. Zaujal nejen u nás, ale na jaře 1969 byl uveden na festivalu v západoněmeckém Oberhausenu. Ani jsme moc nevěřili, že by mohl mít nějaký větší úspěch. Ale stalo se. Bez ohledu na to, že tehdy už vlastně bylo v Československu po všem. Hlavni cenu v kategorii dokumentárních filmů dostal tedy nepochybně proto, že to byl mimořádný dokument.“

Rozhovor s dramaturgem Studia dokumentárních filmů Krátkého filmu Praha Václavem Borovičkou. Kratochvílová, Veronika, Spřízněni volbou. Kino 1990, r. 45, č. 1 (16. 1.), s. 3.

28. 5. 14:35 ČT1 Vynález zkázy (1958)

„Karel Zeman se ve filmu Vynález zkázy projevil nejen jako vynikající režisér, výtvarník a technik, ale i jako umělec, který dokázal svým dílem, a to bez jakéhokoliv patosu či frází, varovat generace před největším nebezpečím tohoto století — před zneužitím atomové energie.“

Hrdina, Ivan, Národní umělec Karel Zeman. Bratr básníků a snílků. Scéna 1979, r. 4, č. 23, s. 6.

28. 5. 23:35 CSFilm Řeči, řeči, řeči… (1991)

„In her early film Words, Words, Words (1991), Pavlátová, just as in several coming works, deals with communication difficulties, in particular between men and women. The film is marked by inventive visualizations of a social interplay between the sexes that is full of impaired understanding, shown through fragile domino and puzzle games that can fall to pieces at any moment. The modern women and men seem to have become two different kinds of people who don’t understand what the other says.“

Ajanović, Midhat „Ajan”, Throbbing Desire: http://hv.diva-portal.org/smash/get/diva2:783209/ATTACHMENT01.pdf

 

-mrš-