Společně s Milošem Formanem, Ivanem Passerem či Jiřím Menzlem byla Drahomíra Vihanová přední představitelkou československé nové vlny. Po pražském jaru 1968 však zůstala v Československu, kde pak byla její tvorba tvrdě cenzurována. Výsledkem je, že žádný z jejich filmů nebyl zatím promítán ve Velké Británii. Krátká retrospektiva snímků Drahomíry Vihanové proběhne 2. - 4. června v londýnském Barbicanu.

Foto: České centrum

Přehlídka začne projekcí filmu Zabitá neděle, který Vihanová dokončila v roce 1969, ale jehož premiéra a distribuce proběhla až po politických změnách v roce 1989. Retrospektiva zahrnuje také výběr jejích nejlepších dokumentárních filmů.

Drahomíra Vihanová jako jedna z mála žen režisérek východní Evropy šedesátých a sedmdesátých let vystudovala pražskou FAMU. Její absolventský film Fuga na černých klávesách (1964) vyhrál čtyři mezinárodní ceny. Po té pracovala jako asistentka režie, dokončila také svůj první celovečerní film Zabitá neděle (1969). Kvůli okamžitému zákazu činnosti nebyla Vihanová schopna zpočátku vůbec pracovat v oboru, až po sedmi letech jí byla nabídnuta práce na dokumentárních pořadech. Citlivými dokumenty, jako jsou Proměny přítelkyně Evy (1991), Za oknem … (1989), Otázky pro dvě ženy (1983) a Denně předstupuji před Tvou tvář (1992) si vybudovala pověst skvělé, nekompromisní režisérky dokumentárních filmů a inspirovala generace studentů filmu, které učila na FAMU. V roce 2011 byla oceněna medailí AMU za významný přínos české filmové kultuře a v roce 2015 získala za „mimořádný přínos české kinematografii“ Českého lva.

Více o londýnské retrospektivě zde.

Zdroj: České centrum