Brak

komedie, černá komedie

Typologie filmu

hraný

Anglický název

The Trash

Minutáž

85

Země původu

Česká republika

Copyright

2002

Rok výroby

2002

Premiéra

07.11.2002

Režie

Karel Spěváček

Scénář

Karel Spěváček

Námět

Karel Spěváček

Anotace

Ze všech postelí ona musí zemřít zrovna v tý maminčiný.

Nízkorozpočtová černá komedie Brak je autorským debutem scenáristy a režiséra Karla Spěváčka. Absolvent Vyšší odborné školy filmové ve Zlíně vyhrál scenáristickou soutěž vypsanou Ateliéry Bonton Zlín a.s., kde se film také realizoval. – Snímek, který mladý autor s ironií sobě vlastní označuje za „barevný film o lásce“, se pohybuje na hranici mezi teenagerovskou komedií a postmoderní krimi, postavenou především na citacích (dějových i hudebních) různých filmových titulů. Také hudební dramaturgie je dílem režiséra: výběr posunuje celek z kategorie „studentská taškařice“ do roviny „zajímavá generační výpověď“, ačkoli v něm nezní taneční hudba. Obrazově (kamera Tomáš Kresta) je Brak osvěžující a nápaditý. Osobité pasáže se střídají se slabšími, lacině působícími scénami, ale také s ironickými a pointovanými „videoklipy“, jež zrychlují a vychylují ne příliš uvěřitelný příběh. – Tři kamarádi využijí uvolněný byt k uspořádání pánské jízdy. Tu si vylepší objednávkou pizzy a pozváním prostitutky Nicol (pornoherečka Paula Wild), která se ovšem předávkuje… Co s mrtvolou v maminčině posteli, když za dveřmi je pasák Iggy a v komoře užvaněný „pizzamužík“? – Tvůrcům jistě nešlo o všednodenní realitu dospívající mládeže, i když snímek mj. dráždí užitím slangu –náctiletých. Brak připomíná hru na fanty, jež nabývá na půvabu v časných ranních hodinách a se stoupající hladinou požitého alkoholu; je podobně nevyvážený jako více či méně originální, přihlouplé nebo ulítlé příkazy hráčům.

Obsah

Černoch na ulici plamenně hovoří anglicky o absenci umělecké kreativity. Titulky zhruba překládají obsah řeči, ale slangové výrazy a sprostá slova zjemňují nebo vypouští. – Učitel tělocviku vypráví malým chlapcům o tom, co je to internet. Zaměřuje se hlavně na stránky věnované pornografii. Kluci v červených trenkách a tílkách na něj vyjeveně zírají. – Mladík Honza si podal inzerát jako plastický chirurg MUDr. Bejc. Dívku, která na inzerát přišla, však vyděsí tak, že ho společně s uklizečkami vyžene z ordinace. – Karel si u bazénu vyhlédne osamělou dívku, která nereaguje příliš vstřícně. Když jí odejde pro párek, ukáže se dívčin urostlý přítel s občerstvením. Kráska ho upozorní na dotěrného mladíka a svalovec pohotově hodí po vyjeveném Karlovi namočenou houbu. – Petr sedí v Cactoo baru s přítelkyní, která se vrátila z cest. Dívka si stěžuje na stále se opakující přímočaré sexuální návrhy. Vzápětí jí Petr navrhne, aby si koupili láhev a „vlezli na sebe“. Společnice uraženě odejde. – Tři přátelé sedí na pohovce, pijí a kouří marihuanu. Honzovi rodiče odjeli do Francie a chlapci si užívají. Zvědavá majitelka domu si přijde půjčit mléko na pudink. – Tři dívky, o něž přátelé marně usilovali, se baví o sexu. Zatímco první dvě hovoří o muži svých snů, Adéla přizná, že má svého Karla docela ráda. - Kluci si objednají telefonicky prostitutku. - Kamarádky Adéle vysvětlí, že její seznámení s Karlem byl omyl. Chlapec si tenkrát potmě spletl spacák. Adéla se urazí. – Do bytu přijde slečna Nicol v zebřím oblečku. Chlapci jsou nervózní, ale ona je uklidňuje. Žena se jde připravit a v koupelně šňupá drogu. – Kluci zatím objednají pizzu. Nicol předvádí na rozjezd striptýz. Potom si postupně bere kluky do ložnice. – Nicol si vzpomíná, jak ji zbil pasák. – Přichází poslíček s pizzou. Řekne si o devět set korun místo předpokládaných pěti set. Kluci se rozčilují a pizzamužík jim začne přednášet naučené fráze. Do pokoje se vrátí rozčilený Karel. Nadává na Nicolinu frigiditu, což se druhým dvěma nezdá. – Na posteli leží mrtvá prostitutka, na nočním stolku je zbytek drogy. Karel se prohlásí za nekrofila a Honza přemýšlí, proč musela Nicol zemřít zrovna v maminčině posteli. – Zní píseň Poslední kovboj a u domu zastaví červený americký bourák. Muž jménem Iggy se představí jako Nicolina gorila a vnutí se do bytu. Kluci si chvíli vymýšlejí, ale pak mu ukážou mrtvolu. Pasák jim slíbí, že si pro ni druhý den přijde. Na schodech potká majitelku domu s pudinkem a ten jí sebere. – (Hudba k seriálu Třicet případů majora Zemana) Iggy jde za mafiánským bossem Fábiem, ale ten mu odmítne pomoci, protože už dva měsíce od něj neviděl ani korunu. Iggy se na odchodu prořekne: Fábio je jeho otec. – (Píseň S cizí ženou v cizím pokoji) Kluci se probouzí. V kuchyni jim Honzův dědeček připravuje jídlo. Starý pán se chce seznámit s vnukovou přítelkyní, kterou viděl v ložnici. Karel a Petr „přivedou“ mrtvolu ke stolu, kde jí hlava spadne do talíře. – Děda v komoře přehlédne svázaného pizzamužíka s přelepenou pusou a jde na rande s jakousi baronkou. – Iggy zavolá z telefonní budky uprostřed řepkového pole a sdělí klukům, že se mrtvoly musejí zbavit sami. – Mladíci shánějí auto. Prodá jim ho malý klučina Carlito. Když trojice odjede, ukáže se, že Carlito prodal auto svého učitele, nájemného vraha. Carlito dá zabijákovi občanský průkaz, ukradený jednomu z mladíků. Společně jdou hledat vůz. – Trojice odváží autem mrtvolu. Na přejezdu zahlédne vůz zklamaná Karlova přítelkyně Adéla. Rozmlátí jim přední sklo, a tak ji raději vezmou s sebou. – Zabiják v černém se vyptává majitelky domu. U Bajzů není nikdo doma, a tak pozve muže, aby počkal u ní, ale ten po chvíli marného čekání odejde. – Majitelce se zdá o svatbě s tajemným mužem v černém. Oddává je pasák Iggy. – Zabijákovi v černém zastaví na silnici Iggy ve svém bouráku. Když si však zabiják otře psí hovínko z boty do koberečku, Iggy ho vyhodí. – Mladíci s Adélou jdou po silnici. Zahlédnou Iggyho bourák a mávají na něj. - V lomu se potápí auto s Nicolinou mrtvolou. – (Píseň Klepání na nebeskou bránu) V lese leží Iggyho mrtvé tělo. Zabiják v černém řídí jeho vůz, v němž vzadu „spí“ čtveřice mladých hrdinů. – Duchové zemřelých sedí v letadle a čekají na odlet. Hovoří s Hlasem, který proti jejich vůli řídí „let“. Zabiják v bílém odhodí volant a Hlas zastřelí. (Pod titulky zní píseň Jen pro ten dnešní den.) -rapl-

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Michael V.

Asistent režie

Kateřina Hofmannová

Původní filmový námět

Karel Spěváček

Architekt

Petr Smola

Výprava

Jiří Plášil, Eva Králová

Návrhy kostýmů

Karel Spěváček

Producent

Pavel Melounek (vedoucí projektu)

Vedoucí produkce

Josef Nepovím

Hudba

Hudba

různé skladby a písně

Použitá hudba

Robert Slezák (The Best of KSČ) (hudební album)

Nahrál

JAR (Benzin Bus), Daniel Landa (Čas odejít), Miro Žbirka (Čo bolí to prebolí), Načeva (Dech), Significant Other (Funky Plunky), Něco jiného nezávislého (Jehličí), Buty (Mám jednu ruku dlouhou), Elektrick Man (Numero coca), Děda Mládek illegal band (Nebeská brána), Tři sestry (Piánovka), Švihadlo (Pohoda), Chaozz (Policijeee), Radium. NFO (Guenter), Wohnout (Sejko No Pí), Sexy Dancers (Slim Jim), Baby B (Summertime in Prague), De Fuck To (Tak to je), Nesselsdorf (You Are Too Striking), Ha Ha (Zůstaň v pohodě), skupina Vltava (Jen pro ten dnešní den), JAR (Johannesburg), JAR (Schyzm), Chaozz (Sabotage aneb růžičko voňavá)

Zpívá

Daniel Landa (Čas odejít), Miro Žbirka (Čo bolí to prebolí), Načeva (Dech), Karel Gott (Má mě ráda), Michal Tučný (Poslední kovboj), Načeva (Jaro), Michael Kocáb (S cizí ženou v cizím pokoji), Michal Tučný (Všichni jsou už v Mexiku)

Produkční údaje

Původní název

Brak

Anglický název

Trash

Pracovní název

Jehličí

Copyright

2002

Rok výroby

2002

Premiéra

07.11.2002

Nositelé copyrightu

Ateliéry Bonton Zlín, a. s.

Technické údaje

Barva

colour

Zvuk

Dolby Stereo