Zkušený režisér Milan Cieslar natočil vztahovou tragikomedii Láska je láska jako třígenerační příběh lidí, kteří se pokoušejí navzdory nejrůznějším překážkám realizovat své touhy. Hlavní hrdinkou vyprávění je však osmnáctiletá Maruška Kalátová. Nevidomá dívka citlivě vnímá svět kolem sebe a naplno prožívá zrození, naplnění i krach své první lásky k romskému mladíkovi Markovi. Ten se sice pokouší vzdorovat předsudkům okolí, ale nedokáže se ubránit lži, aby naplnil sen obdivované dívky. O svou poslední lásku usiluje Maruščin dědeček Vlastimil, když vyhledá svou první lásku, dávnou spolužačku Libušku, řešící problémy s Alzheimerovou chorobou pomocí marihuany. Sousedi Kalátových, Zdena a Karel Fuksovi, kteří žijí ve „vychladlém“ manželství, zase mají starosti s homosexuálním synem Honzou. Mladík se kvůli ctižádostivé matce snaží předstírat většinovou sexuální orientaci... – Protože scénář Martina Horského i Cieslarovo režijní pojetí se přiklánějí k žánru komedie, jsou ovšem prakticky všechny problémy nakonec překonány a hrdinové vytvoří jednu velkou spokojenou rodinu, byť poznamenanou dědečkovým úmrtím. Součástí „pozitivního“ vyznění celého příběhu je však bezbřehá tolerance autorů k morálním pokleskům některých postav: hysterické a manipulativní projevy Zdeny Fuksové nebo uslintanost Vlastimilova spolupracovníka Jehličky jsou vnímány jen jako příčiny řady „hřejivě“ komických dějových peripetií. Snímek Láska je láska se tak dostává na úroveň populistické tvorby Marie Poledňákové a Jiřího Vejdělka. Koncept Cieslarova filmu, zkoumající hranice tolerance současné české společnosti, by přitom mohl fungovat i ve vážnější rovině. Film zároveň zatěžuje řada nevyjasněných otázek ve vztahu k žánru, k cílové divácké skupině, k úrovni vkusu i k vypravěčským prioritám (např. film začíná a končí jako vyprávění citlivé a něžné Marušky, ale většina epizod je pojata jako objektivní zpráva o událostech, s nimiž dívka často nemá nic společného). – Kladem nevyrovnaného snímku jsou herecké výkony zkušených představitelů, ale i dvacetileté Anety Krejčíkové (role „andělské“ Marušky je protikladem její předchozí hrdinky, striptérky Zuzany z dramatu Poupata). – Pod stejným názvem byl u nás uveden psychologický snímek Lukase Moodyssona (1998).
Správně vidíme jen svým srdcem. Co je důležité, je očím neviditelné. Antoine de Saint-Exupéry. – Osmnáctiletá Maruška Kalátová je od deseti let nevidomá, otce nikdy nepoznala a matka jí zemřela při porodu. Žije s dědečkem Vlastimilem a slepeckým psem Geilou v pražském činžáku. Jejich sousedy jsou Fuksovi. Panovačná Zdena pracuje jako úspěšná manažerka v bance, její ušlápnutý manžel Karel je bývalý ligový fotbalista, který se dnes stará o trávník na stadionu. Letité rozpory mezi manželi akceleruje zjištění, že jejich syn Honza je homosexuál. – Citlivá Maruška to ovšem o svém nejlepším kamarádovi už nějakou dobu ví. Sama tajně sní o romantickém vztahu, dokonce se chodí modlit do kostela za setkání s tím pravým. – Když vdovec Vlastimil vidí v televizi reportáž ze zásahu policie proti pěstitelce marihuany, v níž pozná svou platonickou školní lásku Libuši Novou, rozhodne se ženu vyhledat. – Svérázná paní má problémy s policií, protože marihuanu na radu svého věčně zhuleného vnuka Péti (Pítrse) nepoužívá jen na zmírnění symptomů Alzheimerovy choroby, nýbrž ji zároveň dealuje po domovech důchodců. – Zdena vyhledá doma synova ženatého milence Radka Frolíka, asistenta na vysoké škole, kam Honza chodí. Donutí ho vztah bez vysvětlení ukončit. – Maruška studuje hru na klavír na konzervatoři pro zrakově postižené a přivydělává si hrou v restauraci. Netuší, že ji už nějakou dobu zpovzdáli obdivuje nesmělý romský myč nádobí Marek. Citlivý mladík sdílí v romském pavlačovém baráku místnost s kamarádem z dětského domova, ale nesouhlasí s jeho divokým životním stylem. Sám se snaží dokázat, že je slušný člověk. Věčně ho v práci urážejí dva rasističtí kuchaři. – Vlastimil pracuje jako kustod v muzeu se starým erotomanem Jehličkou, který se věčně vytahuje svými úspěchy. Ten mu poradí, jak Libušku najít. – Honza se opije s otcem, který je na rozdíl od Zdeny schopný se s jeho sexuální orientací smířit. Doma dostanou oba vynadáno. – Marek napíše Marušce milostné vyznání v Braillově písmu, jež se kvůli ní naučil, a nechá ho v klavíru. – Honza se odmítá Frolíka vzdát. Začne mít studijní problémy. Zdena ho vezme do luxusního „masážního“ salonu, kde pak mladík po dohodě s chápavou a dobrosrdečnou „masérkou“ předstírá, že je chlap. Šťastná matka mu začne shánět přítelkyni. – Marušku cestou do restaurace přepadnou dva romští násilníci a seberou jí peněženku. Pomůže jí kolemjdoucí. – Dívka později odpoví neznámému ctiteli a Marek se odhodlá představit se jí. Při schůzce jí však nedokáže říct, že je Rom, a ponechá ji v iluzi, že je modrooký blonďák. – Mladí lidé spolu začnou chodit. V létě ke krajní nelibosti dědečka vyrazí Markovým posprejovaným trabantem k pramenům Vltavy. Zamilovaná dvojice si užívá romantiky v přírodě a nakonec se pomiluje. – Vlastimil se mezitím sbližuje s nalezenou Libuškou. Žena navzdory samoléčbě bývá občas dezorientovaná a propadá panice. Vlastimil napoprvé selže v posteli, protože se řídil Jehličkovou stupidní radou. – Honza musí strávit část prázdnin na Lipně u matčiny kamarádky. Před Zdenou předstírá, že chodí s dcerou hostitelky, která však na chalupě hlasitě souloží se svým milencem místo s ním, jak se domnívají spokojené matky. – Až po návratu dvojice do Prahy Vlastimil zjistí, že Maruščin přítel je Rom. Skončí s infarktem v nemocnici. Rozhořčená dívka se s milencem kvůli jeho lži rozejde. Když se nešťastnému mladíkovi nepodaří usmířit ji, odjede do Anglie. Pracuje v Londýně jako myč nádobí, ale přivydělává si jako pouliční zpěvák a učí se v kurzu pro cizince anglicky. Nakonec se vypracuje na číšníka. Na Marušku však nemůže zapomenout. – I dívka na milence pořád myslí, zvlášť poté, co zjistí, že je těhotná. Honza, jehož „opustila“ dcera matčiny přítelkyně, kamarádce nabídne, že se přihlásí k otcovství dítěte a ožení se s ní. Oba tak budou mít spolehlivé krytí před příbuznými. – Koná se svatba. – Lež se prozradí až po porodu chlapečka s tmavou pletí. Vlastimil, který se konečně pomiloval s Libuškou, se pravdu nikdy nedozví, protože ho na chodbě v porodnici postihne druhý, tentokrát osudový infakt. – Zdena nakonec přijme realitu: svého syna, který má nového milence, v heterosexuála nepředělá. Karel se raduje, že z (domnělého) vnuka udělá slavného fotbalistu. – Marek se vrací do Čech. Zazvoní u Maruščiných dveří a šťastná dívka mu s radostí otevře. -ap-
Ve snímky byly použity výňatky z filmů Ostře sledované vlaky (1966; režie Jiří Menzel), Černý slzy (TV–2002; režie Milan Cieslar).
Maruška Kalátová
Marek
Vlastimil Kalát
Libuška Nová
Zdena Fuksová
Karel Fuks
Honza Fuks
Jehlička
Radek Frolík
Pítrs
Marta
Franta
Standa
Milena
Aranka
Heduš
dětská role
dětská role
dětská role
dětská role
slepecký vodící pes
mazlík paní Fuksové
Marek Cieslar, Vlastimil Kadeřábek (přípravné práce)
Martin Horský, Milan Cieslar (spolupráce na scénáři)
Kristián Suda, Jan Otčenášek (šéfdramaturg ČT)
Michal Deliopulos (zvuk a design zvuku)
Flamesite s.r.o., Vít Sedláček (supervize)
Klára Marešová (animace), Pavel Kohout (animace), Zuzana Bukovinská (animace)
Milan Cieslar, Kamil Kožíšek, Richard Signeski (Blue Sky Film Distribution)
Jaroslav Kučera (ČT), Jan Procházka (Flamesite)
Jakub Skokan (fotograf), Eva Končalová (fotografka), Kristýna Machová (práce se zvířaty – slepecký pes), Pavlína Kleindienstová (práce se zvířaty – pes)
Fryderyk Chopin (Nocturno č. 2 Des dur), Fryderyk Chopin (Valčík č. 2 ces moll), Fryderyk Chopin (Fantazie – impromptu cis moll), Jaroslav Ježek (Tmavomodrý svět), Claude Debussy (Svit luny), Pavel Vranický (Smyčcový kvartet č. 2 Es dur)
Boris Krajný /klavír/, Ivo Kahánek /klavír/, Jaroslava Eliášová /klavír/, Karel Růžička /klavír/, Jan Simon /klavír/, Stamicovo kvarteto, Jakub Šlégr /kytara/, Hana Zemenová /klavír/
Hudba k písni Zdeněk Barták
Hudba k písni Radek Banga
Hudba k písni Jan MaxiánFrantišek SoukupJakub Prachař
Hudba k písni Petr Šturma
Hudba k písni Petr Šturma
Hudba k písni Jaromír Nohavica
Hudba k písni Ondřej Soukup
Hudba k písni Jakub Šlégr
Hudba k písni Jakub Šlégr
Láska je láska
Láska je láska
Love Is Love
film
hranýdistribuční
tragikomedie
Česká republika
2012
2011
slavnostní premiéra 18. 1. 2012 (multiplex CineStar Anděl, Praha)
distribuční premiéra 19. 1. 2012 /přístupný/
Komedie Milana Cieslara, která Vás zahřeje.
dlouhometrážní
105 min
DCP 2-D
1:2,39
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky, anglicky
bez titulků
Akce: 18. ceny Asociace českých kameramanů – A.Č.K.
2013
Praha / Česká republika
Cena za vynikající filmové dílo
Marek Jícha
Festival: 34. festival české filmové a televizní komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
2012
Nové Město nad Metují / Česká republika
Zvláštní cena poroty – Cena Zdeňka Podskalského
Aneta Krejčíková
udělená za nejvýraznější výkon mladého tvůrce