Téma partnerské nevěry motivované „únavou materiálu“, zvědavostí a nudou patří ve vztahových tragikomediích Věry Chytilové k oblíbeným prvkům. V podobenství, volně navázaném na biblický příběh o Evě, Adamovi a hadovi-svůdci, se k němu autorka vrátila. Ovoce stromů rajských jíme (1969) je posledním snímkem, který režisérka realizovala ve „svobodných“ šedesátých letech. Vznikl v těsné tvůrčí spolupráci se scenáristkou a kostýmní výtvarnicí Ester Krumbachovou. Nevšední podobu vizuálně opulentnímu vyprávění vtiskl i další klíčový spolupracovník Chytilové – kameraman Jaroslav Kučera. Stejná sestava spolupracovala už na režisérčině předchozím snímku Sedmikrásky (1966). V následujícím opusu ovšem trojice autorů ještě zdůraznila silnou stylizaci příběhu, oscilujícího mezi podobenstvím, detektivkou a komedií mravů. Esej o pravdě, lži, přátelství a zradě se odehrává v přepychovém penzionu s velkou zahradou, izolovaném od všednodenní reality. Spolu s dalšími hosty tu tráví zahálčivý čas i manželský pár Eva a Josef. Znuděnou ženu zaujme tajemný svůdník Robert, zjistí však, že jde o sériového vraha žen. V ohrožení cynickým násilníkem dokáže Eva jednat a obhájí svůj život, po návratu k manželovi však pokračuje v konvenčním soužití… Divácky náročná, živelně filosofující a formálně experimentující hříčka nabízí nejrůznější způsoby čtení. U jejího zrodu stála rovněž touha vyjádřit se oklikou k nastupující normalizaci Československa. Snímek byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, ani zde se mu však nedostalo kvůli jeho zašifrování pochopení a podpory. Hudební struktura vyprávění je zvýrazněna hudbou Zdeňka Lišky, podporují ji i silně stylizované herecké výkony Jitky Novákové, Karla Nováka a Jana Schmida, které režisérka společně přivedla na plátno z libereckého Studia Ypsilon. K příběhu Adama a Evy se Věra Chytilová nepříliš úspěšně vrátila v komedii Vyhnání z ráje (2001).
V zahradě penziónu si užívá siestu Eva s manželem Josefem. Zde se oba seznámí s osamělým, tajemně vypadajícím Robertem. Při hře Robertovi vypadne z kapsy klíč. Zvědavá Eva ho sebere a vydá se na průzkum. V Robertově pokoji najde zablácenou aktovku, kterou Robert před tím zapomněl u jejího záhonu s petrželí, a v ní razítko-datumovku. Potom se dozví, že byla nalezena další oběť neznámého vraha žen. Na jejím čele bylo razítko s číslicí a datem. Eva pochopí, že vrahem je Robert. Robert si domyslí, že Eva odhalila jeho totožnost a několikrát se ji pokusí zabít. Eva se přizná Josefovi, že byla v Robertově pokoji, a manžel začne žárlit. Když se mu žena svěří, že se Roberta bojí, nevěří jí. Dokonce se s Robertem spřátelí. K dalšímu pokusu o vraždu Evy se Robert důkladně připraví. Odvede ji do baru a otevřeně jí oznámí svůj úmysl. Mohla by ho totiž prozradit a kromě toho mu zabíjení přináší rozkoš. Poslední přání Evy před smrtí je vypůjčit si od vraha kabát, protože je jí zima. Pak z jeho kapsy vytáhne pistoli a Roberta zastřelí. Po návratu se Josef vyptává, kde byla. Oba se však nakonec shodnou, že je lépe nic nevědět. Všechno si vzájemně odpustí a budou žít šťastně jako doposud.
Eva
Josef
Robert
žena v klobouku
starý muž
mladá dívka
muž s kyticí
strýc
teta
blondýna
stará dáma
muž na pikniku
žena
žena
žena
žena
žena
žena
muž
muž
muž
muž
muž
muž
hlas Josefa
hlas Roberta
Jiří Pospíšil
Dvořák Josef (výprava), Jaroslav Chytrý, Richard Staněk
Václav Havlík, František Nedvěd
Bohumila Velková, Jitka Šulcová, Aleš Voleman
František Belfín (FISYO)
Ovoce stromů rajských jíme
sbor (Ovoce stromů rajských jíme)
Ovoce stromů rajských jíme
We Eat the Fruit of the Trees of Paradise / Fruit of Paradise
Nous mangeons les fruits des arbres du paradis
film
hraný
podobenství
Československo, Belgie
1969
1969
31. 7. 1970
Juráček – Kučera, Pavel Juráček, Jaroslav Kučera
dlouhometrážní
96 min
česká
anglické