Václav Matějka v roce 1978 adaptoval novelu spisovatelky Valji Stýblové Rychlík z Norimberka. Psychologické drama se stalo posledním filmem Jiřiny Šejbalové. Tehdy třiasedmdesátiletá herečka si v něm zahrála ženu, která se krátce před druhou světovou válkou vdala za Němce. Po třech desetiletích strávených v cizině se zestárlá Marie Hahnová vrací do vlasti, nenachází tady však vytouženou idylku. Bývalí sousedé a vzdálení příbuzní nezapomněli, že její manžel Čechy nenáviděl – a dokonce její rodinu obviňují z udavačství gestapu. Pro Marii, která o ničem nevěděla, to znamená bolestný šok… Matějka v látce zvýraznil prvoplánové, tendenční rysy, takže jeho dílo patří k dobrým ukázkám tvrdé normalizační propagandy. O ambicích barrandovské dramaturgie svědčí skutečnost, že mu na film propůjčila drahý, širokoúhlý barevný materiál, využívaný často pro exportní snímky.
Marie Hahnová, Češka provdaná krátce před druhou světovou válkou za Němce, přijede po třiceti letech na návštěvu do Československa. Dcera Margit dohodla, že matka bude bydlet v Praze u své dávné přítelkyně Ireny a rodiny její dcery Věry Pechlátové. Marie je městem okouzlená, navštěvuje známá místa i veselý kabaret. Pechlátovi se snaží, aby Mariin pobyt byl hezký. Jen její neteř Zdena Lhotáková nespěchá na setkání s tetou. Má k tomu důvod: její bratr Jiří byl za války zastřelen Němci a ona je přesvědčena, že ho udala Margit. Marie o události neví. Pechlátovi ji vezmou na výlet do rodného kraje. Marie se na setkání s rodáky těší, ale ti ji nepřijmou. Nemohou zapomenout, že Hahn Čechy nenáviděl. Při návštěvě u Lhotáků se hovoří o událostech za okupace. Marie tvrdí, že o ničem zlém nevěděla. Nakonec se však od bývalé služebné Běty dozví, že Margit udala na gestapu jejich souseda Fraňka. Po této zprávě se Marie zhroutí a dostane srdeční záchvat. Lékaři jí doporučují návrat domů. Margit ji však nechce zpět. S mužem odjíždějí do Brazílie a matka by jí tam jen překážela. Když se Marie přesto vrátí, najde vilu zcela prázdnou. Pravý stav věcí se dozví od řidiče dodávky s prádlem.
Marie Hahnová
Margit, Mariina dcera
Irena, Mariina přítelkyně
úřednice Věra Pechlátová, Irenina dcera
instalatér František, Věřin manžel
taxikář Makovský
Rožánek
Anča, Rožánkova žena
Zdena Lhotáková, Mariina neteř
inženýr Lhoták, Zdenin muž
Vojta Šindelář
Karl Schwanzer, Mariin zeť
Pavel, syn Pechlátových
Pralinka, dcera Rožánkových, Pavlova žena
Běta Koulová, bývalá služebná
Holíková
zpěvák
zpěvačka
Coufal
Coufalová
lékař
Lída, dcera Lhotákových
dcera Coufalových
dcera Coufalových
syn Coufalových
správcová
učitel
mladý inženýr
řidič dodávky s prádlem
německý celník
Šulová
Sláma
mistr na stavbě
Malík
žena v šátku
vyvolávač na pouti
příbuzná
příbuzná
příbuzná
příbuzný
příbuzný
baletka
baletka
baletka
baletka
dirigent
tanečník
kapelník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
houslista
harmonikář
Jitka Hoferková, Jindřiška Novotná
Valja Stýblová (Rychlík do Norimberka – novela)
Vladimír Ježek, Žák Jiří (2), Ladislav Winkelhöfer
Milan Štěch, Ladislav Beneš
Lucie Hertlová
Irena Sedláčková, Zdeněk Dukát, Jana Šimonová, Růžena Hejsková, Rudolf Stahl nejml.
František Belfín (FISYO)
Dáme svému smutku pa, au revoir, Praha je krásná, Hájku, háječku, V tom starém domě, Vykovej, kováři, železný obruče, Pod našima okny teče vodička, Ty musíš má milá něco na mě vědět
Petr Hapka (Dáme svému smutku pa, au revoir), Josef Stelibský (Praha je krásná), Karel Hašler (V tom starém domě)
Zdeněk Rytíř (Dáme svému smutku pa, au revoir), Karel Melíšk (Praha je krásná), Jaroslav Mottl (Praha je krásná), Karel Hašler (V tom starém domě)
Hana Buštíková (Dáme svému smutku pa, au revoir), Jiří Korn (Dáme svému smutku pa, au revoir), Dana Medřická (Praha je krásná), Josef Větrovec (Praha je krásná), Marie Rosůlková (Praha je krásná), Jiřina Šejbalová (Praha je krásná), sbor (Hájku, háječku), sbor (V tom starém domě), sbor (Vykovej, kováři, železný obruče), sbor (Ty musíš má milá něco na mě vědět)
Sólo pro starou dámu
A Solo for an Old Lady
Polka na rozloučenou
film
hraný
drama, psychologický
Československo
1978
1978
21. 9. 1979
dlouhometrážní
87 min
česká
Festival: 17. festival českých a slovenských filmů Hradec Králové
1979
Hradec Králové / Československo
Cena za kameru
František Uldrich
spolu za filmy Past na kachnu, Skandál v Gri-Gri baru a Sólo pro starou dámu
Festival: 17. festival českých a slovenských filmů Hradec Králové
1979
Hradec Králové / Československo
Cena za nejlepší ženský herecký výkon
Jiřina Šejbalová
Festival: 24. mezinárodní filmový festival Valladolid
1979
Valladolid / Španělsko
Zvláštní cena mezinárodní poroty za ženský herecký výkon
Jiřina Šejbalová
Festival: 30. filmový festival pracujících – léto ´79
1979
62 měst / Československo
Cena města Ústí nad Labem za herecký výkon
Jiřina Šejbalová
udělena 30. 6. 1977 v Ústí nad Labem