V roce 1988 režisérka Věra Chytilová oslovila diváky výraznou generační tragikomedií, jejímiž hrdiny byli tehdejší třicátníci. Protagonisty sžíravého skupinového portrétu je parta přátel, která se baví popíjením, rozličnými žertíky a citově nezávaznými sexuálními dobrodružstvími. Kontrolor Pepe (Tomáš Hanák), veterinář Dědek (Milan Šteindler) a provozní František (David Vávra) jsou finančně zajištění a užívají si se svými podobně rozvernými přítelkyněmi života – ovšem jen do okamžiku, kdy furiantský Pepe zkolabuje a skončí v nemocnici. Zjistí se, že jeden člen party je HIV pozitivní – a dosavadní radostně sdílená promiskuita zahajuje paranoidní rozklad dříve přátelských vztahů... Téměř šedesátiletá Věra Chytilová, která se podílela na scénáři Pavla Škapíka, ve filmu neomylně pranýřovala nejen mravní marasmus konce osmdesátých let, ale i nekompatibilní vztahy mezi muži a ženami, které patří ke klíčovým tématům jejích filmů. Terčem režisérčina nesmlouvavě pronikavého odsudku se nestaly jen zacyklené oficiální struktury, ale i nová, okázale nonkonformní generace, která se potýká s nudou, odcizením, amoralitou a duchovní prázdnotou. Kongeniální spolupracovníky našla Chytilová v členech pražského divadla Sklep, kteří s plným nasazením ztvárnili hlavní hrdiny vyprávění, svobodně disponující jejich vlastní sarkastickou poetikou. Sklep se podílel i na generačním povídkovém filmu Pražská pětka (1988) a rytmikálu Tomáše Vorla Kouř (1990). Ve své době tabuizované téma AIDS se ve filmu Kopytem sem, kopytem tam stalo metaforickou hrozbou postihující jak nezodpovědné jedince, tak jejich okolí. Podíl na myšlenkově i vizuálně soustředěném snímku má i kameraman Jaroslav Brabec, který s Chytilovou dělal i její následující mozartovský snímek Mí Pražané mi rozumějí (1991). V roli Pepeho atraktivní milenky-cizinky se objevuje Chantal Poullainová, která excelovala už v Chytilové historické tragikomedii Šašek s královna (1987).
Třicátníci kontrolor Pepe, veterinář Dědek a provozní František si užívají života. Láska je pro ně jen sex a tak střídají ženy, které jsou stejného ražení: extravagantní Jiřina, Františkova rozverná kolegyně Jana, mondénní zootechnička Hanka. Večery všichni tráví v restauracích a barech. Peníze jim nechybí, Pepe při kontrolách v restauračních zařízeních vždy inkasuje slušné částky jako úplatky. Na karlovarské kolonádě spatří Pepe krásnou Francouzsku a svede ji. Na horách se Pepe zase seznámí s Petrou. Tu však otec dobře hlídá a tak nakonec dívka uteče z domova za Pepem. Při návratu z hor se Pepemu udělá špatně a musí do nemocnice na pozorování. Tam ho navštíví celá rozjařená parta a z legrace si všichni nechají udělat krevní zkoušku. Výsledek je tragický, u jednoho nebo jedné je test pozitivní na AIDS. Nikdo však neví, komu patří. Od této chvíle se život party radikálně změní. Nejvíc Janě, která je těhotná. Každý ze tří mladíků může být otcem. Dědka i Františka zachvátí děs, apatický Pepe odejde. Na kolonádě ho sleduje dívka podobná Francouzce. Pepe od ní lhostejně odvrátí pohled.
Ve filmu jsou použity texty, úsloví a hymna divadla Sklep. Název dala filmu báseň: Kopytem sem kopytem tam, po deváté minul druhé den. Kopytem tam kopytem sem, odrazy zrcadel ve slunci hoří. Mé srdce z rámu těla kráká ven a večer jde vzhůru mé čelo v řadě. A povel Hrad! Můj povel Směr! Zapomněl deváté přes druhý den. A bubny keře vnímá silný tón. Kopytami bijí nerozum, kopytem sem kopytem tam. Činely voní v grotesce noci mé smrti jediné tympány řvou. Kopytem tam a kopytem sem. A stezkou prodírá se s kolem kolem Vydřího potoka Florian Targonelli. Čepice vyztužená nad mysl a rozum v poskoku malé radosti. Radost tvá malá víla nepokoje. A já padám oslněn její černí. Kopytami bijí nerozum.
kontrolor Josef Málek alias Pepe/upír
veterinář RNDr. Milan Dědek/upír
provozní OKS František/upír
Petra, Pepeho známost z hor
Jiřina, Pepeho přítelkyně
laborantka Hanka, Dědkova kolegyně
Jana, Františkova kolegyně
Katy-Hvězda, Pepeho idol
ředitel okresního kulturního střediska
herec, milenec Hvězdy
Petřin otec
Jandová, Františkova kolegyně
Milanova matka
profesor Netík
Netíková
cizinec na plese
prsatka Maruš
vedoucí Grill baru
číšník v Grill baru
laborantka Věra
sestra na pohotovosti
vrátný na záchytce
sestra Věra
lékařka
servírka Marie
Dana
uklízečka Maštálková
kontrolorka
číšník na plese
známá
barman na plese
sestra na klinice
číšník v Puppu/mladík na plese
mladý muž
muž v nemocnici
herec přednášející poezii v televizi
dívka
mužský
televizní hlasatelka
opilec
funkcionář SSM
ředitel Státního veterinárního ústavu
představitelka srdce
příslušník VB
žena u Netíků
závodnice/dívka na kolonádě
závodnice
vrchní číšník v Embassy/rváč
dcera Netíkových
řidič auta
cikánka zvaná Čokoládová Bety
cikánka Margit
cikánka
cikánka
rváč
rváč
představitel Švejka
divadelní představení
divadelní představení
divadelní představení
divadelní představení
divadelní představení
divadelní představení
divadelní představení
divadelní představení
divadelní představení
rváč
Stanislava Hutková
Jiří Purchart, Milena Voborská
Michal Škoda
Milan Bábik, Jiří Matějka, Eva Slívová, Karel Vaňásek
Jitka Hoferková, Nový Pavel (výroba)
Michal Přikryl, Pavel Bačkovský
Pavel Bočkovský, Jana Zajícová, František Michálek, Petr Javůrek, Gabriela Pitráková, Alena Kravková, Jaroslav Tomsa, Jaromír Komárek
Johann Strauss ml. (Cikánský baron), Johann Strauss ml. (Na krásném modrém Dunaji), Bedřich Smetana (Prodaná nevěsta /Znám jednu dívku/), Bedřich Smetana (Prodaná nevěsta /Proč bychom se netěšili/), Antonín Dvořák (Slovanské tance)
skupina Národní třída
Hastrmane, tatrmane, Slavíci z Madridu, Cikánský baron jsem já, Láska má, Dále jen, dále jen, Hory, doly, černý les, Bílý sníh se snáší, Počkej, ty budeš litovat, Doudlebská polka, Tempo doby
Zdenek Merta (Hastrmane, tatrmane), Hugues Aufray (Slavíci z Madridu), Johann Strauss ml. (Cikánský baron jsem já), Angelo Michajlov (Láska má), lidová píseň (Hory, doly, černý les), Ladislav Pikart (Bílý sníh se snáší), lidová píseň (Počkej, ty budeš litovat), lidová píseň (Doudlebská polka), skupina ZOO (Tempo doby)
Ivo Fischer (Slavíci z Madridu), Zdeněk Podskalský (Láska má), lidová píseň (Hory, doly, černý les), František Řebíček (Bílý sníh se snáší), skupina ZOO (Tempo doby)
Tomáš Hanák (Slavíci z Madridu), Milan Šteindler (Slavíci z Madridu), Josef Kobr (Cikánský baron jsem já), Milan Šteindler (Cikánský baron jsem já), Karel Gott (Cikánský baron jsem já), Milan Šteindler (Láska má), Tomáš Hanák (Láska má), Milan Šteindler (Dále jen, dále jen), Tomáš Hanák (Dále jen, dále jen), Tomáš Hanák (Hory, doly, černý les), Milan Šteindler (Hory, doly, černý les), David Vávra (Hory, doly, černý les), Karel Gott (Bílý sníh se snáší), Milan Šteindler (Bílý sníh se snáší), Tomáš Hanák (Bílý sníh se snáší), Milan Šteindler (Počkej, ty budeš litovat), skupina ZOO (Tempo doby)
Kopytem sem kopytem tam
Tainted Horseplay
Geometrickou řadou
1988
1988
01.03.1989
česká
Festival: 16. mezinárodní filmový festival Moskva
1989
Moskva / Rusko
Cena Profesionálního filmového klubu PROK „Bota Charlie Chaplina“
Festival: 27. festival českých a slovenských filmů Mladá Boleslav
1989
Mladá Boleslav / Československo
Cena Československého filmu
Festival: 27. festival českých a slovenských filmů Mladá Boleslav
1989
Mladá Boleslav / Československo
Cena za hudbu
Jiří Chlumecký
Festival: 27. festival českých a slovenských filmů Mladá Boleslav
1989
Mladá Boleslav / Československo
Cena za hudbu
Jiří Veselý
Festival: 3. filmový festival mladých Velké Poříčí u Hronova
1989
Velké Poříčí u Hronova / Československo
Hlavní cena
Festival: 27. festival českých a slovenských filmů Mladá Boleslav
1989
Mladá Boleslav / Československo
Cena za kameru
Jaroslav Brabec