Režisér Jaroslav Soukup v osmdesátých letech nabídl většinovému publiku hned několik atraktivních titulů s mladými hrdiny. Vedle Větru v kapse (1982), Lásky z pasáže (1984) a Discopříběhu (1987) to byl především Kamarád do deště z roku 1988. Ve snímku, který se o deset let později dočkal pokračování pod názvem Kamarád do deště II – Příběh z Brooklynu, navazoval na Soukupovy předchozí snímky tématem i obsazením hlavních rolí. Lukáš Vaculík a Sagvan Tofi, které Soukup poprvé obsadil do Větru v kapse, si v Kamarádovi do deště zahráli dvojici přátel, kteří společně zvládají nejrozmanitější nástrahy osudu. Věnují se přitom povoláním, která byla na sklonku totality spojena s možností vedlejších, nepříliš legálních zisků: Michal je číšníkem a Tomáš taxikářem. Když Michala oloupí o tržbu maskovaný zloděj, Tomáš si na týden vypůjčí peníze od veksláka Adamce. Kamarád je totiž v podmínce a situaci nemůže jít řešit na policii. Mladíci mají sedm dní na to, aby splatili dluh navýšený o lichvářský úrok. Navíc zjistí, že přepadení inicioval Michalův kolega Kadlec se svým zetěm, překupníkem Burešem. Mladíci se rozhodnou na Kadlece nastražit důmyslnou past. Vytrestají i Adamce, oba své protivníky pak ovšem vydají do rukou policie… Ve scénáři, na kterém Jaroslav Soukup spolupracoval se svým oblíbeným Miroslavem Vaicem, autoři akcentují „morální“ chování svých hrdinů ve světě plném podvodníků a zlodějů. Součástí jejich plánu se ovšem stává i nic netušící kunsthistorik Syřiště. Oficiální spravedlnosti hrdinové své problémy nemohou svěřit, protože by jim nevěřila (a oni nevěří jí). Jedinou možností je vzít spravedlnost do vlastních rukou. Klasický koncept (jehož realizace je zjevně inspirována americkou krimi komedií Podraz /1973/) tak Vaic se Soukupem dovedně aplikují na poměry v Československu konce osmdesátých let.
Číšníka Michala oloupí při odvážení tržby maskovaný muž. Mladík je v podmínce, myslí si, že by mu nikdo nevěřil, a přepadení nehlásí. Taxíkář Tomáš, jeho nejlepší kamarád, si kvůli němu vypůjčí od veksláka Adamce šedesát tisíc s lichvářským úrokem a na pouhý týden. Michal ale marně peníze shání. Jeho dívka, fotografka Magda, nabídne, že prodá auto rodičů, kteří jsou momentálně v cizině. S tím Michal nesouhlasí. Adamec odmítne prodloužit lhůtu a dá Tomáše zmlátit svými gorilami. Ten se pak raději ukryje v bytě u Magdy a Michala. Z útržku složenky na 125 tisíc korun poslaných stavební firmě, který vypadl náhodně vrchnímu číšníkovi Kadlecovi, pozná Michal, že iniciátorem loupeže byl právě tento jeho kolega. Staví se svým zetěm Burešem vilu. A Bureš, vedoucí garáží a jak se proslýchá i překupník, zjevně loupil. Michal se jako údajný svědek loupeže pokusí od něj peníze získat anonymní výhružkou po telefonu. Garážmistr slíbí za mlčení zaplatit, ale do obálky dá jen noviny. Kamarádi vymyslí nový plán. Pod záminkou hledání exkluzivních interiérů k filmování navštíví i s Magdou nevrlého kunsthistorika, profesora Syřiště. Dívka v jeho bytě nafotí cenné starožitnosti a nábytek. Michal ukáže snímky Kadlecovi jako nabídku na prodej od známé, pro niž sehnal zahraničního zájemce. Vrchní cítí výhodný obchod a nabídne zálohu 70 tisíc. Chce ovšem cennosti vidět na vlastní oči. Michalova dobrá známá se coby produkční vloudí k profesorovi, a když Tomáš vyláká Syřiště z bytu, předvede Kadlecovi v roli profesorovy vdovy „věci na prodej“. Získané peníze veze Tomáš Adamcovi. Zastaví se v bistru, ale úmyslný požár zničí jeho taxi i s penězi. Adamec dál vymáhá dluh. Kamarádi mu unesou vzácného chrta a chtějí výkupné. Peníze v nádržce na toaletách v obchodním domě sice jsou, ale islandské koruny mnohem nižší hodnoty. Adamec má možnost nápravy. Za stěračem najde obálku pro prodavačku, která mu po odevzdání peněz řekne, kde psa najde. Nazítří Adamec poctivě zaplatí, ale atraktivní prodavačka, která našla v obálce pornografické fotografie, pozvala na údajného zvrhlíka kamarády skladníky. Zmlácený Adamec pak najde svého psa u auta. Chamtivého Kadlece naláká Michal na výhodnou koupi ukradeného auta. Přiveze mu Magdin vůz k Burešovi do garáží. Mezitím přijde Kadlec se stěhováky pro koupený nábytek a rozhořčený profesor ho přivítá kbelíkem vody. Vrchní pochopil, co se na něj valí. Zetě ale varuje pozdě. Bezpečnost přistihne v garážích oba u napůl demontovaného vozu. Pro kamarády Michala a Tomáše je pohled na zatčené gaunery velkým zadostiučiněním.
číšník Michal
taxikář Tomáš
fotografka Magda, Michalova dívka
Karel Adamec, šéf vekslácké party
vrchní Kadlec
vedoucí garáží Bureš, Kadlecův zeť
profesor Václav Syřiště, historik
Richard
taxikář alias pan Krüger
Tomášova matka
varietní umělkyně Vlasta
Michalův strýc, vedoucí prodejny nábytku
Tomášův otec
vedoucí restaurace
prodavačka-blondýnka
taxikář
automechanik Standa
černovláska
Burdová
kuchař Venca
majitel ukradeného auta
homosexuál v taxíku
opilec
recepční v Intercontinentalu
recepční Irena v Jaltě
pomocná síla v kuchyni
vrchní
sousedka profesora Syřiště
matka Ireny
muž na zahradě
mladík u Tuzexu
barman
příslušník VB
příslušník VB
stěhovák
recepční
hlídka VB
diskžokej
blondýnka
baletka
baletka
baletka
baletka
muž ničící taxi
číšník na baru
cizinec v Alcronu
Dušan Vodák, Barbora Bílková
Bohumil Kadlec, Jan Klíma, Karel Karas
Bohdan Kysil, Adriena Jirková
Miloš Matula, Drahomíra Čížková
Iveta Havlová, Eva Horázná, Štěpán Exner, Michal Fairaizl, Ivan Jombík
Ján Baláž, archivní
Dávej ber, Two Loosers in Town, Rádio, 5-4-3-2-1 /Tři jsou někdy víc/, Touch Me Like You've Always Touched Me, The Loser and the Winner, Get out of my Way, Tlaková níž, Stallion in the Dawn, To už poznám, Umenie žiť, Veľa je niekedy málo, Cosmic Rays, In 1963, Jonathan
Ján Baláž (Dávej ber), Jiří Zmožek (Two Loosers in Town), Ladislav Štaidl (Rádio), Karel Zich (5-4-3-2-1 /Tři jsou někdy víc/), Marino (Touch Me Like You've Always Touched Me), Vašo Patejdl (The Loser and the Winner), Richard Müller (Get out of my Way), Richard Müller (Tlaková níž), Ján Lehotský (Stallion in the Dawn), Vašo Patejdl (To už poznám), Vašo Patejdl (Umenie žiť), Vašo Patejdl (Veľa je niekedy málo), Vašo Patejdl (Cosmic Rays), Vašo Patejdl (In 1963), Vašo Patejdl (Jonathan)
Boris Janíček (Dávej ber), Miloš Skalka (Two Loosers in Town), Miroslav Černý (Rádio), Michal Bukovič (5-4-3-2-1 /Tři jsou někdy víc/), Miloš Skalka (Touch Me Like You've Always Touched Me), Vladimír Čort (The Loser and the Winner), Daniel Mikletič (Get out of my Way), Ján Štrasser (Tlaková níž), Vladimír Čort (Stallion in the Dawn), Ľuboš Zeman (To už poznám), Ľuboš Zeman (Umenie žiť), Ľuboš Zeman (Veľa je niekedy málo), Vladimír Čort (Cosmic Rays), Vladimír Čort (In 1963), Vladimír Čort (Jonathan)
Lukáš Vaculík (Dávej ber), Sagvan Tofi (Dávej ber), Michal David (Dávej ber), Michal David (Two Loosers in Town), Heidi Janků (Rádio), Karel Zich (5-4-3-2-1 /Tři jsou někdy víc/), skupina Flop (5-4-3-2-1 /Tři jsou někdy víc/), Goldie Ens (Touch Me Like You've Always Touched Me), Beáta Dubasová (The Loser and the Winner), skupina Banket (Get out of my Way), Richard Müller (Tlaková níž), skupina Modus (Stallion in the Dawn), Vašo Patejdl (To už poznám), Vašo Patejdl (Umenie žiť), Vašo Patejdl (Veľa je niekedy málo), Vašo Patejdl (Cosmic Rays), Vašo Patejdl (In 1963), Vašo Patejdl (Jonathan)
Kamarád do deště
A Good Pal
film
hraný
kriminální
Československo
1988
1988
1. 8. 1988
dlouhometrážní
72 min
česká
Festival: 39. filmový festival pracujících – léto ´88
1988
80 měst / Československo
Cena města Trnavy
udělena 29. 6. 1988 v Hradci Králové