Vzpomínkový text z Libně padesátých let, který Bohumil Hrabal vydal v roce 1973, posloužil jako inspirace tragikomedie, jež přišla do kin v roce 1989 v režii Petra Kolihy. Scenáristou filmu se stal Václav Nývlt, který patřil k nejvýznamnějším hrabalovským adaptátorům. Přivedl spisovatele k filmu a pomohl realizovat povídkový snímek Perličky na dně (1965) i drama Skřivánci na niti (1969). Jeho scénář podle románu Obsluhoval jsem anglického krále nakonec nebyl použit. Nývlt řadu Hrabalových děl upravil také do divadelní podoby. Titulním Něžným barbarem je Hrabalův přítel, malíř a grafik Vladimír Boudník (1924–1968), který si sám sebe zahrál právě v Perličkách na dně, v povídce Věry Chytilové Automat Svět. Boudník je v Něžném barbarovi jedním z trojice mužů, kteří navzdory temné době padesátých let žijí svobodným, bohémským životem. V automatu Svět a v domě na libeňské periferii Na hrázi věčnosti vedou výtvarník, Doktor (přezdívka Bohumila Hrabala) a filosof Egon Bondy (vlastním jménem Zbyněk Fišer) svérázné diskuse o pravé podstatě umění. Vladimír pracuje v ČKD, kde si našel lásku, svačinářku Terezu, i výstavní síň pro svá svébytná, nepochopená díla realizovaná v duchu explosionalismu. Když výtvarníka opustí Tereza, kterou už nebaví život v chudobě, tragicky končí svůj život. Zůstává však ve vzpomínkách svých přátel… Nývlt s Kolihou se nepokoušeli najít adekvátní filmové vyjádření Hrabalova hospodsky divokého, „nezfilmovatelného“ textu. Spokojili se s klasickým, lehce poetizovaným stylem, v jehož rámci nechávají dostatečný prostor trojici extravagantních protagonistů i figurkám, které lemují jejich život. Koliha vsadil především na trojici hlavních představitelů: Vladimíra si zahrál Bolek Polívka, Egona Arnošt Goldflam a Doktora dvorní adaptátor hrabalovských děl – Jiří Menzel. Terezu ztvárnila Ivana Chýlková.
Padesátá léta dvacátého století. Na periferii Prahy v Libni žijí tři přátelé – bohémové a outsideři: Vladimír (ve skutečnosti výjimečný výtvarník Vladimír Boudník), Doktor (Bohumil Hrabal) a filozof Egon Bondy (vlastním jménem Zbyněk Fišer). Scházejí se v automatu Svět a sdílejí společně různé extravagance. Vladimír miluje Terezu, svačinářku v ČKD, kde Vladimír rovněž pracuje. V tovární hale uspořádá výstavu svých děl, které jsou výsledkem jeho výtvarného stylu – explosionalismu, jehož cílem je uvolnit lidskou fantazii. S libeňskými štamgasty trpělivě čekají na pivo, až se hospodský pomiluje se svou ženou. Z opuštěného hotelu odnesou zrcadla do Doktorova bytu, které instalují tak, aby v bytě pořád svítilo slunce. Uklízečka Šulcová se potom nedokáže v bytě orientovat. Tereza už má dost chudoby s Vladimírem a opustí ho. Doktor nabídne Vladimírovi pokoj u sebe. Oba se ale brzy pohádají a zazdí spojovací dveře. Další výstavu má Vladimír ve Viole, na vernisáži marně hledá Terezu. Dvoří se výčepní Marii, ale vzpomínka na Terezu mu zabrání, aby se miloval s jinou ženou. Svůj život ukončí sebevraždou. Smutný Doktor o něm říká: „...z hráze přítomnosti skočil po hlavě do srdce věčnosti...“. Doktor rozebírá zazděné dveře. Egon se marně snaží rozptýlit jeho smutek. Při odchodu slyší jen klapot přítelova psacího stroje.
výtvarník Vladimír
spisovatel zvaný Doktor
filozof Egon
Tereza, Vladimírova milenka
výčepní v automatu Svět paní Marie
uklízečka Šulcová
neúspěšný sebevrah Alois Nejedlo
Anička, Nejedlova žena
opilec z železniční restaurace
žena s kočárkem
nevěsta
saniťák
saniťák
kulturní referent ROH
mladší příslušník VB
uměnovědec na vernisáži
muž v montgomeráku
štamgast
štamgast
inteligent
Duže
příslušník VB
domovnice
velitel okrsku Veřejné bezpečnosti
Vladimírova sousedka
muž v rádiovce
hostinská Vaništová
hostinský Vaništa
student s brýlemi
přihlížející
slečinka
nadávající nájemník
nájemnice
nájemnice
nájemník
nájemnice
nájemník
nájemník
Vic
host vernisáže
host vernisáže
uhlíř
uhlíř
zedník
Bohumil Hrabal (Něžný barbar – novela)
Jaroslav Česal, Jan Klíma, Bohumil Kadlec, Petr Průša, Jaroslav Pospíšil (3)
Miroslav Šnábl
Miloš Matula, Bohdan Kysil
Eva Horázná, Petr Javůrek, Renata Janovová, Václav Knapp
Ludwig van Beethoven (Pro Elišku /Für Elise/ – klavírní skladba a moll)
Mario Klemens (FISYO)
Stavíme nový svět, Dobrý den, Rozkvetlý den, Se zpěvem a smíchem, Armádě zdar, Píseň o straně, Jeník úderník, Píseň komunistické straně, Narodil se Kristus pán, Už je ta láska, už je pryč
Jiří Pauer (Stavíme nový svět), Ludvík Podéšť (Dobrý den), Radim Drejsl (Rozkvetlý den), Josef Stanislav (Se zpěvem a smíchem), Radim Drejsl (Armádě zdar), Jan Seidel (Píseň o straně), Radim Drejsl (Jeník úderník), Milan Munclinger (Jeník úderník), Václav Dobiáš (Píseň komunistické straně)
Jiří Pauer (Stavíme nový svět), Rudolf Franz (Dobrý den), Miroslav Zachata (Rozkvetlý den), Olga Rambousková (Se zpěvem a smíchem), Miroslav Zachata (Armádě zdar), Jiří Plachetka (Píseň o straně), Miroslav Kroh (Jeník úderník), Vítězslav Nezval (Píseň komunistické straně)
sbor (Stavíme nový svět), Jaroslav Maxmilián Navrátil (Dobrý den), sbor (Dobrý den), sbor (Rozkvetlý den), sbor (Se zpěvem a smíchem), sbor (Armádě zdar), sbor (Píseň o straně), sbor (Jeník úderník), sbor (Píseň komunistické straně), mužský hlas (Narodil se Kristus pán), mužský hlas (Už je ta láska, už je pryč)
Něžný barbar
Tender Barbarian
film
hraný
příběh
Československo
1989
1989
1. 9. 1990
dlouhometrážní
88 min
česká
Přehlídka: Dny českého a slovenského filmu Bratislava
1990
Bratislava / Československo
Cena za mužský herecký výkon v kategorii filmů vyrobených roku 1989
Boleslav Polívka
Přehlídka: Dny českého a slovenského filmu Bratislava
1990
Bratislava / Československo
Cena za kameru v kategorii filmů vyrobených roku 1989
Vladimír Smutný
Akce: Umělecká cena Ústředního výboru Svazu socialistické mládeže
1989
Praha / Československo
Umělecká cena Ústředního výboru Svazu socialistické mládeže
Petr Koliha