Na vodě

dokument, road movie, esej

Typologie filmu

dokumentární

Anglický název

On the water

Minutáž

91

Země původu

Česká republika

Copyright

2015

Rok výroby

2015

Premiéra

04.11.2015

Režie

Martin Ryšavý

Scénář

Pavel Kopecký, Jan Procházka, Martin Ryšavý

Námět

Pavel Kopecký, Jan Procházka, Martin Ryšavý

Anotace

Metafyzická plavba po temných vodách zakleté krajiny

Obsah

Na osobitém dokumentárním eseji Na vodě, jenž byl poprvé uveden na MFDF v Jihlavě 2015 v sekci Česká radost a je uváděn pouze v alternativní distribuci, kterou zajišťují sami tvůrci, se podílelo stěžejní trio současné alternativní kultury, členové hudební undergroundové skupiny Bouchací Šrouby: biolog, dokumentarista a spisovatel Martin Ryšavý, kameraman a fotograf Jan Procházka a hudební skladatel a filmař Pavel Kopecký. Ti se kromě „odhalených štábních pozic“ (tedy filmových profesí) objevují také mezi protagonisty. I další přizvaní účastníci přijímají „role“, dotvářené při vzájemném setkávání a kontaktu se svéráznou krajinou. – Dokufikční snímek úmyslně opouští obvyklý způsob vyprávění. Představuje to, co filmový teoretik Carl R. Platinga (nar. 1957) v souvislosti s dokumentární kinematografií pojmenoval „otevřeným“ a „poetickým“ modem. Slučuje oba vyprávěcí způsoby do unikavého tvaru, odpovídajícího určujícímu motivu této vodní odysey: proměnlivosti. – Otevřený modus. Dokument pomocí výroků a obrazů ukazuje, provokuje a prozkoumává namísto výkladu či vysvětlování. Vyprávění se „rozlévá“ do třech hlavních proudů. – I. Vodáci a pes. Dvojice vodáků (Procházka, Kopecký), ke kterým se občas přidá pes, proplouvá nafukovacím člunem nerekultivovanou džunglí Podkrušnohoří. Útržkovitě rozjímají jadrným jazykem nad vztahem člověka a zdevastované krajiny („industriální buddhismus“), aniž nabízejí uspokojivé odpovědi na inspirativní otázky duše, pudovosti, životní a strojní energie, nebo konzumerismu. Tok jejich myšlenek neustále víří ve jménu proměnlivosti okolo jednoho a toho samého: pomíjivosti života, smrti coby pozitivní veličiny, umožňující dotek věčnosti… – II. Julie a poustevník Sep. Mladá žena z města (Julie Válková) při své pouti narazí v industriální zóně na asketického samotáře Sepa (Josef Kadeřábek). Dívka hledá zaběhlého psa a vytváří „senzorickou mapu“; dle cestovního plánu křižuje pustou měsíční krajinu, v níž umísťuje osobní věci, které mají přilákat nazpět ztraceného Falka. Bezdomovec Sep podniká výpravy do „nitra země“, kde se v polozatopených betonových šachtách a opuštěných strojních soupravách zavléká do přediva vzpomínek na odsuny Němců či zatopené vesnice; snaží se přitom najít rovnováhu mezi rolí „stopaře“ a „lovce“. Falko není nalezen, Sep dále bloumá rozvalinami, z nichž „doluje“ šrot kovových konstrukcí. Dvojice v závěru zjišťuje, že jejich konečný cíl možná představuje samotná cesta… – III. Moře klidu. Stejnojmenné občanské hnutí připravuje megalomanský projekt: zaplavení zrušených podkrušnohorských povrchových dolů od Kadaně po Ústí nad Labem slanou vodou z Baltu, přivedenou potrubím. Spolek tak chce naplnit dávné fantasma českého národa (zapsané už v Nerudových Povídkách malostranských) vlastnit moře. Ve jménu pomíjivosti aktéři Moře klidu (Jan Plíšek, Radim Neuvirt) předkládají develeporskou strategii záplavy coby nástroje revitalizace těžařského regionu. Moře v Čechách je však po letech snažení stále v nedohlednu… – Poetický modus. Dokumentární vyprávění pojímá námět či událost jako estetický objekt, který je sám o sobě významotvorným činitelem. Takový dokument se nezaměřuje na holé šíření informací a faktů, ale na smyslové a formální aspekty nahlížené látky. – Tvůrci snímku se více než na postavy zaměřují na jejich „existenci“ v krajině, která tak zásadně vystupuje do popředí. Komín, měsíc, stébla trávy, zvětralé zdivo, mohutné rozpadající se betonové stavby, plynoucí i stojatá voda, kanály a šachty jsou snímány švenkující kamerou v detailních, často podexponovaných či naopak přeexponovaných záběrech. Promlouvají o myšlence, která otevírá celý film: „Skutečně vážné zájmy jsou chimérické“ (Gaston Bachelard: Voda a sny, 1942). Poeticky uzpůsobená je také zvuková stránka snímku. Kopeckého „vodní hudba“ čerpá z postapokalyptické scenérie, vytváří hlukový smog. Tympánům, basběžkám či staroslověnskému liturgickému zpěvu proto „odpovídají“ tóny řečišť, elektráren, rypadel nebo lokomotiv. -xb-

Účinkují

Julie Válková

Josef Kadeřábek

Jan Procházka

Pavel Kopecký

Radim Neuvirt

Jan Plíšek

Pavla Machálková

Gerhard Assmann

Ludvík Šťastný

Petr Dombrovský

Vlastimil Tůma

Oldřiška Heislerová

Jan Kubricht

Martin Novák

Thu Ha Nguyenová

Thuy Van Lili Buiová

Hoang Tuan Long

Nguyen Thanh Dung

Vu Thanh Binh

pes Fidel

Štáb a tvůrci

Původní filmový námět

Pavel Kopecký, Jan Procházka, Martin Ryšavý

Scénář

Pavel Kopecký, Jan Procházka, Martin Ryšavý

Kamera

Jan Procházka, Martin Ryšavý

Střih

Zdeněk Marek, Pavel Kopecký, Martin Ryšavý

Zvuk

Pavel Kopecký, Petr Vokál, František Šec

Postprodukce

Ivo Marák (obrazová postprodukce UPP), Jiří Slavíček (obrazová postprodukce UPP), Pavel Marko (obrazová postprodukce UPP), Martin Sladký (obrazová postprodukce UPP)

Spolupráce

Jiří Pop, Prokop Ištvánek, Milan Pekky Bouška, Zdeněk Petřík, Petra Drahanská, Ivana Růžičková, Ivo Přikryl, Vít Zavadil, Jiří Wolf, Petra Wolfová, Milan Fred Pištěk, Tereza Zemanová

Hudba

Hudba

Pavel Kopecký, Petr Vokál

Písně

Má džínsbunda vodřená, Cesta bez cíle

Hudba k písni

Josef Olaf Kachlík (Má džínsbunda vodřená), Vlastimil Tůma (Cesta bez cíle)

Text písně

Josef Olaf Kachlík (Má džínsbunda vodřená), Vlastimil Tůma (Cesta bez cíle)

Interpret

Band starých pánů (Má džínsbunda vodřená), Band starých pánů (Cesta bez cíle)

Hudební dramaturgie

Pavel Kopecký (zvuková dramaturgie), Petr Vokál (zvuková dramaturgie)

Lokace

Česká republika, Podkrušnohoří (Česká republika), Strupčice (Česká republika), Duchcov (Česká republika), Ústí nad Labem (Česká republika), Kadaň (Česká republika), Chomutov (Česká republika)

Produkční údaje

Původní název

Na vodě

Anglický název

On the water

Copyright

2015

Rok výroby

2015

Premiéra

04.11.2015

Přístupnost

přístupné bez omezení

Výrobce

Bionaut Docs, Martin Ryšavý

S podporou

Státní fond kinematografie (alternativní distribuce v Severních Čechách)

Nositelé copyrightu

Bionaut Docs, Martin Ryšavý

Distribuce

Martin Ryšavý (alternativní distribuce v Severních Čechách – mimo UFD)

Technické údaje

Barva

colour

Zvuk

Dolby Digital

Revue

Na vodě

Do vybraných kin vstupuje po pěti letech nový film režiséra, scenáristy a spisovatele Martina Ryšavého. Autor v něm splé...