Tátova volha

komedie, psychologický, road movie, hořká komedie

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Patrimony

Minutáž

90

Země původu

Česká republika

Copyright

2018

Rok výroby

2017

Premiéra

08.03.2018

Jazyková verze

česká

Režie

Jiří Vejdělek

Scénář

Iva K. Jestřábová, Jiří Vejdělek

Anotace

Film Jiřího Vejdělka.

Tvůrce diváckých hitů Jiří Vejdělek natočil opět ve spolupráci s producentem Tomášem Hoffmanem road movie Tátova volha jako směs žánrů psychologického dramatu, melodramatu a hořké komedie. Na počátku je pohřeb a smutek stárnoucí vdovy, jež právě přišla o manžela, muzikanta Ludvíka, a jejíž dcera momentálně skončila chemoterapii. Divadelní kostýmní návrhářka Eva je však silná osobnost, stejně jako dcera Tereza. Obě se vydávají na cestu ve staré pečlivě udržované volze, aby našly Ludvíkova syna Tomáše, o jehož existenci neměly dosud ponětí; alespoň Tereza rozhodně ne. Jedinou stopou je dětská kresba, nalezená náhodou v mužově saku s podpisem Tomáš. Objíždějí Ludvíkovy někdejší milenky, o nichž Eva ví. Ale zdá se, že marně. Na další stopu se dostanou až po setkání s Ludvíkovým nejlepším přítelem Jindřichem. Ten je sice senilní, ale uchovává Tomášovy dopisy otci. Eva musí přiznat dceři, že o jejím nevlastním bratrovi věděla od samého počátku a že jej před manželem dlouhá léta tajila. Nakonec se však za jejími zády otec a syn setkali. A tak cesta obou žen nekončí, nýbrž pokračuje... Je zřejmé, že se během několika dnů opět sblížily, že překonaly prvotní smutek nad ztrátou milovaného muže, že Tereza zatím zdolala svou nemoc a že se rozhodla dát druhou šanci manželství se starostlivým, ale sucharským Petrem. – Filmaři nepokrytě sázejí na jistotu divácky vděčného jednoduchého příběhu a kvalitního hereckého obsazení. Značný prostor dostává také krása české přírody, měst a městeček. Vznikl tak další mainstreamový titul, připomínající nejen žánrem road movie, obsazením Elišky Balzerové a Tatiany Vilhelmové jako matky a dcery i začleněním krajiny do vyprávění úspěšnou Teorii tygra (2016; r. Radek Bajgar), ale také předcházející Vejdělkovy tituly. -tbk-

Obsah

Po pohřbu manžela Ludvíka, který byl muzikantem, se jeho manželka, divadelní kostýmní výtvarnice Eva, sama doma trápí. Dcera Tereza zavolá na záznamník a vysvětlí matce, že si chtěla poslechnout tátův hlas z nahraného vzkazu. – Tereza má rakovinu a podstupuje chemoterapii. Její manžel Petr se o ni až příliš obětavě stará. Snad právě proto se mladá žena rozhodne odjet na pár dnů k matce do velké starší vily. Ráno se dohadují kvůli hrobu, který Eva nechce. Nakonec tam obě uloží Ludvíkovu urnu. Jenže Eva popel tajně přesypala a teď s ním popráší manželovu sbírku kaktusů. Podle Terezy jsou rostliny nějaké zaprášené, a tak je vyluxuje. Pak společně vyklízejí věci po Ludvíkovi. Tereza objeví v kapse otcova starého saka dětskou kresbu s věnováním: Tatínkovi Tomáš. Baví se o obrázku s Petrem. Ten jí doporučí, aby se v tom raději „nehrabala“. Při dalším hovoru matka vše zlehčuje a tvrdí, že sice měli s manželem po vzájemné dohodě oba „bokovky“, ale kdyby měl Ludvík nemanželské dítě, určitě by o tom věděla. Jenže dcera chce zjistit, zda náhodou nemá bratra. Matka jí ráno ukáže seznam otcových milenek a navrhne, že by za nimi mohly vyrazit tátovou opečovávanou volhou (GAZ-21 zvaný Carevna). Petr jim cestu veteránem marně rozmlouvá. Navíc na manželku tlačí, aby si zjistila důležité výsledky testů. Tereza to však záměrně odkládá. – Po delší jízdě krajinou, při níž matka s dcerou zabloudí na polní cestě, dorazí obě ženy ke Kamile, žijící v moderní luxusní vile. Mondénní stárnoucí dáma, jejíž manžel právě medituje kdesi v Tibetu, se chlubí různými vymoženostmi. S někdejší rivalkou se nepokrytě špičkují. Eva lživě naznačí, že Ludvík umřel po milování s ní. Je ovšem jasné, že Kamila žádného syna nemá, a tak dvojice pokračuje dál. Tereza si stěžuje na Petra; sice o ni pečuje, ale nespí s ní. – Další na řadě je Vlasta, která prý bývala velmi chytrá. Najdou ji ve vybydleném maloměstském činžáku, v bytě, kde je spousta dětí různého věku. Vlasta jim vládne pevnou rukou. Chlubí se jediným opravdovým potomkem, dospělou dcerou Janou, která tu žije se svým nezaměstnaným přítelem Pavlem. – Návštěvnice odejdou s příšernými háčkovanými kabátky, které Jana vyrábí a prodává na e-shopu. Odloží je při cestě na strašáka ve vinici. Zpívají si v autě Ludvíkovu oblíbenou píseň Suchého a Šlitra Tereza. Večer se ubytují v zámeckém hotelu, kde je svatba. Podle Evy se láska nedá měřit: buď je nebo není. Baví se o nevěrách i o tom, jak matka neměla na dceru čas, ačkoliv se prý vždy snažila, aby bylo dítě spokojené. Tereza přizná, že měla lepší vztah s otcem. – Další na řadě je Zelenková. Když zastaví u jejího domu, zlobí se na ně mladá Zelenková kvůli tomu, že jí probudily dítě v kočárku. Je to manželka Tomáše Zelenky, syna paní Zelenkové. Tu mladí „odstranili“ do zdejšího domova důchodců. – Energická a zkušená Hana Zelenková hraje důchodcům na klavír. Přivítá se s Evou a hned pozná, že Tereza nosí paruku po chemoterapii. Má sice syna Tomáše, ale rozhodně ne s Ludvíkem. S tím předstírali kvůli Evě, že spolu něco měli, ale vždy byli jen kamarádi. – Žena, od níž před časem odešel manžel s mladší přítelkyní, je pošle za Ludvíkovým nejlepším přítelem Jindřichem. – Tereze, která odmítá brát hovory od Petra, volá její lékařka. Hana pak z okna vidí, jak je Eva šťastná. Dcera s matkou oslaví dobrou zprávu o uzdravení na řetízkovém kolotoči. Pak je na pouti „balí“ dva kolotočáři. Tereza se jich zbaví, když si sundá paruku. Ženy se opijí a dělají v nočním městečku randál. Tereza se matce svěří, že chce od Petra odejít. Ta zase přizná, že s ní chtěla jet jen tak, i když věděla, že se nic nedozvědí. – Ráno dcera přiměje matku, aby řídila volhu, ačkoliv to měla od Ludvíka vždy přísně zakázané. Eva brzy zavaří motor. Tajně zavolá Petrovi, který pro ně přijede a odtáhne nepojízdné auto do opravny. Cestou muž vysadí obě ženy u Jindřichova hospodářství. Eva se tu srdečně přivítá s Jindřichovou manželkou Annou, jejíž muž sedí apaticky v sadu, kde právě česali jablka. Podle ní už nevnímá okolí a trpí demencí. Občas ale má světlé chvilky. Petr se vrátí s tím, že volha bude spravená zítra. Tereza mu nedaleko od Jindřicha řekne, že se s ním rozvede. Petr jí to rozmlouvá, ale žena tvrdí, že nechce žít jen opatrně a racionálně. Zaskočený muž ani není schopen říct, že ji miluje. Anna s Evou to slyší přes „chůvičku“, již má Jindřich na krku. Starý pán najednou začne křičet a všechny komandovat. A tak začnou sbírat jablka. Tereza využije jeho „světlou chvilku“ a vyzvídá. On potvrdí, že si Ludvík s Tomášem psali. Podle něj kamarád musel všechno tajit před manželkou, která prý byla jako ostříž. Proto také dopisy od syna svěřil jemu. Tereza najde na půdě kufřík, který je jich plný. Jenže písmo je skoro nečitelné. Podle Petra to mohl psát přeučený levák a on to dokáže s obtížemi přečíst. Dopisy z pozdější doby vznikly na stroji. Tomáš se prý na něm naučil, když začal dostávat od Ludvíka strojopisné dopisy. Jenže Tereza ví, že za otce psala na stroji vždy manželka. Eva přizná pravdu. Věděla o Ludvíkovu synovi dříve než on. Setkala se totiž náhodou v divadle s těhotnou ženou, která se tam po něm sháněla. Ona sama tehdy čekala Terezu. Žena odešla a nechala jí pro Ludvíka vzkaz (netušila totiž nic o vztahu těhotné Evy a svého milence). Eva manželovi vzkaz nikdy nepředala, aby zachránila svou rodinu. Napsala milence místo něj odmítavý dopis, ale posílala jí jeho jménem peníze, dárky pro chlapce a pak si s ním i jeho jménem psala. Dokonce jednou i „nahrála“ setkání otce a syna. Když Tomáš přijel za tátou, poslala mu naproti v otcově saku kolegu z divadla, který s chlapcem strávil celý den. Ludvík to zjistil podle obrázku v kapse saka a celý rok s manželkou nemluvil. Ale synovi tajně psal a jezdil s ním v létě na dovolenou, přičemž doma tvrdil, že je na turné s kapelou. – Tereza je rozhodnutá Tomáše najít a dát mu tátovu volhu. Eva však tvrdí, že pro ni všechno skončilo. – Ráno Petr přiveze spravené auto a řekne Tereze, že ji miluje. Zdá se, že jejich manželství dostane druhou šanci. Eva nakonec přisedne do volhy k dceři a spolu vyrazí hledat Tomáše na adrese z dopisů... -tbk-

Poznámka

Poznámka: Scénář byl vyvinut v rámci programu Midpoint Feature Launch.

Hrají

Tatiana Vilhelmová

Tereza, Evina dcera

Jana Plodková

Zelenková

Eva Leinweberová

sestra

Hana Seidlová

stánkařka

Martin Sitta

kolotočář

Pavel Skřípal

kolotočář

Jan Holík

Vlastin zeť

Antonín Hardt

stařík v domově seniorů

Kamila Srbová

Alžběta Dolečková

Mariana Chovanová

Dominika Frydrychová

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Martin Hladík

Asistent režie

Filip Pavlík

Scénář

Iva K. Jestřábová, Jiří Vejdělek

Dramaturgie

Jaroslav Sedláček (hlavní dramaturg FC ČT), Jaroslav Stuchlík (CinemArt)

Asistent kamery

Jiří Holec, Václav Zajíček (ostřič), Adam Dvořák (dron), David Rauch (dron)

Architekt

Milan Býček

Assistent architekta

Kateřina Hájková

Výprava

Vladimír Coufal (vedoucí výpravy), Ilona Coufalová (vedoucí výpravy), Lukáš Coufal (rekvizitář), Patrik Hejda (rekvizitář), David Coufal (příprava rekvizit), Pavel Dvořák (příprava rekvizit)

Návrhy kostýmů

Katarína Hollá

Kostýmy

Ivana Řezáčová (vedoucí kostymérka), Zuzana Kolínová

Zvuk

Jakub Čech (zvuk a kontaktní zvuk), Michal Pajdiak (zvuk a mix zvuku), Viktor Ekrt (střih dialogů), Jan Martínek (střih zvuku), Sandra Klouzová (záznam a střih postsynchronních ruchů)

Vizuální efekty

Universal Production Partners, a. s., David Váňa (supervize UPP)

Zvláštní efekty

Phantom Special Effects, Martin Prýca

Postprodukce

Universal Production Partners, a. s. (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Viktor Müller (výkonný producent UPP), Ivo Marák (výkonný producent UPP), Petr Komrzý (výkonný producent UPP), Jan Malíř (výkonný producent UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize UPP), Jan Krupička (technologická supervize UPP), Soundsquare, a. s. (zvuk), Adam Voneš (produkce Soundsquare)

Výkonná produkce

Jana Gospičová (výkonný producent), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)

Koproducent

Helena Uldrichová (kreativní producentka FC ČT), Marek Jeníček (CinemArt)

Vedoucí produkce

Zuzana Zmítková, Jiří Koštýř (FC ČT), Jakub Medek (vedoucí natáčení)

Zástupce vedoucího produkce

Jan Kodada (hlavní ekonom), Zuzana Vrbová (FC ČT)

Výtvarná spolupráce

Andrej Krcho

Spolupráce

Nikolaj Fales (volha), Slavomír Mikovec (vrchní osvětlovač)

Hudba

Použitá hudba

Claude Debussy (Clair de lune /Suite bergamasque/), Manuel Landy (Caf Belvedere), Walter Menzing (Caf Belvedere), Andrew John Kawczynski (Solitory Voyage), Andrew Mcneill (No Hands), Tony Morley (No Hands), Rachel Wood (No Hands), Joao Erlando (La nova cucaracha), Mike Caen (Mess With Your Mind), Eric Kaye (The Power of Belief), Shenandi (The Power of Belief), Wolfgang Amadeus Mozart (Klavírní koncert č. 20 d-moll), Franz Schubert (Smyčcový kvartet C dur), Vincenzo Bellini (Casta diva), Jordan Kareem Rees (Quiet Observation), Ian Paul Livingstone (Riding Tandem), Dan Phillipson (It’s Allways There), Irving Washington (Caro Mea), Wolfgang Amadeus Mozart (Klavírní koncert č. 21 C dur)

Nahrál

Tomáš Hoffman ml. (klavír)

Písně

Tereza

Hudba k písni

Jiří Šlitr (Tereza)

Text písně

Jiří Suchý (Tereza)

Zpívá

Eliška Balzerová (Tereza), Tatiana Vilhelmová (Tereza)

Lokace

Česká republika, Kouřim (Česká republika), Mělník (Česká republika), Lysá nad Labem (Česká republika), ulice Zámek (Lysá nad Labem), zámek /Domov na zámku/ (Lysá nad Labem), Blatná (Česká republika), Myštice (Česká republika), Tetín (Česká republika), Broumov (Česká republika), Praha (Česká republika), Vinohrady (Praha), Šrobárova ulice (Vinohrady), Fakultní nemocnice Královské Vinohrady (Vinohrady)

Produkční údaje

Původní název

Tátova volha

Anglický název

Patrimony

Copyright

2018

Rok výroby

2017

Premiéra

08.03.2018

Přístupnost

přístupné bez omezení

Distribuce

CinemArt (monopol do 8.3.2028)

Technické údaje

Formát

1:2,35

Barva

colour

Verze

česká