Příliš osobní známost

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2020

Rok výroby

2019

Premiéra

23. 1. 2020

Minutáž

108 min

Kategorie

film

Žánr

komedie, romantický

Typologie

hranýdlouhometrážní

Originální název

Příliš osobní známost

Český název

Příliš osobní známost

Anglický název

Far Too Personal

Souběžný název

Príliš osobná známosť

Anotace

Snímek Příliš osobní známost režisérky Marty Ferencové (nar. 1973) vznikl podle stejnojmenné knihy slovenské spisovatelky Evy Urbaníkové (nar. 1976), která poprvé vyšla v roce 2010. Autorka předlohy se věnuje psaní a vydávání populárních románů pro ženy a používá též umělecký pseudonym Evita Twardzik Urbaníková (viz titulky filmu). Po romantické komedii Všechno nebo nic (2017) jde o její další filmovou spolupráci s režisérkou Ferencovou. – Dvojice přítelkyň třicátnic řeší nejrůznější vztahové vzlety a pády. Natálie, úspěšně budující kariéru, se sblíží s ovdovělým podnikatelem Markem a jeho malou dcerou. Poté, co přesvědčí o svých kvalitách i odměřenou tchyni Evu, která se stále nevyrovnala s předčasnou smrtí dcery, všichni se sžijí jako rodina. Do idylky zasáhnou vážné finanční problémy v mužově firmě, které zaviní jeho podvodný společník. Marek patovou situaci řeší alkoholem. Svérázná masérka Simona se snaží přenést přes bolestivý rozvod a přes fakt, že syn byl svěřen do péče otce. S novou láskou, excentrickým malířem Viktorem, který ji velmi přitahuje, zažívá krušné chvíle pramenící z mužovy chorobné potřeby sexu. Postarší Eva prožije příjemné rozptýlení se šarmantním hudebníkem, s nímž ji pojí nejen záliba poslechu hudby na koncertech. Nová známost pro ni v jejím věku a po letech samoty představuje i určitou osobní výzvu. Všechny tři páry nakonec větší či menší nesnáze překonají a příběh končí pohádkovým happy endem. – Film pracuje se stereotypy romantických komedií, například opakující se scény důvěrných rozhovorů kamarádek nejčastěji při masáži v salonu jedné z nich. Žánru odpovídá také výběr popové, místy až vtíravé hudby do podkresu většiny scén. Základní rovinu vyprávění rozvíjejí vnitřní úvahy Natálie, její sny a občasné vzpomínky (též jiných postav) na události z minulosti. S přibývajícími konflikty vyprávění nečekaně zvážní a náhle přejde do polohy nefalšovaného dramatu, zejména ve scénách s opilým otcem Markem, který agresivně útočí na své nejbližší včetně malé dcery. Závěrečné smíření se naopak nese v duchu typického melodramatu. – Snímek vznikl v česko-slovenské koprodukci, část natáčení probíhala v Černé Hoře. Několik rolí připadlo slovenským hercům a do tří hlavních mužských postav byl obsazen Chorvat Janko Popović Volarić a Srbové Branislav Trifunović a Predrag Manojlović. Zahraniční herci do filmu vnášejí jistý prvek exotičnosti (avšak za cenu nutného českého dabingu), nicméně zdaleka nejpřesvědčivěji působí trio domácích hereček Petra Hřebíčková, Tatiana Dyková a Eliška Balzerová, kterým všechny výše zmíněné dramatické polohy sedí. -dh-

Obsah

Třicátnice Natálie na pláži u moře v duchu přemýšlí o tom, že lidé do našich životů přicházejí a zase odcházejí. Některá setkání zapomeneme a jiná nás naopak ovlivní navždy. – Žena nese drinky k lehátku své kamarádky Simony, masérky z povolání, která se oddává „velmi důkladné“ a drahé exotické masáži. Natálie se přítelkyni diví, že takto experimentuje. U žen se zastaví usměvavá, ale nemluvná šestiletá holčička. Pak česky pronese, že tu nemá maminku, ta je v nebi; ona je tu s tatínkem. Nepředstaví se, ale do písku napíše slovo Terezka. – Rozvádějící se Simona si u soudu vyslechne rozsudek: syn je svěřen do péče otci. – (minulost) Masérka má nevědomky na lehátku právě svoji sokyni, která jí v salonu nechá fotku mužovy druhé rodiny. Obě mají nyní desetiletého syna... Nevěrný slabošský manžel se Simoně přizná, že vede už roky dvojí život, při tom se mu uleví. – U soudu se muž raduje s právníkem z vítězství. Žena je zdrcena, ale nechce to dát před druhou stranou ani před synem najevo. Oporou jí je přítelkyně Natálie a emocím dá průchod, až všichni odejdou. – Impulzivní Simona nepřijme fakt, že přišla o syna. Natálie jí připomíná její urážky soudkyně i to, že chlapec chce žít s tátou. – Natálie připravuje pro nového klienta Marka, podnikatele ve stavebnictví, webové stránky. Jde o tatínka Terezky z pláže, která ji pozná. – Simona nese těžce stěhování synových věcí z bytu, svého ex nenávidí. Natálie ji potká po měsíci v docela jiném rozpoložení. (vzpomínka) Simona se náhodně seznámí v galerii s vystavujícím excentrickým malířem Viktorem, který ji omylem považuje za asistentku a chrlí na ni příkazy. Jí se zalíbí jeho machismus. Muž však trpí sexuální náruživostí a ona ho nechce zklamat, tak ho neodmítá. – Přítelkyni vylíčí, jak z přílišného milování sotva chodí a že musí sedět na kruhu. Sama se pak rozpláče. – Natálie dál pracuje pro Marka, kterému se žena líbí. Pozve ji na teambuilding jeho firmy příští víkend. Zde jejich sbližování při zábavě v baru přihlíží i žárlivý Markův společník Oliver. Dvojice po protančeném večeru skončí na pokoji, muž však během předehry vyvrcholí a spěšně zmizí. Ráno Marek Natálii ubezpečí, že se na nový vztah po dvou letech uplynulých od smrti manželky cítí připraven. Pomilují se. – Simona si postěžuje Natálii, že po častém sexu si ulevuje řepíkovou koupelí. Pochopí, že Natálie se do Marka zamilovala, a varuje ji, že vdovec možná shání jen schopnou matku pro dceru. – Marek pozve Natálii k sobě domů. Žena přinese halloweenskou dýni, kterou neocení chladná a odměřená tchyně Eva, prožívající dušičkový čas. V domě jsou fotky zemřelé Terezčiny maminky a svíčky, Marek se zrovna vrátil ze hřbitova. Eva Natálii zapřáhne do příprav slavnostního oběda. Pak jde ostentativně sama pracovat na zahradu a záměrně mladé ruší lomozem pod okny. – Natálie je z chování starší ženy v rozpacích. Simona ji varuje, že bude neustále srovnávána se zemřelou. – Eva pozve Natálii na kávu a vysvětlí jí, že chce zejména chránit Terezku. – Natálie líčí trable Simoně, ale „ženský dýchánek“ při svíčkách přeruší příchod obhroublého Viktora. – Eva Markovi navrhne, že se vrátí k sobě domů, aby uvolnila prostor pro jeho novou přítelkyni. Natálie podle ní uspěla, protože se nenechala odradit jejím záměrně nepříjemným chováním. A mladou ženu seznámí s recepty na Markova oblíbená jídla. Natálii také podpoří, když donese vlastní koláč; Eva ten svůj zamlčí. Po společně prožitých Vánocích se stará paní odstěhuje a Natálie se v domě zabydlí. – Simona stále provádí regenerační koupele. Viktor jí ztropí žárlivou scénu kvůli textovce v mobilu, kterou však ona poslala synovi. Malíř v domnění, že jde o milence, dítě do telefonu seřve. Při sexu vymyslí plán na usmíření. Pozve milenku se synem do podniku, kde ho chlapec nejdřív ignoruje, ale pak se oba spřátelí díky zálibě v kreslení. – Eva navštíví s Natálií koncert vážné hudby. Postarší ženu o přestávce osloví posluchač abonent Ervín a pozve ji na další, dávno vyprodaný hudební program. – Natálie stráví s Markem a Terezkou dovolenou u moře. Fungují už jako rodina, když Markovi oznámí zoufalá kolegyně Marika, že jejich firmě hrozí exekuce padesát milionů korun. Společník Oliver využil Markovy krize po smrti manželky a falšoval jeho podpisy na úvěry. Nyní je nedostupný. – Simona přistihne Viktora v ateliéru s modelkou v posteli. Muž tvrdí, že nejde o nic vážného a zamkne družku v koupelně. Ta přivolá na pomoc ex-manžela, který umělce zneškodní. Viktor se snaží Simonu odprosit, žena však zuří. – Oliver zmizel do zahraničí a dluhy a úvěry nyní leží na Markovi. – Eva je ze zeťovy situace rozrušená. Na koncertě se jí udělá špatně a zubař Ervín se o ni postará. – Natálie zjistí, že Marek doma pije. Probírá to s přítelkyní. Snaží se prý zachránit majetek, ale v tak kritické situaci se mu to zřejmě nedaří. Simona se Natálii zase svěří, že Viktor stanuje před jejím domem. Syn se k ní vrátil a navíc je těhotná... – Eva zajde na Ervínovu jam session v baru. Muž ji zahrne lichotkami. Až na cestě domů se mu žena přizná, že se stále ještě nevyrovnala se smrtí dcery. – Marek od problémů dál utíká k alkoholu, péči o Terezku nezvládá, vše zachraňuje znepokojená Natálie. – Simona řve na Viktora ve stanu, že si přeje holčičku, o kterou je připravena se postarat i sama. – Natálie se snaží Markovi domluvit. – Eva váhá, zda jít na večeři k příteli. Natálie ji podpoří. – Žena nečekaně prožije s Ervínem po dlouhé době vášnivý večer. Spěchá pak za rodinou. – Marek se Natálii nehlásí, s Terezkou se vrátí pozdě v noci, navíc řídil opilý. K ženám se chová před dcerkou hrubě a odjede, i když požil. – Zoufalá Natálie se s Terezkou uchýlí k Evě. Ta se jí přizná, že než její nemocná dcera zemřela v nemocnici, několik let spolu nemluvily. Evu totiž opustil manžel a ona kvůli tomu propadla alkoholu. – Simona při masáži Natálii radí od Marka odejít. – Opilý zkrachovalý podnikatel se po týdnu vrátí domů, kde řádí. Vaří, přitom ale dělá jen spoušť. Je agresivní a ostrý pokrm nutí jíst i malou Terezku. Nesnese žádný odpor. Natálie se snaží situaci mírnit, ale otec pořád na dceru řve. Macecha Terezku brání a s mužem se popere. Malá zoufale brání tatínka a ženu okřikne. – Ta si v noci sbalí kufry. Před odchodem ji zadrží neklidné volání holčičky ze spaní. – Natálie zdrcené Evě oznámí, že musí odejít, i když jí bude malá chybět. – Marek se partnerce omluví, nechce, aby je opustila (neví, co v opici dělá). Ona je však rozhodnuta. Terezce to podá tak, že odjíždí pracovat do zahraničí. Marka stále miluje... – Viktor se snaží těhotnou Simonu získat zpět. Kvůli závislosti na sexu chodí na terapie, nekouří, nepije, žena mu chybí i jako inspirace pro malování. Simona v něm opět najde zalíbení, i přesto, že muž mluví sprostě. – Natálie si pronajme byt. Eva si užívá harmonický vztah s Ervínem. Viktor učí v ateliéru syna Simony kreslit akty. Simona se s rodinou těší z malé dcerky. Marek znovu pracuje a stará se vzorně o dceru. – Natálie konstatuje, že na happy end je někdy potřeba si počkat a člověk se pro něj musí umět rozhodnout. Terezce do telefonu oznámí, že se právě vrátila z pracovní cesty... -dh-

Poznámka

Ve snímku je použita ukázka z filmu Dívka na koštěti (1971, režie Václav Vorlíček).

Hrají

Petra Hřebíčková

webařka Natálie

Tatiana Dyková

masérka Simona, Natáliina kamarádka

Eliška Balzerová

tchyně Eva

Branislav Trifunović

podnikatel Marek Heller, Natáliin přítel a Evin zeť

Janko Popovič Volarić

malíř Viktor Gotier, Simonin milenec

Valentýna Bečková

(Terezka Hellerová, Markova dcera a Evina vnučka

Ľuboš Kostelný

Stano, Simonin bývalý manžel

Matyáš Kovář

Šimon, syn Simony a Luboše

Miki Manojlović

zubař a hudebník Ervín, Evin přítel

Marián Mitaš

podnikatel Oliver, Markův společník

Eva Leinweberová

ekonomka Marika

Zuzana Onufráková

Stanova milenka

Jana Radojčić Kulendová

soudkyně

Nataša Burger

sekretářka

Břetislav Fišer

Filip, Stanův nemanželský syn

Nela Jahodová

Viktorova milenka

Anežka Rusevová

Markova kolegyně

Linda Kotisová

Markova kolegyně

Petra Rýslerová

Hana Hellerová, Markova žena a Evina dcera na fotografiích

Jakub Medek

číšník

Ondřej Havlík

realitní makléř

Vladimír Švec

diskžokej

Julie Špačková

modelka

Juan Xia /ž/

plážová masérka

Martina Bačová

členka orchestru

Alexandr Kopka

člen orchestru

Tatiana Vejvodová

členka orchestru

Tomáš Brummel

člen orchestru

Anton Čonka

člen orchestru

Marko Ferenc

člen orchestru

Petra Polanská

členka orchestru

Filip Himmer

člen orchestru

Věra Binarová

členka orchestru

František Jelínek

člen orchestru

Markéta Sádecká

členka orchestru

Jan Vokoun

člen orchestru

Petra Malíšková

členka orchestru

Marie Dorazilová

členka orchestru

Šimon Marek

člen orchestru

Jan Linhart

člen jazzového tria v baru

František Uhlíř

člen jazzového tria v baru

Jiří Růžička

člen jazzového tria v baru

Mluví

Filip Blažek

hlas podnikatele Marka, Evina zetě

Pavel Nečas

hlas malíře Viktora Gotiera, Simonina milence

Pavel Rímský

hlas zubaře a hudebníka Ervína, Evina přítele

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Martin Hladík

Asistent režie

Ondřej Havlík, Slobodan Ivetić

Skript

Jitka Nováková

Předloha

Evita Twardzik Urbaníková (Příliš osobní známost /Príliš osobná známosť/ – román)

Scénář

Evita Twardzik Urbaníková, Marta Ferencová

Asistent kamery

Petr Braun (ostřič), David Škoda, Martin Točka (steadicam), David Růžička (steadicam)

Assistent architekta

Iva Raisová

Výprava

Vladimír Coufal (vedoucí výpravy), Ilona Coufalová (vedoucí výpravy), Patrik Hejda (rekvizitář), Jakub Šebela (rekvizitář), Mirek Podhárzský (rekvizitář), Vlado Martinović (rekvizitář)

Návrhy kostýmů

Jitka Kapička Fomínová

Kostýmy

Pavla Tajerová, Sára Voříšková, Ana Gazivoda Vujačić

Masky

Lenka Nosková, Blanka Vávrová, Stanislava Bartošová, Nikolina Bijelić

Zvuk

Tomáš Bělohradský (zvuk, střih dialogů a záznam postsynchronů), Ivo Heger (zvuk, mix zvuku, střih dialogů a speciální zvukové efekty), David Matušek, Lukáš Chyška (záznam postsynchronů a speciální zvukové efekty), Šamil Ismailov (zvukové efekty), Volodia Yarmolenko (zvukové efekty), Derek Saxenmeyer (záznam hudby), Lukáš Chromek (mix hudby)

Asistent zvuku

Oto Zeman

Vizuální efekty

PFX s.r.o., Jiří Mika (producent), Javier Menendez-Platas (supervize)

Zvláštní efekty

Vladimír Coufal

Postprodukce

PFX (obraz), Tomáš Srovnal (výkonný producent PFX), Aneta Práglová (produkce PFX), Klára Petršová (produkce PFX), Barbora Větrovská (produkce PFX), Tomáš Chudomel (technologická supervize PFX), Zdeněk Klusáček (technologická supervize PFX), Michal Šourek (technologická supervize PFX), Sound4Film (zvuk), Barrandov Sound (zvuk)

Návrhy titulků

Tomáš Karásek

Výkonná produkce

Jana Gospičová (výkonná producentka), Kateřina Špůrová (výkonná producentka)

Producent

Peter Núñez (Joy department, Nunez NFE a Trinity Pictures), Marianna Heinz (Nunez NFE), Roland Kubina (Trinity Pictures), Anton Ondrejka (kreativní producent Nunez NFE), Oľga Núñezová (kreativní producentka Nunez NFE)

Produkce

Aneta Práglová (česká verze)

Vedoucí produkce

Zuzana Zmítková, Slobodan Radović, Jakub Medek (vedoucí natáčení), Milena Charan (vedoucí natáčení)

Zástupce vedoucího produkce

Zdeněk Wertheim (ekonom), Erika Kollárová (ekonomka)

Výtvarná spolupráce

Zdeněk Klusáček (grafika), Jan Gryc (grafika)

Spolupráce

Taurus Production (produkční servis v Černé Hoře), Radek Černý (vrchní osvětlovač), Boris Vuković (vrchní osvětlovač), Zoran Kovačević (vrchní osvětlovač), Petr Kozlík (fotograf), Richard Špůr (fotograf)

Režie české verze

Alice Hurychová

Hudba

Použitá hudba

Antonín Dvořák (Serenáda pro smyčce E dur op. 22), Edvard Hagerup Grieg (Suita z časů Holbergových)

Nahrál

skupina IMT Smile, Ivan Tásler (guitalele, Hammondovy varhany, perkuse), Miro Tásler (klávesy), Tomáš Slávik (akustická kytara), Peter Bartoník (basová kytara), Ivan Kormaňák (bicí, perkuse)

Písně

Príliš osobná známosť, My dvaja, Hey You, Měsíční serenáda /Moonlight Serenade/, Honeysuckle Rose, Ain‘t Misbehavin, Terezka, Hanka, A 1000 Times, Maybe Tonight, Watercolors, Departing a Train, Party Train, Follow Your Home, I Feel in Love With You, Life Finds a Way, Moody Rhythm, Hobo Shoes Full, L‘amour Old School, Summer Breeze, He‘s Gone, We‘re Back, Intimate Summer Romance, Light is Gone, Warm and Magical, Sluníčko, vstávej

Hudba k písni

Ivan Tásler (Príliš osobná známosť), Ivan Tásler (My dvaja), Miro Tásler (My dvaja), Peter Bič (My dvaja), Lukáš Kolivoška (My dvaja), Dano Šoltis (My dvaja), skupina Peter Bič Project (Hey You), Glenn Miller (Měsíční serenáda /Moonlight Serenade/), Thomas Fats Waller (Honeysuckle Rose), Thomas Fats Waller (Ain‘t Misbehavin), Jan P. Muchow (Terezka), Jan P. Muchow (Hanka), Hamilton Leithauser (A 1000 Times), Rostam Batmanglij (A 1000 Times), Mark Nolan (Maybe Tonight), David Redwitz (Maybe Tonight), Timothy James Mislock (Watercolors), Herman Berg (Departing a Train), Doug Perkins (Party Train), Steve Goomas (Party Train), Moritz Bintig (Follow Your Home), Thomas Hirschmann (I Feel in Love With You), Stuart A. Hart (I Feel in Love With You), Conor Jones (Life Finds a Way), Andrea Montepaone (Moody Rhythm), Tom Gire (Hobo Shoes Full), Vincent Perrot (L‘amour Old School), Norman Candler (Summer Breeze), Marina Baranova (He‘s Gone), Moritz Bintig (He‘s Gone), Kenny Korade (We‘re Back), Morten Gildberg (Intimate Summer Romance), Elton Jerome Lodewyk (Light is Gone), Tobi Huelin (Warm and Magical)

Text písně

Anna Tásler Onderková (Príliš osobná známosť), Vlado Krausz (My dvaja), skupina Peter Bič Project (Hey You), Hamilton Leithauser (A 1000 Times), Rostam Batmanglij (A 1000 Times)

Zpívá

Ivan Tásler (Príliš osobná známosť), Nikol Štíbrová (Príliš osobná známosť), Tomáš Slávik (Príliš osobná známosť), skupina IMT Smile (My dvaja), skupina Peter Bič Project (Hey You), Hamilton Leithauser (A 1000 Times), Rostam Batmanglij (A 1000 Times), Valentýna Bečková (Sluníčko, vstávej)

Lokace

Česká republika, Praha /ulice, panoráma/ (Česká republika), Hradčany /panoráma/ (Praha /ulice, panoráma/), Karlín (Praha /ulice, panoráma/), Lyčkovo náměstí (Karlín), Pernerova ulice (Karlín), Kotelna /interiér/ (Pernerova ulice), Pobřežní ulice (Karlín), Keystone Office (Pobřežní ulice), Křižíkova ulice (Karlín), restaurace Charleston /i interiér/ (Křižíkova ulice), Sokolovská ulice (Karlín), Futurama Business Park (Sokolovská ulice), Vltava (Praha /ulice, panoráma/), Karlův most (Vltava), Mánesův most (Vltava), Alšovo nábřeží (Vltava), Masarykovo nábřeží (Vltava), botel Matylda (Masarykovo nábřeží), Rohanské nábřeží (Vltava), Slovanský ostrov (Vltava), palác Žofín /i interiér/ (Slovanský ostrov), Dejvice (Praha /ulice, panoráma/), Kyjevská ulice (Dejvice), kavárna Café Calma /interiér/ (Kyjevská ulice), Dejvická ulice (Dejvice), ulice Na Kotlářce (Dejvice), Stadion mládeže (ulice Na Kotlářce), Letná (Praha /ulice, panoráma/), ulice Jana Zajíce (Letná), kavárna Alchymista /interiér/ (ulice Jana Zajíce), Holešovice (Praha /ulice, panoráma/), Schnirchova ulice (Holešovice), Vinohrady (Praha /ulice, panoráma/), Americká ulice (Vinohrady), kavárna Blatouch /interiér/ (Americká ulice), Koloděje (Praha /ulice, panoráma/), Řepy (Praha /ulice, panoráma/), Kosmonosy (Česká republika), ulice Pod Koupalištěm (Kosmonosy), hotel Galatea (ulice Pod Koupalištěm), Černá Hora

Produkční údaje

Originální název

Příliš osobní známost

Anglický název

Far Too Personal

Souběžný název

Príliš osobná známosť

Kategorie

film

Typologie

hraný

Žánr

komedie, romantický

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2020

Rok výroby

2019

Premiéra

23. 1. 2020

Distribuční slogan

Od tvůrců filmu Všechno nebo nic.

S podporou

Státní fond kinematografie ČR (Program filmových pobídek)

Partner

Prima TV (hlavní partner)

Nositelé copyrightu

Joy department s.r.o.

Distribuce

Bioscop

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

108 min

Verze

česká

Titulky

bez titulků