Úsvit se stal druhým celovečerním filmem režiséra a producenta Matěje Chlupáčka (nar. 1994). Ve svém debutu Bez doteku (2013), který dokončil v pouhých osmnácti letech, vyprávěl příběh hlavní hrdinky, zneužívané nevlastním otcem. V Úsvitu se k tématu lidské sexuality vrátil. Tentokrát se zaměřil na tabuizované téma intersexuality, které zasadil do prostředí a času baťovského města roku 1937. – Ve vznikajícím městě Svit pod slovenskými Tatrami buduje Alois Haupt se svojí těhotnou ženou Helenou nový utopický svět po vzoru Baťova Zlína. Uprostřed továrny je však dělníky nalezeno mrtvé tělo novorozence s oběma pohlavními znaky. Zatímco Alois v celé události vidí plánovanou sabotáž, Helena se pokouší odhalit, kdo dítě porodil. Intersexualita je totiž dědičná a je tak možné, že jeden ze zaměstnanců továrny není tím, za koho jej jeho okolí považuje. Strohý a zmechanizovaný mikrokosmos Svitu ale vylučuje jakékoliv odchylky od norem, včetně těch biologických. Na vytrvalost předsudků narazí sama Helena, pro níž bude pátrání po pravdě zkouškou jejího vlastního přesvědčení a až dosud spokojeného manželství. – Nápad na scénář k filmu Úsvit se zrodil u scenáristy Miro Šifry poté, co si přečetl kapitolu o hermafroditismu v prvorepublikové učebnici soudního lékařství od profesora Františka Hájka. Zasazením děje do vznikajícího Svitu dosáhl ostrého kontrastu mezi budováním utopické uniformní společnosti a lidskou přirozeností a jedinečností, často neodpovídající uměle nastaveným mantinelům normálnosti. Ideová rozepře mezi pokrokovou společností a stále přetrvávajícími předsudky se odrazila i v anglickém názvu filmu We Have Never Been Modern, který odkazuje k eseji Bruno Latoura o zažitých představách o modernitě. Jelikož téma vnímání odlišné sexuality nebo genderu bylo i v době uvedení filmu stále předmětem společenské debaty, není Úsvit jednoznačně historickým snímkem, ale spíše dramatem využívajícím pro dobově aktuální téma dějinné paralely. Na tehdejší aktuálnost příběhu upozornil publikum i sám režisér Matěj Chlupáček na 57. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, kde byl titul zařazen do hlavní soutěže o Křišťálový globus. – Ve snímku se také objeví řada ahistorických prvků, jako je například kostým jednoho z ústředních protagonistů Saši, evokující spíše módu počátku 21. století, nebo obscénní gesto zdviženého prostředníku. Tyto minimalistické moderní prvky kontrastují se zřejmou snahou tvůrců zůstat z hlediska prostředí maximálně věrni reáliím. Natáčení například probíhalo přímo v areálu Baťových závodů ve Zlíně či v zachovalých funkcionalistických budovách v Praze. Město Svit bylo postaveno v průmyslové hale jako model v poměru 1:7 podle dochovaných fotografií a původních návrhů. Pro záběry ze Sašovy vesnice filmaři zase navštívili skanzen v Múzeu slovenskej dediny u Martina. Natáčeno nebylo na digitální záznam, ale na klasický filmový materiál Kodak. V příběhu je zasazena také animovaná vložka, vytvořená pomocí ploškové techniky. Na výrobě snímku se podíleli i zahraniční tvůrci, například skladatel a zvukový inženýr Simon Goff, který byl za spolupráci na titulu Joker (2019) a seriálu Černobyl (2019) oceněn dvěma Cenami Grammy, nebo koloristka Natasha Leonnet, spolupracující například na filmech První člověk (2018) nebo Spider-Man: Paralelní světy (2018). Grafickou podobu propagačního plakátu vytvořila další hollywoodská designérka Desi Moore. – Slavnostní premiéru filmu doprovodil i přelet předválečného letounu Electra L-10 nad Prahou. Šlo o osobní letadlo Jana Antonína Bati, ve kterém vykonal před válkou svoji slavnou obchodní cestu kolem světa.
Ve společenském sále města Svit se koná slavnostní večer. Na něm Helena začne rodit a pošle Aloise pro lékaře. – 5 dní do Helenina porodu, 4 dny do příletu šéfa. – Manželé Hauptovi tráví čas u horského jezera. – Svit, Československo, 1937. Pár se autem vrátí zpět do rozestavěného města Svit. Helena pomůže manželkám ostatních vedoucích oddělení s výzdobou společenského sálu. Doktoru Kubákovi asistuje při zdravotních prohlídkách nových zaměstnanců. Kubák vyšetří samotnou Helenu, její těhotenství se podle něj vyvíjí dobře. Helena Kubáka odveze na letiště, při cestě zpět potká rozrušené dělníky. Ti v hromadě písku nalezli mrtvé tělo novorozence s oběma pohlavími. Na místo se dostaví jak Alois, tak soudní lékař a četníci. Podle lékařských znalostí Heleny se dítě již narodilo mrtvé. Alois se o celé situaci poradí s vedoucími a advokátem Schulzem. Helenu rozruší informace, že v továrně je možná otrava sirouhlíkem. Schulz nechce, aby se o případu rozšířily fámy. Stále potřebuje přesvědčit několik místních rolníků, aby prodali své pozemky. Obává se, že by toto vyjednávání mohl nález mrtvolky novorozence zkomplikovat. Alois se domnívá, že by celý případ mohl být sabotáží a dětské tělo bylo do písku umístěno záměrně. – 3 dny do příletu šéfa, 4 dny do Helenina porodu. – Helena má obavy, že by vývoj jejího dítěte mohl být sirouhlíkem ovlivněn. Na ošetřovně si odebere vzorek krve a pošle jej lékaři Kubákovi na rozbor. Do ordinace přijde inženýr s bolestí hlavy, Helena mu dá morfinové tablety. – V domě Hauptových se ubytují Robert a Major, dva členové kontrarozvědky, vyslaní ze Zlína k prošetření celé situace. Společně s Aloisem sdílí názor, že šlo o plánovanou akci ze strany komunistických sabotérů. – 3 dny do Helenina porodu, 2 dny do příletu šéfa. – Helena navštíví soudního lékaře a ptá se na výsledek pitvy nalezeného dítěte. Ten potvrdí, že se již mrtvé narodilo a že k porodu muselo dojít v továrně. Heleně dá knihu o lékařství od doktora Hájka. – Rozbor Heleniny krve otravu sirouhlíkem vyloučil. Helena si v knize lékaře Hájka čte o hermafroditismu a jeho podobách. Alois se vrátí domů se členy kontrarozvědky. Dopadli údajné strůjce celé sabotáže a došlo ke střelbě, při níž byl jeden z komunistů zabit, Major utrpěl střelné poranění. Helena v soukromí Aloisovi vysvětlí, že dítě se narodilo v továrně, a protože je hermafroditismus dědičný, je pravděpodobné, že jeden ze zaměstnanců bude také intersexuální. Alois zareaguje podrážděně a Heleně nevěří. – 2 dny do Helenina porodu, 1 den do příletu šéfa. – Helena v továrně zkontroluje pracovní docházku zaměstnanců. Zjistí, že v uplynulém týdnu dělník Saša odešel dřív, a následující den přišel pozdě. Promluví si s ním a pozve jej na ošetřovnu. Tam mu sdělí, že ví o jeho hermafroditismu a o tom, že porodil. Pomůže mu s ošetřením a dezinfekcí. Ve chvíli, kdy jej označí za ženu, se ale Saša rozčílí a Helenu napadne. Odmítne léky, které mu Helena připravila, a odejde. – Šéf přilétá. 1 den do Helenina porodu. – Továrník přiletí společně s filmovým štábem a lékařem Kubákem. Po přivítání ve Svitu se Kubák s Helenou vydají na vesnici, kde bydlí Saša se svou rodinou. Kubák Sašu vyšetří a zjistí, že došlo k zánětu. Označí Sašovo tělo za ženské a řekne mu, že by jej soud mohl oficiálně za ženu uznat. Měl by tak naději na život, ve kterém by nemusel svoji skutečnou sexualitu a pohlaví skrývat. Saša se s Helenou a lékařem vrací zpět do Svitu. – Helena Aloise informuje o celé situaci. Chce, aby byl Saša letadlem převezen do Zlína, a aby se jej ujali právníci kvůli soudu o určení pohlaví. Alois je rozčilený, ale souhlasí, že situaci probere s majitelem továrny. Saša se zatím musí zdržovat pouze na ošetřovně. – Helena porodí dnes. – Režisér Klos a kameraman Hackenschmied natočí scénu s Hauptovými a továrníkem. Kameraman současně dostane nápad na reklamní film Silnice zpívá. U slavnostního oběda se továrník dotkne tématu nalezeného mrtvého novorozence. Robert prozradí, že od Aloise získal složku s údajnými komunistickými sabotéry, po jejichž stopách se vydali. Helena od stolu odejde rozzlobená poté, co manželka stavbyvedoucího přirovná hermafroditismus k neštovicím. Odnese jídlo Sašovi na ošetřovnu a cestou se pohádá s Aloisem. Rozhodne se, že odjede do Zlína společně se Sašou. – Po obědě se skupina s továrníkem vydá na výlet do Tater. Helena propadne úzkostnému záchvatu. – Doma Helenu vyšetří lékař Kubák, její zdravotní stav se mu zdá být v pořádku. Helena je s kufrem v ruce ve dveřích zastavena Robertem a Majorem. Zjistí, že o Sašovi muži již vědí. Saša se rozhodne, že se vrátí zpět domů na vesnici a do Zlína nepojede. – Robert vezme Helenu a Sašu na jeho žádost k hrobu mezitím tajně pohřebeného dítěte. Saša nastoupí do vlaku a nechá Heleně dopis pro otce dítěte. – Helena po návratu do Svitu potká před společenským domem inženýra, který se zajímá o Sašův osud. Dojde jí, že léky na údajnou bolest hlavy byly ve skutečnosti určeny Sašovi na poporodní bolesti. Předá inženýrovi obálku a vyjádří naději, že za pár let už budou moci Saša s inženýrem žít spolu. – Továrník vystoupí s projevem o budoucnosti na slavnostním večeru. Na něm je přítomen i inženýr se svou ženou a synem. Hackenschmiedova kamera zabírá Heleninu smutnou tvář.
Ve filmu jsou použity archivní záběry stavby města Svit a Baťových závodů.
medička Helena Hauptová
ředitel továrny Ing. Alois Haupt, Helenin manžel
Robert, příslušník kontrarozvědky
tovární lékař MUDr. Kubák
tovární dělník Alexander Matula zvaný Saša
Major, příslušník kontrarozvědky
tovární advokát JUDr. Schulz
továrník Jan Antonín
Greňa, vedoucí v továrně
Petr Bázik, vedoucí v továrně
Vaněk, vedoucí v továrně
žena JUDr. Schulze
žena stavbyvedoucího
žena exportéra
vychovatelka v továrně
žena technologa
tovární inženýr-účetní
žena inženýra
rolník Matula, otec Saši
Matulová, matka Saši
Matula, mladší bratr Saši
Matulová, mladší sestra Saši
Matulová, mladší sestra Saši
bača Metuzalém
sekretářka v továrně
soudní lékař
vrátný v továrně
předák továrních dělníků
tovární dělník
fotograf
adept na práci v továrně
filmový režisér Elmar Klos
filmový kameraman Alexander Hackenschmied
tovární řidič
děvče z folklórního sboru
členka folklórního sboru
členka folklórního sboru
členka folklórního sboru
členka folklórního sboru
členka folklórního sboru
členka folklórního sboru
členka folklórního sboru
členka folklórního sboru
členka folklórního sboru
členka folklórního sboru
členka folklórního sboru
dubl za Elišku Křenkovou – jízda automobilem
hlas profesora MUDr. Františka Hájka
hlas továrního rozhlasového hlasatele
Jan Bubeníček (režie druhého štábu), Kryštof Michal
Jan Bob Peterka, Petra Šťastná, Blanka Merunková, Josef Bubeníček (druhý štáb)
Petr Fousek (storyboard)
Lucie Kajánková, Lucie Vaňková, Jana Kákošová (šéfdramaturgyně RTVS), Michal Pusztay (RTVS)
Radek Loukota (kamera druhého štábu), Milan Mrázek
Jáchym Kocman, Jan Novák, Marek Schnierer (ostřič), Jiří Bytčánek (ostřič druhé kamery), Martin Carda (ostřič druhého štábu), Ondřej Nemejovský (steadicam)
Henrich Boráros, Juraj Kuchárek
Anežka Straková, Anna Mayerová
Jan Kůžel (vedoucí výpravy), Michal Jungling (vedoucí výpravy), Kateřina Hájková, Jan Hruška (zařizovač), Petr Čadek (rekvizitář), Tomáš Lehovec (rekvizitář), Petr Hlaváč (rekvizitář), Petr Gavula (rekvizitář), Pavel Tvrdek (rekvizitář), Vít Skružný (rekvizitář), Karel Jinda (rekvizitář)
Jarmila Dunděrová, Zuzana Kubíčková (kostýmy Elišky Křenkové)
Eliška Surmová (vedoucí kostymérka), Jan Červ, Petra Londinová, Jakub Válka, Sofie Veselá, Natálie Košťálová, Klára Čapková, Vanesa Bolegová, Kristýna Teršlová, Gabriela Čechová, Laura Zolnianská
Lenka Nosková, Martin Jankovič, Blank Vávrová, Kateřina Dvořáková, Jiřina Pahlerová, Miroslava Krepsová, Tomáš Richter, Kateřina Egemová, Martina Navrátilová, Anna Jelínková, Iveta Huptychová, Eva Brázdová, Alice Kim /ž/
Jakub Podmanický
Pavel Rejholec (zvuk, mix a supervize zvuku), Peter Hilčanský (design zvuku), Tomáš Zoubek (záznam kontaktního zvuku a písní), David Titěra (střih dialogů a záznam postsynchronů), Sandra Klouzová (zvukové atmosféry), Jan Majstr (mix dialogů), Martin Jílek (záznam sborů a postsynchronních ruchů), Michaela Patríková (supervize a střih sborů), Anna Žihlová (střih dialogů), Michal Pajdiak (mix hudby), Kryštof Kříček (záznam zvuku a mix hudby), Lukáš Marval (střih postsynchronních ruchů), Lukáš Mutňanský (záznam zvuku), Antonio Pulli (záznam hudby), David Hysek (záznam písní), Petr Vavřík (záznam písní)
Michal Straka, Tomáš Zbíral, Petr Mercell, Libor Kovář
Kouzelná animace, Petr Babinec (producent Kouzelné animace), Diana Cam Van Nguyen /ž/ (režie a střih animace), David Ticháček (kamera), Lenka Dvořáková (produkce), Matouš Valchář, Vojtěch Kiss
UPP, Boris Masník (supervize UPP), Miro Gál (supervize UPP), Rudolf Mašata (UPP), Matěj Podskalský (UPP), Luca Penna (UPP), Vojtěch Klemperer (UPP), Pavel Večeřa (UPP), Jan Bartoň (UPP), Matěj Voch (UPP), Dávid Štumpf (animace), Kateřina Sýsová (retuše)
Markéta Šalátová (koordinátorka), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (supervize UPP), Petr Hasalík (koordinátor UPP), Tomáš Pulc (hlavní technolog UPP), Jan Krupička (supervize UPP), Ladislav Hrbáček (vedoucí produkce UPP), David Váňa (supervize UPP), Kristýna Řádková (produkce UPP), QQ studio Ostrava (obraz), Robert Černý (produkce QQ studio), Elen Mrázová (produkce QQ studio), Company 3 (obraz), Kristin Graham /ž/ (producentka Company 3), Picture Shop (obraz), Joe Kirwan (producent Picture Shop), Soundsquare (zvuk), Jakub Sláma (produkce Soundsquare), Anna-Agáta Denzenová (produkce Soundsquare)
Filmka, Anna Lipoldová
Jiří Holan (Barletta), Natália Rau Guzikiewiczová (D.N.A. Production), Jaroslav Kučera (ČT)
Maja Hamplová (Barletta), Matěj Chlupáček (Barletta)
Rasťo Šesták (D.N.A. Production), Peter Bebjak (D.N.A. Production), Jan Lekeš (kreativní producent ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Zuzana Balkóová (RTVS), Martin Chalupský (innogy), Sylva Jančová (innogy), Ondřej Kulhánek (Bontonfilm)
Mira Dittrichová (D.N.A. Production), Richard Šimeček (D.N.A. Production), Martina Svobodová (RTVS)
Daniel Rouha (vedoucí natáčení Barletta), Jiří Koštýř (ČT)
Veronika Michlová (ekonomka Barletta), Michal Chlupáček (ekonom Barletta), Zuzana Vrbová (ČT)
Lukáš Škoda (Barletta), Ondřej Kapoun (Barletta), Markéta Sedelmayerová (ČT)
Kateřina Olexová (grafický design)
Vladimír Zentko
Petr Hons (vrchní osvětlovač), Stanislav Honzík (fotograf), Martin Mlaka (fotograf), Michal Smrčok (fotograf), Pavol Uhrík (rešerše archivních materiálů), Pavel Krotil (historické automobily), Samohýl motor Veterán (historické automobily), Martin Péč (model města Svit), Vít Novotný (model města Svit), Pavel Štverák (Dolby konzultant)
Simon Goff, Lynn Wright /ž/ (spolupráce)
Simon Goff /viola, housle, klavír, syntezátor, elektronika/, Lucy Railton /ž/ /violoncello/, Federico Albanese /klavír/, Tara Nome Doyle /ž/ /vokály/, Ženský pěvecký sbor Marína ze Zvolena (Dirigent Andrea Jágerová)
Hudba k písni lidová slovenská píseň
Zpívá Nela MurinováAndrea JágerováLucia LuptákováIngrid KontšekováAnna HarandzováAlena KrálikováKatarína KoristekováZuzana KováčováJana HudecováBronislava TagrapováIvana VančováEva Majerová
Hudba k písni lidová slovenská píseňDaniela Škodová /aranžmá/
Zpívá Júlia KosturjakováLinda Michaličová
Hudba k písni Federicko AlbaneseSimon Goff
Hudba k písni Simon Goff
Hudba k písni Emil Šamko
Text písně Emil Šamko
Zpívá František Krištof-Veselý
Česká republika, Praha (Česká republika), Hradčany (Praha), Mickiewiczova ulice (Hradčany), Bílkova vila (Mickiewiczova ulice), Holešovice (Praha), ulice Dukelských hrdinů (Holešovice), Veletržní palác /interiér/ (ulice Dukelských hrdinů), Žižkov (Praha), náměstí Winstona Churchilla (Žižkov), Dům Radost /interiér/ (náměstí Winstona Churchilla), Lysá nad Labem (Česká republika), Mírová ulice (Lysá nad Labem), Beniesova vila /interiér/ (Mírová ulice), Zlín (Česká republika), okolí (Zlín), náměstí T. G. Masaryka (Zlín), Památník Tomáše Bati /interiér/ (náměstí T. G. Masaryka), továrna Svit (Zlín), Otrokovice (Česká republika), Stará Boleslav (Česká republika), Dřísy (Česká republika), Červené Pečky (Česká republika), Slaný (Česká republika), Netovická ulice (Slaný), průmyslový areál ČKD /stavba modelu města Svit/ (Netovická ulice), Slovensko, Vysoké Tatry (Slovensko), Skalnaté pleso a okolí (Vysoké Tatry), Svit (Slovensko), Poprad (Slovensko), Sklabinský Podzámok (Slovensko), okolí (Sklabinský Podzámok), Sklabinský hrad (Slovensko), Martin (Slovensko), Múzeum slovenskej dediny (Martin), Žakovce (Slovensko), Mlynica (Slovensko)
Úsvit
Úsvit
We Have Never Been Modern
Úsvit
film
hranýdistribuční
detektivní, drama, mysteriózní
Česká republika, Slovensko
2023
2022
festivalová premiéra 1. 7. 2023 (57. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
festivalová premiéra 2. 8. 2023 (49. Letní filmová škola Uherské Hradiště /kino Hvězda/)
předpremiéra 17. 9. 2023 (multiplex Golden Apple Cinema, Zlín)
zahraniční premiéra 23. 9. 2023 (kino Dom kultúry, Svit, Slovensko)
předpremiéra 29. 9. 2023 (kino Edison, Praha)
slavnostní premiéra 3. 10. 2023 (kina Lucerna a Světozor, Praha)
předpremiéra 4. 10. 2023 (kino Světozor, Praha)
předpremiéra 4. 10. 2023 (kino Pilotů, Praha)
distribuční premiéra 5. 10. 2023 /nevhodné pro děti do 12 let/
Lepší svět není pro každého.
Barletta, D.N.A. Production, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), RTVS (koprodukce), Bontonfilm (koprodukce), innogy (koprodukce)
Státní fond kinematografie ČR, Státní fond kinematografie ČR (Program filmových pobídek), Zlínský kraj, Audiovizuálny fond SR, Kreativní Evropa Media
Barletta s.r.o., D.N.A., s.r.o., ČESKÁ TELEVIZE, Rozhlas a televízia Slovenska, BONTONFILM a.s., innogy Česká republika a.s.
dlouhometrážní
118 min
DCP 2-D, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk, 7.1, Dolby Atmos
česká
česky, slovensky
bez titulků
české
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší kameru
Martin Douba
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší zvuk
Tomáš Zůbek
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP, spolu s Pavlem Rejholcem a Peterem Hilčanským
Akce: 13. ročník slovenských národních filmových cen Slnko v sieti za rok 2023
2024
Bratislava / Slovensko
Slnko v sieti za nejlepší masky
Martin Jankovič
nominace mezi třemi filmy spolu s Lenkou Noskovou
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Cena za nejlepší filmový plakát 2023
Desi Moore
nominace mezi pěti plakáty vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší masky
Martin Jankovič
nominace mezi pěti audiovizuálními díly vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP, spolu s Lenkou Noskovou
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší zvuk
Pavel Rejholec
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP, spolu s Peterem Hilčanským a Tomášem Zůbkem
Akce: 14. ročník Ceny české filmové kritiky 2023
2024
Praha / Česká republika
Cena české filmové kritiky pro nejlepší herečku
Eliška Křenková
nominace mezi třemi herečkami zveřejněna 4. 1. 2024
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší zvuk
Peter Hilčanský
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP, spolu s Pavlem Rejholcem a Tomášem Zůbkem
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší režii
Matěj Chlupáček
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší střih
Pavel Hrdlička
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP
Akce: 13. ročník slovenských národních filmových cen Slnko v sieti za rok 2023
2024
Bratislava / Slovensko
Slnko v sieti za nejlepší kostýmy
Jarmila Dunděrová
nominace mezi třemi návrhářkami kostýmů
Akce: 37. ročník Ceny Trilobit 2024
2024
Dolní Břežany / Česká republika
Hlavní cena Trilobit Barrandien
Matěj Chlupáček
užší nominace mezi třiceti čtyřmi audiovizuálními díly na jednu z pěti hlavních cen zveřejněna 15. 1. 2024
Akce: 14. ročník Ceny české filmové kritiky 2023
2024
Praha / Česká republika
Cena české filmové kritiky za nejlepší režii
Matěj Chlupáček
nominace mezi třemi filmy zveřejněna 4. 1. 2024
Akce: 13. ročník slovenských národních filmových cen Slnko v sieti za rok 2023
2024
Bratislava / Slovensko
Slnko v sieti za nejlepší vizuální efekty
Boris Masník
nominace mezi čtyřmi filmy
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší scénografii
Henrich Boráros
nominace mezi pěti audiovizuálními díly vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší masky
Lenka Nosková
nominace mezi pěti audiovizuálními díly vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP, spolu s Martinem Jankovičem
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší herečku v hlavní roli
Eliška Křenková
nominace mezi pěti herečkami vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší kostýmy
Jarmila Dunděrová
nominace mezi pěti audiovizuálními díly vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP
Akce: 13. ročník slovenských národních filmových cen Slnko v sieti za rok 2023
2024
Bratislava / Slovensko
Slnko v sieti za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší úloze
Milan Ondrík
nominace mezi třemi herci
Akce: 13. ročník slovenských národních filmových cen Slnko v sieti za rok 2023
2024
Bratislava / Slovensko
Slnko v sieti za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní úloze
Eliška Křenková
nominace mezi třemi herečkami
Akce: 14. ročník Ceny české filmové kritiky 2023
2024
Praha / Česká republika
Cena české filmové kritiky za nejlepší film
Matěj Chlupáček
nominace mezi třemi filmy zveřejněna 4. 1. 2024, spolu s Majou Hamplovou
Akce: 13. ročník slovenských národních filmových cen Slnko v sieti za rok 2023
2024
Bratislava / Slovensko
Slnko v sieti pro nejlepšího architekta-scénografa
Henrich Boráros
nominace mezi třemi architekty-scénografy
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší celovečerní hraný film
Matěj Chlupáček
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP, spolu s Majou Hamplovou
Akce: 29. ročník Ceny Asociace českých kameramanů za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Cena Asociace českých kameramanů za kameramansky přínosné dílo
Martin Douba
udělena 22. 2. 2024 v pražském Kině Lucerna
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší herečku ve vedlejší roli
Martha Issová
nominace mezi pěti herečkami vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší hudbu
Simon Goff
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP
Akce: 13. ročník slovenských národních filmových cen Slnko v sieti za rok 2023
2024
Bratislava / Slovensko
Slnko v sieti za nejlepší masky
Lenka Nosková
nominace mezi třemi filmy spolu s Martinem Jankovičem
Akce: 13. ročník slovenských národních filmových cen Slnko v sieti za rok 2023
2024
Bratislava / Slovensko
Slnko v sieti za nejlepší filmový scénář
Miro Šifra
uděleno 26. 4. 2024 v budově Slovenského rozhlasu v Bratislavě
Akce: 31. ročník Ceny České filmové a televizní akademie Český lev za rok 2023
2024
Praha / Česká republika
Český lev 2023 za nejlepší celovečerní hraný film
Maja Hamplová
nominace mezi pěti filmy vyhlášena 15. 1. 2024 v pražském Centru architektury a městského plánování CAMP, spolu s Matějem Chlupáčkem
Akce: 14. ročník Ceny české filmové kritiky 2023
2024
Praha / Česká republika
Cena české filmové kritiky za nejlepší scénář
Miro Šifra
nominace mezi třemi filmy zveřejněna 4. 1. 2024, spolu s Miro Šifrou
Akce: 14. ročník Ceny české filmové kritiky 2023
2024
Praha / Česká republika
Cena české filmové kritiky za nejlepší film
Maja Hamplová
nominace mezi třemi filmy zveřejněna 4. 1. 2024, spolu s Matějem Chlupáčkem
Festival: 57. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
2023
Karlovy Vary / Česká republika
Cena innogy Modrá kostka
Eliška Křenková
udělena 7. 7. 2023 v innogy Pointu u Mlýnské kolonády v podobě symbolické kostky vybroušené z modrého polodrahokamu lapis lazuli
Pokud má uživatel případné doplnění či připomínku k některému z údajů, budeme rádi, když kontaktuje správce dat, viz sekce Kontakt.