Zemský ráj to napohled

komedie, smutná komedie

Typologie filmu

hraný

Anglický název

An Earthy Paradise for the Eyes

Minutáž

114

Země původu

Česká republika

Copyright

2009

Rok výroby

2009

Premiéra

19.11.2009

Režie

Irena Pavlásková

Scénář

Tereza Boučková

Námět

Tereza Boučková

Anotace

Mrazivá komedie o tom, jak se dalo žít v 70. letech a zároveň se nenechat zmrazit.

Spisovatelka Tereza Boučková (nar. 1957) napsala scénář Zemský ráj to napohled (oceněný 1. cenou Sazky 2006) na motivy své knihy Indiánský běh (1991), kde s nadhledem a se sebeironií popisuje své dospívání v normalizačních letech a vztah k otci, dramatikovi a spisovateli Pavlu Kohoutovi, který rodinu opustil. Okolnosti zamýšlené realizace filmu autorka zapracovala do své knihy Rok kohouta (2008). Uvažovala o tom, že se režie ujme sama, ale nakonec film natočila Irena Pavlásková. Snímek vychází ze skutečnosti a divák může v postavách odhalit jejich reálné předobrazy. Křehký autobiografický příběh o nelehkém dospívání v nelehké době se však dostává do pozadí povrchního sledu epizod, rámujících rodinné soužití dvou dcer se sympatickou, přitažlivou a vstřícnou matkou. Zatímco starší Majda má vztah k otci patrně vyřešený, patnáctiletá Gábina jeho sebestřednost a odtažitost nedokáže přijmout. Ve filmu je podstatná pečlivá evokace atmosféry sedmdesáých let prostřednictvím výpravy a kostýmů. Další snahy o autentičnost a o připomenutí „mrazivých“ časů vyšly z valné části bohužel naprázdno.

Obsah

Patnáctiletá Gábina vyleze ráno v Itálii u moře ze stanu a zjistí, že byli v noci okradeni. Vzbudí matku Martu, která spí s partnerem Mirkem v autě, a starší sestru Majdu. Rodina se tak musí vrátit z prázdnin dříve. Půvabná Marta s dcerami za zády si lámanou italštinou vyprosí benzin u vstřícného pumpaře, zatímco Mirek se prozíravě schovává. – V noci se v Praze na mostě málem srazí s tankem. – Všude jsou cizí vojáci, tanky a obrněná vozidla. Gábina je vyděšená, Marta u rádia pláče. Sousedka Nováková sundavá ze schránek jmenovky. – Z Vídně telefonuje bývalý Martin manžel a otec obou dívek, známý herec Petr Hána. Organizuje tam petici a také se právě oženil. – 1969. Leden. Na Ruzyň přilétá z Vídně Petr Hána s peticí proti invazi spojeneckých vojsk, podepsanou mimo jiné i Arthurem Millerem či Güntherem Grassem. Natáčí ho televize. Jeden člen štábu si půjčí za cigarety reflektor od ruských vojáků. Uleví si zároveň nadávkou na okupanty. – Samolibý Petr na večeři u Marty vykládá, že chce být ve vlasti užitečný. On i jeho nová žena Lenka jsou teď vegetariáni. Jídla na stole se skoro nedotknou, ale Petr si později „nenápadně“ strká maso do úst. – Lenka přivezla holkám dárky, ale nemožné šaty pro Majdu jsou velké a svetřík pro Gábinu malý. Kvůli maličkosti se nakonec Petr urazí. – Marta pracuje u filmu jako asistentka režie. Uklidňuje režiséra Kováče. – Mirek přiveze nový televizor. Rodina sleduje hokej s Rusy a po vítězství Čechoslováků vyráží do ulic. Předtím u dveří zazvoní policisté. Hledají Petra, pak se ptají na Martu. Tu Gábina zapře. – V zaplněných ulicích dcery matce o policii nic neřeknou. – Nešťastná Gábina telefonuje otci: nevzali ji kvůli němu na gymnázium, i když udělala přijímačky. Jenže Petr má své starosti; vyhodili ho z divadla. – Hána se dohaduje s přítelem, spisovatelem Janem Pavlem, o protestní akci. Vyruší je estébáci a Pavla odvedou. Ten je na to zvyklý, proto nosí v aktovce zubní kartáček a pyžamo. – Pro Kováče přijede na natáčení šestsettrojka. Vedení studia chce, aby napsal sebekritiku. Muž to vztekle odmítne a skončí s náběhem na infarkt v nemocnici. – Mirek doma čeká na Martu. Je hrubý na Gábinu. – Marta navštíví v nemocnici Kováče. Venku na ni čeká kameraman Tomáš, jemuž se o něco starší žena líbí. Líbají se za sanitkou. – Marta dorazí domů v Tomášově bundě. Tvrdí, že ji má od kolegyně. V domácnosti je vše vzhůru nohama: žárlící Mirek je rozhádaný s Gábinou, ta si na něj stěžuje matce. Milenec chce vrátit bundu „kolegyni“. Marta se mu vnutí do auta a jejich hádka skončí rozchodem. – 1977. Gábina pracuje v zásilkovém obchodě s gramodeskami. Zajde pro jídlo k Majdě, která dělá pokladní v kuchyni hotelu Internacional. – Vzniká Charta 77. V televizním zpravodajství jsou Petr Hána, Jan Pavel a další lidé označeni za rozvraceče. Marta si o tom nestačí s dcerami promluvit. Do bytu dorazí Tomáš, který tu jako její milenec částečně bydlí. – Majda chce emigrovat. – Gábina jde za otcem. Před domem jsou tajní. Rozrušený Hána jí sdělí, že Lenka je stále u výslechu. – Majda se v hotelu snaží zapůsobit na bohatého Araba. – Gábina přemlouvá matku, která teď pracuje ve filmovém skladu, aby s ní šla za otcem. Ten je podle ní na pokraji zhroucení. Marta se zdráhá, ale pak dceři vyhoví. Musejí se legitimovat, než mohou jít dál. V bytě je velká sešlost. Petr z nich nemá radost. Janu Pavlovi však padne Marta do oka. Propuštěná Lenka zuří. – Matka s dcerou odcházejí z večírku přiopilé a spokojené, zatímco Lenka se s Petrem kvůli Martě pohádá. – Gábina chce pomáhat otci jako poslíček, ale ten váhá. Dívka tedy zajde za Pavlem, který po ní posílá její matce psaníčka, zdobená srdíčkem. – Marta se chystá na schůzku s Pavlem. Dorazí Tomáš se šampaňským: povýšili ho na hlavního kameramana. Žena zalže, že jde do divadla, a milenec ji tam odveze. Ona pak spěchá do vinárny. Zatímco Tomáš doma čeká, žena prožívá romantickou schůzku. – Marta začne chodit s Janem, který je pod policejním dozorem. Když se muž před policisty uchýlí k milence, seznámí se s Tomášem; uvaří společně večeři. Jana napadne, že by Tomáš mohl přinést na chartistickou akci kameru. – Pavel se jde s Martou a jejími dcerami pobavit do Internacionalu. Zapomene však peněženku na střeše taxíku, a tak se skládají na útratu. Pomůže jim Majdin arabský ctitel Hasan, který s nimi pokračuje až k nim. Zatímco Arab spí, Marta s dcerami potěší Pavla striptýzem. – U Marty je sešlost chartistů. Vtrhne sem policie. Tomášovi vezmou příslušníci kameru a zmlátí ho. Několik lidí seberou. – Jan Pavel je odsouzen na čtyři roky. – Majda stále touží odjet. Gábina podepsala Chartu. – Hána dostal na vybranou vězení nebo okamžité vyhoštění ze země. Vybral si druhou možnost. Přijde se rozloučit. Sdělí Martě i dcerám, že za jejich problémy necítí zodpovědnost. – Mirek veze Martu s dcerami k věznici. Vyndají z auta přehrávač a reproduktory a pustí Janovi jeho oblíbenou píseň C´est la vie. Za chvilku dorazí policie. -kat-

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Petr Hartl

Asistent režie

Ondřej Hartl

Původní filmový námět

Tereza Boučková

Předloha

Tereza Boučková (Indiánský běh – na motivy knihy)

Dramaturgie

Edgar Dutka, Ivan Hubač (šéfdramaturg ČT), Kristián Suda (dramaturg ČT)

Asistent kamery

Dan Müller

Architekt

Petr Pištěk

Výtvarník

VERA TM, spol. s r. o. (výtvarné návrhy a grafický design)

Výprava

Jan Koděra, Petr Maroušek, Petr Křiváček, Sáva Veselý

Návrhy kostýmů

Jarmila Konečná

Produkce

Jiří Koštýř (ČT)

Vedoucí produkce

Zuzana Konrádová

Odborný poradce

Tomáš Janda (auta), Jaroslav Hrbek, Lída Rakušanová, Nelly Pavlásková (odborná spolupráce)

Hudba

Nahrál

Apollo (C' est la vie – píseň), Jiří Chlumecký (filmová hudba), Zdeněk Plášek (filmová hudba), Jan Kolář

Písně

C' est la vie

Hudba k písni

Jaromír Klempíř (C' est la vie)

Text písně

Jiří Štaidl (C' est la vie)

Zpívá

Karel Gott (C' est la vie)

Produkční údaje

Původní název

Zemský ráj to napohled

Anglický název

An Earthy Paradise for the Eyes

Copyright

2009

Rok výroby

2009

Premiéra

19.11.2009

Technické údaje

Formát

Widescreen

Barva

colour

Zvuk

Dolby Digital