Jídlo

Země původu

Československo, Velká Británie

Copyright

1992

Rok výroby

1992

Minutáž

18 min

Kategorie

film

Žánr

anekdota, absurdní

Typologie

animovanýdistribučníkrátkometrážní

Originální název

Jídlo

Český název

Jídlo

Anglický název

Food

Koprodukční název

Food

Anotace

Jméno surrealistického výtvarníka a režiséra Jana Švankmajera se stalo neopominutelným pojmem nejen české kultury. Jeho surrealismus byl vždy činný, umělec netvořil pro efekt, nýbrž čistě uměleckými prostředky usiloval o filozofické vyjádření světa. V animovaném filmu Jídlo reaguje ve třech absurdních etudách na jeden z krajních jevů soudobé společnosti, jímž je posedlá většina lidstva, a sice na nekontrolovanou a nekontrolovatelnou konzumnost. Mezi její nejvýraznější projevy patří i extrémní nenasytnost a pažravost, jak se vyjádřil sám režisér. – Snímek svou formou připomíná dřívější Švankmajerovo dílo Možnosti dialogu (1982). Vynalézavou animací reálu autor v tomto filmu posunul o kus dál i techniku pixilace, tedy animace lidské postavy. -jh-

Obsah

Snídaně. V zaplivaném periferním bufetu usedne muž za stolek přímo naproti muži strnulému v nepřirozené poloze. Teprve po chvilce si nově příchozí všimne cedulky na krku svého protějšku. Nasadí si brýle, čte jeden bod po druhém a řídí se podle návodu. Nejprve platí, a to tak, že udeří strnulce do hlavy a ten vyplázne jazyk, na nějž je třeba položit mince. Když chlapíkovi zamáčkne oko, ozve se nepříjemný rachot, hruď nehybného se otevře a z ní, odkudsi z hloubi, vyjede kuchyňský výtah s táckem, na němž je párek s hořčicí a půllitr piva. Dalším úkonem, ránou pod bradu, hladový strávník dostane z uší ztuhlého člověka příbor a může jíst. Muž rychle zhltne svou porci a čte poslední pokyn. Kopne chlapíka do holeně a z kapsy strnulcova saka vyjede ubrousek. Když si otře ústa, náhle zcepení stejně jako jeho partner. Ten však po malé chvilce ožije, sejme si cedulku z krku a předá ji svému následovníkovi. Než odejde z místnosti, udělá na zeď čárku, vezme klobouk a zmizí. Přijde nový strávník a situace se opakuje, strnulý muž nově příchozímu poslouží stejným způsobem jako jemu ten předešlý. Nakonec obsluhující znovu obživne a najedený zákazník strne. Když obživlý muž opustí bufet, míjí dlouhou frontu hladových zákazníků, kteří do omrzení budou přežvýkávat věčný párek s hořčicí. – Oběd. V restauraci sedí proti sobě dva muži, marně čekají na číšníka. Jeden je elegán, muž velkého světa, druhý špinavý a zarostlý pobuda. V tuto chvíli, když si jich číšník nevšímá, jsou si však oba rovni. Pobuda pozorně pokukuje po elegánovi a snaží se napodobit všechno, co dělá, ovšem s efektem hygienicky podstatně nižším. Elegán si čistí příbor do ubrousku, on o sako, elegán z hladu sní kytici z vázy na stole, pobuda chvíli honí svou jedinou květinu po talíři. První distingovaně vypije vodu z vázy, druhý rovnou sní vázu celou. Pak přijde na řadu konzumace ubrousku a posmrkaného kapesníku, naleštěných polobotek a špinavých bagančat, která ovšem pobuda spolkne celá a nezdržuje se krájením. Elegán se postupně odstrojí a pojídá jeden kus oděvu za druhým, druhý muž činí totéž. Pak se oba pustí do stolu a židlí, až nakonec zůstanou nazí na podlaze. Kolem běhající číšník si jich ani nevšimne. Elegán, jak se zdá, spolkne nůž a vidličku. Jeho protějšek jej následuje a pak už jen s hrůzou v očích sleduje, jak elegán svůj příbor, který jen schoval do úst, zase vyplivne a s krvelačným, hladovým výrazem se přibližuje. – Večeře. Blahobytný muž si v restaurantu u bohatě prostřeného stolu servíruje na talíř různé laskominy jako nakládané okurky, cibulky, olivy, kečup, fazolky a tak dále. Poté bere kladivo a do dřevěné ruky bezvládně položené na stole přibije hřebíkem lžíci. Na talíři je obložena všemi přílohami jeho vlastní, useknutá ruka. – Vedle večeří atlet číslo 24, který má na talíři vlastní nohu i s tretrou, o kousek dál dáma, právě pokapávající citronem dvě kyprá ňadra, jež připomínají kopečky rýže. – Nakonec, v podniku nejnižší kvality dostane pokrm nahý muž. Ten má vedle půllitru piva položený talíř s knedlíky, gulášovou omáčkou s cibulí a pěkně uvařeným penisem, jejž vbrzku sní stejně jako každý jiný párek. V poslední chvíli ho však cudně zakryje dlaněmi. -jh-

Poznámka

Film byl v distribuci od září 1992 uváděn spolu s americkým snímkem Woodyho Allena Stíny a mlha (1991). Do českých kin byl titul podruhé uveden v dubnu 1996 v rámci Projektu 100 jako předfilm francouzsko-italského snímku Velká žranice (1973, La grande bouffe; režie Marco Ferreri).

Hrají

Ludvík Šváb

host v hostinci, první jídelní automat

Josef Fiala

host v hostinci, druhý jídelní automat

Bedřich Glaser

vousatý host v hostinci, třetí jídelní automat

Jan Kraus

elegantní host v restauraci

Pavel Marek

zpustlý host v restauraci

Jaromír Kallista

číšník v restauraci

Karel Hamr

host v restauraci pojídající vlastní ruku

Marie Zemanová

host v restauraci pojídající vlastní ňadra

David Lhoták

host v restauraci pojídající vlastní nohu

Václav Livora

host v hostinci pojídající vlastní penis

Štáb a tvůrci

Původní filmový námět

Jan Švankmajer

Asistent kamery

Martin Procházka

Výtvarník

Jan Švankmajer

Asistent střihu

Jan Daňhel

Zvuk

Ivo Špalj, Jitka Zvirocká (zvukové efekty), Petr Mach (zvukové efekty), Jaroslav Schreder (zvukové efekty), Karel Süssmilch (zvukové efekty)

Výkonný producent

Keith Griffiths (Koninck International), Michael Havas (Heart of Europe Co-Production)

Producent

Jaromír Kallista (Nezávislá skupina Jan Švankmajer – Jaromír Kallista), Jaroslav Bouček (Filmové studio Barrandov)

Vedoucí produkce

Jaromír Kallista (Nezávislá skupina Jan Švankmajer – Jaromír Kallista)

Asistent vedoucího produkce

Pavla Kallistová (Nezávislá skupina Jan Švankmajer – Jaromír Kallista)

Spolupráce

Martin Procházka (fotograf), Kateřina Korbařová, Karolina Průšová, Jiří Piskáček, Ivana Tejčková

Hudba

Hudba

archivní

Použitá hudba

Johann Strauss ml. (Na krásném modrém Dunaji /An der schönen blauen Donau/)

Produkční údaje

Originální název

Jídlo

Český název

Jídlo

Anglický název

Food

Koprodukční název

Food

Kategorie

film

Typologie

animovanýdistribuční

Žánr

anekdota, absurdní

Země původu

Československo, Velká Británie

Copyright

1992

Rok výroby

1992

Produkční data

konec distribučního monopolu 10. 9. 1995
konec distribučního monopolu 30. 11. 2000

Premiéra

premiéra 11. 9. 1992 /doporučená přístupnost od 12 let/
obnovená premiéra 1. 4. 1996 /doporučená přístupnost od 15 let/

Distribuční slogan

bez sloganu (1992) / Projekt 100 – Zima 1996. (1996)

Distribuce

Interama (původní 1992), Asociace českých filmových klubů (obnovená 1996)

Technické údaje

Délka

krátkometrážní

Minutáž

18 min

Původní metráž

510 metrů

Distribuční nosič

35mm

Animační technika

loutkový, kombinovaný, plastelína, hraný, pixilace, animace reálných předmětů

Poměr stran

1:1,37

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

mono

Verze

anglická

Mluveno

bez dialogů

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

anglické

Pokud má uživatel případné doplnění či připomínku k některému z údajů, budeme rádi, když kontaktuje správce dat, viz sekce Kontakt.