Jméno surrealistického výtvarníka a režiséra Jana Švankmajera se stalo neopominutelným pojmem nejen české kultury. Jeho surrealismus byl vždy činný, umělec netvořil pro efekt, nýbrž čistě uměleckými prostředky usiloval o filozofické vyjádření světa. V animovaném filmu Jídlo reaguje ve třech absurdních etudách na jeden z krajních jevů soudobé společnosti, jímž je posedlá většina lidstva, a sice na nekontrolovanou a nekontrolovatelnou konzumnost. Mezi její nejvýraznější projevy patří i extrémní nenasytnost a pažravost, jak se vyjádřil sám režisér. – Snímek svou formou připomíná dřívější Švankmajerovo dílo Možnosti dialogu (1982). Vynalézavou animací reálu autor v tomto filmu posunul o kus dál i techniku pixilace, tedy animace lidské postavy. -jh-
Snídaně. V zaplivaném periferním bufetu usedne muž za stolek přímo naproti muži strnulému v nepřirozené poloze. Teprve po chvilce si nově příchozí všimne cedulky na krku svého protějšku. Nasadí si brýle, čte jeden bod po druhém a řídí se podle návodu. Nejprve platí, a to tak, že udeří strnulce do hlavy a ten vyplázne jazyk, na nějž je třeba položit mince. Když chlapíkovi zamáčkne oko, ozve se nepříjemný rachot, hruď nehybného se otevře a z ní, odkudsi z hloubi, vyjede kuchyňský výtah s táckem, na němž je párek s hořčicí a půllitr piva. Dalším úkonem, ránou pod bradu, hladový strávník dostane z uší ztuhlého člověka příbor a může jíst. Muž rychle zhltne svou porci a čte poslední pokyn. Kopne chlapíka do holeně a z kapsy strnulcova saka vyjede ubrousek. Když si otře ústa, náhle zcepení stejně jako jeho partner. Ten však po malé chvilce ožije, sejme si cedulku z krku a předá ji svému následovníkovi. Než odejde z místnosti, udělá na zeď čárku, vezme klobouk a zmizí. Přijde nový strávník a situace se opakuje, strnulý muž nově příchozímu poslouží stejným způsobem jako jemu ten předešlý. Nakonec obsluhující znovu obživne a najedený zákazník strne. Když obživlý muž opustí bufet, míjí dlouhou frontu hladových zákazníků, kteří do omrzení budou přežvýkávat věčný párek s hořčicí. – Oběd. V restauraci sedí proti sobě dva muži, marně čekají na číšníka. Jeden je elegán, muž velkého světa, druhý špinavý a zarostlý pobuda. V tuto chvíli, když si jich číšník nevšímá, jsou si však oba rovni. Pobuda pozorně pokukuje po elegánovi a snaží se napodobit všechno, co dělá, ovšem s efektem hygienicky podstatně nižším. Elegán si čistí příbor do ubrousku, on o sako, elegán z hladu sní kytici z vázy na stole, pobuda chvíli honí svou jedinou květinu po talíři. První distingovaně vypije vodu z vázy, druhý rovnou sní vázu celou. Pak přijde na řadu konzumace ubrousku a posmrkaného kapesníku, naleštěných polobotek a špinavých bagančat, která ovšem pobuda spolkne celá a nezdržuje se krájením. Elegán se postupně odstrojí a pojídá jeden kus oděvu za druhým, druhý muž činí totéž. Pak se oba pustí do stolu a židlí, až nakonec zůstanou nazí na podlaze. Kolem běhající číšník si jich ani nevšimne. Elegán, jak se zdá, spolkne nůž a vidličku. Jeho protějšek jej následuje a pak už jen s hrůzou v očích sleduje, jak elegán svůj příbor, který jen schoval do úst, zase vyplivne a s krvelačným, hladovým výrazem se přibližuje. – Večeře. Blahobytný muž si v restaurantu u bohatě prostřeného stolu servíruje na talíř různé laskominy jako nakládané okurky, cibulky, olivy, kečup, fazolky a tak dále. Poté bere kladivo a do dřevěné ruky bezvládně položené na stole přibije hřebíkem lžíci. Na talíři je obložena všemi přílohami jeho vlastní, useknutá ruka. – Vedle večeří atlet číslo 24, který má na talíři vlastní nohu i s tretrou, o kousek dál dáma, právě pokapávající citronem dvě kyprá ňadra, jež připomínají kopečky rýže. – Nakonec, v podniku nejnižší kvality dostane pokrm nahý muž. Ten má vedle půllitru piva položený talíř s knedlíky, gulášovou omáčkou s cibulí a pěkně uvařeným penisem, jejž vbrzku sní stejně jako každý jiný párek. V poslední chvíli ho však cudně zakryje dlaněmi. -jh-
Film byl v distribuci od září 1992 uváděn spolu s americkým snímkem Woodyho Allena Stíny a mlha (1991). Do českých kin byl titul podruhé uveden v dubnu 1996 v rámci Projektu 100 jako předfilm francouzsko-italského snímku Velká žranice (1973, La grande bouffe; režie Marco Ferreri).
host v hostinci, první jídelní automat
host v hostinci, druhý jídelní automat
vousatý host v hostinci, třetí jídelní automat
elegantní host v restauraci
zpustlý host v restauraci
číšník v restauraci
host v restauraci pojídající vlastní ruku
host v restauraci pojídající vlastní ňadra
host v restauraci pojídající vlastní nohu
host v hostinci pojídající vlastní penis
Ivo Špalj, Jitka Zvirocká (zvukové efekty), Petr Mach (zvukové efekty), Jaroslav Schreder (zvukové efekty), Karel Süssmilch (zvukové efekty)
Keith Griffiths (Koninck International), Michael Havas (Heart of Europe Co-Production)
Jaromír Kallista (Nezávislá skupina Jan Švankmajer – Jaromír Kallista), Jaroslav Bouček (Filmové studio Barrandov)
Jaromír Kallista (Nezávislá skupina Jan Švankmajer – Jaromír Kallista)
Pavla Kallistová (Nezávislá skupina Jan Švankmajer – Jaromír Kallista)
Martin Procházka (fotograf), Kateřina Korbařová, Karolina Průšová, Jiří Piskáček, Ivana Tejčková
archivní
Johann Strauss ml. (Na krásném modrém Dunaji /An der schönen blauen Donau/)
Jídlo
Jídlo
Food
Food
film
animovanýdistribuční
anekdota, absurdní
Československo, Velká Británie
1992
1992
konec distribučního monopolu 10. 9. 1995
konec distribučního monopolu 30. 11. 2000
premiéra 11. 9. 1992 /doporučená přístupnost od 12 let/
obnovená premiéra 1. 4. 1996 /doporučená přístupnost od 15 let/
bez sloganu (1992) / Projekt 100 – Zima 1996. (1996)
Nezávislá skupina Jan Švankmajer – Jaromír Kallista, KF a.s., Filmové studio Barrandov, Producentské centrum Jaroslava Boučka (Filmové studio Barrandov), Koninck International, Heart of Europe Co-Production, Channel 4 (zadavatel)
Nezávislá skupina Jan Švankmajer – Jaromír Kallista, Koninck International Ltd.
Interama (původní 1992), Asociace českých filmových klubů (obnovená 1996)
krátkometrážní
18 min
510 metrů
35mm
loutkový, kombinovaný, plastelína, hraný, pixilace, animace reálných předmětů
1:1,37
barevný
zvukový
mono
anglická
bez dialogů
bez titulků
anglické
Pokud má uživatel případné doplnění či připomínku k některému z údajů, budeme rádi, když kontaktuje správce dat, viz sekce Kontakt.