Pevnost

Země původu

Česká republika, Francie

Copyright

1994

Rok výroby

1994

Premiéra

24. 11. 1994

Minutáž

96 min

Kategorie

film

Žánr

drama, psychologický

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Pevnost

Český název

Pevnost

Anglický název

The Fortress

Koprodukční název

La forteresse

Anotace

Po Zabité neděli (1969) je Pevnost druhým celovečerním hraným snímkem Drahomíry Vihanové. Byla natočena na motivy povídky, již napsal v roce 1963 Alexandr Kliment (podílel se rovněž na scénáři). Modelový příběh měřiče vody Ewalda odkazuje k uplynulým létům komunistického režimu, čemuž odpovídají i některé reálie. Podle autorů však vyprávění svým nadčasovým existenciálním rozměrem přesahuje konkrétní historickou situaci. - Hrdina je bývalým učitelem historie a hudby, už šestnáct let se však potlouká na okraji společnosti, jejíž pravidla odmítá přijmout. Nyní přijíždí do zapadlého kraje, aby pracoval jako měřič vody. Vnitřní klid a svobodu však nenalezne; naopak se zaplete do sítě intrik, jež se mu stanou osudnými. Vykázaná maringotka a vodní zdroj totiž těsně sousedí s přísně střeženým vojenským objektem, starou pevností. Každý z těch, s nimiž se Ewald přátelsky stýká (moudrý starý farář, krásná Lydie, místní mudrc Petrásek i službě oddaný velitel pevnosti) představuje jisté východisko z mužovy osobní krize. Ewald však úporně hledá svou vlastní, nezávislou cestu. „Podezřele“ svobodomyslný, nepřizpůsobivý cizinec, vzorně vykonávající pracovní povinnosti a ve volném čase se cílevědomě opíjející, se stane středem zájmu všemocných fízlů z nedalekého městečka. Ewald evidentně nezapadá do prostředí, kde se všichni ustrašeně sledují a úzkostlivě dodržují psaná i nepsaná pravidla. Ve chvíli, kdy objeví tajemství pevnosti a kdy odmítá mlčet, se nepohodlný muž stává nebezpečným... - Černobílý snímek odkazuje svým tématem a stylem k české kinematografii 60. let. Podobně jako v případě Zabité neděle jím prostupuje pesimismus vůči schopnosti člověka vzdorovat svým vlastním „hadům“ a „pevnostem“, do nichž sám sebe uzavírá. Hrdina se dokáže postavit proti vnějším tlakům, jeho hlavním problémem je však vnitřní nevyrovnanost, s níž by zřejmě podobným způsobem zápasil v jakékoli době. Absurdně kafkovský svět, jenž „vodoměřiče“ Ewalda tísní, muži brání svobodně hledat východisko a nedává mu ani možnost přežít. To zdůrazňuje i motiv ubíhajících železničních kolejí, po nichž se nezadržitelně a netečně řítí „vlak života“. – Snímek vyniká výrazně osobním laděním i naléhavostí černobílých obrazů, v nichž se nezapře režisérčina dokumentaristická zkušenost (kamera Jiří Macák). Je však otázkou, zda takto koncipovaný projekt dokáže oslovit současné publikum. – Modelovost dané situace i hlavních charakterů pomáhá rozehrát vynikající sestava se znamenitým Györgyem Cserhalmim v čele. – Na 42. MFF v San Sebastianu 1994 snímek získal Cenu FIPRESCI. -ap-

Obsah

Třiačtyřicetiletý Ewald přijíždí do zapadlého kraje, aby tu pracoval jako měřič vody. Je bývalým učitelem historie a hudby, už šestnáct let však v oboru nepracuje. V autobuse se seznámí s místním mudrcem, starým Petráskem, a s vlídným panem farářem, který ho na deštivou noc vezme k sobě na faru. – Kněz pozná, že cizinec na novém místě hledá vnitřní klid. – Ewald zjistí, že v přidělené maringotce poblíž vodního zdroje je nepořádek jako po boji, stopy krve a pod polštářem řeznický nůž. V těsném sousedství maringotky je oplocený a přísně střežený vojenský objekt staré pevnosti. Muž sleduje, jak vojáci surově ubijí vepře. Chce si z pevnosti zavolat do města, ale strážný ho nepustí přes bránu. Cizince si všimne podezřívavý velitel. – V hospodě se dá s Ewaldem do řeči Petrásek. Když pozná, že muž je vzdělanec podle jeho gusta, varuje ho, aby si dal pozor. Jejich rozhovor špehuje hostinský. – Ewald jede do blízkého města na odbor vodního hospodářství. Servilní úředník mu dá klíč od maringotky a holínky. Varuje ho před jedovatými hady, jichž je prý v kraji plno. – Dvojice bodrých fízlů vezme Ewalda v autě zpátky. Kus cesty svezou také krásnou a smutnou paní Lydii, Slovenku, která má manžela za defraudaci v kriminále a maminku v nemocnici. Ewald se s vyzvídajícími muži pohádá. Zase ho varují před hady. – Muž najde maringotku zamčenou a vzorně uklizenou. Velitel ho při zabydlování a při měření vody sleduje z pevnosti dalekohledem. Ewald zase začne sledovat pevnost. Stráže, hlídkující na masivních zdech, si dlouhou chvíli krátí střelbou po toulavém kocourkovi. Muž se zvířete u plotu ujme. – Fízlové si pro cizince přijedou a odvezou ho k výslechu. Jejich nadřízený, komisní vyšetřovatel, chce něco vyzvědět o mužově minulosti. Žádá, aby se Ewald nepřibližoval k pevnosti. – U smetiště dá Ewald cikánskému chlapci cigarety a dostane za ně umělé vejce. Opije se v nádražním bufetu a skončí v baru u paní Lydie. Petrásek ženě přednese svou milostnou báseň. Ewald s ní stráví noc. Ráno tiše odejde z jejího bytu a nechá jí tam dvě stovky. – Petrásek navštíví Ewalda v maringotce. Vypráví mu, že píše o pevnosti epos. Objekt má dlouhou historii, opředenou barvitými pověstmi; dnes však nikdo neví, co vojáci tak pečlivě střeží. Mudrc dá Ewaldovi košík hub a ukáže mu živou zmiji, kterou chytil kvůli ceněné kůži. – Pevnost skoro každou noc ožívá poplachy a střelbou. – Lydie přijede, aby milenci vrátila peníze. Ten však není doma. – Velitel pevnosti sveze Ewalda na motorce ke kostelu. Cizinec pomáhá faráři s úklidem kostela. Kněz vnitřně rozpolceného muže nabádá, aby věřil; to však není Ewaldova cesta. – Měřič vody se sbližuje s velitelem, který je v pevnosti již osm let. Pijí spolu a hrají šachy. – Večer do pevnosti přijede sanitka, která je ovšem plná ochotných holek. Velitel pro mužstvo uspořádá divoký mejdan. Jedna z dívek uteče z pevnosti a najde azyl v maringotce. Muž ji před velitelem zapře. Stráví s ochotnou a vulgární Alenou noc. Ráno dívku zahlédne Lydie a urazí se. Ewald přítelkyni uklidní milováním. Zodpovědnosti pevnějšího milostného vztahu se však chce vyhnout. – Neustálá činnost v pevnosti přivádí měřiče často k zuřivosti. Jeho milovaný společník, kocourek Macek, se ztratí. – Úředník z vodohospodářského odboru Ewalda chválí, že svou práci dělá dobře; fízlové však muže nepřestávají drobně šikanovat. – Ewald vnikne za oplocení pevnosti. Uvízne tam však a poplachem zburcovaní vojáci na něj uspořádají štvanici. Vetřelce se ujme velitel, který mu dá řízek od oběda, a pak ho pustí. – Ewaldův spis u vyšetřovatele se utěšeně plní. – Lydie daruje milenci manžetové knoflíčky. Chtěli by si večer vyrazit, ale nemají kam. – Ewald na divokém mejdanu v pevnosti hledá úlevu v alkoholu. Ráno mu opilý velitel ukáže, co je v objektu tak pečlivě střeženo. Tajemná místnost je však úplně prázdná. – Ewald o svém „objevu“ nehodlá mlčet. Večer ho vyhodí z hospody. Druhý den musí k vyšetřovateli; na úřadě zahlédne Lydii. Místní funkcionář a vyšetřovatel ho nutí, aby podepsal prohlášení, že v pevnosti nic neviděl. Muž však odmítne. Velitel pevnosti dostane rozkaz záležitost „urovnat“. Chce, aby Lydie přesvědčila milence, aby zmizel. – Ewald objeví kocoura, ukřižovaného na dveřích záchodu. Ani farář ho nedokáže v jeho hněvu a zoufalství uklidnit. – Dlouho váhající velitel nakonec svého jediného přítele zastřelí u čerstvého kocourova hrobu. – Při pohřbu fízlové tvrdí, že Ewald zemřel na následky uštknutí. Na hřbitově se sejde jen pár lidí: Petrásek, smutný úředník z vodohospodářského odboru, Lydie, která si z otevřené rakve vezme zpátky své manžetové knoflíčky, velitel, možná skrývající za slunečními brýlemi výčitky svědomí. Pevnost zůstává na svém místě... -ap-

Hrají

Geörgy Cserhalmi

Ewald

Miroslav Donutil

důstojník

Josef Kemr

Petrásek

Luboš Tokoš

farář

Jan Schmid

úředník

Ilja Prachař

funkcionář

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Standa Čubal Rovný

Asistent režie

Martin Čihák

Předloha

Alexandr Kliment (Monopol – povídka)

Druhá kamera

Jiří Ondráček

Asistent kamery

Vladimír Murat

Výprava

Václav Hrubín

Návrhy kostýmů

Olga Vyleťalová

Zvláštní efekty

Jiří Berger

Kaskadéři

FILMKA

Producent

Aleš Hudský

Vedoucí výroby

Eva Ctiborová

Odborný poradce

FAUNA-FILM

Spolupráce

Emil Bratršovský (fotograf)

Hudba

Nahrál

Josef Hora /varhany/

Písně

písně skupiny Citrón

písně skupiny Jasná páka

Produkční údaje

Originální název

Pevnost

Český název

Pevnost

Anglický název

The Fortress

Koprodukční název

La forteresse

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

drama, psychologický

Země původu

Česká republika, Francie

Copyright

1994

Rok výroby

1994

Premiéra

festivalová premiéra 22. 9. 1994 (42. mezinárodní filmový festival San Sebastián, Španělsko)
premiéra 24. 11. 1994 /doporučená přístupnost od 12 let/

Distribuční slogan

Bezbrannost má velký smysl tehdy, když přináší oběť. Ale jen tak, pro nic za nic... O střetu jedince se všemocnou mašinérií...

Distribuce

KF a. s.

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

96 min

Distribuční nosič

35mm

Poměr stran

1:1,37

Barva

černobílý

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

mono

Verze

česká

Mluveno

česky, slovensky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Vítěz

Festival: Mezinárodní filmový festival Sainte-Thérèse

1995
Sainte-Thérèse / Kanada
Zvláštní cena poroty

Vítěz

Festival: Mezinárodní filmový festival Štrasburk

1995
Štrasburk / Francie
Cena lidských práv
udělená zvláštní porotou jmenovanou Mezinárodním ústavem pro lidská práva

Vítěz

Festival: Mezinárodní filmový festival San Sebastián

1995
San Sebastián / Španělsko
Cena Mezinárodní federace filmového tisku

Vítěz

Přehlídka: Těrlické filmové léto – 3. přehlídka polských a českých filmů

1995
Těrlicko / Česká republika
Cena diváků

Vítěz

Festival: Mezinárodní filmový festival Casablanca

1995
Casablanca / Maroko
Zlatá koruna za nejlepší herecký výkon
György Cserhalmi

Vítěz

Festival: Mezinárodní filmový festival Lisabon

1995
Lisabon / Portugalsko
Cena Evropa 2000

Vítěz

Festival: 42. mezinárodní filmový festival San Sebastián

1994
San Sebastián / Španělsko
Novinářská cena Mezinárodní federace filmového tisku
v kategorii filmů uváděných mimo soutěž