Kamenný most

Země původu

Česká republika

Copyright

1996

Rok výroby

1996

Premiéra

24. 10. 1996

Minutáž

98 min

Kategorie

film

Žánr

komedie, hořká komedie

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Kamenný most

Český název

Kamenný most

Anglický název

The Stone Bridge

Souběžný název

Kamenný most (režisérská verze)

Pracovní název

Pod kamenným mostem / Ďáblův most

Anotace

Původní verze 1996:
Režisér Tomáš Vorel (Pražská pětka, Kouř) se vrátil k celovečernímu filmu po šesti letech, vyplněných „menšími“ pracemi pro Českou televizi. Ta je zároveň jedním z producentů Kamenného mostu, který vznikal několik let a který byl pronásledován finančními problémy i nezvyklou smůlou. Příběh režiséra, jenž zoufale hledá cestu ze slepé životní uličky, naznačuje jistou autobiografičnost nejen křestním jménem hlavního hrdiny; do značné míry kopíruje i Vorlovy názory na českou současnost a rozvíjí jeho utkvělá témata. I v Kamenném mostu se objevuje tvůrcův oblíbený skřítek, jenž tu je součástí tajemství, k němuž se pokouší dobrat hlavní hrdina; může však být stejně tak zrádnou chimérou jako průvodcem do života v pravdě, vymaněným z banálních stereotypů a prodejné komerčnosti. – Hlavní hrdina Tomáš se ze slibného absolventa filmové režie dobrovolně degradoval na opileckého bezdomovce, přespávajícího u Karlova mostu a ubíjejícího čas mezi bizarními existencemi, jejichž středobodem se pražská památka stala. Co je však pro pseudovýtvarníky a kejklíře jen lukrativním místem pro kšeft, představuje pro Tomáše magický prostor, s nímž spojuje svůj vnitřní osud. Mladý muž se svým zvláštním útěkem pokouší vzdorovat manipulacím okolí, které z něj chce udělat hodného syna, pečlivého otce rodiny a produktivního pseudoumělce. – Pro Vorla, který na scénáři spolupracoval s Jaroslavem Duškem, je peklo kýče, amorality a zrady sebe sama představováno televizní reklamou. Ta hrdinovi „krade“ obě ženy jeho života: manželku, již ovlivní pragmatický manažer Robert, i zprvu chápající Bublinářku, která skončí jako reklamní hvězdička. – Přes všechny své kvality, výjimečný myšlenkový přesah a vnitřní upřímnost vyznívá Vorlovo hledání životní a tvůrčí autenticity poněkud uměle. Autor ve snaze o dokonalou srozumitelnost nabízí divákům „návod k použití“: scénář, který hrdina píše, je totiž vlastně Vorlovým Kamenným mostem. Spíš než depresivnost, na niž poukazují kritici hrdinovy práce, lze Vorlovu projektu vytknout stylovou nevyváženost, místy i tezovitost a přebytečnou ornamentálnost. – V kvalitním hereckém obsazení dominuje výborný Tomáš Hanák. Jana Synková hraje postavu profesorky, připomínající Věru Chytilovou. Sám sebe si ve filmu zahrál prezident Václav Havel. – Konečná verze snímku je bez mezititulků; v několika distribučních kopiích však z technických důvodů tyto mezititulky zůstaly. -ap-

Režisérská verze 2016:
Režisér Tomáš Vorel se po dvaceti letech vrátil ke svému nejniternějšímu filmu Kamenný most (1996), jenž byl v době vzniku pronásledován finančními problémy i nezvyklou smůlou a jenž se ve své době setkal s nezájmem diváků a s nepřízní kritiky. Nová digitalizovaná podoba tragikomedie, Kamenný most (režisérská verze), je téměř o deset minut kratší (má 90 minut), obsahuje přidané vnitřní monology protagonisty, nově provedené triky a ozvučení ve formátu 5.1. - Příběh režiséra Tomáše, jenž zoufale hledá cestu ze slepé životní uličky, naznačuje jistou autobiografičnost nejen křestním jménem hlavního hrdiny; do značné míry kopíruje i Vorlovy názory na českou současnost a rozvíjí jeho utkvělá témata. Jsou do něj ovšem implantovány i biografické prvky ze života herce Tomáše Hanáka. - Hlavní hrdina Tomáš se ze slibného absolventa filmové režie dobrovolně degradoval na opileckého bezdomovce, přespávajícího u Karlova mostu a ubíjejícího čas mezi bizarními existencemi, jejichž středobodem se pražská památka stala. Co je však pro pseudovýtvarníky a kejklíře jen lukrativním místem pro kšeft, představuje pro Tomáše magický prostor, s nímž spojuje svůj vnitřní osud. Mladý muž se svým zvláštním útěkem pokouší vzdorovat manipulacím okolí, jež z něj chce udělat hodného syna, pečlivého otce rodiny a produktivního pseudoumělce. Pro Vorla, který na scénáři spolupracoval s Jaroslavem Duškem, je peklo kýče, amorality a zrady sebe sama představováno televizní reklamou. Ta hrdinovi „krade“ obě ženy jeho života: manželku, již ovlivní zamilovaný pragmatický manažer Robert, i zprvu chápající Bublinářku, která skončí jako reklamní hvězdička. - Přes všechny své kvality, myšlenkový přesah a vnitřní upřímnost vyznívá Vorlovo hledání životní a tvůrčí autenticity poněkud uměle. Autor ve snaze o dokonalou srozumitelnost nabízí divákům „návod k použití“: scénář, který hrdina píše, je totiž vlastně Vorlovým Kamenným mostem. Spíš než depresivnost, na niž poukazují kritici hrdinovy práce, lze Vorlovu projektu vytknout stylovou nevyváženost, místy i tezovitost a ornamentálnost. V režisérské verzi se tvůrce pokusil zmíněné výtky vyslyšet, což filmu rozhodně prospělo. Do popředí však více vystupují jiné hodnoty: film je dnes bezesporu zajímavou generační výpovědí a hlavně důležitým dokumentem o tom, jak Karlův most a jeho okolí vypadaly před pouhými dvaceti lety a jak se tam téměř vše proměnilo (např. tehdy právě vypálená Hergetova cihelna, dnes luxusní podnik). - V kvalitním hereckém obsazení dominuje výborný Tomáš Hanák. Jana Synková hraje postavu profesorky, záměrně připomínající Věru Chytilovou. Sám sebe si ve filmu zahrál prezident Václav Havel. – Původní verze snímku byla uvedena v kinech bez mezititulků; v několika distribučních kopiích však z technických důvodů tyto mezititulky zůstaly, právě tak jako nyní zůstaly v režisérské verzi. -ap-

Obsah

Původní verze 1996:
Na Karlově mostě se turistům podbízejí nejrůznější kýčaři. Je mezi nimi i Tomášova maminka, prodávající pitvorné trpaslíky. – O jedné rodině a trpaslících. Tomáš bydlí v malostranském bytě u matky, která na něj naléhá, aby se vrátil k ženě Martině a synku Péťovi na sídliště. – Matka má na krku vedle syna ještě opileckého manžela-sochaře. Ten Tomášem pohrdá, sám však klidně využívá ženu, která dávno rezignovala na umělecké ambice. – Tomáš se potácí v depresích. Odmítne nabídku Bublináře, živícího se na mostě, aby mu za tučný honorář udělal reklamu. – O nočních děsech a šamanském dechu. Tomáš na noc uteče před matčiným nabádáním k Martině, ale přistihne ji s milencem Robertem. Žal zapije na mostě. – Ráno ho křísí skupina mystiků, procházejících kolem. Profesorka z FAMU vynadá svému bývalému nejlepšímu žákovi za jeho poraženeckou rezignaci. – O dětství a smutných láskách. Tomášova profesorka se rozhodne natočit o bývalém nadějném studentovi dokument. Nejdřív vyzpovídá rodiče. – Tomáš si povídá s krásnou Bublinářkou, která rozumí jeho depresi. Chce se s ní pomilovat v malostranském spáleništi, kde teď přespává, ale napadne je dívčin milenec a zaměstnavatel Bublinář. – Martina po večerech barví tchyniny trpaslíky; pořád myslí na Roberta. – O vyčištění kamenného mostu. Skupina mystiků časně ráno zbavuje most „nečistých sil“. Jeden z nich dá Tomášovi pytlík s „magickými“ houbami. – Tomášova otce, pomáhajícího manželce s trpaslíky na most, rozzlobí kýčaři. Muž shodí do vody Bublináře, který se zabije o rybářskou loďku. Když výtržníka odvede policie, „umělci“ napadnou vyděšenou matku. – O synovi a tajemném skřítku. Tomáš se na nabádání nešťastné matky staví doma. Najde tam však jen Roberta. Pragmatický muž pracuje jako reklamní producent; nabídne režisérovi práci. – Tomáš uspává syna vyprávěním o potměšilém skřítkovi, který bydlí uvnitř mostu. V noci se pomiluje s ochotnou Martinou. – O sochách a šílenství. Tomáš, který se předtím v alkoholickém opojení smířil s otcem, se staví v jeho ateliéru. Přinese odtud do blázince otci, ochromenému sedativy, kus sochařské hlíny. – O čekání na kometu. Martina se dál schází s Robertem, který ji miluje. Tomáš vyžebrá na mladé jeptišce nějaké peníze. Potom na mostě mezi čumily sleduje s Bublinářkou kometu; dá se s ním do řeči prezident, který ho zná z dob sametové revoluce. – O nevěře, vodním živlu a úředníkovi. Režisérka zpovídá do svého filmu Martinu. Ta se rozzlobí na Tomáše, který zatím přemluvil Péťu ke koupeli ve Vltavě. Nicméně pozve manžela na večeři, kde má být i Robert. – Matka na úřadě marně prosí o povolení, aby mohla dál na mostě prodávat. – O dvou tátech a ženském údělu. Rozčilená Martina vyhodí po večeři manžela i milence; producent sokovi nabídne, aby pro něj napsal celovečerní film. Půjčí mu notebook. – Matka prodává trpaslíky v tržnici. Přemlouvá Martinu, aby vzala Tomáše na milost. – O počítači, magických houbách a cenzuře. Tomáš píše na mostě pod vlivem magických hub od mystiků svůj text. Robert mu ho vrátí k přepracování s tím, že je příliš negativistický. Při odchodu z agentury se Tomáš střetne s profesorkou, která pro producenta také pracuje. – O nočním ohni a melancholii stáří. Tomáše, který se chtěl v parku u ohníčku pomilovat s Bublinářkou, brutálně zbije sadistický strážník. Matka marně syna hledá; zasní se u Vltavy. – O mystické extázi a nové rodině. Tomáš skončil v nemocnici u jeptišek. Propadá se opět do mystických vizí. – Robert doufá, že se Martina rozvede a provdá se za něj. Slíbí, že pomůže její tchyni zpátky na most. Znovu má výhrady k Tomášovu textu. – Tomáš opije soka v sídlištním bufetu a pomstychtivě ho nechá Martině u dveří. – O mukách tvorby a komerce. Tomáš píše jako posedlý. Potká Bublinářku s novým přítelem, slizkým režisérem reklam, který pracuje pro Roberta a který mu nabídne práci. – Natáčení reklamy na koupelovou pěnu se Tomášovi jeví jako ta nejhorší umělecká prostituce; jeho žena u ní asistuje jako maskérka, jeho milenka jako herečka. – Robert chce, aby Tomáš přepracoval konec příběhu: skřeta by měl úplně vypustit. – O smrti a ohňostroji. Tomáš najde na schodech k mostu mrtvou matku. – Robert pozve Tomáše na slavnost na parníku. Deprimovanému režisérovi všichni blahopřejí, že získal peníze na film. Profesorka ho závistivě obviní, že se zaprodal. Tomáš bez ohledu na sponzory zbije Roberta kvůli Martině. Potom i s milovanou ženou skočí do vody, odkud s ní sleduje ohňostroj. Ozářený most působí magicky. – O tajemství kamenného mostu. „Zcivilizovaný“ Tomáš si před školou vyzvedne synka. Místo domů s ním jde na most, aby mu ukázal slíbeného skřítka. Když zlý strážník zjistí, že elegantní muž je filmový režisér, pomůže mu dostat se do vnitřních prostor mostu. Tomáš se synem v temnotě hledají tajemného skřítka. Netuší, že nevyzpytatelný tvor (podobný matčiným trpaslíkům) je jim v patách... -ap-

Režisérská verze 2016:
Na Karlově mostě se turistům podbízejí nejrůznější kýčaři. Je mezi nimi i Tomášova maminka, prodávající pitvorné trpaslíky. – O jedné rodině a trpaslících. Tomáš bydlí v malostranském bytě u matky, která na něj naléhá, aby se vrátil k ženě Martině a synku Péťovi na sídliště. – Matka má na krku vedle syna ještě opileckého manžela-sochaře. Ten Tomášem pohrdá, sám však využívá ženu, která dávno rezignovala na umělecké ambice. – Tomáš se utápí v depresích. Odmítne nabídku Bublináře z mostu, aby mu za dobrý honorář udělal reklamu. – O nočních děsech a šamanském dechu. Tomáš na noc uteče před matčiným nabádáním k Martině, ale přistihne ji s milencem Robertem. Žal zapije na mostě. Ráno ho křísí skupina mystiků, procházejících kolem. Profesorka z FAMU vynadá svému bývalému nejlepšímu žákovi za jeho poraženeckou rezignaci. – O dětství a smutných láskách. Tomášova profesorka se rozhodne natočit o mladíkovi dokument. Nejdřív vyzpovídá rodiče. – Tomáš si povídá s Bublinářovou partnerkou, která rozumí jeho depresi. Chce se s ní pomilovat v malostranském spáleništi, kde teď přespává, ale napadne je Bublinářčin druh. – Martina neví, pro kterého z mužů se rozhodnout. – O vyčištění kamenného mostu. Skupina dalších mystiků časně ráno zbavuje most „nečistých sil“. Jeden z nich dá Tomášovi pytlík s „magickými“ houbami. – Tomášova otce, pomáhajícího manželce s trpaslíky na most, rozzlobí kýčaři. Muž shodí do vody Bublináře, který se zabije o rybářskou loďku. Když výtržníka odvede policie, ostatní „umělci“ napadnou vyděšenou matku. – O synovi a tajemném skřítku. Tomáš se na naléhání zoufalé matky staví doma. Najde tam však jen Roberta. Pragmatický muž pracuje jako reklamní producent; nabízí režisérovi kšeft. – Tomáš uspává syna vyprávěním o potměšilém skřítkovi, který bydlí uvnitř mostu. Pomiluje se s Martinou. – O sochách a šílenství. Tomáš, který se předtím v alkoholickém opojení smířil s otcem, se staví v jeho ateliéru. Přinese odtud do blázince otci, ochromenému sedativy, kus sochařské hlíny. Předtím matka žádála psychiatra, aby manžela nechal v léčebně; podle ní by ve vězení nepřežil. – O čekání na kometu. Martina se dál schází s Robertem, který ji miluje. Tomáš vyžebrá na mladé jeptišce peníze. Potom na mostě mezi čumily sleduje s Bublinářkou kometu; dá se s ním do řeči prezident Václav Havel, který ho zná z dob sametové revoluce. – O nevěře, vodním živlu a úředníkovi. Profesorka zpovídá do svého filmu Martinu. Ta se rozzlobí na Tomáše, který zatím přemluvil Péťu ke koupeli ve Vltavě. Chce svou situaci definitivně vyřešit a pozve manžela na večeři, kde má být i Robert. – Matka na úřadě marně prosí o povolení, aby mohla na mostě znovu prodávat. – O dvou tátech a ženském údělu. Rozčilená Martina vyhodí po večeři manžela i milence; producent sokovi nabídne, aby pro něj napsal celovečerní film. Půjčí mu notebook. – Tchyně přemlouvá Martinu, aby vzala Tomáše na milost. – O počítači, magických houbách a cenzuře. Tomáš píše na mostě pod vlivem magických hub od mystiků autobiograficky laděný scénář. Robert mu ho vrátí k přepracování s tím, že je příliš negativistický. Při odchodu z agentury se Tomáš míjí s profesorkou, která pro producenta také pracuje. – O nočním ohni a melancholii stáří. Tomáše, který se chtěl v parku u ohníčku pomilovat s Bublinářkou, brutálně zbije sadistický strážník. Matka marně syna hledá; zasní se u Vltavy. – O mystické extázi a nové rodině. Zmlácený Tomáš skončil v nemocnici u jeptišek. Propadá se opět do mystických vizí. – Robert doufá, že se Martina rozvede a provdá se za něj. Slíbí, že pomůže její tchyni zpátky na most. Znovu má výhrady k Tomášově textu. – Tomáš opije soka v sídlištním bufetu a nechá ho Martině u dveří. – O mukách tvorby a komerce. Tomáš píše jako posedlý. Potká Bublinářku s novým přítelem, slizkým režisérem reklam, který pracuje pro Roberta a který mu také nabídne práci. – Natáčení reklamy na koupelovou pěnu se Tomášovi jeví jako ta nejhorší umělecká prostituce; jeho žena u ní asistuje jako maskérka, jeho milenka jako „herečka“. – Robert chce, aby Tomáš přepracoval konec příběhu: skřeta by měl úplně vypustit. – O smrti a ohňostroji. Tomáš najde na schodech k mostu mrtvou matku. – Robert pozve Tomáše na slavnost na parníku. Deprimovanému režisérovi všichni blahopřejí, že získal peníze na film. Profesorka ho závistivě obviní, že se zaprodal. Muž bez ohledu na sponzory zbije Roberta kvůli Martině. Potom i s milovanou ženou skočí do vody, odkud s ní sleduje ohňostroj. Ozářený most působí magicky. – O tajemství kamenného mostu. „Zcivilizovaný“ Tomáš si před školou vyzvedne synka. Místo domů s ním jde na most, aby mu ukázal slíbeného skřítka. Když zlý strážník zjistí, že elegantní muž je filmový režisér, pomůže mu dostat se do vnitřních prostor mostu. Tomáš se synem v temnotě hledají tajemného skřítka... -ap-

Poznámka

Film byl v letech 2015 a 2016 digitalizován a upraven do podoby režisérské verze s délkou 90 minut. Digitalizaci a úpravu této verze provedl Vorel Film, Nadace České bijáky a Universal Production Partners.

Hrají

Milena Dvorská

Tomášova matka

Bořík Procházka

Tomášův otec

Hana Tallerová

Bublinářka

Václav Havel

prezident

Martin Horák

Péťa

Michal Vančura

Šaman

Jana Synková

profesorka

Tomáš Vorel

režisér

Nadia Šafratová

jeptiška

David Vávra

úředník

Jan Foll

rybář

Lumír Tuček

bublinář

Michal Haman

bubeník

Djei Flechel

bubeník

Zdena Tichá

jeptiška

Františka Koudelová

jeptiška

Renata Lopourová

mystik

Marek Pechal

mystik

Jiří Macháček

portrétista

Vincent Venera

holohlavý

Tomáš Klíma

číšník

Lea Janečková

domovnice

Michaela Srbová

modelka

Luboš Hanyk

manažer

Alena Rollerová

chovankyně

Monika Peková

sekretářka

Jiří Macháček

portrétista

Antonín Votava

malíř

Karel Melka

harmonikář

Jiří Hantl

tanečník s koleny

Reon Argondian

umělec

Vojtěch Boháč

kamelot

Emil Ondráček

mečař

Josef Borek

loutkář

Pavel Vangeli

loutkář

Alexandr Zoltán

skleničkář

Jiří Kremlík

žonglér

Stefan Jonson

žonglér na kole

Stanislav Doležal

hráč na misky

Jiří Wehle

loutnista

Michal Oplištil

planetkář

Veronika Čechová

píšťalkářka

Ladislav Vtípil

keramik

Jiří Vorel

dupák

Jaroslav Róna

tanečník

Lenka Dusilová

hlas mostu

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Marek Juráček

Asistent režie

Carlos Bezděk, Mirek Föze

Původní filmový námět

Tomáš Vorel, Jaroslav Dušek

Technický scénář

Tomáš Vorel, Marek Jícha

Druhá kamera

Jan Jirák

Asistent kamery

Ladislav Kutil

Výtvarník

Karel Pauzer (plastiky)

Výprava

Martin Tlamicha

Návrhy kostýmů

Alena Rollerová, Luboš Hynek

Animace

FACTORY ART, Jan Rybář, Michal Machulda, Martin Janák

Triky

Hynek Pakosta (koordinátor produkce), Lucie Svobodová (výtvarnice), Ivan Bok (produkce), Olina Reindlová (asistentka produkce), Jiří Rumler, Jiří Větroň

Vizuální efekty

FACTORY ART (zvláštní počítačové efekty)

Zvláštní efekty

FLASH BARRANDOV, Jaroslav Štolba, Vojtěch Chvátil, Martin Kulhánek, Jiří Väter

Návrhy titulků

Marek Jícha

Vedoucí výroby

Maria Cavina /ž/

Zástupce vedoucího výroby

Jan Hadrbolec

Odborný poradce

Pavel Křivka, MUDr. Jan Vanýsek, MUDr. Michaela Štochlová, Jaromír Janeček, Zdeněk Tuček, Vlastimil Steiner Tůma

Spolupráce

Pavla Černá (fotografka), Mirel Kummer (odborná spolupráce), Miroslav Maruška (odborná spolupráce), Eva Cagášková (odborná spolupráce), Juliana Sedláčková (odborná spolupráce), Jitka Novotná (odborná spolupráce), Tomáš Doležal (odborná spolupráce), Josef Tábor (odborná spolupráce), Jiří Olbrich (odborná spolupráce), Vladimír a Eliška Kašeovi (odborná spolupráce), Pavel Němec (odborná spolupráce), DJ Hendrix (odborná spolupráce), DJ Ryba (odborná spolupráce), Marta Šímová (odborná spolupráce), Dagmar Chudomelová (odborná spolupráce), Mgr. Iveta Jůdlová (odborná spolupráce), JUDr. Libor Balabán (odborná spolupráce), Olga Řeřuchová (barevný odhadce filmových kopií)

Hudba

Nahrál

Studio V Ivo Viktorina ve Zlíně, Hudební studio ČT

Hudba k písni

Vladimír Franz

Text písně

Jan Kosek

Zpívá

Lenka Dusilová (hlas mostu), David Koller (hlas Krista), Veronika Pospíšilová (hlas jeptišky), Zuzana Dumková (hlas volající), Jakub Juda (hlas volajícího), Nadia Šafratová (hlas kosmický), Dětský pěvecký sbor 11. Základní školy Malenovice, Pěvecký sbor A. Dvořák Zlín

Lokace

Praha, Vltava (Praha), Karlův most (Vltava), Malá Strana (Praha), Staré Město (Praha), Lužiny (Praha)

Produkční údaje

Originální název

Kamenný most

Český název

Kamenný most

Anglický název

The Stone Bridge

Souběžný název

Kamenný most (režisérská verze)

Pracovní název

Pod kamenným mostem / Ďáblův most

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

komedie, hořká komedie

Země původu

Česká republika

Copyright

1996

Rok výroby

1996

Premiéra

premiéra 24. 10. 1996 /doporučená přístupnost od 12 let/ (kino 64 U Hradeb, Praha)
obnovená premiéra 1. 2. 2016 /nevhodné pro děti do 12 let/ (režisérská verze)

Distribuční slogan

Film pro všechny, kdo mají otevřenou duši. Hořká komedie o umělcích z Karlova mostu. V hlavní roli Tomáš Hanák. (1996) / Director's cut. (1016)

Výrobce

VOREL FILM, s.r.o., ČESKÁ TELEVIZE, TS Česmíra Kopeckého (ČESKÁ TELEVIZE), BARRANDOV BIOGRAFIA, a. s., Krátký Film Praha a. s.

Partner

FACTORY ART, a. s., Městská část Praha 1, Sdružení výtvarníků Karlova mostu

Distribuce

BARRANDOV BIOGRAFIA, a. s. (původní 1996; monopol do 31. 5. 2004), Asociace českých filmových klubů (obnovená 2016; monopol do 31. 12. 2017)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

98 min

Distribuční nosič

35mm , DCP 2-D

Poměr stran

1:1,66, 1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

Dolby Stereo

Verze

česká, anglická

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Nominace

Akce: 4. výroční ceny Český lev 1996

1997
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
Milena Dvorská