Knoflíkáři

komedie, povídkový

Typologie filmu

hraný

Anglický název

The Buttoners

Minutáž

102

Země původu

Česká republika

Copyright

1997

Rok výroby

1997

Premiéra

20.11.1997

Režie

Petr Zelenka

Scénář

Petr Zelenka

Námět

Petr Zelenka

Anotace

Komedie scenáristy a režiséra Petra Zelenky Knoflíkáři vznikla z původně samostatných povídek, jež tvůrce postupně propojil společnými motivy. Šest krátkých příběhů se odehrává „současně“ a zároveň ve zvláštní časové smyčce (jeden z nich je situován do roku 1945), v níž se relativizuje vztah mezi příčinou a následkem. – Společným jmenovatelem tragikomických epizod ze současné Prahy, z japonského města a z paluby neblaze proslulého bombardéru Enola Gay jsou tajemné souvislosti, jimiž je běh událostí ovlivňován. Postavy (i motivy) přecházejí z jednoho příběhu do dalších epizod, a až tam se někdy jejich osud završuje. – Petr Zelenka možná i bezděky pracuje s četnými motivy z úspěšných snímků: epizoda Taxíkář, odehrávající se z větší části v jedoucím voze, upomíná na Jarmuschovo dílo Noc na Zemi, propojení jednotlivých příběhů rozhlasovým vysíláním a postava zmateného ducha zase odkazují k Tajuplnému vlaku téhož režiséra. Po vzoru Švankmajerových Spiklenců slasti téměř každý z hrdinů trpí nějakou úchylkou (odtud i název filmu); ta je však interpretována jako projev lidské jedinečnosti. Ve filmu lze dále vystopovat postupy jak Luise Buñuela (povídka Poslední slušná generace), tak Miloše Formana (Pitomci). Výsledkem je ovšem kompaktní, nedělitelný celek. Zdrojem humoru je jednak tradiční spojení „vysokého a nízkého“ (např. genetický poklad lidstva v podobě sušeného spermatu), jednak metoda nenápadného mystifikátorství, spojená s dokonalým využitím archivních snímků, kterou režisér v plné míře uplatnil již ve svém předchozím snímku Mňága – Happy End (1996). – Do mnoha rolí obsadil režisér neherce, často představitele jiných uměleckých profesí (zpěváci Pavel Zajíček a Jan Haubert, výtvarníci Seisuke Tsukahara a David Černý, režisérka a výtvarnice Michaela Pavlátová). -zk-

Obsah

Moderátor rozhlasové stanice Rádio 1 dá slovo mladému hostu, který začne mluvit o události, staré padesát let... – Štěstí z Kokury. Kokura, Japonsko, 6.8.1945. (Černobíle snímaná povídka) Hustě prší. Vousatý Japonec vypráví dvěma přátelům o tom, jak je jinde vždy hezké počasí. Například v Thajsku prý prší jen v noci. Tady si kvůli vlhku ani nezapálí tabák. – Dva piloti amerického bombardéru Enola Gay míří na Kokuru. – Japonci ani nemohou klít, protože jejich jazyk nemá vulgární výrazy. Mladý Japonec se však postaví na obranu své země a svého jazyka. Válka je totiž v plném proudu. – Američané přesně nevědí, co vezou za bombu. Pohádají se a sprostě nadávají. – Vousáč naučí přátele ulevit si „zvoláním“: Fucking Weather! (Zkurvené počasí!). – Piloti musí kvůli mrakům nad Kokurou změnit kurs. Teď letí na Hirošimu. Tam druhý pilot pohladí panenku-talisman a zmáčknutím knoflíku shodí svůj náklad. Následuje obrovský výbuch. – Od té doby se v Japonsku říká: Mít štěstí z Kokury. Taxíkář. Praha, 6.8.1995. Pilotovu panenku má na zpětném zrcátku pražský taxíkář. Ten před Rudolfinem zastaví dvěma milencům. – Muž a žena se chtějí milovat. Ztrémovaný mladík je totiž schopen soulože jen v jedoucím autě. Chápavý taxíkář vyhoví jejich žádosti a zvolí co nejdelší trasu na Ruzyň. – Během cesty si řidič pustí Rádio 1, aby ho nerušilo dění na zadním sedadle. Host rozhlasového pořadu právě hovoří o podivných vztazích mezi příčinou a následkem, o souběžných událostech a o náhodách. – Taxíkář musí vyslechnout škorpení milenců, protože mladíkovi se stejně nedaří. Vyjde najevo, že žena je vdaná. Řidič nakonec vezme klienty zpět do centra. – Dalším taxíkářovým zákazníkem je mladý muž, který jej požádá, aby byl svědkem při tom, jak přistihne svou ženu u milence. Ale to taxíkář odmítne. Skeptickému zákazníkovi tvrdí, že jemu je žena naprosto věrná. Vypráví, že se s ní seznámil v kině. – (Retrospektiva) Na představení filmu Kristián taxíkář pomůže své budoucí ženě, která dostala záchvat kýchání. Dvojice skončí v objetí. – Žárlivec a řidič se zastaví na kafe. Taxíkář je prý maskérem v televizi. Noční zaměstnání je jen jeho vášnivým koníčkem. Když v noci náhodou veze své známé, nasadí si knír a změní hlas. – Zákazník si půjčí falešný knír a vtrhne do jednoho bytu. Místo své manželky však najde v majitelově posteli jinou ženu. Netuší, že jde o manželku taxíkáře. – Uklidněný manžel v autě ukáže taxíkáři fotku milované ženy. Je to ta, co předtím byla s milencem v autě... – Civilizační návyky. Psycholog nutí pacienta, kterého opustila žena, aby (jako slaboch) začal svou terapii dodržováním základních „civilizačních návyků“, tedy mytím, česáním a čištěním zubů. Mladý muž totiž toto vše zoufale zanedbává. – Chlapec a dívka v noci na nádraží dávají na koleje slisovat klíče. Mladý rocker se totiž už nechce vrátit k bývalé milence. Oba zahlédnou muže, jenž si lehne pod přijíždějící vlak. Nestačí už ničemu zabránit... – Šokovaná dvojice se uklidní divokým tancem v rockovém klubu. – Psycholog, jenž každou chvíli používá ústní sprej a pečlivě dbá o svůj vzhled, dá pacientovi jeden ze svých hřebenů a pošle jej domů. – Dvojice na cestě z klubu vjede do protisměru. Málem se srazí s psychologovým vozem. Jejich volkswagen sjede ze silnice a dívka se přitom zabije. Zraněný chlapec se porve s řidičem, který mu původně chtěl pomoci a který ho nakonec srazí pěstí. Mladík se smrtelně zraní při pádu na karosérii. Psycholog se jej pokusí vzkřísit, ale pak nechá tělo na silnici. – V autorádiu slyší psycholog nového hosta Rádia 1, mladého Američana. Rozhodne se ujet. Předtím si pečlivě upraví vlasy. Rázem se uklidní. Pak ještě aplikuje ústní sprej a v duševní pohodě pokračuje v cestě... – Poslední slušná generace. Taxíkář (maskovaný knírem) odveze na udanou adresu televizního režiséra Jiřího s manželkou Martou. Oni se mu omlouvají za utrhané knoflíky na potahu sedadla. – Dvojice navštíví budoucí příbuzné: bohaté majitele přepychové vily. Jejich děti se totiž chtějí brát. Po rozpačitém hovoru u stolu pustí hostitel-japonolog amatérské záběry, natočené, když byla jejich dcera malinká. Všichni přitom pomluví mladou generaci, která se prý neumí slušně chovat. – Po projekci se ukáže, že ze starožitné pohovky se utrhl knoflík. Marta váhavě přizná, že její muž je „knoflíkář“. Trpí úchylkou, která ho nutí dávat si mezi hýždě zubní protézy a „ukusovat“ pak knoflíky z čalounění. Vzrušuje ho to víc než sex. – Fascinovanému hostiteli, jenž je obdivovatelem jedinečných lidí, pak Jiří musí předvést svou dovednost. – Budoucí příbuzní si začnou tykat. Hostitelé předvedou Jiřímu a Martě svou „zálibu“: ve speciálně upraveném pokoji obsluhuje žena model protiletadlového děla, zatímco muž má na sobě model letounu Enola Gay a shazuje bomby na imaginární Hirošimu... (Podle fotografie se ukáže, že potomci obou párů jsou chlapec a dívka, kteří se zabili v autě.) Pitomci. TV dokument: Cílem projektu „Manhattan 95“ je vynést do vesmíru sušené a mražené sperma nejvýznamnějších mužů Země, aby mohl život pokračovat někde ve vesmíru, kdyby to na naší mateřské planetě nebylo možné. – Mrzutá žena, Vránová, se při sledování televize pohádá s manželem, který podle ní nic neumí. – Podle zástupce spolupracující Guinessovy nadace byli do projektu Manhattan 95 vybráni muži s vysokým IQ, ale i různí podivíni, splňující kritéria výjimečnosti. Manžel se však brání: sám si umí lehnout mezi koleje a strefit se plivancem na projíždějící lokomotivu, přímo do „osmičky“. Je v tom nejlepší na světě. Muž netuší, že žena také trpí svou „úchylkou“: tajně chodí do kuchyně pojídat sušenky. – Zatímco podle vědců chce Amerika projektem splatit lidstvu dluh za hříchy minulosti, např. za svržení atomových bomb v Japonsku, podle jedné feministky jde o to, že muži chtějí strkat penisy už i do souhvězdí Andromedy. Zatímco raketa se spermatem pozemšťanů startuje, muž, který do ní nepřispěl, se jde uklidnit na koleje. Vidí ho přitom chlapec a dívka. Vrána se plivancem strefí přesně do čísla osm, jež je na štítě lokomotivy. Když vlak projede, uklidněný podivín se vrací domů. – Duch amerického pilota. Čtveřice dívek přivolá na seanci druhého pilota z Enola Gay, Roberta Lewise. Duch nevěří na magii. Ale dívky dobře vědí to, co je podle něj přísně tajné a o čem sám zatím neví: že shodil atomovou bombu. On zareaguje nadávkou. Původně chtěl být houslistou, ale neměl talent. Teď je alespoň v něčem nejlepší: zabil sto tisíc lidí pohybem prstu. – Pilot se chce vyzpovídat. Místo ke knězi ho jedna dívka vezme za otcem do rozhlasového studia. – Taxíkář bere s humorem dívčino tvrzení, že vezou do rozhlasu ducha amerického pilota. Dostane staré dolary. Naladí si Rádio 1. – Robert do éteru vypráví, že se zřejmě cítí vinen. Není si jist svými pocity. K letectvu se dostal kvůli matce, která chtěla, aby tak zachránil čest „zbytečné“ rodiny. Pilot poprosí posluchače devadesátých let o odpuštění. – U dvojice, která našla smrt na silnici, stojí záchranka. Saniťák z vraku nenápadně ukradne autorádio. – Taxíkář najde na sedadle zapomenutý pilotův talisman-panenku. – Psycholog, jenž má na svědomí chlapcovu smrt, zavolá Robertovi do rozhlasu. Odpouští mu, neboť dobře ví, jak se cítí. Doktor, který se nezbavil svého pocitu viny, zapomene v telefonní budce svůj ústní sprej. – Zato pilot, jemuž rozhovor psychicky pomohl, se ocitá zpět v Enola Gay a bez výčitek svědomí spouští atomovou bombu... -zk-

Poznámka

Výňatek z filmu: Kristián (1939, r. Martin Frič). Archivní záběry.

Hrají

Pavel Zajíček

moderátor Rádia 1

Jan Haubert

host

Seisuke Tsukahara

Japonec v brýlích /Štěstí z Kokury/

Motohiro Hosoya

vousatý Japonec /Štěstí z Kokury/

Junzo Inokuchi

mladý Japonec /Štěstí z Kokury/

Světlana Svobodová

Japonka /Štěstí z Kokury/

David Charap

1. pilot /Štěstí z Kokury/

Richard Toth

2. pilot /Štěstí z Kokury/

František Černý

taxíkář /Taxíkář/

Michaela Pavlátová

žena v taxi /Taxíkář/

Jan Čechtický

muž v taxi /Taxíkář/

Pavel Lagner

zákazník/úchyl na ulici č. 1 /Taxíkář/

Zuzana Bydžovská

manželka taxíkáře /Taxíkář/

Jakub Mejdřický

milenec /Taxíkář/

Petr Zelenka

úchyl na ulici č. 2 /Taxíkář/

Vladimír Dlouhý

psycholog /Civilizační návyky/

Marek Najbrt

pacient /Civilizační návyky/

David Černý

chlapec /Civilizační návyky/

Olga Dabrowská

dívka /Civilizační návky/

Mirek Wanek

/Civilizační návyky/

Už jsme doma

/Civilizační návyky/

členové skupiny

Jiří Kodet

hostite /Poslední slušná generace/

Inka Brendlová

hostitelka /Poslední slušná generace/

Bořivoj Navrátil

Jiří /Poslední slušná generace/

Alena Procházková

Marta /Poslední slušná generace/

Rudolf Hrušínský ml.

muž, který nepřispěl /Pitomci/

Eva Holubová

jeho žena /Pitomci/

Minna Pyykhala

postava z dokumentu /Pitomci/

Artemio Benki

postava z dokumentu /Pitomci/

Sigfried Markowitz

postava z dokumentu /Pitomci/

Dennis Moran

postava z dokumentu /Pitomci/

Mariána Stojlovová

dívka vyvolávající duchy /Duch amerického pilota/

Bára Brodská

dívka vyvolávající duchy /Duch amerického pilota/

Julie Stolpovskich

dívka vyvolávající duchy /Duch amerického pilota/

Barbora Johnová

dívka vyvolávající duchy /Duch amerického pilota/

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Martina Koulová

Původní filmový námět

Petr Zelenka

Scénář

Petr Zelenka

Technický scénář

Petr Zelenka

Druhá kamera

Daniel Souček

Architekt

David Černý

Výtvarník

David Černý

Výprava

Miloš Farský ml., Miloš Farský

Návrhy kostýmů

Andrea Králová

Vedoucí výroby

Alexej Guha

Zástupce vedoucího výroby

Šimon Bezděk

Hudba

Hudba

Aleš Březina (Fuck Weather /cyklus/) (hudební režie)

Použitá hudba

Aleš Březina (Fuck Weather /cyklus/)

Nahrál

Aleš Březina (Fuck Weather /cyklus/) (housle)

Písně

The End, That Is a Question, You Ain't Me

Zpívá

Nico (The End), Zbytky Charismatu (That Is a Question), Frank Black (You Ain't Me)

Hudební režie

Aleš Březina

Produkční údaje

Původní název

Knoflíkáři

Anglický název

Buttoners

Copyright

1997

Rok výroby

1997

Premiéra

20.11.1997

Výrobce

Česká televize, TS Čestmíra Kopeckého (Česká televize), Petr Zelenka, Rada Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie (s přispěním)

Nositelé copyrightu

Česká televize

Technické údaje

Barva

colour

Ocenění

Vítěz

Festival: 5. FEBIOFEST 1998

1998
Praha / Česká republika
Cena Kristián za nejpozoruhodnejší tvůrčí čin roku 1997 v producentské oblasti
Čestmír Kopecký
cena udělena 28.1.1998

Vítěz

Festival: 1. mezinárodní filmový festival, Tallin

1998
Tallin / Estonsko
Grand Prix
Petr Zelenka

Vítěz

Festival: 27. mezinárodní filmový festival, Rotterdam, 1998

1998
Rotterdam / Nizozemsko
Hlavní cena – Tygr
Petr Zelenka

Vítěz

Festival: 43. mezinárodní filmový festival, Valladolid

1998
Valladolid / Španělsko
Cena mezinárodní federace filmového tisku (FIPRESCI)
Petr Zelenka

Nominace

Akce: 5. výroční ceny Český lev 1997

1998
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli
Rudolf Hrušínský ml.

Vítěz

Akce: 5. výroční ceny Český lev 1997

1998
Praha / Česká republika
Nejlepší režie
Petr Zelenka

Vítěz

Festival: Finále Plzeň 1998 – 11. festival českých filmů

1998
Plzeň / Česká republika
Výroční cena Asociace českých filmových klubů
Petr Zelenka

Vítěz

Festival: 5. FEBIOFEST 1998

1998
Praha / Česká republika
Cena Kristián za nejpozoruhodnejší tvůrčí čin roku 1997 v oblasti hrané tvorby
Petr Zelenka
cena udělena 28.1.1998

Vítěz

Festival: 8. filmový festival mladého východoevropského filmu, Chotěbuz, 1998

1998
Chotěbuz / Německá spolková republika
Cena poroty Mezinárodní federace filmových klubů (FICC) – Cena Dona Quijota
Petr Zelenka

Vítěz

Festival: 39. mezinárodní filmový festival, Soluň 1998

1998
Soluň / Řecko
Cena za nejlepší scénář
Petr Zelenka
za originalitu dialogů a výjimečnou stavbu příběhu

Vítěz

Akce: Ceny nadace Český literární fond za rok 1997

1998
... / Česká republika
Cena za scénář
Petr Zelenka
sekce pro film a televizi, udělená 20.5.1998

Nominace

Akce: 5. výroční ceny Český lev 1997

1998
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
Eva Holubová

Vítěz

Akce: 5. výroční ceny Český lev 1997

1998
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Čestmír Kopecký

Vítěz

Festival: Finále Plzeň 1998 – 11. festival českých filmů

1998
Plzeň / Česká republika
Cena divácky nejúspěšnějšímu filmu
Petr Zelenka

Vítěz

Akce: Cena Deža Ursinyho

1998
Bratislava / Slovensko
Cena Deža Ursinyho v podobě obrazu autora Vladimíra Pavloviče za významný počin ve sféře mezi hudbou a filmem
Petr Zelenka

Vítěz

Festival: 8. filmový festival mladého východoevropského filmu, Chotěbuz, 1998

1998
Chotěbuz / Německá spolková republika
Podpůrná cena
Petr Zelenka

Vítěz

Festival: 39. mezinárodní filmový festival, Soluň 1998

1998
Soluň / Řecko
Zvláštní cena poroty – Stříbrný Alexand
Petr Zelenka
druhé nejvyšší ocenení ex aequo s tádžicko-jihokorejským filem Let včely (Parvaze-zanbar, r. Jamšed Usmanov, Min Biong Hun, 1998)

Vítěz

Festival: 28. Lubušské filmové léto – Festival kritiků, Lagów, 1998

1998
Lagów / Polsko
Stříbrný hrozen
Petr Zelenka

Vítěz

Akce: 5. výroční ceny Český lev 1997

1998
Praha / Česká republika
Nejlepší scénář
Petr Zelenka

Vítěz

Akce: 5. výroční ceny Český lev 1997

1998
Praha / Česká republika
Cena filmových kritiků
Petr Zelenka

Vítěz

Festival: Finále Plzeň 1998 – 11. festival českých filmů

1998
Plzeň / Česká republika
Hlavní cena Zlatý ledňáček
Petr Zelenka

Vítěz

Festival: 4. sarajevský filmový festival, Sarajevo, 1998

1998
Sarajevo / Bosna a Hercegovina
Nejlepší film v kategorii debuty z bývalých socialistických států In and Out
Petr Zelenka

Vítěz

Festival: 16. mezinárodní filmový festival BERGAMO FILM MEETING, Bergamo, 1998

1998
Bergamo / Itálie
Hlavní cena – Zlatá růže
Petr Zelenka

Vítěz

Festival: 6. mezinárodní filmový festival Art Film, Trenčianske Teplice, 1998

1998
Trienčanske Teplice / Slovensko
Hlavní cena – Zlatý klíč v kategorii Art Fiction za nejlepší režii
Petr Zelenka

Nominace

Akce: 5. výroční ceny Český lev 1997

1998
Praha / Česká republika
Nejlepší zvuk
Michal Holubec

Vítěz

Akce: 5. výroční ceny Český lev 1997

1998
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli
Jiří Kodet

Vítěz

Akce: 5. výroční ceny Český lev 1997

1998
Praha / Česká republika
Cena filmových kritiků
Čestmír Kopecký