Restart

psychologický, milostný

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Restart

Minutáž

85

Země původu

Česká republika, Finsko

Copyright

2005

Rok výroby

2005

Premiéra

08.12.2005

Jazyková verze

česká

Režie

Julius Ševčík

Scénář

Ondřej Ládek, Julius Ševčík

Anotace

Absolventský film studenta katedry režie FAMU Julia Ševčíka Restart vznikl jako koprodukční projekt pražské společnosti Axman Production, FAMU a Univerzity umění a designu v Helsinkách. – Sylva je mladá pohledná žena. Má dobře placenou práci v reklamní agentuře a žije se svým přítelem Martinem. Prvního dubna neodolá a zavolá z diskotéky (kde je denním hostem) milenci, že je mu už půl roku nevěrná s jeho bratrem. Tento aprílový žert se ovšem ukáže jako osudový. Sylva si uvědomí, že přestřelila, a snaží se svou chybu napravit. Jenže Martin jí zanechal byt popsaný slovy na rozloučenou a zmizel. Mladou ženu stíhá při jeho hledání jedna nepříjemnost za druhou. Ráda by svá slova vzala zpět, ale zdá se, že už je pozdě. Alespoň v její zjitřené představivosti, předjímající různé tragédie. – Restart se soustřeďuje na popis subjektivních pocitů, jež prožívá protagonistka v průběhu jediného dne. Sylva si neuvědomuje svou lásku, dokud ji sama svým naivním vtípkem neohrozí. Jejím prostřednictvím však tvůrci zároveň zachycují současnou velkoměstskou realitu a styl života té části dnešních mladých s velmi volným životním stylem, k němuž patří noční vyžití v klubech a na diskotékách. Na první pohled se zdá, že jim nic neschází: jsou dobře zavedení, vydělávají spoustu peněz, často mají i značnou zodpovědnost. Součástí jejich „image“ je i zmíněný hektický styl života. Jenže pod tímto lesklým povrchem jsou vlastně nedospělí a hlavně nevyzrálí. I Sylva zpočátku působí jako sebevědomá žena, která má svůj život pevně v rukou, ale při první kolizi se rychle ukáže, jak velice je zranitelná. – Tvůrci při realizaci usilovali o vystižení generačního životního pocitu a tomu podřídili i vyjadřovací prostředky. Dominuje dynamický audiovizuální styl. Snímek je natočen ruční kamerou, často se v něm používají zrychlené či zpomalené záběry a barevné korekce. Záměrně se nerozlišuje mezi realitou a dívčinými živými představami. Stejný význam jako obraz má i téměř nepřetržitý soundtrack, představující údajně „to nejlepší z domácí elektronické hudební scény“. Film tak působí jako permanentní videoklip. – Česko-finský štáb natáčel během roku 2004 v lokacích po celé Praze a v pražských klubech Roxy a Radost FX. Postprodukční práce proběhly v Helsinkách. -kat-

Obsah

Na diskotéce v nočním klubu je živo. Když sem dorazí Sylva, najde na pohovce kamarádku Marušku v družném hovoru se svým chlapcem Martinem, který už má trochu upito. Milenec přivítá Sylvu polibkem, popřeje oběma dívkám dobrou zábavu a zmizí v davu. – Když se k Sylvě na parketu přidá neznámý mladík, zaregistruje mladá žena u baru Martina. Nechá se od svého tanečníka pozvat na panáka. U baru si ho dobírá, jakou má odvahu, že ji balí před jejím klukem. Martin se k Sylvě přihlásí, společně se neznámému vysmějí a vrátí mu peníze za pití. – Martin by se nad ránem chtěl se Sylvou milovat, ale dívka je po nočním hýření unavená. Probudí je telefon. Volá Patrik, který potřebuje aby Sylva, která pracuje v reklamní agentuře, odvezla někam hotové fotografie. Mladá žena to sice slíbí, ale vrátí se ještě do postele k Martinovi… – Sylva si vzpomene, jak si s Martinem slibovali, že nebudou na sebe žárlit, že jeden na druhém nebudou vyzvídat a že se nevezmou. – Přijede Patrik a domlouvá si kšefty s Martinem, který v bytě dělá na počítači návrh na obal. – Sylva, která se právě vykoupala, se obléká, ale štve ji, že musí ven. Podle ní se vše dá vyřešit mailem. – Sylva se zastaví jako vždy na hřbitově u matčiny urny. Vypráví jí o Martinovi; je s ním celkem spokojená a zdá se jí solidní. – Sylva se nají ve fast foodu a z diskotéky volá Martinovi, aby přišel. Mladíkovi se nechce, má práci. Nicméně jí popřeje, aby si tam užila. Přítelkyně si dají extázi. Maruška pokukuje po chlapech. Pak si vzpomene, že je prvního dubna, a zavolá mobilem dávnému příteli, že ho miluje a že s ním čeká dítě. Pak ho však uklidní; šlo o aprílový žert. – Sylva zatelefonuje Martinovi a řekne mu, že je mu už půl roku nevěrná s jeho bratrem Robertem. Není to prý nic vážného, je to jen hra. Martin zavěsí. – Sylva při tanci vidí Martina, jak k ní přichází a líbá ji. Je to však jen její představa. Mladá žena se jde uklidnit k baru. Tady ji objeví Martin a beze slova před ní položí klíče od bytu. – Sylva řekne Marušce, co provedla, ale kamarádka její problém bagatelizuje a raději jde balit kluky. – Sylva doma Martina nenajde, zato na zdech, na nábytku, na papírové lampě, na okně je napsáno slovo sbohem. – Martin nebere mobil. – Když z diskotéky volá Maruška, je Sylva právě v koupelně; mobil jí spadne do umyvadla a rozbije se. – Sylva si představuje, že Martin šel ke svému příteli Václavovi a že ho poprosil, aby ho před ní zapřel. – Dívka brzy ráno vyrazí k Václavovi, který má ve svém bytě počítačové studio. Martina tady nenajde, ale jeho mobil ano. Podle Václava si Martin odskočil pro kondom. – Sylva z Václavova mobilu pošle milenci sms. Překvapí ji, když do bytu opravdu dorazí dvě tlusté prostitutky, se kterými si Václav hodlá užít. – Sylva musí chvilku čekat, než otevřou McDonalda, je teprve půl sedmé. Později na ulici zahlédne opilce a představí si, že Martin šel do klubu, nenašel ji, opil se a teď je mu tam špatně. – Dívka se v náhlém hnutí mysli rozběhne do klubu. Ještě je otevřeno a platí se snížené vstupné. Jenomže Sylva zapomněla kabelku ve fast foodu. Snaží se romského vyhazovače přesvědčit, ale marně. Nakonec mu uteče dovnitř, ale Martin tam není. Dívka poprosí barmanku o vodku, ale ta ji vyvede aprílem. – Sylva se vrátí pro kabelku, avšak ta už zmizela. Volá z telefonního automatu Marušce, ale dovolá se jen do hlasové schránky. Rozjede se tedy za kamarádkou metrem a vzpomíná na láskyplné chvíle s Martinem. Kdysi se milovali na střeše činžáku a tehdy se ho zeptala, co by dělal, kdyby mu byla nevěrná. Martin jí s gustem vylíčil všemožné hrůzy, jež by jejímu milenci provedl, než by ho zabil. – Probuzená kamarádka neochotně bzučákem pustí Sylvu do domu a čeká na ni nahoře na chodbě u výtahu. Půjčí jí mobil. Ani teď Martin telefon nezvedne. Přítelkyně nebere její trable vážně a půjčí jí peníze. – Ve výtahu Sylvu napadne, že je Martin u Marušky. Představí si, jak vejde do jejího bytu, kde se muž právě obléká a na její výčitky tvrdí, že nemůže přece podvést někoho, s kým nechodí. – Rozrušená Sylva vtrhne do kamarádčina bytu, ale Martin tady není. Maruška je uražená: není přece žádná svině… Sylva se bojí, že Martina ztratila a obviní přítelkyni, že aprílový žert byl její nápad. Podle té se patrně Martin porve s jejím údajným milencem, a pak se k ní vrátí. – Rozrušená Sylva si vzpomene na Roberta, kterého viděla jen kratičký okamžik na jeho vernisáži, a chce jeho adresu. Tu Maruška nemá. – Sylva se vydá za Martinovou matkou. Představuje si, že ji žena, která pracuje v mateřské školce, odmítne Robertovu adresu dát s tím, že ji nikdy neměla ráda. Sylva jí ve svých představách ukradne kabelku a odjede jejím autem. – Sylva se pod dojmem této vize snaží ve školce získat adresu lstí. Stárnoucí žena ji prokoukne. Když se jí Sylva svěří, půjčí jí klíčky od auta. Během hovoru s ní si nervózní Sylva představuje rvačku mezi bratry. – Cestou do Robertova ateliéru trápí nešťastnici mučivé představy, jak se bratři perou a vyčítají si kdeco. Robert přitom vůbec neví, co se vlastně děje. Nakonec mu Martin zlomí ruku… Sylva se vidí, jak v ateliéru objímá Martina, který drží na klíně pomláceného bratra. Omlouvá se jim a snaží se jim vysvětlit, že chtěla, aby Martin o ni bojoval. Milenec ji však překvapí: od začátku ví, že jde o apríl. Najednou se však oba začnou smát, prý se vůbec nic nestalo… – Sylva překvapeného Roberta, který si na ni nepamatuje, znásilní na podlaze ateliéru a odejde. – Plačící žena opustí auto na křižovatce a dorazí domů pěšky. Bezmocně buší na zamčené dveře. Po chvíli jí otevře ospalý Martin a diví se, co tak vyvádí, když je pět ráno. Pochopil, že si z něho vystřelila, a chtěl jí to vrátit, proto se ztratil. Sylva mu však řekne, že už nejde o apríl, ovšem v celé záležitosti je Robert nevinně a není v ní nic citového. Nešťastný muž beze slova odejde. – Smutný Martin se ve fast foodu dívá oknem. – Sylva jede tramvají. – Střecha, kde dvojice prožila krásné chvíle, je prázdná. – Sylvu na hřbitově u matčiny urny překvapí Martin. Milenci se tu porvou a usmíří se. Je to však jenom představa. Mladá žena je na hřbitově sama. – Na diskotéce je vše při starém, Maruška si užívá. -kat-

Hrají

Filip Čapka

Martin

Marko Igonda

Václav

Iva Pazderková

barmanka v Afterparty club

Kostas Zerdaloglu

vyhazovač

Lucie Březovská

call girls

Irena Orosová

call girls

Luboš Pazderka Veselý

manažer v McDonald's

Jan Řehák

McDonald's Boy

Jitka Čvančarová

sbolubydlící Marie

Michal Zelenka

spolubydlící Marie

Bára Milotová

barmanka

Anna Mayerová

barmanka

Michal Tomášek

obsluha v McDonald's

Ondřej Martinec

pár před McDonald's

Helena Mellerová

pár před McDonald's

Bára Fišerová

dívka na toaletách v klubu

Monika Zoubková

dívka na toaletách v klubu

Iva Jestřábová

maminka ve školce

Anička Šámalová

holčička ve školce

Barbora Pecinovská

holčička ve školce

Marek Hruška

dítě ve školce

Tomáš Kučera

dítě ve školce

Sabina Falcmanová

dítě ve školce

Barbora Vágnerová

dítě ve školce

Lukáš Majer

dítě ve školce

Nikola Slavíková

dítě ve školce

Zbyněk Šmíd

chlapec v internetové kavárně

Jan Révai

tanečník

Svoboda

V. F.

Štáb a tvůrci

Hudba

Hudba

Khoiba, Moimir Papalescu & The Nihilists (dodatečná hudba), Ecson Waldes (club music), Filip Míšek

Nahrál

Khoiba (That Reason), Khoiba (B Electric B), Khoiba (Facilities), Khoiba (202), Khoiba (Pathetic), Khoiba (The Deepest Nightmare), Moimir Papalescu & The Nihilists (Everybody Calls Me an Angel), Moimir Papalescu & The Nihilists (Motorpsycho), Moimir Papalescu & The Nihilists (Suzanne Calibre No. 45)

Písně

That Reason, B Electric B, Facilities, 202, Pathetic, The Deepest Nightmare, Sophia, Everybody Calls Me an Angel, Motorpsycho, Suzanne Calibre No. 45, Restart promotional music, Terribly (remix Juanity Juarez), různé skladby a písně

Hudba k písni

Khoiba (That Reason), Khoiba (B Electric B), Khoiba (Facilities), Khoiba (202), Khoiba (Pathetic), Khoiba (The Deepest Nightmare), Escon Waldes (Sophia), Moimir Papalescu & The Nihilists (Everybody Calls Me an Angel), Moimir Papalescu & The Nihilists (Motorpsycho), Moimir Papalescu & The Nihilists (Suzanne Calibre No. 45), Norbi Kovacs (Restart promotional music)

Text písně

Ema Brabcová (That Reason), Ema Brabcová (B Electric B), Ema Brabcová (Facilities), Ema Brabcová (Pathetic), Moimir Papalescu & The Nihilists (Everybody Calls Me an Angel), Moimir Papalescu & The Nihilists (Motorpsycho), Moimir Papalescu & The Nihilists (Suzanne Calibre No. 45)

Produkční údaje

Původní název

Restart

Anglický název

Restart

Copyright

2005

Rok výroby

2005

Premiéra

08.12.2005

Distribuční slogan

Toužili jste někdy začít znovu?

Technické údaje

Barva

colour

Zvuk

Dolby Digital

Verze

česká