Řeka

příběh, lyrický

Typologie filmu

hraný

Délka

dlouhometrážní

Anglický název

The River

Minutáž

87 min

Země původu

Československo

Copyright

1933

Rok výroby

1933

Premiéra

13.10.1933

Jazyková verze

česká, německá

Režie

Josef Rovenský

Anotace

Příležitost natočit film, jenž by vyčníval nad běžnou úroveň české tvorby, dostal režisér Josef Rovenský od producenta Jan Reitera. Společně napsali scénář podle předlohy sázavského spisovatele Jindřicha Snížka. Rovenský, který měl v té době za sebou režii již několika filmů němé éry, byl známý především jako herec. Na přelomu dvacátých a třicátých let patřil k těm vůbec nejobsazovanějším a herecké příležitosti získával rovněž v zahraničních produkcích. Řeka z roku 1933 byla jeho prvním zvukovým snímkem. Od českého dobového průměru se odlišovala především námětem a realistickým ztvárněním českého venkova. Rovenský natočil dílo s jednoduchým dějem o přátelství čtrnáctiletého Pavla a stejně staré Pepičky, jehož jedinou dramatickou zápletkou je snaha chlapce chytit štiku, za niž by dívce koupil boty. Důležitou roli hraje ve filmu příroda – zejména řeka, která neslouží pouze k dotvoření atmosféry, ale je samostatným personifikovaným subjektem schopným zasahovat do lidských osudů. K umocnění poetického kouzla snímku velkou měrou přispěl kameraman Jan Stallich, jehož způsob zachycení přírody se stal inspirací pro další filmaře. Film zaznamenal neobyčejný úspěch u domácích i zahraničních kritiků. K mimořádnému komerčnímu odbytu za hranicemi Československa přispěla jeho spěšná účast a ocenění na druhém benátském filmovém festivalu v roce 1934. Hudbu Josefa Dobeše, především ústřední píseň Silnice šedivá, dokonce samostatně zakoupilo několik zemí. Největší význam Řeky pro českou kinematografii však spočívá v založení tradice žánru lyricko-poetického filmu, na který svým dílem navázali další tvůrci (například František Čáp či Václav Krška).

Obsah

Starosta Sychra v mládí rád pytlačil a nyní se obává, že jeho syn Pavel zdědil tuto vášeň po něm. Také proto ho chce poslat do města na studia. Pavel je však slušný chlapec. Přátelí se se svou spolužačkou Pepičkou, dcerou chudého chalupníka. V tůni u řeky plaší ryby stará štika a ředitel blízkého hotelu vypíše odměnu pro toho, kdo ji chytí. Ryba se chytí na Pavlovu návnadu, ale úporně bojuje o svůj život. Při zápasu s ní uplavou Pavlovi šaty a chlapec sám se dostane do proudu, který ho strhne s sebou. Zlomyslný pytlák řekne Pepičce, že se Pavel asi utopil, protože jeho šaty našli voraři. Dívka utíká s nářkem do vsi a všichni vesničané začnou po chlapci pátrat. Ten zatím šťastně vytáhl štiku a odnesl ji do hotelu. Za získanou odměnu koupil Pepičce svetr a boty, aby nemusela chodit bosa, a dárek jí tajně položil na postel. Unaven pak usne mezi kolejemi, kde ho najde tulák a odnese spícího domů. Zoufalí rodiče, kteří uvěřili, že Pavel zahynul, se radují z nečekaného shledání.

Poznámka

Film byl vydán také v dabované německé jazykové mutaci pod názvem Junge Liebe, která byla cenzurována v únoru 1934. Film byl uveden na II. mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách roku 1934. Národní filmový archiv archivuje rovněž německy namluvenou kopii KK-N 2006,0 m.

Hrají

Jarmila Beránková

Pepička Matuková

Václav Jalovec

Pavel Sychra

Jaroslav Vojta

Jan Sychra, Pavlův otec

Hermína Vojtová

Pavlova matka

Jan Sviták

pytlák Václav Zimák

Jan W. Speerger

četník

Marie Rýdlová

kupcova žena

Jaroslav Marvan

vedoucí hotelu

F. X. Mlejnek

jednooký v pohádce

Antonín Jirsa

obr v pohádce

Karel Schleichert

hráč karet

Václav Menger

vesničan

Saša Razov

dirigent orchestru

Josef Dobeš

houslista

Antonín Kuneš

otec vesnického chlapce

Emanuel Hříbal

hostinský

Karel Němec

host v hotelu

Luigi Hofman

host v hotelu

Robert Ford

host v hotelu

Václav Piskáček

host v hotelu

František Filipovský

host v hotelu

Štáb a tvůrci

Asistent režie

Václav Dražil

Předloha

Jindřich Snížek (Návrat – povídka)

Vedoucí výroby

Jan Sviták

Hudba

Nahrál

Dětský pěvecký sbor Domoviny

Dirigent

řed. Novák (Dětský pěvecký sbor Domoviny)

Písně

Silnice šedivá, Loučení, loučení, Píseň sekáče

Hudba k písni

Josef Dobeš (Silnice šedivá)

Text písně

Saša Razov (Silnice šedivá)

Zpívá

Bedřiška Wardasová (Silnice šedivá), Jan Chaloupka (Silnice šedivá), dětský sbor (Loučení, loučení), mužský hlas (Píseň sekáče)

Produkční údaje

Původní název

Řeka

Anglický název

The River

Souběžný název

Junge Liebe

Kategorie

film

Typologie

hraný

Žánr

příběh, lyrický

Země původu

Československo

Copyright

1933

Rok výroby

1933

Premiéra

13.10.1933

Výrobce

Reiter

Nositelé copyrightu

Národní filmový archiv

Distribuce

Elekta

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

87 min

Verze

česká, německá

Ocenění

Vítěz

Festival: 20. mezinárodní filmový festival Benátky

1959
Benátky / Itálie
Čestný diplom za účast v kulturní sekci
Národní filmový archiv
udělen Filmotéce Československého filmového ústavu u příležitosti 20. výročí nejstarší filmové soutěže světa za retrospektivní uvedení pěti vyznamných filmových děl z předcházejících benátských festivalů Bouře nad Tatrami, Extase, Jánošík, Panenství, Řeka a Zem spieva

Vítěz

Akce: Vavřínový věnec a diplom časopisu časopisu Filmové listy

1935
Praha / Československo
Vavřínový věnec a diplom
Jan Reiter

Vítěz

Festival: 2. mezinárodní filmový festival Benátky

1934
Benátky / Itálie
Pohár města Benátek za nejlepší režii
udělen v září 1934 kolekci čtyř československých filmů Bouře nad Tatrami, Extase, Řeka a Zem spieva za režii československou, která ukázala, že si zaslouží mimořádného vyznamenání za svou nezvyklou působivost spojenou s velmi prostým uměním vypravěčským a se samorostlým pochopením a vyjádřením přírody, to platí pro všechny čtyři ukázané filmy, které mají takové vzájemné umělecké analogie, že jejich souhrn možno uznati za výraz skutečné osobité národní školy

Vítěz

Akce: Stuhy časopisu Český filmový zpravodaj

1934
Praha / Československo
Modrá stuha za nejlepší český film v roce 1933
Jan Reiter
udělila redakce Českého filmového zpravodaje k 1. 1. 1934 výrobci za jediný film, který s úspěchem udává české filmové tvorbě nové cesty jak v námětu, tak i režii, aniž by stavěl na popularitě autora