Celovečerní debut Evalda Schorma z roku 1964 jednak patří k těm snímkům československé nové vlny, které otevírají novým způsobem „budovatelské“ téma, jednak odhalují lidskou zkušenost tehdy třiatřicetiletého debutanta. Podle scénáře Antonína Máši realizoval Schorm film Každý den odvahu jako existenciální drama zrcadlící morální krizi, kterou procházela politicky angažovaná generace padesátých let po revizi kultu osobnosti. Protagonistou vyprávění je mladý strojírenský dělník Jarda Lukáš, jenž musí bolestně vystřízlivět ze svých ideálů, které nebyly založeny na realitě, ale na klamu. Svět kolem ovšem zklamanému muži nijak nevychází vstříc: Jardovo okolí je nakaženo lží a morálním úpadkem. Hrdina, který místo na hlas svého svědomí spoléhal na plakátová hesla, prochází těžkou deziluzí. Politická práce, za kterou se mu po roce 1948 dostávalo pochvaly, nyní působí trapně a vzbuzuje spíš pobavení. Jarda přichází dokonce i o svou lásku, aranžérku Věru... Evald Schorm svého hrdinu (procházejícího těžkým „kristovským“ věkem třiatřiceti let) neodsuzuje, ale nalézá pro jeho těžkou situaci pochopení. Vývoj Jardovy postavy tak ještě zvyšuje míru divákova znepokojení. Drama Každý den odvahu působilo ve své době tak provokativně, že se setkalo s nevolí i u prezidenta Novotného. Film se proto dostal k divákům s ročním zpožděním. Dnes ovšem patří mezi nejrespektovanější díla československé nové vlny, a to jak díky Schormově citlivé režii, tak díky kameře Jana Čuříka a hereckým výkonům Jana Kačera a Jany Brejchové v hlavních rolích. V partu bytné zaujme Olga Scheinpflugová, která se i v šedesátých letech dostala k filmovým rolím jen zřídka.
Jarda Lukáš, dělník z velkého strojírenského závodu, dosáhl po vítězství komunistů v únoru 1948 poměrně slušné kariéry. Jako jeden z průkopníků mládežnických úderníků se obratně angažoval v politické práci s mladými lidmi, a proto rychle stoupal nahoru. Po odhalení a odsouzení stalinského kultu osobnosti se však mnohé změnilo a Jarda není schopný se těmto změnám pružně přizpůsobit. Pracuje podle starých direktiv a nemůže pochopit, že jeho politická práce, za níž byl kdysi chválen, nyní vzbuzuje spíše výsměch. Také v osobním životě není zcela šťastný. Jeho dívka, aranžérka Věra, ho sice stále miluje, ale jejich společný život komplikuje nedostatek soukromí. Věra se smutkem pozoruje, jak se její milý znovu vrhá do akcí, které končí trapnými fiasky. Snaží se mu pomoci, ale po marných hádkách se rozhodne, že se s ním rozejde. Jarda, znechucený životem, hledá útěchu v alkoholu. V opilosti vytýká kamarádům „zradu revoluce“ a ti ho za jeho výhrůžky zbijí. Na druhý den hledá Věra Jardu v továrně, ten se však před ní ukryje a nechá ji odejít.
aranžérka Věra
dělník Jarda Lukáš
dělník Bořek
redaktor
Olina, redaktorova žena
bytná
Eduard Mrázek, bratr bytné
fotograf
podnikový ředitel
kouzelník
kouzelníkova asistentka
Jardův kolega
tanečník
tanečnice
zpěvák
klavírista
Jardova sestra
Jardův švagr
příslušník VB
starý operní pěvec
host ve vinárně/muž s kočárkem
televizní redaktor
tajemník
sousedka
číšník
funkcionář
dívka
stařec
karbaník
matka
rváč
rváč
rváč
rváč
rváč
Boca Abrhámová, Irena Klausová
Dvořák Josef (výprava), Karel Průcha, Václav Šebek
František Šindelář, Bohumír Brunclík (zvukové efekty)
Václav Dobeš, Růžena Hulínská
Bohumír Čech, Jiří Mařas
Jana Cunderlová, Eva Schmiedbergerová
Julius Fučík (Veselí vesničtí kováři)
Štěpán Koníček (FISYO)
Plují lodi do Triany, Ovčáci čtveráci /parafráze Rošťáci čtveráci/, Klementajn, Zdálo se mi, má panenko, Avanti o popolo, Mnoga ljeta
Jan F. Fischer (Plují lodi do Triany), lidová píseň (Ovčáci čtveráci /parafráze Rošťáci čtveráci/), lidová americká píseň (Klementajn), lidová píseň (Zdálo se mi, má panenko)
lidová píseň (Ovčáci čtveráci /parafráze Rošťáci čtveráci/), Jiří Suchý (Klementajn), lidová píseň (Zdálo se mi, má panenko)
Jan Libíček (Ovčáci čtveráci /parafráze Rošťáci čtveráci/), Jiří Suchý (Klementajn), Drago Čáslavský (Zdálo se mi, má panenko), Jan Kačer (Avanti o popolo), sbor (Mnoga ljeta)
Každý den odvahu
Courage for Every Day
Odvahu pro všední den
film
hraný
drama
Československo
1964
1964
15. 1. 1965
Novotný – Kubala, Bedřich Kubala, Ladislav Novotný
dlouhometrážní
86 min
česká
Festival: 1. Finále Plzeň
1968
Plzeň / Československo
Hlavní cena Ledňáček
Jan Čuřík
udělena v částce 100 000 korun
Festival: 1. Finále Plzeň
1968
Plzeň / Československo
Hlavní cena Ledňáček
Antonín Máša
udělena v částce 100 000 korun
Festival: 1. Finále Plzeň
1968
Plzeň / Československo
Hlavní cena Ledňáček
Evald Schorm
udělena v částce 100 000 korun
Přehlídka: 2. mezinárodní přehlídka nového filmu Pesaro
1966
Pesaro / Itálie
I. cena Zlatá ratolest
prvenství v obou hlavních soutěžích, v referendu kritiků a diváků
Festival: 19. mezinárodní filmový festival Locarno
1966
Locarno / Švýcarsko
Cena mladých kritiků
Akce: Cena československé filmové kritiky za rok 1964
1965
Praha / Československo
Cena československé filmové kritiky
udělena na Cenách Trilobit 1964
Akce: Ceny Trilobit 1964
1965
Praha / Československo
Trilobit za kameru filmu
Jan Čuřík
za film Každý den odvahu a za povídku Místo (z filmu Místo v houfu)
Akce: Ceny Trilobit 1964
1965
Praha / Československo
Trilobit za režii
Evald Schorm