Prózy Bohumila Hrabala se pro režiséry československé nové vlny staly fascinujícím zdrojem inspirace. V povídkovém snímku Perličky na dně z roku 1965 své schopnosti přesvědčivě demonstrovaly příští režisérské hvězdy československé nové vlny – Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm, Věra Chytilová a Jaromil Jireš. Dalším obdobným počinem se pak staly půlhodinová hrabalovská etuda Juraje Herze Sběrné surovosti a čtrnáctiminutová povídka Fádní odpoledne scenáristy a režiséra Ivana Passera (1964). Blízký spolupracovník Miloše Formana, který v roce 1965 v rámci celovečerní režie velmi úspěšně debutoval Intimním osvětlením, v adaptaci stejnojmenné povídky ze sbírky Perlička na dně líčí navenek ospalou letní atmosféru v předměstské hospodě. Aktéry vyprávění jsou jednotliví hosté, kteří vstupují do vzájemných interakcí – ať už vědomě nebo tím, že se ocitli ve stejném časoprostoru. Arogantní mladík popouzející vznětlivého hostinského, čtveřice hráček karet, bývalý fotbalosta s kastrolem kyselého zelí a elegantní žena procházející se po ulici – ti všichni jsou vtaženi do dění, jemuž dodává dynamiku nedaleko probíhající fotbalový zápas. Prohrané nedělní utkání, na které se procházející fanoušci furiantsky těšili, je ozvukem kolektivní marnosti: přání a tužby jednotlivých postav jsou spíš součástí letního snění obracejícího se zpět k minulosti než impulsem k činu... Ivan Passer se ve Fádním odpoledni projevuje jako mistr navenek bezvýznamných pomlk a nevyřčených vět, jejichž prostřednictvím obnažuje s lakonickou laskavostí existenciální bezčasí lidské existence. Ve snímku, jehož kameraman byl Jaroslav Kučera, se mezi bezejmennými hosty objeví i autor literární předlohy a spoluautor scénáře Bohumil Hrabal. -ap-
V letním nedělním odpoledni sedí v hospodě starší muž. U jiného stolu hrají čtyři dámy v letech karty a polohlasem si zpívají. Hostinského pohoršuje mladík, který si poroučí pivo za pivem jen pohybem ruky, kouří jednu cigaretu za druhou a přitom neodtrhne oči od knihy s názvem Když vyjí vlci. Parta fotbalových fanoušků se přišla posilnit před utkáním a starší muž s nimi odmítne jít na stadion, protože má strach o své nemocné srdce. S kastrolem kyselého zelí přichází bývalý hráč fotbalu a zapřádá hovor o dávných sportovních hvězdách. Mladík platí útratu a velmi rozčílí hostinského, když si odmítnutým spropitným - papírovou tříkorunou - zapálí cigaretu. Muž se zelím je okouzlen elegantně oblečenou ženu, která se prochází na ulici před hospodou. Neveselý příchod naštvaných fanoušků vypovídá o výsledku utkání. Starší muž chce spolknout prášek na srdce, ale ruka mu klesne a jeho oči hledí do prázdna. Elegantní žena kráčí přes pole a za ní jde jako hypnotizován muž se zelím.
Film byl v červenci 1965 uveden do distribuce jako předfilm maďarského snímku Čtyři děvčata.
Film byl v roce 2020 digitálně restaurován za spolupráce Národního filmového archivu, Státního fondu kinematografie a Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary ve studiích Universal Production Partners a Soundsquare v Praze.
žena
muž
muž
muž
muž
muž
hráč kulečníku
Zdenka Petřková
Bohumil Hrabal (Fádní odpoledne – povídka ze sbírky Perlička na dně)
Jiří Štíbr, Vladimír Zajíc
František Zajíček, Jan Vrňata, Viktor Fixl
Ludmila Tikovská, Luděk Marold, Věra Winkelhöferová
Růžena Nováková (klapka)
Zpívá ženský sbor
Zpívá ženský sbor
Fádní odpoledne
Fádní odpoledne
A Boring Afternoon
A Dull Afternoon
film
hranýdistribuční
povídka
Československo
1964
1964
schválení literárního scénáře 31. 1. 1964
schválení technického scénáře 24. 2. 1964
začátek natáčení 10. 7. 1964
konec natáčení 10. 12. 1964
promítání povoleno 1. 6. 1965
premiéra 23. 7. 1965 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
premiéra 27. 8. 1965 /nepřístupný mládeži/ (kino Paříž /1 týden/, Praha)
obnovená premiéra 27. 5. 2021 /přístupné bez omezení/
bez sloganu (1965) / bez sloganu (2021)
Ústřední půjčovna filmů (původní 1965), Národní filmový archiv (obnovená 2021)
Tvůrčí skupina Šmída – Fikar, Ladislav Fikar (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Bohumil Šmída (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
krátkometrážní
14 min
381 metrů
16mm, 35mm , DCP 2-D, BRD
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 19. mezinárodní filmový festival Locarno
1966
Locarno / Švýcarsko
Cena mladých kritiků za krátký film
Festival: 14. mezinárodní filmový týden Mannheim
1965
Mannheim / Německá spolková republika
Pochvalné uznání Katolické filmové práce Spolkové republiky Německo
Festival: 14. mezinárodní filmový týden Mannheim
1965
Mannheim / Německá spolková republika
Čestné uznání poroty Mezinárodního evangelického centra
Festival: 14. mezinárodní filmový týden Mannheim
1965
Mannheim / Německá spolková republika
Zlatý dukát v kategorii krátkých hraných filmů