Tvorba Jaroslava Papouška po roce 1969 zůstává ve stínu jeho scenáristické spolupráce s Milošem Formanem. Většinové publikum si ovšem jeden z významných příslušníků nové vlny získal komediální trilogií o rodině Homolkových. Poněkud odlišného charakteru je neprávem zapomenutá teenagerovská komedie o čtrnáctiletém klukovi ze sídliště, který si řeší problémy s neopětovanou první láskou. Pavel Horák v podání Richarda Medka se trápí tím, že ho jeho vytoužená Zuzana přerostla a začala chodit s vytáhlým sokem přezdívaným Eifelák (Vladimír Dlouhý). Pavlovy starostlivě utajované, „trapné“ problémy se dospělí marně pokoušejí pochopit. Moudré naučení, že každý je tak velký, jak se cítí, pro kluka trpícího malým vzrůstem nemá momentálně smysl… Kvality přirozeně působícího snímku zvyšuje kamera Formanova spolupracovníka Miroslava Ondříčka.
Čtrnáctiletý Pavel po návratu z několikaměsíčního léčení zjistí, že jeho přítelkyně Zuzana ho přerostla o hlavu. A navíc chodí s vysokým spolužákem zvaným Eifelák. Pavel je nešťastný, začne zanedbávat školu a sní jen o tom, jak se Eifelákovi pomstí. Na své trápení je sám, rodičům se svěřit nemůže, a děda, k němuž má chlapec důvěru, nemá čas, každou chvíli má schůzku s nějakou ženou. Děda také není velký, ale zajímají ho jen vyšší ženy. Pavlovi dává jen radu, že každý člověk je tak velký, jak se cítí. To však Pavlovu soužení neuleví. Rodiče si uvědomují, že se synkem se něco děje, nepodaří se jim však zjistit, co by to mohlo být. Dědovo tvrzení, že v tom musí být láska, zprvu odmítnou, ale nakonec na školní fotografii všichni tři hledají, která dívka by mohla být Pavlovou láskou. Pavel utrží ve škole několik čtyřek, po nich následuje pětka. To už se chlapec bojí jít domů. Toulá se venku kolem řeky, kde pozoruje rybáře. Ten musí po chvíli odejít a pro udice přijde hezká dívka, stejně velká jako Pavel. Pavel s ní prožije příjemné odpoledne, které končí polibky. Druhý den se setkají znovu, a tak je Zuzana rázem zapomenuta. Doma Pavel tvrdí, že byl na pionýrské schůzce. Usmívá se a rodiče jsou spokojeni. Domnívají se, že synovi konečně porozuměli.
děda Douša
Pavel Horák
Zděna, Pavlova matka, Doušova dcera
Láďa, Pavlův otec
Mirek Pivoňka zvaný Eifelák
Pavla
Zuzana Blažková, Pavlova kamarádka
ředitel školy
učitelka Bělohradská
učitelka Motyčková
učitelka fyziky
učitelka dějepisu
učitelka
lékař
zástupkyně ředitele školy
Olga Šafránková, dědova známá
Věra, dědova známá
Béďa, Pavlův kamarád třeťák
Pavlin otec
spolužák Novák
spolužačka
spolužák
spolužačka
spolužák
spolužačka
spolužák
spolužačka
spolužačka
spolužák
spolužák
spolužák
spolužačka
spolužačka
spolužačka
spolužák
spolužačka
spolužák
učitelka v lázních
učitel tělocviku
fotbalový rozhodčí
fotbalový rozhodčí
fotbalový rozhodčí
primář Vaněk
učitelka
muž v kavárně
muž v kavárně
žena v zoo
žena v zoo
Radúz v baletu
Mahulena v baletu
balet
balet
balet
balet
balet
balet
balet
balet
balet
balet
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
fotbalista
kluk v lázních
kluk v lázních
muž u telefonní budky
Antonín Kopřiva, Marie Beránková
Eduard Kadeřábek
Vladimír Ježek, Žák Jiří (2), Ladislav Winkelhöfer
František Jaderník, Milan Štěch
Miloslav Černohlávek
Alena Salabová, Karel Šebík, Eva Horázná, Petr Pištěk
Josef Suk (Radúz a Mahulena (balet))
Orchestr Ivo Pavlíka
Ivo Pavlík (Orchestr Ivo Pavlíka)
Konečně si rozumíme
We See Eye-to-Eye at Last!
1976
1976
11.02.1977
35mm, Betacam
česká
Festival: 15. filmový festival mladých Špindlerův Mlýn
1977
Špindlerův Mlýn / Československo
Cena diváků