Scenárista a režisér Miloš Zábranský se kolem roku 1989 vyprofiloval coby autor „duchovních“ snímků se sociálně-kritickým podtextem (Dům pro dva /1987/, Masseba /1989/, Stavení /1990/). Debutoval však titulem, který postrádá rysy podobenství a má blíže spíš k moralitě. Poslední mejdan (1984) je příběhem dvou povahově i mravně protikladných studentek střední zdravotnické školy – citlivé, svědomité Kristýny a povrchní a manipulátorské Aleny. Zatímco první z kamarádek sdílejících pokoj na internátu postupně odhaluje povážlivé nedostatky svých ctitelů a přiklání se stále víc k dobrosrdečnému Pepíkovi, druhá otěhotní s Jugosávcem Borou a pokouší se ho donutit ke svatbě… Hlavních rolí ve snímku o složitém dívčím dozrávání v polovině osmdesátých let se ujaly Tereza Pokorná (Kristýna) a Světlana Nálepková (Alena).
Studentky střední zdravotnické školy, Kristýna a Alena, jsou kamarádky a bydlí spolu v internátě. Také společně navštěvují diskotéky. Vyzývavá Alena, která nemá nouze o ctitele, se zde seznámí s jugoslávským studentem Borou. I citlivá a poněkud nesmělá Kristýna má kolem sebe několik nápadníků: sebevědomého Richarda, Pepíka, který se nedostal na vysokou školu a pracuje ve výkupu láhví. Za své děvče ji považuje i bývalý spolužák Milan z městečka, kam dívka jezdí za svými rodiči. Kristýna se poctivě snaží plnit všechny povinnosti na praxi v nemocnici. Přesto se dostává do konfliktů, nejvíce s doktorem Hartem. Alena otěhotní s Borou a chystá se na svatbu, přestože mladík se ženit nechce. Alena mu hrozí skandálem na ambasádě. Kristýna stále více dává přednost Pepíkovi. Zpočátku ji imponoval Richard, ale byla svědkem, jak obratně okradl cizinku o peněženku plnou valut a později zjistí, že veksluje s poukázkami do Tuzexu. Pokud jde o Milana, Kristýnu odpudila jeho obhroublá parta. V nemocnici má problémy s dědou Koudelkou, který si dvakrát sám odpojil umělou výživu. V prvním případě padla nespravedlivě vina na Kristýnu, při druhém se nechala přesvědčit přes svou vůli, aby zaskočila na chvíli na oslavu nemocničních sester. Na veřejné schůzi z ní udělají „černou ovci“ školy. Kristýna se však rázně ozve a hovoří i o různých nedostatcích. Uvědomí si, že Pepíka miluje a je na chvíli šťastná. Pepík však zanedlouho nastoupí vojenskou službu.
studentka Kristýna Hanzalová
studentka Alena
Pepík Dvořák
Richard
jugoslávský student Boro
profesor Vondráček
MUDr. Hartl
Milan, Kristýnin bývalý spolužák
děda Koudelka
otec Kristýny
matka Kristýny
vrchní sestra Brúžková
primář
taxikář
zdravotní sestra
Pintr
násilník Jarda
dívka z party
dívka z party
dívka z party
dívka z party
dívka z party
kluk z party
kluk z party
kluk z party
kluk z party
kluk z party
Angličanka
studentka zdravotní školy
dívka na internátě
dívka
Pepíkův otec
mladík
mladík
hlas Pepíka
hlas profesora Vondráčka
hlas MUDr. Hartla
hlas primáře
hlas vychovatelky
hlas pacienta se slavíkem
Jarmila Bůžková, Eva Truchlá
Miroslav Šnábl, Richard Špůr, Igor Demčák, Vladimír Kýbl
Martin Svoboda
Procházka Jaroslav (výroba)
Eva Kulhánková, Jiří Pavlásek
Václav Vorlíček (režie)
Zdeněk Bobek, Martin Kopecký, Dolores Šrůtková
Démon, Okno mé lásky, V rytmu galaxie, Mário, Jsem
Petr a Pavel Orm (Démon), Petr Janda (Okno mé lásky), Petr a Pavel Orm (V rytmu galaxie), Vítězslav Hádl (Mário), Jan Neckář (Jsem)
Petr a Pavel Orm (Démon), Zdeněk Rytíř (Okno mé lásky), Petr a Pavel Orm (V rytmu galaxie), Michael Prostějovský (Mário), Michael Prostějovský (Jsem)
Kamélie (Démon), Petr Janda (Okno mé lásky), Kamélie (V rytmu galaxie), Eva Hurychová-Mošnerová (Mário), Václav Neckář (Jsem)
Poslední mejdan
The Last Binge
Staccato v dechu /scénář/
film
hraný
psychologický
Československo
1982
1982
1. 1. 1984
dlouhometrážní
70 min
česká