Psychologické drama scenáristky a režisérky Ireny Pavláskové patří k těm snímkům, které sice začaly vznikat ještě v minulém režimu, svým kritickým, svobodným duchem však signalizují nastupující společenské změny spojené s rokem 1989. Ambiciózní devětadvacetiletá autorka měla za sebou několik úspěšných studentských snímků realizovaných na pražské FAMU a v Čase sluhů dokázala zhodnotit svou dravou vypravěčskou energii i kritického ducha. Celovečerní debut Pavláskové je tak citově angažovanou výpovědí o morální devastaci, kterou v osobě hlavní hrdinky v době socialismu procházeli mnozí mladí lidé. Protagonistka filmu, Dana, se stala prototypem bezohledné a cynické manipulátorky, která podřizuje všechny kolem sebe zvráceným představám o vlastních potřebách a kvalitách. Z ošklivé, uťápnuté medičky se Dana mění v elegantní monstrum, jehož rozpínavý vzestup k moci odstartují „kopačky“ od atraktivního milence. Dana ukradne spolužačce Lence přítele a v dalším životě tyje ze své schopnosti modelovat okolní svět ve vlastní prospěch. Přestože v případě „nedobrovolného“ manžela Milana hrdinka nakonec narazí, pokračuje ve finále v symbolickém, vítězném tažení světem… Pavlásková sleduje svou nesympatickou hrdinku s mrazivou ironií, kriticky však zobrazuje i dvě extrémní polohy společnosti, projektované do oboru „pozitivního“ oboru – lékařství (které studuje a posléze úspěšně provozuje Danina obětavá kamarádka Lenka) – a „negativního“ zahraničního obchodu (jemuž se věnují manipulované mužské postavy – manžel Milan i bývalý milenec Mirek). V hereckém obsazení vsadila režisérka na Ivanu Chýlkovou, jíž zdatně sekundují Karel Roden (Milan) a Miroslav Etzler (Marek). „Generační“ obsazení doplňují Eva Holubová jako Danina ujařmená sousedka Bohunka a Jitka Asterová coby Lenka. Debutující kameraman F. A. Brabec dokázal „přehlídce stvůr“ Ireny Pavláskové vdechnout bohatý a živý rozměr. Film se dočkal volného pokračování Čas dluhů (1998).
Medička Dana je stydlivá šedivá myš. Pohledný student zahraničního obchodu Marek s ní sice spí, ale krátce po své promoci ji bezohledně opustí. Jeho spolužák Milan má naopak Daninu kamarádku Lenku, rovněž medičku, opravdu rád. Zoufalá Dana si na sympatické dvojici doslova vykňourá podivné řešení své situace. Aby se Markovi pomstila, rychle se vdá a k tomu potřebuje ženicha. Na rozdíl od šokované Lenky se Milan domnívá, že „papírové“ manželství ustojí. Dana brzy projeví nevídanou energii. Milana svede, brzy se nastěhuje do luxusního bytu jeho rodičů a ty brzy vystrnadí na chalupu. Pro zrazenou Lenku sežene jen protekční místo v nemocnici, sama se zůstane v domácnosti. Po pěti letech je z Dany atraktivní mondénní panička. Domácnost jí nezištně obstarává sousedka Bohunka, oběť katastrofických vztahů s muži. Malé dceři a manželovi se věnuje Dana jen okrajově. Zato kariéru svého muže řídí pevnou rukou. Ze závětří ho nenápadně kormidluje k podrazům, které mu přinášejí v PZO povýšení. Po letech se smíří s Lenkou, šťastně vdanou a úspěšnou lékařkou. Její muž ale Danu upřímně nesnáší. Dana si pořídí milence - plachého historika Luboše. Pak jí hry vymknou z rukou, Milan se chce rozvést a Luboš jí pozve do bytu svou rozvětvenou rodinu z Moravy. Po čase je všechno, jak chtěla Dana. Na opulentní recepci potká Marka. Bývalý milenec nastupuje v Londýně na obchodním zastupitelství. Dana se pochlubí, že tam jede i ona s Milanem.
Dana
Milan Hošek, Danin muž
Lenka, Danina kamarádka
historik Luboš Tesáček
Marek, Danin idol
Bohunka, Danina sousedka
Hanka, Danina kamarádka
zástupce ředitele Stach
Stachová, manželka zástupce ředitele
Pražák, Milanův kolega v práci
Marková, Lubošova bytná
Markéta, Danina dcera
Patočka
Liduška, Patočkova manželka
Lubošův bratr
švagrová
člen komise
člen komise
členka komise
Jarda, Lenčin manžel
instalatér Hlaváček
Milanova matka
Milanův otec
Danina matka
Danin otčím
Lubošova matka
Lubošův otec
babička Luboše
Milanova sousedka
Soňa, Danina kamarádka
Romana, Danina kamarádka
Hájek, Milanův ředitel
kamarád
domovnice
mladík
číšník
vedoucí
zákaznice
host v hotelu
nóbl pán
arabský obchodník
prostitutka
žena v prodejně konfekce
Milanův kolega
přítelkyně Romany
mladá žena ve vratech
vládní úředník
mladík na večírku
holčička
muž s tranzistorákem
Ema
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebnice
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
hudebnice
hudebník
prodavač
Hančin přítel Pavel
Kamila
číšník
hlas Pražáka
Stanislava Hutková
Kamil Busch, Jarmila Čajová, Vít Horálek
Jan Smolík
Ivan Břešťák, Jaroslav Česal, Petr Průša, Marek Šíma
Zdeňka Černá, Hana Štefanová
Ladislava Kašáková, Petr Kellner
Alice Šafránková, Jiří Mašek, Jitka Zvirocká, Anna Mejtská, Jaroslav Trousil
Bum, bum, bum, Přejdi Jordán, Čtyři páry bílých koní, Černý muž /John Brown/, Přes dvě vesnice, Vysoký jalovec, Maličká su, husy pasu
Ladislav Štaidl (Bum, bum, bum), Zdeněk Marat (Přejdi Jordán), Karel Vacek (Čtyři páry bílých koní), lidová americká píseň (Černý muž /John Brown/), Josef Poncár (Přes dvě vesnice), lidová píseň (Vysoký jalovec), lidová píseň (Maličká su, husy pasu)
Jiří Štaidl (Bum, bum, bum), Zdeněk Borovec (Přejdi Jordán)
Karel Gott (Bum, bum, bum), Helena Vondráčková (Přejdi Jordán), sbor (Čtyři páry bílých koní), sbor (Černý muž /John Brown/), sbor (Vysoký jalovec), Ivana Chýlková (Maličká su, husy pasu)
Čas sluhů
Time of the Servants
Zdání
film
hraný
psychologický
Československo
1989
1989
1. 11. 1989
dlouhometrážní
111 min
česká
Festival: 8. KINE, mezinárodní festival zahraničních filmů Harare
1991
Harare / Zimbabwe
Cena British Petroleum/Shell za nejoriginálnější film
Festival: 14. mezinárodní filmový festival Montreal
1990
Montréal / Kanada
Zlatý Zenith – Cena za nejlepší hraný film
ex aequo s francouzským filmem Printemps perdu (režie Alain Mazars) v soutěži o nejlepší filmový debut
Přehlídka: Dny českého a slovenského filmu Bratislava
1990
Bratislava / Československo
Cena za ženský herecký výkon v kategorii filmů vyrobených roku 1989
Ivana Chýlková
Akce: 4. Fórum mladého filmu Bratislava
1989
Bratislava / Československo
Vítěz v kategorii nejlepší československý film