Po šesti letech navázali scenárista Ladislav Pecháček a režisér Dušan Klein na svou divácky mimořádně úspěšnou „básnickou“ trilogii Jak svět přichází o básníky (1982), Jak básníci přicházejí o iluze (1984) a Jak básníkům chutná život (1987) čtvrtým pokračováním, nazvaným Konec básníků v Čechách... Tentokrát sledují osudy svého hrdiny, doktora Štěpána Šafránka, v době svobodného podnikání. Dospělý Štěpán ztratil mnoho ze svého mladistvého nadšení. Už nerecituje dívkám básničky a jeho vzdor vůči nejrůznějším šlendriánům má příchuť hořké ironie. Přijde o místo v nemocnici a vrací se zase k mamince do rodného Hradiště. Zatímco jeho přátelé, známí a bývalí spolužáci se úspěšně zabydlují v podnikatelském světě, Štěpán se jen obtížně pokouší najít si vhodné zaměstnání. Svědomí mu brání uchýlit se ve výnosném, ale amorálním byznysu s lidským zdravím a k zařízení soukromé praxe mu zase scházejí peníze... Ani v osobním životě to Štěpán nemá lehké. Setkání s bývalými láskami je zklamáním, naděje se však objevuje v podobě sympatické, samostatné lékárnice Ute. – V příběhu vystupují četné postavy z minulých dílů, jejichž prostřednictvím tvůrci kritizují rozličné nešvary tehdejší současnosti začátku 90. let. Snaha komentovat osudy mnoha figur (v nichž se přestávají vyznat i sami autoři, viz například změněné křestní jméno dívky Hrdličkové) však vede k rozbití formy. Jen volně svázané, dramaticky nevyvážené a místy zdlouhavé epizody mají často jediný smysl ve snaze pobavit diváky za každou cenu. Vedle výrazně nepovedených postsynchronů je slabinou filmu i nepřesvědčivý herecký výkon Pavla Kříže, poznamenaný navíc v emigraci získaným anglickým přízvukem. – Stejně jako v předcházejících dílech je hraný snímek kombinován s animovanými sekvencemi, jejichž výtvarníkem je (jako u snímku Jak básníci přicházejí o iluze) Adolf Born. – Do menších rolí obsadili tvůrci řadu známých herců. -ap-
Štěpán Šafránek se vyjádří kriticky k vedení nemocnice, kde pracuje. Jeho výroky natočí televize a odvysílá. Krátce nato Štěpán dostane výpověď. Vrátí se do Hradiště k mamince a vyhazov z práce jí tají. Pokouší se najít jiné místo, ale není to jednoduché. Občas si něco vydělá u Kendyho, který nyní pracuje v reklamní agentuře. Rozhodne se zařídit si vlastní ordinaci, ale v bance půjčku nedostane. S žádostí o půjčku neuspěje ani u bývalého řidiče sanitky Písaříka, vydělávajícího velké peníze léčitelstvím. Maminka je přesvědčena, že je třeba, aby se dobře oženil. Pozve domů několik tzv. dobrých partií. Štěpán se při této příležitosti seznámí s lékárnicí Ute, která k Šafránkovým přivezla matku. Štěpán potká svou bývalou lásku Píšťalku s malou holčičkou. Jeden ze spolužáků mu dohodí dobře placené místo v soukromém sanatoriu. Ale Štěpán nechce léčit frigidní paničky a impotentní politiky a zaměstnání opustí. Sblíží se s Ute. I když zjistí, že Píšťalka není vdaná a holčička je zřejmě jeho dítě, nemůže se už Ute vzdát. Najde si práci na inzerát. Bude lékařem v ústavu pro mentálně postižené děti.
MUDr. Štěpán Šafránek
Kendy
lékárnice Ute
švadlena Šafránková, Štěpánova maminka
Tonička
profesor Ječmen
Vránová, úřednice oddělení pro styk s veřejností
Alena Hubáčková zvaná Píšťalka
Jeskyňka
Bedřiška Hrdličková
léčitel Písařík
Emil Nádeníček, šéf reklamní agentury Emina
ředitel sanatoria Salus
MUDr. Sahulák, ředitel nemocnice
madam Ester
Karabec, majitel autosalonu
lékař
nový ředitel nemocnice
vrchní číšník Bohouš Lorenc
čistič bot Hanousek
zmatená pacientka u nemocnice
sekretářka Ivetka
pacientka Salusu
příslušník policie
příslušník policie
kameraman
řádová sestra
dívka
dívka
muž v hospodě
lékárník
úřednice v bance
stará žena u léčitele
syn staré ženy
syn staré ženy
poslanec
vedoucí v bance
opilý Sokol
husita na voze v reklamě
lékárník
chovanec ústavu Pavlík
ochranka u banky
barmanka v Lotosu
erosenka
erosenka
erosenka
erosenka
erosenka
erosenka
erosenka
erosenka
erosenka
erosenka
erosenka
erosenka
hlas Píšťalky
Zdeněk Švarc, Marie Brodilová
Ivan Jiránek, Oldřich Eichler (steadicam)
Martin Bárta, Jan Klíma, Jiří Strnad (2)
Milan Maňák, Miloš Mrázek, Pavel Píta
Vladimír Švestka, Kateřina Jeřábková
M. Danišovský, M. Fritsch, M. Cyprián, T. Paleček, V. Kýn, V. Kocman, M. Wild, R. Wild, Ladislav Hřebačka, O. Vojtěchovský, J. Havle, R. Trtek, Petr Trtek, J. Černý, M. Boháček, Daniel Hejret, Vladimír Malík, Jiří Rumler, Monika Machytková, Zdenka Deitchová, David Saudek, Robert Zalay, Miroslav Šnábl, Pavel Kryml, Jiří Bělík, Eva Horázná, Štěpána Rácová, Jaroslav Řeřicha
Josef Režný (Strakoničtí dudáci), J. Glos (Malá Kmochovka)
Jsem řeka, Bon soir mademoiselle Paris, Láska je láska, Kdepak ty ptáčku hnízdo máš, Internacionála, To musím zvládnout sám, Hoj, vzhůru, pestrý sokole, Beránku Boží, Všecky myši za sebou /Dvacetikoruna není tak veliká/, Sokolíci /6.července/, Chovejte mě, má matičko, Travička zelená, Pochod padlých revolucionářů
Zdeněk Rytíř (Jsem řeka), Petr Janda (Bon soir mademoiselle Paris), Ondřej Soukup (Láska je láska), Karel Svoboda (Kdepak ty ptáčku hnízdo máš), Pierre Degeyter (Internacionála), Jiří Zmožek (To musím zvládnout sám), František Kmoch (Hoj, vzhůru, pestrý sokole), Jan Děd (Beránku Boží), John Gollwell (Všecky myši za sebou /Dvacetikoruna není tak veliká/), lidová píseň (Sokolíci /6.července/)
Ladislav Pecháček (Jsem řeka), Zdeněk Rytíř (Bon soir mademoiselle Paris), Gabriela Osvaldová (Láska je láska), Jiří Štaidl (Kdepak ty ptáčku hnízdo máš), Antonín Macek (Internacionála), Josef Skalák (Internacionála), Jiří Červený (Všecky myši za sebou /Dvacetikoruna není tak veliká/)
Jiří Korn (Jsem řeka), Petr Muk (Bon soir mademoiselle Paris), Lucie Bílá (Láska je láska), Pavel Kříž (Kdepak ty ptáčku hnízdo máš), Pavel Kříž (Internacionála), ženský sbor (Beránku Boží), mužský hlas (Všecky myši za sebou /Dvacetikoruna není tak veliká/), ženský sbor (Chovejte mě, má matičko), Tereza Brodská (Travička zelená)
Konec básníků v Čechách...
The End of Poets in Bohemia
film
hraný
komedie
Česká republika
1993
1993
22. 7. 1993
Heureka Production PF
dlouhometrážní
115 min
česká
Akce: Anketa časopisu Kinorevue
1994
Praha / Česká republika
Cena diváků za nejlepší český film uvedený v roce 1993 – 2. místo
udělena 8. 2. 1993 v Praze ve čtenářské anketě