Marta

balada, psychologický

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Marta

Minutáž

77

Země původu

Česká republika

Copyright

2006

Rok výroby

2006

Premiéra

24.08.2006

Jazyková verze

česká

Režie

Marta Nováková

Scénář

Jan Coufal, Marta Nováková

Námět

Jan Coufal, Marta Nováková

Anotace

Drama o lásce, životě a smrti. O vůli přežít a o schopnosti porozumění mezi lidmi, kterým pro to scházejí předpoklady.

Scénář k absolventskému snímku Marty Novákové s prostým názvem Marta vznikal téměř dva roky pod pedagogickým vedením Karla Kachyni a nezapře inspiraci jeho známým dílem Kočár do Vídně (1966). Připomíná však i další české snímky, např. Němcovy Démanty noci (1964) nebo Vláčilovy Stíny horkého léta (1977). – Komorní psychologické drama tří lidí se odehrává v blíže nespecifikované válečné době (kostýmy ovšem odpovídají současnosti). Není jasné kdo, s kým a proč bojuje. Lesy často křižují hlídkující vojáci na koních. Na samotě žije sedmnáctiletý Marek, skrývající se před odvodem, s invalidním otcem. Mladík chodí pytlačit do lesa a otec se stará o hospodářství a prodává úlovky ve vesnici. Je třeba být stále ve střehu. Kdyby syna odvedli, starší muž by v chalupě těžko přežil. Oba tráví čas v tichém a odevzdaném společenství vzájemné závislosti do chvíle, kdy se do želez chytne nepřátelská vojačka Marta. Syn ji donese domů a otec proti své vůli svolí, aby tu raněná mladá žena zůstala, dokud se nepostaví na nohy. Na samotě doutná tichá, ale o to urputnější soukromá válka, směřující k tragédii. Otec se obává, aby neztratil syna. Přítomnost cizinky, ukryté na půdě, ho dráždí, probouzí v něm agresivitu i chtíč. Dospívající Marek má jiné problémy; poprvé se ocitl v těsné blízkosti ženy a neví si rady sám se sebou a s narůstající touhou. A Marta čeká netrpělivě na chvíli, kdy jim oběma bude moci ukázat záda a splnit svůj bojový úkol. Zatímco otec zná její řeč a může se s ní domluvit, Marek je odkázán jen na gesta. – Baladický snímek je psychologickým portrétem lidí v extrémní situaci. Režisérka si ku prospěchu věci a pro vlastní potěšení neodepřela citace ze svých oblíbených filmů. Opakující se záběry z ptačí perspektivy (evokující let hlídkujícího vrtulníku) odkazují na Schormovo podobenství Den sedmý, osmá noc (1969), bezčasí ke sci-fi Stalker (1979; r. Andrej Tarkovskij) a zemité barvy na Vláčilovo drama Adelheid (1969). Raritou je Martina řeč. Vymyslela ji autorka, která studuje také rusistiku, společně s lektorem FF UK Iljou Lemeškinem a ve spolupráci s herečkou Petrou Špalkovou, pro niž byla titulní role od počátku napsána. Uměle vytvořený jazyk je směsicí ruštiny, litevštiny, latiny, slovinštiny a jazykových nesmyslů. – V kontextu současné české kinematografie je debut Marty Novákové výjimečný jak tematicky, tak i formou zpracování. Vyznačuje se ponurou, klaustrofobickou atmosférou (převažuje pošmourné počasí, déšť a sníh), minimem postav i dialogů, dobrými hereckými výkony a tragickým, záměrně „rozmlženým“ koncem.

Obsah

V chalupě na lesní samotě otec za svítání vzbudí sedmnáctiletého Marka. Beze slov se společně nasnídají a na závěr si dají sklenku kořalky. – Marek se vydá do lesa. Kukátkem se dívá ze stromu po okolí; daleko v údolí je vidět vesnice. Zdálky se ozývá střelba. – Marek vybírá pasti. V jednom oku je chycený zajíc. – Otec, který kulhá a nemůže chodit bez hole, doma obstarává malé hospodářství a dojí kozu. – Markovi se podaří ulovit srnu. – Otec zabité zvíře vykuchá, stáhne z kůže a maso rozporcuje. – Při další cestě do lesa objeví mladík na pasece bezvědomou ženu ve vojenské uniformě. Chytila se do želez a má ošklivě poraněnou nohu. Chvilku ji pozoruje, když však sáhne na pouzdro na jejím krku, žena se probere a ohrožuje ho zbraní, než opět omdlí. – Marek přinese raněnou domů na zádech. Otec se zlobí, podle uniformy patří k nepřátelské straně. Prohledá její batoh. Marek jí zatím alkoholem vyčistí hlubokou ránu na holeni. Otec se chce vojačky zbavit, ale protože je v bezvědomí, nechají ji zatím v přístěnku. – Raněná se v noci probere. Mluví cizí řečí, jíž otec rozumí: chce na záchod. Marek jí tedy podá pod pokrývku mísu… – Otec ještě v noci souhlasí, že u nich nevítaná návštěvnice může zůstat, dokud se nepostaví na nohy. – Muž spálí vojaččiny věci v kamnech včetně pouzdra, v němž zřejmě ukrývala plán bojového úkolu. – Raněná se probere a namáhavě vyleze z postele. Pak omdlí. Mladík ji vynese nahoru na půdu, kde spává i on. – Protože Marek do vsi nesmí kvůli vojákům, kteří by ho odvedli, chodí tam na nákupy otec. – Marek a žena (Marta) zůstanou v chalupě sami. Mladík ji krmí polévkou, ale nerozumí, nač se ho vyptává. – Otec přinese z vesnice hojivou mast. Marta křičí, když jí natírá ránu, postarší muž však jen odtuší, že bude jedině rád, když zemře. – Protože je noha zlomená, vyrobí muži pro raněnou primitivní dlahu. – Otec se synem řežou dříví. Když zaslechnou koně, Marek se musí schovat před vojenskou hlídkou. – Mladík ošetřuje Martu, ale nemohou se domluvit. Ukáže jí fotku maminky a vypráví, že ji nepoznal. Zemřela, když se narodil. – V noci za bouřky uhodí nedaleko chalupy blesk. Marek nechá Martu v chalupě a běží ven za otcem k hořícímu stromu. Ten se zlobí, že nechal ženu samotnou. – Martě zhasne petrolejka a žena si ve tmě zpívá. – Když otec opět ošetřuje ženě nohu, neodolá a hladí ji na stehně. – Prší. Marek poprosí Martu, aby mu ukázala své tetování na břiše, jehož si všiml, když byla v bezvědomí. Žena mu ochotně vyhoví. – Když jde mladík do lesa, otec a Marta si přátelsky povídají. – Vyděšený Marek marně prchá lesem před dvojicí vojáků na koních. – Otec před chalupou seká dříví, když vojáci přivedou zajatce. Zajímají se, proč muž neposlal syna k odvodu. Otec se snaží vojáky umluvit. Marek však bleskurychle vezme sekeru a usekne si nečekaně ukazováček, aby nemusel do války. – Marta na půdě marně boucháním do podlahy přivolává Marka. Mladík leží se zavázanou rukou v posteli. Má horečku. – Marta se potřebuje vykoupat. Dostala menstruaci. Otec vysvětlí synovi, že taková věc je u žen normální. – Mladík vyndá z kůlny starou plechovou vanu, vypláchne ji a připraví jí koupel. Žena se koupe ve tmě, Marek ji však tajně pozoruje. – Marta s Markem trhají plátno na vložky. Žena si přitom zpívá lidovou písničku, pak mladíkovi vypráví ve své řeči, on jí však nerozumí. Něžně ho políbí, ale když chce mladík pokračovat, s klidem ho odmítne. – Marek v noci vedle ní masturbuje. – Mladík kukátkem pozoruje z vysokého stromu vzdálenou ves. – Otec syna nabádá, aby si s Martou užil, bude to prý rozhodně lepší než jeho věčné masturbování. – Marta v noci pilně posiluje, dělá kliky. Pak se přitulí ke spícímu mladíkovi. – Žena už se dokáže postavit na nohy, ale chůze jí ještě moc nejde. Marek slíbí, že pro ni udělá hůl. – Na samotě se zastaví dvojice vojáků právě ve chvíli, kdy je Marta na záchodě. Jen tak tak a díky otcově duchapřítomnosti, který ženu hlasitým hovorem upozorní na nebezpečí, ji neobjeví. Když konečně Marta vyjde ven, je na ni vystresovaný otec hrubý. Jde za ní do chalupy a znásilní ji. – Marek v lese hledá klacek na hůl. Když se vrátí na samotu, pochopí, co se stalo. Otec si podle svých slov vybral, co jim Marta dlužila za péči. Marek se na staršího muže vrhne a zmlátí ho. – Marta, oblečená v uniformě, se přichystá k odchodu. Mladík jí vrátí zbraň, kterou otec ukrýval v kůlně pod dřívím. Žena namíří na bezmocného, zbitého muže, ale nestiskne spoušť. Sbalí si tlumok a opustí s Markem chalupu. Nepadne ani slovo. – Dvojice se v lese musí schovat před vojáky. Pak pokračuje pomalu dál. Žena stále ještě dost kulhá a chůze ji namáhá. – Marta posunkem naznačí příteli, aby s ní už dál nešel. Zmizí mezi stromy. Je ticho, nic se neděje. Chlapec roztržitě láme klacík. Pak se pozorně zadívá mezi stromy. Nikdo není vidět. Náhle se ozvou dva výstřely a mladík padne mrtvý k zemi. -kat-

Štáb a tvůrci

Asistent režie

Roland Šafr

Původní filmový námět

Jan Coufal, Marta Nováková

Technický scénář

Marta Nováková

Kamera

Matěj Cibulka, Michal Příhoda (letecké záběry)

Návrhy kostýmů

Kateřina Štefková

Masky

Markéta Andrejsková (zvláštní maskérské efekty), David Ševčík (zvláštní maskérské efekty)

Zvláštní efekty

Roman Tudžarov

Návrhy titulků

Noro Držiak (TOBOGANG s. r. o. – organizační složka)

Zástupce vedoucího výroby

Matěj Leš, Pavel Kopp

Odborný poradce

Oldřich Čížek (vojenský poradce), Ilja Lemeškin (jazykový poradce)

Hudba

Hudba

Dorota Barová (Tara Fuki), Petra Špalková (melodie)

Technické údaje

Barva

colour

Zvuk

Dolby SR

Verze

česká